Hunter jumper equitation

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:03


magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Hunter jumper equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:05

Wat onwijs gaaf dat dit in Nederland nu ook op komt. _O_
Ik heb dan wel geen paard maar ik zou eens kijken of ik met mijn camera kan en mag kijken. :D

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:56

Heel mooie foto’s! Prachtig als je zo je sport kunt beoefenen

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 17:57

magda_90 schreef:
Wat onwijs gaaf dat dit in Nederland nu ook op komt. _O_
Ik heb dan wel geen paard maar ik zou eens kijken of ik met mijn camera kan en mag kijken. :D


Oh dat zou leuk zijn! Ik hoop dat er meer wedstrijden komen, ook richting het noorden. Want ermelo is 2 uur rijden, voor een keer is dat leuk, maar elke keer wordt wel een opgave haha

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Hunter jumper equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:17

Dito hoor. :)

Anoniem

Re: Hunter jumper equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:27

Ik vind het ook geweldig maar denk dat mijn zeer enthousiaste paard niet niet gaat aantrekken op de hindernis. :') Maar vind het wel echt leuk, misschien voor in de toekomst.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:32

Wiskey1 schreef:
magda_90 schreef:
Wat onwijs gaaf dat dit in Nederland nu ook op komt. _O_
Ik heb dan wel geen paard maar ik zou eens kijken of ik met mijn camera kan en mag kijken. :D


Oh dat zou leuk zijn! Ik hoop dat er meer wedstrijden komen, ook richting het noorden. Want ermelo is 2 uur rijden, voor een keer is dat leuk, maar elke keer wordt wel een opgave haha


Jup, precies! Ermelo is ook een eindje weg voor mij, dus het zou tof zijn als de wedstrijden zich in de toekomst wat meer verspreiden over 't land. Voor nu wil de organisatie alles volgens mij graag in de hand houden, dus ik denk dat het even gaat duren voordat stallen/verenigingen/organisaties zelf zo'n wedstrijd volgens de HJE-richtlijnen kunnen uitschrijven. :j

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 18:33

bobje26 schreef:
Ik vind het ook geweldig maar denk dat mijn zeer enthousiaste paard niet niet gaat aantrekken op de hindernis. :') Maar vind het wel echt leuk, misschien voor in de toekomst.

Die van mij is ook nog niet super geschikt hoor, hij springt nogal heftig, omdat ie kijkerig is. Maar voordeel is wel dat ie niet bij t hout in de buurt komt

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 18:34

Bunn schreef:
Oh dat zou leuk zijn! Ik hoop dat er meer wedstrijden komen, ook richting het noorden. Want ermelo is 2 uur rijden, voor een keer is dat leuk, maar elke keer wordt wel een opgave haha


Jup, precies! Ermelo is ook een eindje weg voor mij, dus het zou tof zijn als de wedstrijden zich in de toekomst wat meer verspreiden over 't land. Voor nu wil de organisatie alles volgens mij graag in de hand houden, dus ik denk dat het even gaat duren voordat stallen/verenigingen/organisaties zelf zo'n wedstrijd volgens de HJE-richtlijnen kunnen uitschrijven. :j[/quote]

Oh dat vast, maar misschien dat ze in samenwerking met een organisatie wel deze kant op willen komen. Ze komen immers ook voor clinics deze kant op.

Zou wel eens een mailtje kunnen sturen met die vraag

Daan2105
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:38

Afbeelding

Daan2105 schreef:
Rena100 schreef:
Wat leuk dit! Hier zou mijn merrie ook wel geschikt voor zijn denk ik, als ik ermee zou springen. Heb ik nog nooit gedaan :')

Vind de outfits altijd heel chique en classy. Wil graag ook zo'n hoofdstel, maar kan gewoon nergens vinden wat ik precies zoek :( Ik zoek een bruin hoofdstel met goudkleurige gespen en de neusriem moet aan beide kanten te verstellen zijn.

Waar vinden jullie je hunter hoofdstellen?

Ik heb een hoofdstel van br met hoge neusriem.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:39

Wiskey1 schreef:
bobje26 schreef:
Ik vind het ook geweldig maar denk dat mijn zeer enthousiaste paard niet niet gaat aantrekken op de hindernis. :') Maar vind het wel echt leuk, misschien voor in de toekomst.

Die van mij is ook nog niet super geschikt hoor, hij springt nogal heftig, omdat ie kijkerig is. Maar voordeel is wel dat ie niet bij t hout in de buurt komt


Vraag me af hoe erg dat is voor nu: en dan doel ik op het feit dat die discipline nog in de kinderschoenen staat. En wij als ruiters/paarden dus ook! In Nederland zijn de springpaarden simpelweg niet anders ingesteld, het is toch een andere manier van denken en rijden, zowel voor ruiter als paard. Dat heeft natuurlijk tijd nodig. Ik denk dat als HJE echt een andere discipline kan worden in Nederland, je ook eerder geneigd bent om je paard meer richting die stijl van rijden te trainen. Heel eerlijk, een paard dat volgens het boekje een perfect HJE-ronde loopt, zal niet zo'n hoge waardering (of resultaat) weten te behalen op een gewone springwedstrijd. :) En vooralsnog is dat normale springen de standaard hier. Ik vind het erg tof dat de organisatie achter HJE daar nu een verandering in wil brengen door een 'nieuwe' discipline aan te bieden. Zelfde geldt voor het promoveren en het mogen starten in de klasse waarin je wil starten: bij HJE heb je veel meer vrijheid. Hoe je het ook went of keert: het B springen is bijvoorbeeld best al een pittig iets (en dan hebben we het nog niet eens over het behalen van goede stijlcijfers). Ik vind een B-dressuurproef over het algemeen toegankelijker dan een B-springparcours. :)

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Hunter jumper equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 18:56

Ben ik zeker met je eens hoor! Grappig is wel dat hier juist veel goede hunters vandaan komen en naar amerika gaan. En voor nu maakt dat zeker niet uit hoor. Het is ook wel een manier van rijden. Met de clinic ging dat bij mij al beter dan gisteren. Daar stond niks kijkerigs, dus dan is het zitten ook wat makkelijker. En natuurlijk hulp daarbij. Dus denk dat je beide wel kan doen. Het viel me gisteren wel op dat het wat gemoedelijker was dan een normale wedstrijd. Dat was wel fijn.

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:57

Ik ben het zo eens met wat Bunn hierboven zegt. B springen vind ik echt wel hoog. Voor heel veel mensen is B dressuur veel toegankelijker dan B springen. Mensen die thuis voor de lol best wat hobbeltjes springen, gaan niet zomaar B springen, maar kunnen hier denk ik nog wel aan meedoen.

Ja Wiskey1, mail ze eens of ze weer in het noorden komen! Als jij 2 uur moet rijden naar Ermelo, kunnen wij nooit heel ver bij elkaar vandaan wonen denk ik. :+

Denk eigenlijk dat mijn ruin hier best geschikt voor zal zijn. Ik oefen ook veel op een mooi rustig en stabiel tempo en vrij lage sprongetjes. En dat gaat best leuk.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 19:01

san4nie schreef:
Ik ben het zo eens met wat Bunn hierboven zegt. B springen vind ik echt wel hoog. Voor heel veel mensen is B dressuur veel toegankelijker dan B springen. Mensen die thuis voor de lol best wat hobbeltjes springen, gaan niet zomaar B springen, maar kunnen hier denk ik nog wel aan meedoen.

Ja Wiskey1, mail ze eens of ze weer in het noorden komen! Als jij 2 uur moet rijden naar Ermelo, kunnen wij nooit heel ver bij elkaar vandaan wonen denk ik. :+

Denk eigenlijk dat mijn ruin hier best geschikt voor zal zijn. Ik oefen ook veel op een mooi rustig en stabiel tempo en vrij lage sprongetjes. En dat gaat best leuk.


Ik startte eerder altijd BB en daarna een rondje B, als BB goed ging. Over 2 weken start ik voor het eerst B. Ben er eindelijk aan toe haha. Maar daarom is het ook goed dar er BB bij is gekomen, dat is wel vrij toegankelijk

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:44

Jup, dat doe ik eigenlijk precies zo. Ik ben ook wel erg blij dat de BB (qua hoogte) erbij is gekomen. Maar dan nog: vaak maken ze geen klassement op en krijg je ook geen stijlcijfers. Het is vaak niet meer dan 'n minuut door de bak stuiven en that's it. Ik vind het juist leuk dat je bij HJE meerdere keren in de ring komt, tenminste wel 'voor de prijzen' mee kunt rijden (niet dat dat in mijn geval van toepassing is, maar je snapt vast wat ik bedoel :') ) en een jurybeoordeling ontvangt. Daar kun je weer wat van leren!

Wat je zegt Wiskey1 is waar: veel goede Amerikaanse hunters komen uit Nederland. Ik denk ook echt dat dat juist komt door de wijze van rijden zoals we die hier gewend zijn. We zijn ontzettend goed in het africhten en correct trainen van paarden (en fokken natuurlijk). Ik denk dat het makkelijker is om een paard dat correct 'Europees' is gereden om te vormen tot een hunter, dan een hunter die in Amerika is opgeleid om te trainen tot een showjumper. Veel van de topruiters in Amerika (zowel hunters als showjumpers) hebben een groot deel van hun kennis opgedaan in Europa.

Waarschijnlijk is dat ook wel een belangrijke reden waarom HJE naar Nederland is gekomen: om ook ons, als 'amateurs', te laten realiseren dat we echt hartstikke toffe paarden hebben die heel geschikt zijn (of kunnen worden) voor dit relaxte spelletje. :)

Ik kan me wel voorstellen dat HJE in Amerika echt super competitief is (bedoel, het is daar volgens mij de grootste Engelse discipline), maar voor wat ik ervan heb gezien is het hier in Nederland juist hartstikke relaxt en ben je gewoon gezellig een dagje weg en op een ontspannen, nette manier met je paardje bezig. Hopelijk weten ze dat zo te behouden!

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Hunter jumper equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 20:28

Jaa hoop ik ook zeker! Heb alleen geen papier met stijlbeoordeling gekregen zondag. Ik weet niet of ik die zelf gemist heb, of dat die niet gegeven worden. Ook was het wel gek dat je punten niet gelijk werden geroepen zoals bij B springen. Maargoed, het was vooral onder het mom van lol met je knol voor mij, alleen dan zo netjes mogelijk :p

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:15

san4nie schreef:
Ik ben het zo eens met wat Bunn hierboven zegt. B springen vind ik echt wel hoog. Voor heel veel mensen is B dressuur veel toegankelijker dan B springen. Mensen die thuis voor de lol best wat hobbeltjes springen, gaan niet zomaar B springen, maar kunnen hier denk ik nog wel aan meedoen.


Of voor mensen die met een pony tussen de paarden moeten starten :Y)
Met mijn merrie van 1,50m geloof ik niet dat ik nou echt iets te zoeken zou hebben tussen de paarden in de B. We halen het tempo niet, de hoogte met moeite... Maar pony springt graag, gecontroleerd... En zo zijn er vast nog veel meer mensen die springen best leuk vinden, maar vanwege het formaat van hun paard of hun eigen spanning op hogere sprongen / tempo sprongen niet mee doen met het reguliere springen...


Wiskey1 schreef:
Ben ik zeker met je eens hoor! Grappig is wel dat hier juist veel goede hunters vandaan komen en naar amerika gaan. En voor nu maakt dat zeker niet uit hoor. Het is ook wel een manier van rijden. Met de clinic ging dat bij mij al beter dan gisteren. Daar stond niks kijkerigs, dus dan is het zitten ook wat makkelijker. En natuurlijk hulp daarbij. Dus denk dat je beide wel kan doen. Het viel me gisteren wel op dat het wat gemoedelijker was dan een normale wedstrijd. Dat was wel fijn.


De goede hunters zijn over het algemeen voor zover ik gezien heb toch wel vooral de paarden die wij hier zouden wegzetten als 'brave springers, missen de 'go' voor het hogere werk'. De paarden die je als recreant dus onder je kont wil hebben om veilig een springparcours rond te komen, eigenlijk. :j Als je daar als discipline op focust, op veilig en fijn een parcours rondkomen, in plaats van zo snel mogelijk, krijg je automatisch een voorkeur voor nét een ander type paard. Kan bést uit hetzelfde ras, zelfs ten dele uit dezelfde lijn komen, maar net een ander koppie erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:30

Wiskey1 schreef:
bobje26 schreef:
Ik vind het ook geweldig maar denk dat mijn zeer enthousiaste paard niet niet gaat aantrekken op de hindernis. :') Maar vind het wel echt leuk, misschien voor in de toekomst.

Die van mij is ook nog niet super geschikt hoor, hij springt nogal heftig, omdat ie kijkerig is. Maar voordeel is wel dat ie niet bij t hout in de buurt komt


Haha ja mijn merrie trekt echt 3 sprongen voor de hindernis enorm aan, is wel te houden maar wil haar daarop niet corrigeren omdat ze het zo goed doet juist. Maar ik heb op FB gevraagd of ze binnenkort een clinic gaan doen, dan kunnen zij mooi beoordelen. :')

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 07:46

Skippy01 schreef:
san4nie schreef:
Ik ben het zo eens met wat Bunn hierboven zegt. B springen vind ik echt wel hoog. Voor heel veel mensen is B dressuur veel toegankelijker dan B springen. Mensen die thuis voor de lol best wat hobbeltjes springen, gaan niet zomaar B springen, maar kunnen hier denk ik nog wel aan meedoen.


Of voor mensen die met een pony tussen de paarden moeten starten :Y)
Met mijn merrie van 1,50m geloof ik niet dat ik nou echt iets te zoeken zou hebben tussen de paarden in de B. We halen het tempo niet, de hoogte met moeite... Maar pony springt graag, gecontroleerd... En zo zijn er vast nog veel meer mensen die springen best leuk vinden, maar vanwege het formaat van hun paard of hun eigen spanning op hogere sprongen / tempo sprongen niet mee doen met het reguliere springen...


Wiskey1 schreef:
Ben ik zeker met je eens hoor! Grappig is wel dat hier juist veel goede hunters vandaan komen en naar amerika gaan. En voor nu maakt dat zeker niet uit hoor. Het is ook wel een manier van rijden. Met de clinic ging dat bij mij al beter dan gisteren. Daar stond niks kijkerigs, dus dan is het zitten ook wat makkelijker. En natuurlijk hulp daarbij. Dus denk dat je beide wel kan doen. Het viel me gisteren wel op dat het wat gemoedelijker was dan een normale wedstrijd. Dat was wel fijn.


De goede hunters zijn over het algemeen voor zover ik gezien heb toch wel vooral de paarden die wij hier zouden wegzetten als 'brave springers, missen de 'go' voor het hogere werk'. De paarden die je als recreant dus onder je kont wil hebben om veilig een springparcours rond te komen, eigenlijk. :j Als je daar als discipline op focust, op veilig en fijn een parcours rondkomen, in plaats van zo snel mogelijk, krijg je automatisch een voorkeur voor nét een ander type paard. Kan bést uit hetzelfde ras, zelfs ten dele uit dezelfde lijn komen, maar net een ander koppie erop.

Oh dat zeker, maar wat ik meer bedoelde was dat met de clinic het net wat minder kijkerig was, waardoor mij paard ook minder extreen is. Hij was zondag best weer extreem in zn manier van springen, en qua hoogte neemt ie dat de hindernis bijn 2x zeg maar (overdreven gezegd, maar zo voelt het wel) als dat er wat uit gaat, denk ik dat hij in beide leuk mee kan doen. Wanneer het tempo hoger wordt gereden springt hij anders dan een hindernis die ik al 4x heb gedaan in langzaam tempo. Het is dus bij hem wel echt de manier van rijden die verschil maakt in de manier van springen.

Ik denk dat dat wat jij als reden noemt ook met name de reden is dat dit er is gekomen. Om meer mensen te laten springen, zonder tijdsdruk en hoge sprongen

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hunter jumper equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:00

@whiskey1 en gewoon omdat er zoveel meer leuke dingen te doen zijn dan dressuur en springen :D
Best wat disciplines die de laatste jaren in aandacht en deelnemers groeien in NL. De western (vooral reining in NL) en endurance op een gedeelde eerste plek daarin, maar ook TREC, WE en nu dus hunter-jumper. Super leuk, zo komt er steeds meer 'voor elk wat wils'!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:28

Echt, als ik ooit eens ga springen, zou dit juist heel geschikt zijn voor mij. Ik hou niet van dat hoge en snelle :') Dit lijkt me heel erg relaxed.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 08:37

De foto's van zondag staan erop. Ik wil wachten met plaatsen tot ik een aantal aangeschaft heb, want dat wil ik zeker doen.

Jullie mogen natuurlijk zelf kijken, ze foto's zijn gemaakt door sanimage

Daan2105
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:55

Wiskey1 schreef:
De foto's van zondag staan erop. Ik wil wachten met plaatsen tot ik een aantal aangeschaft heb, want dat wil ik zeker doen.

Jullie mogen natuurlijk zelf kijken, ze foto's zijn gemaakt door sanimage


Er staan inderdaad leuke foto's op ik ga ook wat bestellen.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Hunter jumper equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 19:01

Aangezien ik deze heb aangeschaft, alvast 1 foto. Heb nog 1 gekocht, alleen die niet als bestand. Foto is gemaakt door sandra van sanimage.
Afbeelding

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:05

Ohhh, wat een knapperd zeg! <3 Mooie foto ook, zou leuk zijn als ze er de 8e ook is, hehe. :o