Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn eerste paard kopen | wat is een realistische prijs

 
Profiel   

Mijn advies: gooi je eisenlijstje overboord, bepaal je budget en ga daarmee op zoek. Je kom in 99% van de gevallen toch thuis met iets wat niet aan je lijstje voldoet :D

Je kan ook hier je zoekertje plaatsen [HK] Hoe het ook gaat lopen, wij gaan kopen of verkopen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:17 



 
Profiel   

Ik had ook altijd eisen, geen groen paard-geen merrie enzovoorts, waar kwam ik mee thuis een onbeleerde 4 jarigen merrie.... Daar heb ik vele jaren erg veel plezier mee gehad, ze is tot aan haar dood bij ons gebleven.
Mijn ervaring is dat je vaak niet thuis komt met wat je in gedachten hebt.
Voor jou is nu het belangrijkste een braaf paard niet al te oud en ter overname de eigen spullen erbij. Een braaf paard is meer waard dan een draak om het even te zeggen.
Ga kijken, neem iemand mee die er verstand van heeft, diegene kijkt met het verstand naar het paard en jij kijkt met je hart, laat het paard zeker ook keuren, je kunt je geld tenslotte maar 1x uitgeven, een paard met bemerking kan/hoeft geen probleem zijn maar een goede dierenarts kan je dit echt wel vertellen. Ga ook meerdere keren kijken bij een paard, beslis niet na 1x kijken hoe leuk het paard op dat moment kan lijken/zijn. Een 2e keer zie je weer andere dingen en een 3e keer ook.
Wil een verkoper geen keuring is dat voor mij een reden om een paard te laten staan.
Tja en de prijs? Het is maar net wat jij over hebt voor een paard, hou wel in je achterhoofd dat een fries duurder is dan een kwpn-er.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:26 



 
Profiel   

ik ga mee met lucifertje, je kunt het best zoeken zonder je echt vast te zetten op bepaalde dingen,
zo zocht ik naar een donkergekleurd (sport)paard van tussen de 1.55 en 1.68, die al een beetje wedstrijden liep, tussen de 3 en de 9 jaar en het liefst een ruin.

Ik ben bij heel veel paarden wezen kijken waaronder ook 13 jarige, d pony's etc. en kwam uiteindelijk thuis met een haflinger merrie van 1.43 die nog nooit een bak van dichtbij had gezien.

Qua stokmaat zal ik je wel aanraden om boven de 1.65 te zoeken als je echt een beetje een rank paard hebt, al zou je zeker niet misstaan op een wat bredere (sport) pony verwacht ik.

Ik ben 1.65-1.68 en pas prima op mijn haflinger dus, en voor de sport is ze zeker niet minder geschikt dan menig ander paard hoor, we trainen nu op L2 niveau ongeveer.

voor een idee van de lengte:
[ img ]



heel veel succes en plezier met je zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:30 



 
Profiel   

Even over een andere boeg. Welke ervaring heb je al TS? Nog helemaal niets, jaartje manege, verzorgpaard, etc?

Naast de prijs, zorg dat je hele goede begeleiding mee neemt. Je zal niet de eerste 'leek' op gebied van de handel van paarden zijn die een kat in de zak koopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:34 



 
Profiel   

mooney schreef
Even over een andere boeg. Welke ervaring heb je al TS? Nog helemaal niets, jaartje manege, verzorgpaard, etc?

Naast de prijs, zorg dat je hele goede begeleiding mee neemt. Je zal niet de eerste 'leek' op gebied van de handel van paarden zijn die een kat in de zak koopt.


Ik heb vroeger wel fanatiek gereden en eigen pony's gehad. Gewoon aan huis. Echter ben ik sinds een jaar weer fanatiek twee keer per week aan het lessen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 16:58 



 
Profiel   

Lekker als kind op eigen pony's crossen is goud waard. Wat je daar aan balans en ruitergevoel ontwikkeld heb je je hele leven profijt van. Zelfs als je 30 jaar niet gereden hebt :)

Als je een fijn recreatiepaard zoekt en je houdt vast aan die 7-9 jaar moet je wel beter zoeken om voor schappelijk budget wat te vinden. Het helpt wanneer je die leeftijdeis wat losser laat of als je een bemerking op foto niet zo erg vindt. Niet alle paarden zonder bemerking blijven heel en niet alle met krijgen blessures. De aard van de bemerking en de intensiviteit (en correctheid) van de training speelt ook een heel belangrijke rol. En veel paarden in de lagere prijsklasse zijn niet op de foto gezet (of verkoper zegt dat er geen foto's zijn). Dan moet je het dus doen met de informatie die een klinische keuring oplevert.

Wil je jezelf dressuurmatig ontwikkelen dan zou ik gaan kijken naar een paard als deze: 13-jarige-z2-ruin. Ik heb dat paar jaar geleden gedaan, beste beslissing ooit geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 18:11 



 
Profiel   

Heb je het filmpje bekeken? Paard loopt de hele tijd flink achter de loodlijn, aanleuning is niet OK en in het algemeen loopt het paard heel stroef. Om dat in orde te krijgen heb je wel heel veel ervaring nodig. Ik heb veel liever een paard dat een correct B-proefje kan lopen. Want daar kan je mee verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 07:11 



 
Profiel   

Ik heb een paar seconden gezien. Ging me niet zozeer om dit specifieke paard maar meer als voorbeeld van een iets minder jong en betaalbaar leerpaard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 10:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen