Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:24

Kendra schreef:
Dat dus. Je moet weten wat je moet doen als het een keer niet probleemloos verloopt.


Ik heb een keer gehad toen ik voor het allereerst zonder 2e persoon in de buurt opstapte (dus net een anderhalve week zadelmak of zo) er iemand anders de bak in kwam met zo‘n onopgevoede stinkverwende pony die zich lostrok en recht op ons af kwam. Zit je dan nog amper zonder stuur op een hoog in rang staande (op de wei kampioen voorbeen vechten) merrie waar een irritante pony ruin op afgevlogen komt. Ik heb op goed geluk de pony met mijn zweep tussen zijn ogen getetst (mijm merrie was al zweep gedesensibiliseerd) en dat gaf me genoeg ruimte om veilig af te stappen en dat kleine ding in zijn lurven te pakken.
Op dat moment rustig blijven is gewoon echt wel lastig, maar stel dat je per ongeluk gaat zitten knijpen of voorover zitten dan veroorzaak je waarschijnlijk een ongeluk.

Gelukkig gebeuren dat soort dingen meestal niet standaard :')

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:26

Zo dat zou mij dus een hartverzakking bezorgen! :oo

Maar daarom ga ik pas "alleen" als wij alledrie (Naomi, Joy en ik) vinden dat we er klaar voor zijn. Naomi staat hier zelf ook op stal, dus het is heel fijn dat ik haar zo dichtbij heb. Zou niet zo snel alleen aan gaan modderen.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:28

Ja een paard kan tegenvallen na het inrijden. Hoeft niet, kan wel. Soms zijn ze inderdaad minder vlug of juist heel kijkerig. Zoiets kom je alleen maar achter onder het zadel. Sommige paarden zijn van nature ook makkelijk in het lichaam dus minder scheef of gewoon heel soepel en lenig. Andere paarden moet je 4-5 dagen per week rijden omdat ze anders zo stijf en scheef worden als een hork. Kan je van tevoren ook weinig over zeggen.
Ik zou zeker een paard kopen waar je al mee weg kunt rijden als je nog niet veel ervaring met jonge paarden hebt.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:37

Gimme_Joy schreef:
Zo dat zou mij dus een hartverzakking bezorgen! :oo

Maar daarom ga ik pas "alleen" als wij alledrie (Naomi, Joy en ik) vinden dat we er klaar voor zijn. Naomi staat hier zelf ook op stal, dus het is heel fijn dat ik haar zo dichtbij heb. Zou niet zo snel alleen aan gaan modderen.


Voor losbrekende ponies of uitgebroken lama’s weet je helaas nooit zeker of je er klaar voor bent :')

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70687
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:39

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:49

Sizzle schreef:
Gimme_Joy schreef:
Zo dat zou mij dus een hartverzakking bezorgen! :oo

Maar daarom ga ik pas "alleen" als wij alledrie (Naomi, Joy en ik) vinden dat we er klaar voor zijn. Naomi staat hier zelf ook op stal, dus het is heel fijn dat ik haar zo dichtbij heb. Zou niet zo snel alleen aan gaan modderen.


Voor losbrekende ponies of uitgebroken lama’s weet je helaas nooit zeker of je er klaar voor bent :')

Laten we eerlijk zijn: er zijn paarden die daar nooit nuchter op reageren. Ik heb een 4 jarige gereden die gewoon op rust ging staan terwijl al de rest ontplofte en hem halvelinge omver knalde. Ik heb paarden gereden die al jaren mee op wedstrijd gingen die elk sprintje en elke bok "mee deden". :+

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:52

Elvirawortel schreef:
Even reagerende op de posts van jullie allebei: dat gebok en gespring tijdens het zadelmak maken vind ik zo ontzettend onnodig! Een goeie voorbereiding en rustig blijven en dan bespaar je jezelf en je paard gewoon een trauma


Mag een paard niet meer even bokken en springen dan? En heeft ie dan gelijk een trauma? Misschien wel als je er zelf een taboe van maakt. Maar niks mis met een paard dat even probeert of dat gekke ding van zijn rug af wil. Hele natuurlijke reactie.

Als je handig bent, onafhankelijk kan zitten en zin hebt in het traject van zelf zadelmak maken met een trainer samen. Dan gewoon doen. Vanaf de grond kan je best inschatten welk type paard je voor je hebt. De kans dat het paard na een tijdje totaal niet bij je past is er altijd.

Ik ben misschien wel handig maar geen held. Dus ik zal altijd gaan voor een geïnstalleerd stuur en rem voordat ik opstijg.... Dus het is ook persoonlijk.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:59

Ayasha, Ook dat, mijn laatste paard zou letterlijk met 4 benen omhoog gegaan zijn :j
Aan de voorbereiding lag het daar echt niet (ingepakt met zijl en pionnen inclusief) maar die was gewoon erg reactief.

Wat ik ook een keer een lastig moment vond was met een brutaal dier. Voor de duvel niet bang dus het inrijden zelf was appeltje eitje. Was al snel ermee het bos in want ze was cool zat. Tot ze op een dag hoog gras onder de voeten kreeg.........
Toen kwam het ware karakter even boven: die probeerde me gewoon even kwijt te raken zodat ze kon eten 8)7
Ik heb op goed geluk een enorme beuk en flink been gegeven en toen was het weer goed.
Dat zijn van die dingetjes die gewoon niet meer snel aan de orde zijn als het paard eenmaal goed aan de hulp staat. Bij een vers paard kan zoiets best snel naar aangeleerd vals gedrag komen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 18:00

Joy heeft ook gebokt. Graag zelfs. Liever dat ze even haar ei kwijt kan, dan dat ze het gaat opkroppen...


Hahaha Sizzle daar heb je gelijk in }>

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 19:02

Ik ben echt zo blij dat ik niet allemaal reacties krijg met 'NIET DOEN! VRAAG ER EEN ZEER ERVAREN IEMAND VOOR! ALS JE JE DIT SOORT DINGEN AFVRAAGT MOET JE NIET AAN EEN JONG PAARD BEGINNEN!' _O-

Bedankt allemaal voor de reacties, heel verhelderend om te lezen. De pluspunten die jullie noemen, die lijken me ook geweldig. Het lijkt me heerlijk om dat samen met je paard te doen en hem echt naar jouw hand te zetten.

Aan de andere kant vind ik het wel echt belangrijk een goede klik onder het zadel te hebben. Ik ga het paard niet helemaal voor mijn lol hebben, ik wil er wel wedstrijden mee doen (nouja, dat is lol voor mij :P) Dus ik zoek wel een paard dat het ook echt leuk vindt om onder de man te werken :)

ligning

Berichten: 14
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:18

Als je bereid bent om professionele begeleiding te nemen zie ik het probleem niet in van een onbeleerd paard kopen.

Daar buitenom, je weet in de zoektocht naar een paard nooit waar je mee thuis komt, kan goed zijn dat je gaat kijken voor een netjes gereden ruin van een jaar of 8 en thuis komt met een brutaal hengstenveulentje :')

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 19:21

Yep, vorige keer zocht ik naar een ouder leerpaard (zwart, goed opgeleid, barok type) en kwam ik terug met een net ingereden vierjarige (bruin, KWPN). Fantastisch dier.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:25

Gewoon ook echt een goed budget achter de hand houden voor het geval je toch even moet uitbesteden.
Niets zo vervelend als het mis gaat omdat er geen budget is voor begeleiding.
Met goede hulp is het hartstikke leuk :j

eva1969

Berichten: 4037
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:10

Hou wel in de gaten dat een paard dat aangeboden wordt als onbeleerd, dat ook dan daadwerkelijk is. Het gebeurd nog wel eens dat het zadelmak maken gruwelijk misgaat om welke reden dan ook en het dier daarna als groen te koop wordt gezet.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:35

Dat is absoluut een belangrijk punt wat Eva zegt. Je zal niet de eerste zijn die per ongeluk een mislukte zadelmak poging koopt.

Mijn jonkie die dit jaar 3 wordt kon niet wachten en heeft zichzelf alvast ruitermak gemaakt Afbeelding

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 20:42

Hahaha, wat een mooie foto!

Dat is inderdaad een heel goed punt, trouwens :j. Want zoeentje wil je niet.

Ik neig hoe langer hoe meer naar toch maar een beleerd paard kopen. Ik vind het gedrag onder het zadel ontzettend belangrijk.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:56

Je kan ook bij een grotere fokker gaan kijken die meerdere jonkies in opleiding heeft, dan zie je hoe de verschillende paarden reageren en wellicht kun je er dan wat proberen en er in meegroeien.
Als je ook echt iets voor de sport wilt zit je dan ook meteen bij de betere paarden waarschijnlijk.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 20:58

Ja ik hoop nog steeds op dat ene goedkope onderdeurtje waar niemand wat in ziet, dat dan een gewéldig sportpaard wordt.

Maar ja.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:06

Sheran schreef:
Ja ik hoop nog steeds op dat ene goedkope onderdeurtje waar niemand wat in ziet, dat dan een gewéldig sportpaard wordt.

Maar ja.


Het kan. Serieus. Nog niets is zeker, maar als ik zo naar Joy kijk kan zij nog weleens bovengemiddeld gaan presteren. En niet alleen ik zeg dat met die roze bril overigens :o

Joy was een eerste "plezierfok" van een particulier. Papa Magic heeft raak geschoten blijkt wel :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Durf verder te kijken dan de kleur. :+

Nee zonder gekheid.

Ga voor een klik. Want als die er op de grond al niet is, kan die er in het zadel nooit zijn. Mocht je een groene kopen, zorg dan ook voor een trainer waar je een klik mee hebt en met wie je op één lijn zit. Ga heerlijk een half jaar grondwerken (en niet alleen longeren. Wandelen, VD, dubbele lijnen, lekker tutten enz enz.)
Als jullie band goed is, is dat echt al 80%. Het voelde vandaag zó vertrouwd. Wij samen can rule the world. En dan ben je (wat mij betreft, want wat weet ik als jonge paarden leek) al een heel eind. :D

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:32

Ik heb nu mijn eerst zelf mak gemaakte paardje. En ja het is een uitdaging en ja heb soms hulp nodig gehad maar het vertrouwen dat hij in me heeft en de band die we hebben is echt onbetaalbaar.....

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:51

Ik vind een juiste klik belangrijk. De rest valt te kneden. Ik heb mijn paardjes beiden gekozen op hun relaxete badiskarakter. Dan weet je dat de rest te bewerken valt maar dat het basiskarakter gewoon relaxed is. En ik heb oprecht twee hele speciale makke merries. <3 En je zult zelf eerder door vervelende dingen heen kunnen kijken als je gewoon die klik hebt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 23:11

Ach het is zo kneedbaar. Wij namen een zenuwachtig bang hertje mee dat bij de keuring haar achterbenen niet eens liet aanraken. Sommige mensen vroegen zich af of dat wel wat zou worden. Maar ja wat wil je, beestje kende alleen haar fokkers, die haar overigens heus wel netjes alles geleerd hadden hoor. Alleen wij waren even vreemd.

Ze heeft tijdens het beleren nooit ook maar een stap verkeerd gezet en is nu een hele stoere relaxte pony waar complete beginners mee op strandrit kunnen.


Als ik ooit echt nog eens tijd over heb ga ik nog eens op zoek naar de meest nerveuze 3jarige dressuurcrack ooit om daar nog eens hetzelfde geintje mee uit te halen. Lijkt me wel grappig.

Electra63

Berichten: 17883
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 23:27

Gypsy schreef:
Ach het is zo kneedbaar. Wij namen een zenuwachtig bang hertje mee dat bij de keuring haar achterbenen niet eens liet aanraken. Sommige mensen vroegen zich af of dat wel wat zou worden. Maar ja wat wil je, beestje kende alleen haar fokkers, die haar overigens heus wel netjes alles geleerd hadden hoor. Alleen wij waren even vreemd.

Ze heeft tijdens het beleren nooit ook maar een stap verkeerd gezet en is nu een hele stoere relaxte pony waar complete beginners mee op strandrit kunnen.


Als ik ooit echt nog eens tijd over heb ga ik nog eens op zoek naar de meest nerveuze 3jarige dressuurcrack ooit om daar nog eens hetzelfde geintje mee uit te halen. Lijkt me wel grappig.


Zoals al eerder in dit topic gezegd: zoek een leuke Apache-nakomeling uit en houdt ons op de hoogte :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 23:34

Als mijn studie af is zal ik daar dan maar eens naar op zoek. :j Ik beloof dat ik samen met Modena mijn uiterste best zal doen om wederom een koudbloedenkarakter in een warmbloedenjasje te creeeren. :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 07:13

Tja, ik ken dan weer wel brave Apaches, en hele nuchtere Jazz-afstammelingen. Karakter beoordelen op papier blijf ik erg apart vinden.