Hoe kom ik het beste van mijn angst voor paarden af?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MystalBlue

Berichten: 6
Geregistreerd: 12-05-19
Woonplaats: Maastricht

Hoe kom ik het beste van mijn angst voor paarden af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 01:48

Hoi allemaal!

(Ik ben nog nieuw, dus ik weet niet of deze onderwerp hier hoort :? )

Ik ben op mijn 6de hopeloos verliefd op paarden geraakt <3 Toen ik jonger was, voelde ik me altijd super op mijn gemak rond paarden. Dus vroeger had ik nooit echt problemen met angst. Nu ben ik na 3 jaar niet rijden weer begonnen bij een manege *\o/* Ik merk steeds dat ik angstgevoelens heb als ik bij een paard ben (vooral als ik hem nog niet ken). Ik denk steeds dat hij mij iets gaat doen (bv. bijten ofzo). Dit zorgt dat ik best gespannen en onzeker word. Ik weet dat dit geen goeie mindset is en dat mijn houding juist ervoor kan zorgen dat de paard ook gespannen wordt en misschien raar reageerd. Ik doe mijn best om zo rustig mogelijk te blijven, maar het lukt niet altijd. Ook met rijden voel ik vaak gespannen. Vooral als ik voel dat ik geen controle heb. Ookal zijn de paarden die ik gereden heb best braaf en hebben ze niks raars gedaan ofzo.

Ik vermoed dat mijn angst komt, omdat mijn vriendin een nare ongeluk had op een paard waar ik vroeger regelmatig op reed. Maar dit was toen ik 16 was (ben nu 22). Dus wel een tijd geleden. Zelf ben ik een paar keer gevallen (4 keer ofzo) en gebeten, maar ik twijfel of het daaraan zou liggen :n

Ik hou nog steeds veel van paarden en paardrijden. Dus ik wil heel graag geen angst meer voelen. Hebben jullie misschien tips hoe ik van deze gevoelens af kom? :)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 06:14

Lichaamstaal van een paard goed kennen
Ademhalingsoefeningen doen
Veel vanaf de grond werken
Kilometers maken en dan een top drie iedere keer maken van wat er goed ging

Tip vraag op de manege bv of je mag helpen

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 06:25

Bij mij was de situatie wel wat anders, maar ik had op zeker moment ook veel spanning en wat angst bij de paarden. Ik had niets meegemaakt bij de paarden; mijn angst kwam uit iets totaal anders voort. Net als jij had ik het ook moeilijk als ik het gevoel had dat ik de controle zou verliezen.
Ik ben hier nu zo goed als vanaf. Ik heb heel veel dingen geprobeerd. Een van de dingen die mij geholpen heeft is veel bijleren over paarden (ethologie). Daarnaast is er eens iemand met me meegegaan die van dat probleem wist en die mij wees op kleine signalen die (een stijging van) mijn spanningsniveau aangaven. Verder heb ik ook een aantal dingetjes tijdelijk moeten loslaten, minder druk op mezelf moeten leggen. Dus dat het niet perfect moest zijn, maar gewoon goed en dat mijn paard ook niet altijd perfect moet luisteren / doen wat ik vraag. Dat klinkt misschien wat vreemd maar wat ik bedoel is: als het belangrijk is dat hij luistert, wil ik ook echt wel dat hij luistert, maar hij mag ook wel eens gek doen mag ook wel eens z'n eigen dingetje ervan maken. Net door hem die vrijheid te geven, heb ik zelf meer controle gekregen.
Misschien moet je om te beginnen eens voor jezelf opschrijven waar je naartoe wil, wat je doel is. Van daaruit kan je verder gaan kijken naar oplossingen. Weten waar het vandaan komt is leuk en soms ook goed, maar vaak is dat niet noodzakelijk om een oplossing te vinden.

MystalBlue

Berichten: 6
Geregistreerd: 12-05-19
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 11:13

ElviraKelan schreef:
Lichaamstaal van een paard goed kennen
Ademhalingsoefeningen doen
Veel vanaf de grond werken
Kilometers maken en dan een top drie iedere keer maken van wat er goed ging

Tip vraag op de manege bv of je mag helpen

Bedankt ElviraKalen! Ik zal ze proberen. Op dit moment is er maar 1 manege paard waar ik me op mijn gemak voel. Als ik op hem mag rijden, word ik altijd blij, want dan kan ik rustig aan de gang. Ik ga kijken of ik bij mijn manege mag helpen. Ik weet niet of ze dat nodig hebben

pateeke schreef:
Bij mij was de situatie wel wat anders, maar ik had op zeker moment ook veel spanning en wat angst bij de paarden. Ik had niets meegemaakt bij de paarden; mijn angst kwam uit iets totaal anders voort. Net als jij had ik het ook moeilijk als ik het gevoel had dat ik de controle zou verliezen.
Ik ben hier nu zo goed als vanaf. Ik heb heel veel dingen geprobeerd. Een van de dingen die mij geholpen heeft is veel bijleren over paarden (ethologie). Daarnaast is er eens iemand met me meegegaan die van dat probleem wist en die mij wees op kleine signalen die (een stijging van) mijn spanningsniveau aangaven. Verder heb ik ook een aantal dingetjes tijdelijk moeten loslaten, minder druk op mezelf moeten leggen. Dus dat het niet perfect moest zijn, maar gewoon goed en dat mijn paard ook niet altijd perfect moet luisteren / doen wat ik vraag. Dat klinkt misschien wat vreemd maar wat ik bedoel is: als het belangrijk is dat hij luistert, wil ik ook echt wel dat hij luistert, maar hij mag ook wel eens gek doen mag ook wel eens z'n eigen dingetje ervan maken. Net door hem die vrijheid te geven, heb ik zelf meer controle gekregen.
Misschien moet je om te beginnen eens voor jezelf opschrijven waar je naartoe wil, wat je doel is. Van daaruit kan je verder gaan kijken naar oplossingen. Weten waar het vandaan komt is leuk en soms ook goed, maar vaak is dat niet noodzakelijk om een oplossing te vinden.

Bedankt Pateeke! Ik ben blij dat je er goed van af bent! Ik probeer zo veel mogelijk over paarden te leren door boeken te lezen, films te kijken en op de manege veel vragen stellen. Ik weet niet of ik echt een doel heb. Ik heb daar nooit echt aan gedacht, maar misschien moet ik dat nu wel doen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe kom ik het beste van mijn angst voor paarden af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:26

Je bent welkom om bij mij te komen oefenen, vrees dat kennis van paardengedrag en dus het meer voorspelbaar maken samen met gewoon ervaring op doen de enige manier is.

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Re: Hoe kom ik het beste van mijn angst voor paarden af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:55

Leren hoe een paard werkelijk in elkaar zit, lichaamstaal! Dit doet echt wonderen. Namelijk omdat je dan snapt hoe een paard reageert en waarom, en daarop kan je anticiperen. Een paard waarschuwt namelijk echt wel voordat hij iets doet (zoals bv. bijten). Als jij deze waarschuwingen weet te signaleren en weet ermee om te gaan hoef je dus niet meer bang te zijn, omdat je het altijd kan zien aankomen en voorkomen.
Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren als je bezig bent met paarden, maar dat moet geen angst zijn. Vanaf de grond werken en veel kijken naar groepen paarden op een wei helpt een hele hoop!

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:03

Azmay schreef:
Je bent welkom om bij mij te komen oefenen, vrees dat kennis van paardengedrag en dus het meer voorspelbaar maken samen met gewoon ervaring op doen de enige manier is.


Tof aanbod! TS, daar zou ik in jouw plaats gebruik van gaan maken. De omgang met paarden oefenen, ze leren begrijpen en hun lichaamstaal leren lezen helpt enorm. :j

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe kom ik het beste van mijn angst voor paarden af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:15

Is er op de manege de mogelijkheid om het paard zelf te borstelen en te zadelen? Dan kun je het paard alvast (beter) leren kennen! En durf tijdens je les ook vragen te stellen zodat je het paard leert begrijpen. Waarom versnelt hij / hoofd omhoog / stuurloos ect.

Daarnaast vind ik grondwerk ook een goeie. Misschien kun je dit ook wel op de manege doen, anders ben je ook zeker hier welkom :)

MystalBlue

Berichten: 6
Geregistreerd: 12-05-19
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 16:46

Azmay schreef:
Je bent welkom om bij mij te komen oefenen, vrees dat kennis van paardengedrag en dus het meer voorspelbaar maken samen met gewoon ervaring op doen de enige manier is.

Oh, wat een lief aanbod! Dankje! Ik stuur je zo een pb! :j

YentlShots schreef:
Leren hoe een paard werkelijk in elkaar zit, lichaamstaal! Dit doet echt wonderen. Namelijk omdat je dan snapt hoe een paard reageert en waarom, en daarop kan je anticiperen. Een paard waarschuwt namelijk echt wel voordat hij iets doet (zoals bv. bijten). Als jij deze waarschuwingen weet te signaleren en weet ermee om te gaan hoef je dus niet meer bang te zijn, omdat je het altijd kan zien aankomen en voorkomen.
Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren als je bezig bent met paarden, maar dat moet geen angst zijn. Vanaf de grond werken en veel kijken naar groepen paarden op een wei helpt een hele hoop!

Ja, klopt! Dat paarden ons waarschuwen is mij meerdere keren verteld. Ik begrijp het wel en soms kan ik wel afleiden waarom hij zo reageert. Dit begrip komt echter pas later als ik weer thuis ben. Als ik met een paard bezig ben en hij reageert op een manier komt er eerst angst bij mij omhoog. Ik denk zeker dat ik gewoon meer ervaring naast alleen erop rijden nodig heb.


soesita schreef:
Azmay schreef:
Je bent welkom om bij mij te komen oefenen, vrees dat kennis van paardengedrag en dus het meer voorspelbaar maken samen met gewoon ervaring op doen de enige manier is.


Tof aanbod! TS, daar zou ik in jouw plaats gebruik van gaan maken. De omgang met paarden oefenen, ze leren begrijpen en hun lichaamstaal leren lezen helpt enorm. :j

Ja, ik vind het ook een tof aanbod! Ik zal er zeker gebruik van maken!

Mooblie schreef:
Is er op de manege de mogelijkheid om het paard zelf te borstelen en te zadelen? Dan kun je het paard alvast (beter) leren kennen! En durf tijdens je les ook vragen te stellen zodat je het paard leert begrijpen. Waarom versnelt hij / hoofd omhoog / stuurloos ect.

Daarnaast vind ik grondwerk ook een goeie. Misschien kun je dit ook wel op de manege doen, anders ben je ook zeker hier welkom :)

Meestal poets en zadel ik hem zelf op. Het hangt af of hij in de les voor mijne heeft meegedaan. Dan hoef ik dat niet te doen. Ik heb bij 5 van de 6 lessen (die ik sinds mijn herstart heb genomen) een paard zelf gepoest en opgezadeld. Ik stel wel vragen, maar dat is vaak voor of na mijn les. Ik heb vrijdag een prive-les. Dus ik zal zeker tijdens deze les veel vragen!

Ik heb niet veel ervaring met Grondwerk. Ik begrijp het niet helemaal. Is dat gewoon longeren of naast je paard lopen?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Hoe kom ik het beste van mijn angst voor paarden af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:51

Grondwerk kan van alles zijn en net zo moeilijk/gemakkelijk als dat je het zelf wilt maken.
Van vrijheidsdressuur tot longeren tot lekker wandelen
Ook ik ben de ene keer meer met grondwerk bezig dan de andere keer. En op dit moment iets minder dan dat ik zou willen.
Ik wandel, longeer, werk los naast het rijden.
Ook kent Blazy de beginselen van het werken met de klikker

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:56

MystalBlue schreef:
Azmay schreef:
Je bent welkom om bij mij te komen oefenen, vrees dat kennis van paardengedrag en dus het meer voorspelbaar maken samen met gewoon ervaring op doen de enige manier is.

Oh, wat een lief aanbod! Dankje! Ik stuur je zo een pb! :j


Ik zie je pb wel komen.
Heb een kleintje en een E maatje en beide zijn erg expressief maar zullen absoluut niets doen.
Eventueel ook nog wel een boek of 2 over paardentaal en gedrag op de plank liggen ;)

MystalBlue

Berichten: 6
Geregistreerd: 12-05-19
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 11:58

ElviraKelan schreef:
Grondwerk kan van alles zijn en net zo moeilijk/gemakkelijk als dat je het zelf wilt maken.
Van vrijheidsdressuur tot longeren tot lekker wandelen
Ook ik ben de ene keer meer met grondwerk bezig dan de andere keer. En op dit moment iets minder dan dat ik zou willen.
Ik wandel, longeer, werk los naast het rijden.
Ook kent Blazy de beginselen van het werken met de klikker

Bedankt ElviraKelan! Nu ik iets meer weet, kan ik specifieke dingen opzoeken!


Azmay schreef:
Ik zie je pb wel komen.
Heb een kleintje en een E maatje en beide zijn erg expressief maar zullen absoluut niets doen.
Eventueel ook nog wel een boek of 2 over paardentaal en gedrag op de plank liggen ;)

Ik heb je net weer een pb gestuurd! Jouw paarden zien er echt schattig uit! <3

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Hoe kom ik het beste van mijn angst voor paarden af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:11

Gewoon de oefeningen doen met het paard waarbij je je goed voelt. Voelt bijv. Galop niet goed, doe het dan niet. Een paard voelt je spanning. Als je een paar weken later denkt: ik probeer een galopje, dan heb je al een stap overwonnen.

Voelt alleen dat ene paard goed? Dan rij je toch lekker dat paardje. Je voelt vanzelf wel wanneer je er klaar voor bent om een ander paard te proberen.

Angst is helaas iets wat je niet zo maar kunt laten verdwijnen of weg kunt stoppen.

Ook heel belangrijk: leg de lat niet te hoog! Stap niet op met het idee: vandaag moet ik 1.30 springen, 15 min galop, etc. Gewoon blanco op stappen en elke keer als je een oefening af hebt gerond zonder een gevoel van angst, trots zijn op jezelf. Dat zal op het begin echt niet makkelijk zijn want soms zal dat echt wel voelen als falen. Al stap je heel het uur, als je maar geen gevoel van angst ervaren hebt en je hebt het positief af gesloten, dan mag je al super trots zijn. Begin met babystapjes en dan kom je er vanzelf wel.

Ik heb het ook gehad en ben er nu zo goed als vanaf. Ik vind het nu niet meer erg om op een ander paard te stappen. Ik doe mijn ding en als het echt niet goed voelt dan stap ik gewoon af. Zie het dan niet als falen, maar als een puntje om aan te werken.

Succes TS

MystalBlue

Berichten: 6
Geregistreerd: 12-05-19
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 13:03

BlackBeautyZ schreef:
Gewoon de oefeningen doen met het paard waarbij je je goed voelt. Voelt bijv. Galop niet goed, doe het dan niet. Een paard voelt je spanning. Als je een paar weken later denkt: ik probeer een galopje, dan heb je al een stap overwonnen.

Voelt alleen dat ene paard goed? Dan rij je toch lekker dat paardje. Je voelt vanzelf wel wanneer je er klaar voor bent om een ander paard te proberen.

Angst is helaas iets wat je niet zo maar kunt laten verdwijnen of weg kunt stoppen.

Ook heel belangrijk: leg de lat niet te hoog! Stap niet op met het idee: vandaag moet ik 1.30 springen, 15 min galop, etc. Gewoon blanco op stappen en elke keer als je een oefening af hebt gerond zonder een gevoel van angst, trots zijn op jezelf. Dat zal op het begin echt niet makkelijk zijn want soms zal dat echt wel voelen als falen. Al stap je heel het uur, als je maar geen gevoel van angst ervaren hebt en je hebt het positief af gesloten, dan mag je al super trots zijn. Begin met babystapjes en dan kom je er vanzelf wel.

Ik heb het ook gehad en ben er nu zo goed als vanaf. Ik vind het nu niet meer erg om op een ander paard te stappen. Ik doe mijn ding en als het echt niet goed voelt dan stap ik gewoon af. Zie het dan niet als falen, maar als een puntje om aan te werken.

Succes TS

Bedankt BlackBeautyZ! Ik wil graag mijn basis weer opbouwen, dus ik doe nu alleen maar dressuur. Ik vind galop niet eng, maar alles met lange teugels (dus bv. halsstreken) rijden vind ik best eng. Ik heb dan altijd het gevoel dat ik geen controle meer heb en dat er een groot kans is dat hij ervandoor gaat. Ik probeer rustig te blijven, maar ik word dan altijd gespannen en dan ga ik toch anders rijden. Ik heb wel een lievelingspaard gevonden waar ik helemaal op mijn gemak voel. De laatste tijden mocht ik zelf kiezen op wie ik wou. Dus ik heb best vaak op hem gereden. Ik zal kijken of ik vaker op hem mag. De eigenaars van de manege zijn best aardig. Dus ik denk dat het goed zou komen.