Zaken die normaal zijn voor paardenmensen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmee_RS

Berichten: 4886
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:11

tengeltje11 schreef:
wat ik vroeger had toen ik nog veel reed(en vriendinnen ook),witte benen en bruine armen en schouders.
altijd heel vreemd als je dan een jurkje droeg.

Rij al een aantal jaar niet meer, maar hier heb ik helaas nog steeds last van. Life of a melkfles :+

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:17

Ik moest een keer een mest sample naar een DA sturen, en om er zeker van te zijn dat ik echt de mest van mijn paard had, besloot ik dat tijdens het wandelen te doen. Mensen staan dan wel raar te kijken als je gehurkt achter je paard 'in de stront zit te graaien'. :+

En verder zorgt zo'n beetje elk paardgerelateerd jargon wat ik op de werkvloer wel eens gebruik voor opgetrokken wenkbrauwen. :D

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Zaken die normaal zijn voor paardenmensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:26

Kuilvoer kuil noemen. Mijn nichtje keek mij vanmiddag erg raar aan toen ik zei op haar vraag “zullen we nu de paarden even voer geven” mijn antwoord “dan gaan we eerst het kuil in de kruiwagen doen”
Of
“Poep opvangen voor mestonderzoek”
Of
“Eerst losgereden moeten worden”

Kabayo

Berichten: 14053
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:34

Ayasha schreef:
Balenciaga schreef:
Dit vind ik persoonlijk ook gewoon echt stom :Y)

Same here, voor mij komt dat echt als interessantdoenerij over. :o :+
Het zijn individuen, noem ze bij hun namen. Het zijn geen fietsen.

Ik heb gewerkt op een stal met meer dan 120 paarden. Dan ga je dat automatisch doen. Alle namen lukt je niet. Vaak zie je aan hun hoofd of bouw wel welke vader ze hebben en praat gewoon makkelijker. Is niks intressant doenerij aan. Gewoon makkelijker. Ik pak niet voor elk paard het paspoort uit de kast om hun naam te weten.


Hier voornamelijk de drachtige uier fotos (en uitgezakte kling) en hopen mest met wormen :+ Rare blikken haha

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Zaken die normaal zijn voor paardenmensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:57

Och die afstammingsnamen ja dat vind ik altijd zo achterlijk. Ik neem zo de sorento mee. We gaan op concours.. oh ja? Welke dan? Aangezien je er 3 hebt staan? Die en die.. oh ja dus al die woorden terwijl je 1 naam had kunnen zeggen..

Nikkie86
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-09-16

Re: Zaken die normaal zijn voor paardenmensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:59

Mijn vader kwam laatst voor het eerst naar 1 van mijn westrijden keken. Hij vond het wel knap dat ik die codetaal snapte die voorgelezen werd.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:00

'zie je die schimmel?!'

Esmee_RS

Berichten: 4886
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:09

Kabayo schreef:
Ayasha schreef:

Same here, voor mij komt dat echt als interessantdoenerij over. :o :+
Het zijn individuen, noem ze bij hun namen. Het zijn geen fietsen.

Ik heb gewerkt op een stal met meer dan 120 paarden. Dan ga je dat automatisch doen. Alle namen lukt je niet. Vaak zie je aan hun hoofd of bouw wel welke vader ze hebben en praat gewoon makkelijker. Is niks intressant doenerij aan. Gewoon makkelijker. Ik pak niet voor elk paard het paspoort uit de kast om hun naam te weten.

Maar dat is toch juist lastig? De kans is toch groter dat je 5 Jazzen op stal hebt staan dan 5 paarden die toevallig allemaal Pietje Puk heten?

Kabayo

Berichten: 14053
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zaken die normaal zijn voor paardenmensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:11

In dit geval waren het friezen. En dan wel 10 auke en 10 bauke. Ja dan word t lastig. Dan hebben ze wel weer allemaal andere ouders. Dat is juist makkelijker

Ook veel renske , wietske enz enz. Veel friezen met dezelfde naam.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:27

pluisje88 schreef:
Och die afstammingsnamen ja dat vind ik altijd zo achterlijk. Ik neem zo de sorento mee. We gaan op concours.. oh ja? Welke dan? Aangezien je er 3 hebt staan? Die en die.. oh ja dus al die woorden terwijl je 1 naam had kunnen zeggen..

Ik ken fokkers die de namen van hun beesten amper kennen, maar wél de afstamming. Niet vreemd dat je dan de afstamming noemt. En zeker geen stoerdoenerij.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Zaken die normaal zijn voor paardenmensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:39

Ik kreeg rare blikken van mijn man toen ik zei dat ik mijn pony meer van achter naar voor moest rijden. Zijn reactie was:’ Hoe ga je anders vooruit?’

daantjuhhh

Berichten: 26878
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:50

ProudJustify schreef:
Van hand veranderen, van been wisselen of een paard aanrijden geven ook vaak wel hele rare blikken van niet-paardenmensen :D

Deze heb ik dus in de kinderles zo om gelachen.

Ik was instructrice.
Vroeg aan een meisje: zit je goed?
Zij: Ja hoor, heerlijk. :))

Bedoelde natuurlijk zit je op het goede been? _O-

Aan een jongetje:
Nu gaan we van hand veranderen.
Jongetje kruist zijn ene hand over de andere _O-

P.S. Dit waren beginnerlesjes.

Als jury ook een keer zo schattige situatie gehad.
Was onderlinge wedstrijd.
Klein meisje van een jaar of 6 met een B pony en begeleider in de bak.
Laatste stukje afwenden. X halthouden, groeten
Zwaait ze naar mij :wave: :')

Zo schattig.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:55

DiantaM schreef:
pluisje88 schreef:
Och die afstammingsnamen ja dat vind ik altijd zo achterlijk. Ik neem zo de sorento mee. We gaan op concours.. oh ja? Welke dan? Aangezien je er 3 hebt staan? Die en die.. oh ja dus al die woorden terwijl je 1 naam had kunnen zeggen..

Ik ken fokkers die de namen van hun beesten amper kennen, maar wél de afstamming. Niet vreemd dat je dan de afstamming noemt. En zeker geen stoerdoenerij.

Niet stoer. Ook geen mentaliteit als je met levende wezens bezig bent IMO.

En wat Balenciaga zegt dacht ik ook al. Zoals tegenwoordig zoveel verschillend bloed in de fokkerij is.

daantjuhhh

Berichten: 26878
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:55

pluisje88 schreef:
Och die afstammingsnamen ja dat vind ik altijd zo achterlijk. Ik neem zo de sorento mee. We gaan op concours.. oh ja? Welke dan? Aangezien je er 3 hebt staan? Die en die.. oh ja dus al die woorden terwijl je 1 naam had kunnen zeggen..

Ik vind dat juist veel makkelijker.
Dat zijn namen die ik ken en weet dus makkelijk onthoud.
Vaak wordt er op een stal nog al wat gewisseld in paarden. Dus voor mij lastiger om al die nieuwe namen te leren.

Terwijl als er een Sorento of Cantos wel kan onthouden direct.
Als er dan 2 staan met de zelfde vader dan wordt er vaak iets bij aangeplakt zoals de opa. Maar kan ook kleur of bles zijn.

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:57

Ik zei laatst op het werk dat mijn paard wat schraal is. Dat riep toch wel wat bijzondere blikken op. :')

De term "over land gaan" snappen niet paardenmenschen ook niet. :7

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:58

Hutcherson schreef:
'zie je die schimmel?!'


Dat is echt niet raar. Iedereen kent Amerigo.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:00

Niet paardenmensen snappen niet dat de portemonnee vaak leeg is en je niet iedere week op pad kan :(:) :')

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:03

Foto's van volle uiers en flubberschede's plaatsen als het veulen in aantocht is, zodat je in gezelschap echt moet oppassen met het bekijken van nieuwe berichten :o

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:04

Mja ben het er ook wel mee eens dat paarden bij afstamming noemen voor mij niet zo hoeft en heb het irl ook nooit echt meegemaakt dat dat gebeurde.

Paard wordt bij naam genoemd of naar uiterlijk/karakter.
Vandaag gaat de vos mee, of de dikke of de pismerrie.

Bij de Friezen waar ik vroeger reed ook zo. 'De zwarte' hielp uiteraard niet echt, dus bij naam of naar karaktereigenschap/bouw.

Anyhow, de meer technische termen van het rijden of kleuren van paarden geven soms idd vragende blikken bij niet-paardenmensen.

Soms gaat het ook om de handelingen die we met paarden doen.
De logica van 's winters scheren en vervolgens dekens opdoen ontgaat velen bvb.

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:04

Mijn vriend keek me laatst heel raar aan toen ik het had over een paard waar ik veel kan leren omdat daar "de knopjes allemaal goed op zitten"

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Zaken die normaal zijn voor paardenmensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:23

Tegen je collega’s zeggen dat ik iets later zou zijn omdat ik op de sperma-koerier moet wachten. Gaf behoorlijk wat hilariteit.

Stalhouder die tegen de dierenarts zegt: die van je collega is groter.... doelend op de spoeltrechter

Ladygiroc

Berichten: 5089
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:43

Paard moet meer door zijn lijf gaan lopen, of , paard moet niet zo op de kop lopen. Of gewoon over de rug, of zijn hals laten vallen.

Offtopic, ik fok katten. Soms moet ik dus mijn poes laten dekken, of is mijn poes juist gedekt. :D

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:57

daantjuhhh schreef:
pluisje88 schreef:
Och die afstammingsnamen ja dat vind ik altijd zo achterlijk. Ik neem zo de sorento mee. We gaan op concours.. oh ja? Welke dan? Aangezien je er 3 hebt staan? Die en die.. oh ja dus al die woorden terwijl je 1 naam had kunnen zeggen..

Ik vind dat juist veel makkelijker.
Dat zijn namen die ik ken en weet dus makkelijk onthoud.
Vaak wordt er op een stal nog al wat gewisseld in paarden. Dus voor mij lastiger om al die nieuwe namen te leren.

Terwijl als er een Sorento of Cantos wel kan onthouden direct.
Als er dan 2 staan met de zelfde vader dan wordt er vaak iets bij aangeplakt zoals de opa. Maar kan ook kleur of bles zijn.


Nou dit was op een stal met een stuk of 15 paarden waarvan de persoon op dat moment 3 sorentos had staan. 3 namen onthouden moet vast lukken lijkt me.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Zaken die normaal zijn voor paardenmensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:36

Ja schraal idd... ed is schraal...
Dan kreeg ik ook bijzondere blikken. 'Ik snap je niet'
Oke 'rank dan...'
'Rank?!'
Dun, hij is afgevallen, vetjes weg.

Dan roeprn de niet paardenmensen;
"Ja maar, zeg dat dan.."

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:44

Als je bij de schoolarts tegen je zoon zegt 'Nu moet je even vierkant stil staan' als zijn lengte opgemeten wordt, leverde me ook een vreemde blik op van de schoolarts :D Zoon gaat dagelijks mee naar de paarden dus die wist prima wat ik bedoelde :o