Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn eerste paard kopen | wat is een realistische prijs

 
Profiel   

Hey hallo,

Wellicht zit ik hier verkeerd, maar ik loop een beetje vast op het vaststellen van een realistisch budget. Ik wil binnenkort een eigen eerste paard kopen, wat al spannend genoeg is. Ik wil graag een goede keuze maken en ben op zoek naar een realistisch budget.

Mijn eisen zijn:
* Ruin [geen harde eis]
* Voor beginners geschikt [wel echt een harde eis]
* KWPN'er/Fries [Deze trekken mij het meest qua uiterlijk, maar dit ook geen harde eis voor een goede klik ben ik zo geswitcht. Behalve bij Tinkers/ Belgisch trekpaard deze trekken mij niet]
* Stok maar 1.60 - 1.65 [ik ben zelf 1.78 lang met een normaal postuur, dus dit lijkt mij wel een goede stokmaat. Of zouden andere ook kunnen?]
* 7-8-9 jaar [ook een harde eis]
* liefst over te nemen met zijn spulletjes denk aan zadel etc. aangezien ik van 0 begin.
* Ik wil er op langere termijn wel een leuk wedstrijdproefje mee kunnen rijden, maar er zijn geen lichte tour.


Wat is een realistisch budget om aan te denken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 21:58 



 
Profiel   

Ergens tussen de 2500 en 5000, laat je niet gek maken door de bizarre bedragen waarmee men hier gaat komen. Het aanbod op dit moment is klein maar voor wat jij zoekt is nog steeds voldoende te vinden in die prijscategorie.
Tip; ik zou je max leeftijd omhoog gooien naar 12, geeft je wat meer keus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 22:00 



 
Profiel   

Ik denk dat je dan zo rond de 5.000-8.000 kan uitkomen voor een gezond, braaf, jong, recreatief paard. Ik denk wel dat je tussen de 1.65-1.70 minimaal mag gaat zitten met jouw lengte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 22:01 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ergens tussen de 2500 en 5000, laat je niet gek maken door de bizarre bedragen waarmee men hier gaat komen. Het aanbod op dit moment is klein maar voor wat jij zoekt is nog steeds voldoende te vinden in die prijscategorie.
Tip; ik zou je max leeftijd omhoog gooien naar 12, geeft je wat meer keus.



Ja, ik vond dat ook een lastig punt. Want ik hoor rondom mij verhalen dat een paard rond 12/13 al best oud is? Ik weet niet of dit klopt hoor. Ik vind het aanbod ook vrij klein, daarom ben ik maar rustig gaan rond kijken, geen haast bij een goede keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 22:03 



 
Profiel   

horsiegek schreef
Ik denk dat je dan zo rond de 5.000-8.000 kan uitkomen voor een gezond, braaf, jong, recreatief paard. Ik denk wel dat je tussen de 1.65-1.70 minimaal mag gaat zitten met jouw lengte.


Ah super bedankt voor je reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 22:03 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ergens tussen de 2500 en 5000, laat je niet gek maken door de bizarre bedragen waarmee men hier gaat komen. Het aanbod op dit moment is klein maar voor wat jij zoekt is nog steeds voldoende te vinden in die prijscategorie.
Tip; ik zou je max leeftijd omhoog gooien naar 12, geeft je wat meer keus.


Een braaf paard rond die leeftijd kwpn/fries.
Ga dan echt maar boven de 5000 zitten hoor.
Echt brave paarden zijn moeilijk te vinden.

Ts, boven de 1.65 kan je makkelijk hebben, zou er zelfs niet onder die maat kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 22:36 



 
Profiel   

Silly1972 schreef
Wildgirl schreef
Ergens tussen de 2500 en 5000, laat je niet gek maken door de bizarre bedragen waarmee men hier gaat komen. Het aanbod op dit moment is klein maar voor wat jij zoekt is nog steeds voldoende te vinden in die prijscategorie.
Tip; ik zou je max leeftijd omhoog gooien naar 12, geeft je wat meer keus.


Een braaf paard rond die leeftijd kwpn/fries.
Ga dan echt maar boven de 5000 zitten hoor.
Echt brave paarden zijn moeilijk te vinden.

Ts, boven de 1.65 kan je makkelijk hebben, zou er zelfs niet onder die maat kijken.


Super bedankt voor je reactie. Ik hou het in gedachten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 09:46 



 
Profiel   

Echt braaf en geschikt voor beginners kost geld, € 2.500 vind ik dan echt niet realistisch, of er moet een bemerking op zitten. Dat maakt soms ook niet uit, maar moet je wel meenemen in je beslissing. Ik kocht een paard (KWPN) met jouw eisenpakket een jaar of 8 geleden voor € 5.500 incl. toebehoren. Paard was toen M-niveau. Ik verkocht hem, met een bemerking, hij had nl. last van een allergie, een jaar of 4 geleden voor € 2.750. Paard was toen zo goed als Z-klaar maar dus wel ouder dan jij nu wilt. Fijn tehuis was voor mij belangrijker.
Ik zou zoals hier boven ook al gezegd je leeftijdseis bijstellen. Succes met zoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 09:56 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen tussen de 5k en 10k is wat realistischer en heb je wat meer keuze. Ook qua stokmaat zou ik zeggen niet onder de 165 cm gezien je best wel groot bent zou ik echt wat rond de 170 cm zoeken. Veel plezier met je zoektocht! Niks leukers dan opzoek gaan naar je droompaard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 10:02 



 
Profiel   

nouklime schreef
Ik zou ook zeggen tussen de 5k en 10k is wat realistischer en heb je wat meer keuze. Ook qua stokmaat zou ik zeggen niet onder de 165 cm gezien je best wel groot bent zou ik echt wat rond de 170 cm zoeken. Veel plezier met je zoektocht! Niks leukers dan opzoek gaan naar je droompaard!



Dankjewel! Ik vind het ook super spannend, haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 14:27 



 
Profiel   

Ik zou vooral je niet teveel vasthouden aan de leeftijd. Zeker omdat je echt brave zoekt. Mijn eerste paard was 15 toen ik hem kocht... en wat heb ik daar een plezier van gehad, hij is 25 jaar geworden. Een jonger paard is geen garantie op minder problemen (zeker in wat lagere prijsklasse) Juist omdat men paarden van 12 jaar oud vindt gaat de prijs dan enorm zakken terwijl je zeker als beginende paardeneigenaar gewoon meer plezier beleeft aan goed opgeleid, stabiel paard en dan maakt 8 of 16 eigenlijk niet uit... als je er netjes voor zorgt... dan kan je aan een paard dat zonder veel problemen 16 is geworden ook nog jaren plezier hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 14:45 



 
Profiel   

Evelijn schreef
Ik zou vooral je niet teveel vasthouden aan de leeftijd. Zeker omdat je echt brave zoekt. Mijn eerste paard was 15 toen ik hem kocht... en wat heb ik daar een plezier van gehad, hij is 25 jaar geworden. Een jonger paard is geen garantie op minder problemen (zeker in wat lagere prijsklasse) Juist omdat men paarden van 12 jaar oud vindt gaat de prijs dan enorm zakken terwijl je zeker als beginende paardeneigenaar gewoon meer plezier beleeft aan goed opgeleid, stabiel paard en dan maakt 8 of 16 eigenlijk niet uit... als je er netjes voor zorgt... dan kan je aan een paard dat zonder veel problemen 16 is geworden ook nog jaren plezier hebben.


Dit dus, mijn eerste paard was ook 16, maar echt een super brave ruin die echt nergens van op keek, alles mee kon doen en super braaf! heb na hem niet meer zo'n braaf paard gezien.. kocht hem toen voor 1000,- euro (was een fjord). Hij is ruim 26 jaar geworden.

Neem vooral de tijd om het juiste paard te kopen, en neem iemand mee die mee kan kijken en er verstand van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 15:02 



 
Profiel   

horsiegek schreef
Ik denk dat je dan zo rond de 5.000-8.000 kan uitkomen voor een gezond, braaf, jong, recreatief paard. Ik denk wel dat je tussen de 1.65-1.70 minimaal mag gaat zitten met jouw lengte.

Dat denk ik ook. Ik zocht naar ongeveer hetzelfde en ben met dat budget goed geslaagd.

Let vooral heel goed op dat je een gezond braaf paard koopt. In mijn zoektocht ben ik stuitend veel 'kapotte' paarden tegengekomen die inderdaad heel braaf waren. Maar die waren dat om ze pijn in hun lijf hadden en fysiek niet meer in staat waren om 'maf' te doen... Heel verdrietig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 15:07 



 
Profiel   

Dat ligt er ook aan voor welk ras je wil gaan. Wil je echt een KWPN er of is een koudbloed ook prima? Voor mijn haflinger incl. alle toebehoren heb ik 3000 betaald. Ze heeft potentie voor de sport maar loopt dressuurmatig nog wel achter dus is wel nog werk in. Voorderest erg geschikt voor buitenritten, nagenoeg helemaal bomproof. Kan er iedereen op zetten in stap en draf, zelfs buiten. Zou er zowat een kind mee het bos insturen. Galop is een ander dingetje (gaan we wel heel erg hard, daar moeten we dus nog duidelijk op trainen).

Ze is trouwens 12.. Maar dat is écht niet oud, zeker niet voor een goed beginnerspaard. Een echt beginnerspaard kopen onder de 10 is een hele uitdaging. Je hebt ze die zadelmak geboren lijken te zijn maar dat zijn er echt niet veel.. Maja, of een paard 'oud' is ligt dus ook vaak aan het ras. Ik heb het vertrouwen dat mijn haflinger echt nog wel een jaar of 15 mee kan.

Ik denk dat je bij jouw eisen tussen de 4 en 5000 zit bij goed zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 15:11 



 

Ik zou je leeftijd niet als harde eis stellen. Mijn eerste paard was 13 jaar, een merrie met veel ervaring. Vanwege emigratie moest ze snel weg, vandaar dat ik haar voor een leuke prijs heb kunnen kopen. Ik heb onwijs veel van haar geleerd, echt een gouden paard. Ze is helaas maar 21 geworden, maar wat had ik nog graag jaren van haar genoten....

Qua budget is het lastig, afhankelijk van waar je voor kiest. Bijvoorbeeld een haflinger is goedkoper dan een KWPN'er. Maar een gezond én braaf paard kost nu eenmaal wat. Er staan er zat voor €2500-3500 te koop, maar dat zijn vaak of paarden die niet braaf zijn, of paarden met een (ernstige) bemerking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 15:30 



 
Profiel   

Placebo schreef
Ik wil binnenkort een eigen eerste paard kopen, wat al spannend genoeg is. Ik wil graag een goede keuze maken en ben op zoek naar een realistisch budget.

* Voor beginners geschikt [wel echt een harde eis]
* KWPN'er/Fries
* Stok maar 1.60 - 1.65 [ik ben zelf 1.78 lang met een normaal postuur,
* 7-8-9 jaar [ook een harde eis]
* liefst over te nemen met zijn spulletjes denk aan zadel etc. aangezien ik van 0 begin.
* Ik wil er op langere termijn wel een leuk wedstrijdproefje mee kunnen rijden, maar er zijn geen lichte tour.

Welke ervaring heb je zelf? Kom je van een paar jaar manegeles of heb je eerder een verzorgpaard gehad? Of anders? De ene beginner is namelijk de andere niet.

Stokmaat die je in gedachten hebt is prima, het is meer dat een steviger gebouwd paard een mooi plaatje geeft met een langere ruiter dan een paard met grote schoftmaat. Een iel paard met lange benen is nog steeds iel onder een langere ruiter. En dat kan helemaal geen kwaad, alleen zijn wij in NL nogal gewend aan het beeld van "groot paard met kleine ruiter".

7-9 is een mooie leeftijd, maar fijne paarden van die leeftijd zijn nogal aan de prijs. Mijn eerste was 14, een echte schoolmaster en daar heb ik me toch een partij veel van geleerd. En als ze met die leeftijd nog hard op de benen staan heb je goed kans dat ze dat met 20 nog steeds zijn.

Spullen overnemen is handig, maar je kunt beter een goed passend zadel kopen dan een slecht passend overnemen. Niet blind op staren want spullen die bij een paard komen kosten ook gewoon geld, weinig mensen die het zomaar weggeven.

Leuke dressuurproef t/m L2 kan met élk gezond paard. In principe kan een gezond paard ook een Z1 proef lopen, al zul je er steeds harder voor moeten werken als het paard wat minder talent heeft. Belangrijk is lessen, lessen, lessen. Beter een goedkoper paard en budget om elke week een privé les te nemen dan een duur paard en geen geld om te lessen.

Braaf? Tjsa, wat is een braaf paard? Daar heeft iedereen zijn eigen idee over. Voor de één is dat een paard dat echt nergens van schrikt, heel makkelijk is aan de hand en niet teveel reageert op een zenuwachtige ruiter. Iemand anders noemt datzelfde paard comateus en vindt alles braaf wat niet gemeen slaat of zo ruig bokt dat zelfs de beste ruiter nauwelijks kan blijven zitten. Het is nogal persoonlijk ;)

Al met al denk ik dat je met een budget van rond de 5000 euro moet kunnen slagen. Neem iemand mee met verstand van paarden en laat een paard keuren voor je 'm definitief koopt. Eerder had ik het over lessen: instructrices hebben vaak ook een flink netwerk, misschien weet zij / hij wel het perfecte paard voor je te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 15:56 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ergens tussen de 2500 en 5000, laat je niet gek maken door de bizarre bedragen waarmee men hier gaat komen. Het aanbod op dit moment is klein maar voor wat jij zoekt is nog steeds voldoende te vinden in die prijscategorie.
Tip; ik zou je max leeftijd omhoog gooien naar 12, geeft je wat meer keus.

Dit vind ik ook een prima prijs.
En dan zijn er echt zat paarden te vinden.
Zeker als je zelf een goed thuis voor het paard te bieden hebt, dat is vaak toch wel belangrijker voor veel verkopers dan die duizend meer.
Je hebt ook wel leuke kruisingen en ik zou me niet teveel vastpinnen aan een bepaald ras maar echt naar het paard persoonlijk kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:04 



 
Profiel   

Ik zou ook kijken naar een iets ouder paard en iets groter paard voor jouw lengte. 1.60 is dan best klein. Hoe kleiner je budget, hoe lastiger het is om een fijne leermeester te vinden.

Voor een leuke 12 jarige ruin met een goede basis, braaf karakter, wedstrijdervaring (dan hebben ze vaak toch al e.e.a. gezien) van minimaal 1.65 zou ik tussen de 6.000 en 8.000 betalen.

Het kan goedkoper, uiteraard, dan kom je vaak uit bij kruisingen, ex racepaarden, dravers etc. Als je echt ook dressuurmatig aan de slag wil dan ga je daarmee wel tegen wat grote uitdagingen aanlopen. Als je dat leuk vind is dat natuurlijk prima, maar wil je zelf nog veel leren dan is dat wel lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:08 



 
Profiel   

Mijn gevoel zegt dat de mensen die hier roepen dat zo'n dier voor 2500 te vinden is, dat die niet een heel realistisch beeld van de markt hebben.

Braaf, gangbare maat, leeftijd waarop iedereen ze wil hebben. Dan nog gezond en moet ook leuk meedoen in de sport. Tussen de 10 en 15 duizend euro ga je kwijtzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:12 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Voor een leuke 12 jarige ruin met een goede basis, braaf karakter, wedstrijdervaring (dan hebben ze vaak toch al e.e.a. gezien) van minimaal 1.65 zou ik tussen de 6.000 en 8.000 betalen.

Daar heb je wel gelijk in, die wedstrijdervaring werkt door in de prijs. Een 12 jarige die Z1 loopt is toch wat duurder dan hetzelfde paard net L1 of nooit uitgebracht. Is ook logisch want een paard waar de knopjes op zitten is (over het algemeen) een betere leermeester voor een ruiter met wedstrijdambitie dan een paard zonder die dressuurknopjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:13 



 
Profiel   

Nouja, beide zijn goede leermeesters, alleen de ene is een grotere uitdaging dan de ander. Voor veel mensen is 'een eigen paard' op zich een uitdaging die groot genoeg is.

Als je dan ook nog een paard hebt die slechter in z'n gangen zit, wat overbouwd is, waarbij je de basis al niet cadeau krijgt ondanks een braaf karakter, dan kan dat een hoop frustratie opleveren en rijplezier in de weg zitten. Hetzelfde geld voor een 'braaf' paard die nog niks gezien heeft in z'n leven. Daar zal een beginnend ruiter toch ook z'n handen vol aan hebben en het is dan maar de vraag of een beginnend ruiter een paard bijvoorbeeld op vreemd terrein genoeg vertrouwen kan geven.

Ik zou als TS zijnde goed bedenken wat het gebruiksdoel is en met de huidige instructie overleggen wat een leuk paard zou kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:29 



 
Profiel   

Wedstrijdervaring vind ik alleen waardevol omdat het paard dan al wat meer van de wereld gezien heeft.
Of dat nu Z of L is, maakt voor een beginnende ruiter niet veel uit. Belangrijker is dat de basis ook correct is. Van de uitdrukking 'knopjes' krijg ik eerlijk gezegd koude rillingen. Paard moet geen 'knopjes' hebben, hij moet correct reageren op de basishulpen.
Aan de leeftijd zou ik vasthouden. Met een budget van 5000€ zou je al een heel eind moeten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:33 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Wedstrijdervaring vind ik alleen waardevol omdat het paard dan al wat meer van de wereld gezien heeft.
Of dat nu Z of L is, maakt voor een beginnende ruiter niet veel uit. Belangrijker is dat de basis ook correct is. Van de uitdrukking 'knopjes' krijg ik eerlijk gezegd koude rillingen. Paard moet geen 'knopjes' hebben, hij moet correct reageren op de basishulpen.
Aan de leeftijd zou ik vasthouden. Met een budget van 5000€ zou je al een heel eind moeten komen.


Ja dat bedoel ik ook precies met wedstrijdervaring. Hoeft geen z2 te lopen maar gewoon een paar keer op uitwedstrijd geweest, paar keer mee naar het bos etc. Dat soort dingen zijn toch wel fijn als dat is meegenomen in de basisopvoeding van een paard.

Ik vind echter een brave ruin, geschikt voor beginners, tussen de 7 en 9 met wat wedstrijdervaring en correct gereden voor 5000 echt een utopie. Iets ouder en iets meer geld willen neerleggen is realistischer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:36 



 
Profiel   

Ik heb de indruk dat er toch een verschil is tussen B en NL. Hier in B is dat wel realistisch. In die leeftijdscategorie kan je paarden vinden die voor de ambitieuze ruiter net niet genoeg capaciteiten hebben.


Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 20-05-19 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:39 



 
Profiel   

Super bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb een goed idee gekregen van waar ik aan moet denken qua prijs met mijn 'eisen' lijst.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen