Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 07:25

Ja ik heb daar ook wel eens over zitten te denken. Misschien is het ook van invloed dat alle ‘Jazzjes’ in een zelfde omgeving/manier ingereden worden en zodoende vaak op elkaar lijken?

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 07:47

Electra63 schreef:
Gypsy schreef:
Ach het is zo kneedbaar. Wij namen een zenuwachtig bang hertje mee dat bij de keuring haar achterbenen niet eens liet aanraken. Sommige mensen vroegen zich af of dat wel wat zou worden. Maar ja wat wil je, beestje kende alleen haar fokkers, die haar overigens heus wel netjes alles geleerd hadden hoor. Alleen wij waren even vreemd.

Ze heeft tijdens het beleren nooit ook maar een stap verkeerd gezet en is nu een hele stoere relaxte pony waar complete beginners mee op strandrit kunnen.


Als ik ooit echt nog eens tijd over heb ga ik nog eens op zoek naar de meest nerveuze 3jarige dressuurcrack ooit om daar nog eens hetzelfde geintje mee uit te halen. Lijkt me wel grappig.


Zoals al eerder in dit topic gezegd: zoek een leuke Apache-nakomeling uit en houdt ons op de hoogte :D


Okee, wij hebben zo'n leuke Apache nakomeling. Doe het nooit, zeiden mensen om ons heen. Maar we deden het toch, een drie-jarige Apache. Gevallen op zijn gangen en zijn guitige hoofd. En da's precies wat het anderhalf jaarlater nog steeds is, een guitig paard met mooie gangen! Hij doet alles, haalt mooie punten in de dressuur, is braaf op buitenritten, is nuchter, lief, grappig en sociaal naar mens en dier. Alleen springen doet hij als een dwaas, wel braaf maar hij is er duidelijk niet voor gemaakt :D.

Onze intentie toen we hem kochten: doorrijden en verkopen. Maar deze Apache blijft. En onze les was: kijk naar het paard, niet naar de afstamming (het paard heeft tenslotte ook nog een moeder en een opa, Negro in dit geval).

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:32

Natuurlijk heb je brave Apaches :D .
Maar als je toevallig een paar keer een brave zadelmak of ingereden hebt, wil niet zeggen dat ieder paard zo makkelijk of braaf is. Maar vooral overschat je zelf niet ;)

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:38

Electra63 schreef:
Natuurlijk heb je brave Apaches :D .
Maar als je toevallig een paar keer een brave zadelmak of ingereden hebt, wil niet zeggen dat ieder paard zo makkelijk of braaf is. Maar vooral overschat je zelf niet ;)


Ik overschat mezelf zeker niet, je vroeg om een leuke Apache nakomeling en om je op de hoogte te houden. Dat heb ik gedaan. Wat heeft dat met zelfoverschatting te maken?

Elisa2

Berichten: 37315
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:52

Ik heb een heleboel paarden zadelmak gemaakt, en bokken/ springen/ uitproberen etc zijn allemaal hele normale dingen die jonge paarden doen om uit te proberen. Als je daar niet handig genoeg mee om kunt gaan worden er hele vervelende paarden gecreerd.

Mijn advies is eigenlijk altijd: laat zadelmak maken aan een prof over die het op een goede manier doet, samen met een stukje doorrijden, basis er in leggen en je hebt/ krijgt gewoon een ongecompliceerd dier.

Karakter ohz is vanaf de grond moeilijk te voorspellen, dus in dit geval zou ik toch gaan voor een dier wat al ohz is.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:27

Sheran schreef:
Aan de andere kant vind ik het wel echt belangrijk een goede klik onder het zadel te hebben.


Dat weet je nooit helemaal zeker natuurlijk als je er niet op hebt kunnen zitten.
Maar met onze Johnson hadden wij wel meteen zoiets van "die is het". Was nog maar 2,5 en zo groen dat hij al schrok van een klopje op de hals. Waardoor hij zich op de trailer naar huis bijna liet vallen, want ja zo'n klopje op de hals doe je vrijwel zonder dat je erbij nadenkt. _O- _O-
Zo groen heb je ze eigenlijk het liefste (alleen halstermak); dan weet je in ieder geval zeker dat er nog niemand aan gezeten heeft.
Met inrijden was hij best pittig. Maar het is een heerlijk paard. Sensibel paard, maar toch niet schrikkerig.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:29

Gypsy schreef:
Als ik ooit echt nog eens tijd over heb ga ik nog eens op zoek naar de meest nerveuze 3jarige dressuurcrack ooit om daar nog eens hetzelfde geintje mee uit te halen. Lijkt me wel grappig.


Vooral doen en hopen dat je je nek niet breekt. Een sportpaard mak maken is toch echt wat anders dan een pony.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:41

Babootje schreef:
Gypsy schreef:
Als ik ooit echt nog eens tijd over heb ga ik nog eens op zoek naar de meest nerveuze 3jarige dressuurcrack ooit om daar nog eens hetzelfde geintje mee uit te halen. Lijkt me wel grappig.


Vooral doen en hopen dat je je nek niet breekt. Een sportpaard mak maken is toch echt wat anders dan een pony.

Dat bedoelde ik :D
En al heb je meerdere paarden zadelmak genaakt, dan wil dat niet zeggen, dat je alle paarden kan handelen.
Neem bijv. De Sjiem, dat was ook i er de gemakkelijjste ;)
Er zijn altijd paarden waar ook de profs de grootste moeite mee hebben.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:54

Toen ik een jaar of 15-18 was hielp ik ieder jaar jonge paarden zadelmak maken.
Op den duur hadden ze een veulen waar ik helemaal gek mee was. Ik wilde hem ontzettend graag hebben maar mijn ouders stonden er niet achter aangezien ik bijna zou gaan studeren.
Toen hij 3 was hebben we hem ingereden voor de koper. Dit was het eerste en enige paard waar ik de eerste keer zitten ook met een rotgang weer af lag :')
Hij bleek echt enorm veel moeite te hebben met beweging boven hem en bleef echt heel ril. De kopers hebben later ook nog laten weten dat hij ontzettend moeilijk was. Ik was toen toch wel blij dat hij niet van mij was _O-

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:54

eventueel schreef:
Zoals al eerder in dit topic gezegd: zoek een leuke Apache-nakomeling uit en houdt ons op de hoogte :D


Charmeur heeft ook de naam niet zulke makke nakomelingen te geven. Alhoewel ook daar uitzonderingen zijn. Vriendinnetje van mij heeft er 1. Dat ging dus ook 1 x fout met mak maken. Toen heeft ze er goede prof hulp bij gezocht en kwam het gelukkig goed.
Die kwam bij het minste of geringste steil omhoog. Dat is ook niet fijn.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-04-19 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:55

Babootje schreef:
Gypsy schreef:
Als ik ooit echt nog eens tijd over heb ga ik nog eens op zoek naar de meest nerveuze 3jarige dressuurcrack ooit om daar nog eens hetzelfde geintje mee uit te halen. Lijkt me wel grappig.


Vooral doen en hopen dat je je nek niet breekt. Een sportpaard mak maken is toch echt wat anders dan een pony.


Ach dat zeiden sommigen van die pony ook. Die viel idd ook van schrik bijna om van mijn goedbedoelde klopje. Weet je als ik denk dat ie gaat bokken vind ik dat mijn voorbereiding nog niet klaar is en ga ik er nog niet op.

Maar goed daarom ben ik ook geen prof, ik hoef er niet binnen een maand op. Ik snap dat het anders is als je er je brood mee moet verdienen.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:05

Gypsy schreef:
Ach dat zeiden sommigen van die pony ook. Die viel idd ook van schrik bijna om van mijn goedbedoelde klopje.


Dat zegt alleen maar iets over zn groenheid. Niet over zn karakter.

Gypsy schreef:
Weet je als ik denk dat ie gaat bokken vind ik dat mijn voorbereiding nog niet klaar is en ga ik er nog niet op.
Maar goed daarom ben ik ook geen prof, ik hoef er niet binnen een maand op. Ik snap dat het anders is als je er je brood mee moet verdienen.


Ik kan wel lezen dat je echt geen idee hebt waar je het over hebt.
Ik heb er ook gezien hoor, die braaf was, super braaf, op stal, in de hand, met longeren, zadeltje erop, opstappen, rondje stappen. Het kon allemaal. Tot hij dan het rit aannam in volle gallop bokken tot je eraf lag. Nog nooit een paard gezien dat in volle gallop zo hard kon bokken met een ruiter erop. Nadat hij 2 toch erg handige ervaren zadelmakmaakruiters flinke klappers had laten maken (waarvan 1 in het ziekenhuis met gebroken ribben) is hij weggegaan naar een prof zadelmakmaak adres.

Professionele zadelmak makers stappen er ook niet op als ze denken dat dat niet kan. Bovengenoemd paard was kuikenmak in de hand, maar pikte de ruiter bovenop m niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:21

Babootje schreef:
Gypsy schreef:
Ach dat zeiden sommigen van die pony ook. Die viel idd ook van schrik bijna om van mijn goedbedoelde klopje.


Dat zegt alleen maar iets over zn groenheid. Niet over zn karakter.

Gypsy schreef:
Weet je als ik denk dat ie gaat bokken vind ik dat mijn voorbereiding nog niet klaar is en ga ik er nog niet op.
Maar goed daarom ben ik ook geen prof, ik hoef er niet binnen een maand op. Ik snap dat het anders is als je er je brood mee moet verdienen.


Ik kan wel lezen dat je echt geen idee hebt waar je het over hebt.


Nou einde discussie dan. :+

Ts je hoort het, negeer alle succesverhalen in dit topic. Op basis van dit ene verhaal doen die er niet meer toe en staat nu vast dat je een prof moet zijn om een paard wat te leren.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:24

Gypsy schreef:
Nou einde discussie dan. :+

Ts je hoort het, negeer alle succesverhalen in dit topic. Op basis van dit ene verhaal doen die er niet meer toe en staat nu vast dat je een prof moet zijn om een paard wat te leren.


Dat wordt niet gezegd. Maar dat jij de boel erg onderschat staat in ieder geval wel vast.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:25

Dat is eigenlijk de reden dat ik eerst een pop op t zadel knoop en dan pas erop ga... ookal zijn het b ponytjes. Verkeerd vallen kan altijd en zo zie ik of ze beweging accepteren of niet. Zodra ze de pop accepteren ga ik pas hangen en dan pas erop. Ik denk dat ikzelf gemiddeld (plak er aub nooit een tijdstip op van dan wil ik erop kunnen... geeft alleen maar stress wat overgezet word op paard) twee maand bezig ben met zadel etc alvorens ik er op ga. Ik ben geen prof maar weet wel waar ik mee bezig ben en wat de consequenties zijn als er iets fout gaat. En er is altijd minstens 1 persoon bij

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:29

Ik heb mijne - onder begeleiding - zelf ingereden. Was eigenlijk opzoek naar een rustig paardje wat met een los teugeltje alleen naar buiten kon maar toen ik deze zag, was het liefde op het eerste gezicht. Geen moment spijt van gehad! Paard heeft een fantastisch karakter en door de goede begeleiding en veel tijd te investeren, kan ik er nu alles mee wat ik graag wilde.

Als je geen ervaring hebt, zou ik je wel aanraden om structureel begeleiding er bij te zoeken. Succes!

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:31

Even vooropgesteld: Het is vreselijk leuk om je eigen paard zadelmak te maken. Maar.........ik heb echt heel veel ruiters die dat voor de eerste keer deden gezien die er bang van werden. Want je moet wel een beetje lef hebben en ook inschattingsvermogen. Altijd van te voren anticiperen op alles wat er mis zou kunnen gaan. Je moet je voorstellen dat het stuur, rem enz er gewoon niet op zit. Ook al heb je voorbereidend werk gedaan met de dubbele longe ( al scheelt dat wel heel veel).

De opmerking dat als het paard gaat bokken dat je voorbereiding niet goed is, dat slaat natuurlijk nergens op. Ze zitten er tussen en bij ieder paard kun je tegen dingen aanlopen.

Op papier kun je wel degelijk inschatten of een paard werkbaar is of niet. Tuurlijk heb je brave Jazzen, heb er toevallig best wat van zadelmak gemaakt. Maar ze zijn vlug en ril.

Ik denk dat de beste tip al gegeven is, en dat is degene: zorg dat je voldoende budget hebt om eventueel iemand anders in te schakelen en daarnaast iemand die jouw angst weet te bewerken als het wel fout gaat. Want als het fout gaat, is het niet alleen het paard die her geschoold moet worden.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:43

Benzz schreef:
Ik denk dat de beste tip al gegeven is, en dat is degene: zorg dat je voldoende budget hebt om eventueel iemand anders in te schakelen en daarnaast iemand die jouw angst weet te bewerken als het wel fout gaat. Want als het fout gaat, is het niet alleen het paard die her geschoold moet worden.


Precies dat. Toch altijd weer zonde als zo'n paard wegens niet klikkende combi in de handel belandt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:49

Babootje schreef:
Gypsy schreef:
Nou einde discussie dan. :+

Ts je hoort het, negeer alle succesverhalen in dit topic. Op basis van dit ene verhaal doen die er niet meer toe en staat nu vast dat je een prof moet zijn om een paard wat te leren.


Dat wordt niet gezegd. Maar dat jij de boel erg onderschat staat in ieder geval wel vast.


Ja zulke dingen heb ik vaker gehoord. Als het dan toch allemaal prima is verlopen zeggen mensen dat je geluk hebt gehad. En zelfs al zou ik 10 van de ergste rilkikkers dusdanig mak krijgen dat tristan tucker er nog een puntje aan kan zuigen, dan nog houd je altijd mensen die blijven beweren dat dat meer geluk dan wijsheid was.

Misschien wel een wijze les voor ts, neem goed advies aan daar waar je het kan krijgen, wees zeker voorzichtig maar laat je ook niet onzeker maken.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:54

Gypsy schreef:
Ja zulke dingen heb ik vaker gehoord. Als het dan toch allemaal prima is verlopen zeggen mensen dat je geluk hebt gehad. En zelfs al zou ik 10 van de ergste rilkikkers dusdanig mak krijgen dat tristan tucker er nog een puntje aan kan zuigen, dan nog houd je altijd mensen die blijven beweren dat dat meer geluk dan wijsheid was.

Misschien wel een wijze les voor ts, neem goed advies aan daar waar je het kan krijgen, wees zeker voorzichtig maar laat je ook niet onzeker maken.

_/-\o_ ga ik in mee

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:20

Het gaat en staat gewoon met je handigheid en rust.
Echter heb ik volledige beginners die zichzelf fantastisch vonden omdat de manege juf altijd zei dat ze zo keurig rechtop zaten met jonge paarden in de weer gezien. Ik kan je verzekeren dat sommige geluk hebben dat ze nog leven. In het ergste geval heeft het meiske 2 achterhoeven tussen haar ogen gehad toen ze naief een ‚band ging opbouwen‘.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:28

Sizzle schreef:
Het gaat en staat gewoon met je handigheid en rust.
Echter heb ik volledige beginners die zichzelf fantastisch vonden omdat de manege juf altijd zei dat ze zo keurig rechtop zaten met jonge paarden in de weer gezien. Ik kan je verzekeren dat sommige geluk hebben dat ze nog leven. In het ergste geval heeft het meiske 2 achterhoeven tussen haar ogen gehad toen ze naief een ‚band ging opbouwen‘.

Zo zijn er wel meer... ook instructeurs die zgn deskundig zijn er zo afvliegen omdat pony net na het opstijgen wegvlucht...

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:55

Dit wordt een beetje een ander topic, maar niet minder interessant :D ...

Ik wil nog wel een paar dingen toevoegen. Vroeger deden we alles zelf, toen hadden we iemand die er de eerste paar keer opging en nu brengen we ze weg. Overal is wat voor te zeggen en ik merk geen verschil in het 'narijden'. Waarvoor je kiest heeft ook met de omstandigheden te maken: leeftijd, tijd, accommodatie, hulptroepen, enz.

Als je je paard wegbrengt, komt ie ook in een andere omgeving. Met vreemde paarden, een ander ritme, vaak wat minder weidegang, enz. Het ene paard kan daar beter mee omgaan dan een andere. Dat heeft ook invloed.

Verder is ieder paard verschillend. Ik heb grote angsthazen gehad die dapper werden als er iemand op hun rug zat :+ . Maar ook een koele stoere merrie waar ze een week over hebben gedaan om er alleen maar op te zitten, zo eng vond ze dat. Een goede africhter/zadelmakmaker die oog heeft voor dit soort dingen is goud waard...

Elisa2

Berichten: 37315
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 14:28

Gypsy schreef:
Ach dat zeiden sommigen van die pony ook. Die viel idd ook van schrik bijna om van mijn goedbedoelde klopje.


Dat zegt alleen maar iets over zn groenheid. Niet over zn karakter.


Weet je als ik denk dat ie gaat bokken vind ik dat mijn voorbereiding nog niet klaar is en ga ik er nog niet op.
Maar goed daarom ben ik ook geen prof, ik hoef er niet binnen een maand op. Ik snap dat het anders is als je er je brood mee moet verdienen.


Ik kan wel lezen dat je echt geen idee hebt waar je het over hebt.


Nou einde discussie dan. :+

Ts je hoort het, negeer alle succesverhalen in dit topic. Op basis van dit ene verhaal doen die er niet meer toe en staat nu vast dat je een prof moet zijn om een paard wat te leren.


Het lastige hiermee vind ik..als je een heleboel paarden hebt gezien waarbij het niet goed is gegaan in dat eerste proces met zadelmak maken/ doorrijden dat je de andere kant van de medaille hebt gezien en de paarden zijn er meestal de dupe van. Dat is waarom ik eigenlijk iedereen altijd aanraadt om het niet zelf te doen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan, er zijn mensen met een fantastisch gevoel voor paarden van nature en die niet bang zijn waarbij het gewoon prima gaat allemaal.

Bokken hoort gewoon bij het uitproberen, en de meeste paarden proberen wel "wat" uit.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 14:55

Wat ook essentieel is om te weten dat als je met hulp werkt, je hulp ook vast houdt en niet loslaat als het er op aankomt.
Mijn man weet eigenlijk niets van paarden, maar hij straalt heel veel rust uit en hij weet mij te vertellen wat de blik van het paard uitstraalt als ik erop ga. Doordat hij aan mij spiegelt wat hij ziet weet ik wat het stressniveau is. Ontzettend fijn :j