Weer een eigen paard, hoe beginnen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Weer een eigen paard, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 16:49

Ik heb even wat tips nodig en of dit überhaupt een goed idee is.

Op mijn 6e ben ik begonnen op een manege, vervolgens verzorgpony's en uiteindelijk mijn eigen Welshje toen ik 14 was. Helaas is zij ingeslapen na 3.5 jaar. Daarna heb ik nog heel even wat paarden bijgereden, maar vervolgens helemaal gestopt.

Nu ben ik 20 en wil ik eigenlijk weer mijn eigen paard/pony. Ik heb de afgelopen 1.5 jaar naast een vakantie ritje niet veel gedaan. Ik wil niet zo graag weer op een manege gaan rijden, privé les op iemand's eigen paard kon ik niet vinden in de omgeving (bovendien wil ik lekker kunnen tutten) en veel bijrijdpaarden of pony's zijn er hier niet. Ook heb ik gewoon liever weer echt mijn eigen maatje. Ik heb contact gehad met 2 stallen in de buurt waar plek is (1 24 uur per dag buiten, de andere overdag buiten in winter en zomers heel de dag buiten). Ontzettend fijn dus, zeker aangezien ik in Amsterdam zit nu.

Maar dan wat? Ik heb nu dus al best lang niks gedaan qua paarden. Het rijden zal ik niet verleerd zijn neem ik aan, maar echt geweldig rijden doe ik nou ook weer niet.
Ga ik genoeg tijd hebben? In September ga ik immers weer studeren. Op zich hoef ik niet elke dag, zeker niet als ze 24 uur per dag buiten zou staan (het is all inclusive dus ik hoef me geen zorgen te maken over voeren/mesten).
Financieel kan ik het aan, daar heb ik overna gedacht. Er staat ook genoeg geld opzij om dierenartskosten te kunnen opvangen :j Vorige pony was ook een hele trein aan dierenartsen, zadelpassers en chiropractors, dus ik heb daar wel een realistisch beeld van.

Waar ik me zorgen overmaak is mijn ervaring. Ik ben weg verhuisd van mijn ouderlijke huis, dus ik weet niet wie ik hier om hulp of tips kan vragen. Ik woon op mezelf en heb hier niemand in de buurt die van paarden houd. Als ik nou echt 2 weken op vakantie wil, wie gaat er dan voor mijn paard zorgen? En wie neem ik nu mee als ik een bezichtiging wil doen? Ik zou graag iemand meenemen die er meer verstand van heeft, maar mijn oude instructrice woont echt wel ver weg van hier en ik spreek haar eigenlijk ook niet meer. Uiteraard laat ik het paard keuren, maar toch wil ik ook wel iemand anders mee hebben.
Hoe ga ik weer een goede instructrice vinden? Wat als ik straks toch niet goed klik met het paard? Of andere problemen?

Ik sta er nu voor het eerst helemaal alleen voor. De vorige keer had ik nog het support vanuit mijn ouders ook al waren ze absoluut geen paardenmensen (financieel vooral, maar ook als er echt iets was, dan dachten ze wel mee). Ik woon nu op mezelf en ben student. Ik ben op mijn 17e uit huis gegaan, eerst een tussenjaar. Vervolgens in Utrecht gaan studeren, daarna naar Amsterdam gegaan en nu ben ik even gestopt met studeren. In september ga ik weer beginnen, momenteel werk ik.

Zijn er hier mensen die tips hebben? Of zou het helemaal geen slim plan zijn om nu weer een paard te kopen? Graag eerlijke meningen, maar houd het wel een beetje lief :+

Edit; en dan weet ik ook nog niet wat voor paard of pony ik zoek. Ik wil graag buiten kunnen rijden. Wedstrijden lijken me leuk, maar ik heb geen trailer/auto dus dat is niet praktisch. Qua leeftijd heb ik ook geen idee. In elk geval niet te oud. Het lijkt me leuk om een jonkie te hebben die nog maar net zadelmak is, maar aan de andere kant, heb ik daar wel genoeg ervaring voor? Ik heb nu nog geen instructrice gevonden en ik wil niet zelf gaan aanmodderen. Dan is een paard rond de 10 jaar misschien beter.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:00

Je bent 20. Ik zou op zoek gaan naar een superleuk bijrijd/leasepaard en daar van genieten..

20 is zo'n leeftijd dat je echt geen idee hebt waar je over 5 jaar staat, maar over het algemeen is tussen de 20-25 jaar wel een heleboel verandering in het leven. Huis kopen, relaties, in sommige gevallen zelfs kinderen.

Ik hoor altijd vanalles over pubers en paarden, maar daar heb ik nooit last van gehad. De enige periode dat ik misschien liever geen eigen paard had gehad was rond mijn 23e tot 27e.

Maar dit is persoonlijke ervaring en hoeft niet voor jou te gelden natuurlijk. :)

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Weer een eigen paard, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 17:05

Ja dat snap ik! Maar aan de andere kant: wanneer ga ik anders weer ooit een paard kopen.

Zodra ik kinderen heb, heb ik misschien helemaal geen tijd meer. Terwijl nu weet ik dat ik elk geval de komende 6 jaar nog geen kinderen heb.

Bijrijdpaard is hier dus niet zo makkelijk te vinden. Ik had nog gedacht aan bruikleen, maar dat vond ik nog best duur die ik had gezien. Volgens mij 150 per maand(?) en dan zelf alle kosten dragen. Dan kan ik beter mijn eigen paard kopen.

De afgelopen 1.5 jaar waren het vooral externe omstandigheden waardoor ik nauwelijks met paarden in contact ben geweest, niet door de puber periode haha! Heel ziek geweest en vaak verhuisd in die tijd. Nu zit ik hier en blijf ik hier de komende jaren ook nog.

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:06

Leuk dat je weer wil gaan rijden! Hoewel ik lees dat je liever niet meer bij een manege gaat rijden, zou ik je toch aanraden weer wat (privé)lesjes te nemen. Dan krijg je de slag van het rijden weer te pakken en bouw je tegelijkertijd een paardennetwerk op in de omgeving van Amsterdam :) En dan krijg je voor jezelf misschien ook een wat beter beeld van wat je precies voor paard of pony wil. Succes!

Edit: ik heb mijn paard in m’n eindexamenjaar gekocht. Daarna gaan studeren en heb er - nu 7 jaar later - nooit spijt van gehad! Nu woonde ik wel thuis tijdens m’n studie, dat is wel een verschil.

Edit 2: bij de manege waar ik les geef kan je ook voor een schappelijke prijs een paard leasen voor 4 dagen per week. Stuur maar een PB als je daar iets over wil weten :)
Laatst bijgewerkt door _Sofie op 16-05-19 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:08

Qua ervaring klinkt het inderdaad wel zo dat je prima een eigen paard kan hebben, maar ik weet niet of ik daar aan zou beginnen als je weer gaat studeren. Ook wat je zegt met op vakantie gaan enzo (al leer je natuurlijk wel mensen op stal kennen).
Zelf ga ik ook studeren in september en heb ik besloten mijn pony mee te nemen naar nijmegen, waar ik ook geen paardenmensen ken en ik niet weet of ik genoeg tijd ga hebben. Maar ik kan mijn pony meenemen met het idee dat als het financieel of qua tijd niet lukt ze gewoon terug naar huis gaat naar de andere paarden en mijn moeder ervoor zorgt.
Ik zou denk ik eerst kijken voor een leasepaard of bijrijdpaard, misschien wel vooraf met het idee dat je die kan kopen als het allemaal bevalt (soort van proeftijd ofzo en toch niet helemaal eigen verantwoordelijkheid). Als je een eigen koopt zou ik geen jonge kopen omdat die gewoon consequent aan het werk moeten.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:11

Advertentie plaatsen dat je verzorg/bijrijdpaard/lease paard zoekt voordat je voor een eigen paard wilt.
Mensen weten dat het tijdelijk, maar wel serieus is. Zal vast wel vraag naar zijn. Niet geschoten is altijd mis. En zo krijg je ook een beetje paarden mensen om je heen die je later om hulp kan vragen. En er zijn mensen die zelf geen advertentie plaatsen, maar wel op anderen reageren. Dus wie weet! :D

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 17:12

@Sofie, een paar privé lessen nemen is inderdaad wel een goed plan. Dat ga ik zeker doen! Dankjewel :) Ook fijn om dan inderdaad vast wat meer mensen hier te leren kennen.

@Jeroeleke, ik heb wel al 2 jaar gestudeerd dus ik weet wel dat ik het red qua tijd. Wat je zegt over dat een jong paard consequent aan het werk moet, is inderdaad wel waar. Daar had ik nog niet zo goed over na gedacht, een die al goed is doorgereden is dan wel beter. Een leasepaard wat later kan worden overgekocht zou ideaal zijn! Vorige pony was ook eerst mijn verzorgpony geweest. Echter is het echt lastig om hier een lease paard/pony te vinden -O-

@puppy1128, ik ga het proberen, kan geen kwaad in elk geval :D