[VOLG] Black Beauty Nala

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:13

Oh dat is jammer! Dan kan je er ook niet echt op uit. Gelukkig heb je wel een binnenbak tot je beschikking :j

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:36

Nala schreef:
Zo, even een flinke update:

Ik was van plan om voor Nala een op maat gemaakt western zadel te laten maken.
Toen vroeg een zadelmaker van goh, hoeveel weegt zij eigenlijk, hoeveel weeg jij? Met andere woorden, hoeveel gewicht is er nog over voor een zadel. Nou, een gezonde Mérens weegt zo'n 450 kilo, en Nala is nog wel een tikkeltje zwaarder. Dus dan schatten we op 500. Een gezond paard mag 20% dragen, maar als ze zelf overgewicht hebben of geen perfecte rug oid, dan beter 15%. Nou, okay, dat is dan 75 kilo. Ik weeg 65, met alles erop en eraan misschien 67,5. Een western zadel is minimaal 10 kilo, nou dat wordt dan wel krap.
Dus terug gaan kijken naar de "engelse" zadels, en ook daar zei een zadelmaker opeens van "luister, ik kan een zadel maken waardoor je recht op haar rug komt te zitten, maar ik kan geen zadel maken dat ervoor zorgt dat er niet meer zoveel gewicht op haar, toch al overbelaste, voorbenen komt." En heel langzaam begon het binnen te druppelen van okay, Nala is dus gewoon niet gebouwd om gereden te worden, prima... Maar... Eigenlijk is geen enkel paard echt gemaakt om gereden te worden.
Dus zit ik eraan te denken om haar óf voor de kar te beleren, of gewoon te wandelen, joggen, trektochten lopen, en werken aan de hand.

Dus gingen we vandaag lekker ernaast het bos in, en wat was ze een kanon! Ze kende of (beledigd, ongeduldig) stilstaan of als een idioot spelend en rennend langs me knallen, om dan weer te wachten tot ik bij was _O-

Ook kwamen we weer per toeval die fotograaf tegen die we een dik jaar geleden ook per toeval tegenkwamen, dus heel benieuwd naar die foto's!

Dat is wel heel erg jammer zeg, dat je niet meer kunt rijden dan op haar.....
Maar met de wagen is gelukkig ook erg leuk!

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 11:57

Ondertussen ben ik heel veel aan het zoeken naar rug oefeningen en dergelijke, en denk dat ik met goed longeren en equikinetic en dergelijke haar rug uiteindelijk weer goed genoeg ga krijgen voor 2/3 ritjes per week. Dus dat zou heel leuk zijn! Maar dat is toekomstmuziek.

Ik heb vrijdag nog eens op mijn bijrijdpaard, Haflinger Aramis van Soesita, gereden, en merkte dat ik het helemaal niet zo erg miste als ik dacht. Ik vind het ernaast lopen ook heel erg leuk. Alleen ben ik niet zo snel als Nala is _O- Dus soms zal ze zich even aan moeten passen wat dat betreft.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:50

Nala schreef:
Zo, even een flinke update:

Ik was van plan om voor Nala een op maat gemaakt western zadel te laten maken.
Toen vroeg een zadelmaker van goh, hoeveel weegt zij eigenlijk, hoeveel weeg jij? Met andere woorden, hoeveel gewicht is er nog over voor een zadel. Nou, een gezonde Mérens weegt zo'n 450 kilo, en Nala is nog wel een tikkeltje zwaarder. Dus dan schatten we op 500. Een gezond paard mag 20% dragen, maar als ze zelf overgewicht hebben of geen perfecte rug oid, dan beter 15%. Nou, okay, dat is dan 75 kilo. Ik weeg 65, met alles erop en eraan misschien 67,5. Een western zadel is minimaal 10 kilo, nou dat wordt dan wel krap.
Dus terug gaan kijken naar de "engelse" zadels, en ook daar zei een zadelmaker opeens van "luister, ik kan een zadel maken waardoor je recht op haar rug komt te zitten, maar ik kan geen zadel maken dat ervoor zorgt dat er niet meer zoveel gewicht op haar, toch al overbelaste, voorbenen komt." En heel langzaam begon het binnen te druppelen van okay, Nala is dus gewoon niet gebouwd om gereden te worden, prima... Maar... Eigenlijk is geen enkel paard echt gemaakt om gereden te worden.
Dus zit ik eraan te denken om haar óf voor de kar te beleren, of gewoon te wandelen, joggen, trektochten lopen, en werken aan de hand.

Dus gingen we vandaag lekker ernaast het bos in, en wat was ze een kanon! Ze kende of (beledigd, ongeduldig) stilstaan of als een idioot spelend en rennend langs me knallen, om dan weer te wachten tot ik bij was _O-

Ook kwamen we weer per toeval die fotograaf tegen die we een dik jaar geleden ook per toeval tegenkwamen, dus heel benieuwd naar die foto's!


Wat een ontdekking zeg! lijkt mij wel lastig omdat je zulke dromen had. Ik ben een tijdje terug ook gestopt met rijden op mijn IJslandse merrie en wij doen ook wandeltrektochten en echt het is fantastisch! nog mooier dan rijden je ziet veel meer van je paard en van de omgeving :D Have fun samen!

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 13:57

Thanks! En ja, het haalt ook best veel druk van de ketel en best veel zorgen weg :o

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 18:28

Madam was vandaag heel knuffelig tijdens het poetsen <3



Er kwam best wat vanaf _O-

Afbeelding

Daarna een mini rondje buiten met Nala, Aramis, Soesita hier op bokt, en haar dochter.

Afbeelding

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 18:48

Ik werd vandaag nieuwsgierig hoe overbouwd Nala nu écht is, dus heb ik het opgemeten. Voordat ik het zeg mogen jullie eerst raden. Hoe groot is Nala, en hoeveel cm overbouwd? :D Afbeelding

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:39

Ik ga maar niet raden haha, ik kan zulke dingen slecht inschatten. :') Ben wel erg benieuwd

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:47

Ik denk 1.46 cm schoft. Overbouwd vind ik moeilijk te zeggen, haar kruis lijkt even hoog als haar schoft.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:13

Ach wat een poppie, ik vind Nala echt zo’n leuke pony hè! Pff 1 a 2 cm overbouwd? Maar volgensmij is downhill gebouwd niet geheel te meten met gewoon kruis schoft. Kijk maar eens naar quarter horses enzo!

Heb je wel eens wat gelezen over onderstandig (zie nala regelmatig zo staan met haar voorbenen) en de “thoracic sling” (spieren rond de boeg/schouders). Denk als Nala dat meer traint én ontspant (spanning borstspieren?) je ook een heel andere beweging en evt stand krijgt. Meer schoudervrijheid en lift van de voorhand.

Volgensmij kun je met Nala ontzettend veel trainen, laat je niet uit het veld slaan! Je komt nu wel op een heel interessant pad terecht met alle kennis over biomechanica en training die er steeds meer komt. Er zijn meer type paarden gebouwd als jouw knapperd.

Hoe merkte je dat haar rug onvoldoende was voor 2 a 3 ritten per week aan te kunnen?

Leuk dat je bezig bent met equikinetic, welke oefeningen doen jullie? Ik ken het (nog) niet, is het een specifieke stroming/specifiek programma?

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 20:18

Het is allemaal begonnen toen ik op zoek ging naar een nieuw zadel, omdat de huidige toch nog steeds voorover kiept en onder de laatste 10cm van het zadel de haren weg schuurt. Toen zei iemand op fb van, heb je haar draagvaardigheid al eens getest?

Dus toen ging ik zoeken, vooral ook in richting "draagvermoeidheid", en dit lijkt ze te hebben. Inderdaad met symptomen als zo naar achteren staan met haar voorbenen en strak in de lendenen, vaak met zo'n dip achter de schouders.

Aan haar zelf merk ik niks, ze loopt heerlijk als altijd een geeft geen enkel signaal van ongemak met rijden. Het is dus puur de theorie.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 12:10

En het goede antwoord is... 1cm overbouwd en.... 142cm schofthoogte! She's tiny! :+

Anoniem

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:20

Knap dat je de beslissing hebt gemaakt om niet meer op Nala te rijden. Ik vind het een goede beslissing in ieder geval.
Veel plezier nog samen, jullie band is in ieder geval volgens mij hartstikke goed <3

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 12:23

Thanks! En wie weet shinen we over een jaar als dressuur aan de hand of aangespannen kanon :D

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 13:05


Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 19:45

Vanmiddag hebben we veel rugbol oefeningen gedaan, dus achteruit lopen met goed stappende maar zakkende achterhand en hoofd in de juiste houding. Ze vond het moeilijk, al was dat waarschijnlijk ook deel ego gekrenkt, maar deed het goed! De flexibele en zachte stangen vond ze niet zo boeiend, daar stapte ze gewoon op en het boeide haar niet dat ze alle kanten op draaiden en rolden, en soms zelfs tegen haar op klapten :') ze maakte er haar eigen schrikparcours van _O-

Ze stond na afloop mooi vierkant en zelfs lijkt het alsof ze met haar voorbenen al niet meer zo "onder" staat. Al is dat misschien ook vooral wat ik wil zien ipv wat echt is. Afbeelding

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 22:18

Vandaag werden we een beetje verrast door het ontzettend warme weer, dus konden we ons wel voor onze kop slaan dat we op onze 15km wandeling bij deze 20 graden geen drinken meegenomen hadden... Dus op goed geluk een vrouw aangesproken die in haar tuin aan het werken was. Tuurlijk konden we wat te drinken hebben! En in plaats van met twee glazen water komt ze met flesjes limonade aanzetten, waar zelfs statiegeld op zit! En ze weigerde absoluut er iets voor terug te krijgen. Echt zo lief! <3

Afbeelding

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 14:07

Vandaag komt de osteopaat Nala behandelen en krijg ik ook de eerste professionele en onpartijdige (vooral dat vind ik heel belangrijk) mening over of Nala nog gewoon gereden kan worden, en zo ja, of ons huidige ghost zadel past. Heel benieuwd! :):)

Ik had er eigenlijk heel veel vrede mee dat ik niet meer op zou stappen, maar de laatste tijd laat Nala merken dat ze toch écht wel meer wil als alleen maar wandelen. Als ik even niet op let en ze staat niet vast gebonden (vaak staat ze los als ik nog even het zweepje of mijn drinken oid pak) gaat ze naast onze vaste opstap plek staan en krijg ik haar er soms maar met moeite weg, alsof ze denkt van "wat doe je nou gek, kom, stap op, we gaan!"

Dus heeeeeeel veel fingers and toes and everything crossed dat we misschien toch gewoon (als dan op een andere manier of met een ander schema of andere training) weer samen onder het zadel eropuit kunnen.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:12

Natuurlijk kan je best afentoe op haar rijden. Des noods koop je een luxe barebackpad, als je geen goed zadel kan vinden. Daarmee kan je prima een paar keer per week een stuk gaan rijden.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:21

Succes Nala! :) Ik vind het heel lief en eerlijk van je dat je de laatste tijd weinig tot niet meer gereden hebt. Zeker omdat jullie altijd zo’n plezier hadden op jullie buitenritjes. Voor mij staat rijden ook niet op 1, maar het blijft geweldig om te doen. Ik duim met je mee.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:25

Sintara schreef:
Natuurlijk kan je best afentoe op haar rijden. Des noods koop je een luxe barebackpad, als je geen goed zadel kan vinden. Daarmee kan je prima een paar keer per week een stuk gaan rijden.


Dat heeft mijn inziens geen toevoeging vergeleken het prachtige boomloze ghost zadel wat ze heeft, dat is nog veel beter!

Fijn dat Nala meer wilt, succes vandaag met de behandeling

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 14:29

Britt_xxx schreef:
Succes Nala! :) Ik vind het heel lief en eerlijk van je dat je de laatste tijd weinig tot niet meer gereden hebt. Zeker omdat jullie altijd zo’n plezier hadden op jullie buitenritjes. Voor mij staat rijden ook niet op 1, maar het blijft geweldig om te doen. Ik duim met je mee.


Dankjewel! :D

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:52

Je hebt ook fijne bareback pads die de ruggengraad vrij houden. Wie weet is dat iets?

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 15:27

Dat zou ook kunnen natuurlijk, maar gezien het feit dat ik vooral buiten rijd heb ik toch wel graag beugels, haha. En bij barebackpads met beugels kom je weer bij de stevige, te lange gevallen van Christ en Ghost.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: [VOLG] Black Beauty Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:46

Ben benieuwd ik hoop op positief nieuws!