Welke literatuur voor zelfstudie over paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djordge

Berichten: 3
Geregistreerd: 17-05-19

Welke literatuur voor zelfstudie over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 10:56

Ik ben voor mijn overdagse studie gewend om veel boeken te lezen, te bestuderen en daar dan weer over na te denken.

Nou bedacht ik mij, dat ik mijn hele leven alle kennis die ik over paarden heb in de praktijk en viavia heb geleerd.
Ik heb wel een aantal boeken in de kast, van het soort dat bovenaan staat bij bol als je boeken over paardensport intypt, maar ik vind het wat oppervlakkig allemaal.

Dus de vraag die in mij opkomt was, welke literatuur moet je nou echt hebben om wat te leren over paarden?

Ik ben geinterreseerd in het hele wezen paard, geschiedenis, anatomie, welzijn, gedrag, trainingsrichtingen etc. Engels is voor mij persoonlijk geen probleem.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke literatuur voor zelfstudie over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:11

Equine locomotion (Back en Clayton)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Welke literatuur voor zelfstudie over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:27

In plaats van bij bol.com zou je eens bij Amazon kunnen kijken voor boeken die oorspronkelijk in het Engels zijn geschreven, dan heb je veel meer keuze. Verschillende zoektermen leveren ook andere resultaten op. Voor het lezen van artikelen over de verschillende onderwerpen binnen de dressuursport zou je eens kunnen kijken op Dressage Today, oudere artikelen zijn gratis te lezen zonder abonnement.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Welke literatuur voor zelfstudie over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:47

Denkwerk van Inge Teblick. Grootste aanrader die ik in mijn boekenkast heb staan

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:49

Media Boekservice is ook een aanrader, hebben diverse boeken in verschillende talen en over verschillende onderwerpen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:49

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Eleeke

Berichten: 2030
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke literatuur voor zelfstudie over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:31

David marlin : equine excersize physiology.
Universitair niveau. Heel goed boek met kennis waar weinig ruiters ( behalve op top niveau) iets mee doen

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:47

Naked Liberty van Carolyn Resnick.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:55

Das gymnasium des pferdes (ook in het Nederlands is dit de titel) hoort in mijn ogen ook in dit rijtje. Ik ben het niet eens met zijn hardheid, maar wel met de opbouw van zijn training.

Voedingstechnisch zijn er 2 "boeken" die er wat mij betreft bij horen:
CVB voedingstabellenboek: http://www.cvbdiervoeding.nl/bestand/10 ... f.pdf.ashx
en NRC Nutrient Requirements of Horses, 6th edition (gratis online te lezen, 100$ als paperback): https://www.nap.edu/read/11653/chapter/1

Ik hoop dat anderen nog meer extra boeken toevoegen. Zeker op het gebied spier-, pees- en botontwikkeling door training, wetenschappelijk onderbouwd. Hoewel dat boek van David Marlin daar mogelijkm wel informatie over geeft (maar die heb ik zelf nog niet).

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:58

Gillian Higgins: hoe beweegt mijn paard. Anatomie