[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:50

mavantos schreef:
Aan de andere kant vertoont dit paard pas sinds vorige week vrijdag onregelmatigheid terwijl ze haar al bijna een jaar heeft. Het kan ook gewoon een ordinaire glijder in de wei zijn geweest. Als je zelf een keer onderuit gaat dan kan dat ook echt wel een tijdje zeer doen. Het hoeft natuurlijk niet direct ontzettend erg te zijn, ondanks dat je dit bij paarden die bekende ongemakken hebben dit al snel gaat denken.

Snap dat je geen maanden gaat aankijken, maar de dierenarts is ook gewoon heel duur. Dat je dan even een paar weken aankijkt of het zichzelf oplost is niet zo verkeerd in mijn ogen. Uiteraard wel heel goed monitoren of het niet achteruit gaat. De dierenarts is zo gebeld :j


Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want het is niet voor niets een "projectpaard".
History heeft 4 jaar zonder problemen gelopen met een schoft die op 6 plaatsen gebroken is geweest op 1 a 1,5. jarige leeftijd (volgens de DA). En er zijn legio paarden die iets dergelijks in de veulentijd oplopen.
Schoft was met alle breuken weer aan elkaar gegroeid maar vervormd en met veel artrose ertussen. Het kan lang duren eer paarden pijn laten zien als ze er al lang aan gewend zijn.
Rust kan oude problemen maskeren en het kan een poosje goed gaan, dat heeft History wel bewezen.
Ik snap dat een DA duur is, maar dat zijn de stallingskosten en andere behandelingen ook natuurlijk.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 15:58

Zouden jullie bovenstaande discussie via Pb willen doen? DA is er donderdag nog geweest en die bel ik morgen weer zoals ik in m’n reactie aangeef.

Ik steek volgens mij niet m’n kop in het zand en ben ook niet laks met de dierenarts.. wil alleen even de tijd nemen om dingen te onderzoeken en uit te sluiten...

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:09

Marjan, iets stoms als vast liggen, een schuiver maken in de wei enzovoorts kan al wel voor reactie in die hals zorgen. Had je nu voor nieuwe zadel ook minder gedaan? Want met minder bespiering/ goede huishouding kon het bij die van mij vrij snel weer terug komen. Ik kon hem geen echte vakantie meer geven.

Het enige voordeel was dat het dan ook snel weer goed was, omdat we er op tijd bij waren. Jij bent nu ook vroeg erbij, wat het ook is.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:21

@babbootje, jij zou elk paard volgens mij met eender wat gelijk opladen naar de beste kliniek.. ik snap dat ergens, maar in dit geval toch voorlopig niet aan de orde. DA is pas nog geweest..

Ik zou gewoon doen wat je gaat doen, overleggen en aankijken. Je kan altijd haar dekken en dan binnen een jaar terug kijken. Maar dan is het risico wel groter dat al je training verloren is en je weer compleet vanaf 0 moet beginnen natuurlijk. Ik vind haar achterhand stijf ogen. Het kan best zijn dat ze toch gewoon een schuiver oid heeft gemaakt..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:28

Wat een prachtig paard heb je! Heb net je topic doorgelezen...alleen jouw berichten.
Ze loopt achter dtukken beter dan toen je haar net had!
Alleen toen ik de fotos van haar voorhoeven zag van vorig jaar vroeg ik mij af of ze misschien een keer bevangen was geweest? Weet jij dat?

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 16:47

MyWishMax schreef:
Marjan, iets stoms als vast liggen, een schuiver maken in de wei enzovoorts kan al wel voor reactie in die hals zorgen. Had je nu voor nieuwe zadel ook minder gedaan? Want met minder bespiering/ goede huishouding kon het bij die van mij vrij snel weer terug komen. Ik kon hem geen echte vakantie meer geven.

Het enige voordeel was dat het dan ook snel weer goed was, omdat we er op tijd bij waren. Jij bent nu ook vroeg erbij, wat het ook is.


Ja had dr ff minder gereden voor nieuwe zadel. Heb ook altijd het idee dat ze losser wordt zolang ik dr maar rijd. Zodra er iets gebeurd ben ik weer aan het klooien met dr.

@k_m ja ze is echt mega stijf over dr hele lijf. Terwijl dr spieren wel lekker blubberen. Kan ook zijn dat ze gewoon niet weet wat ze er mee moet

@geerke, dank je! Nee niet bevangen geweest (althans niet dat ik weet) er zijn ook meerdere keren foto’s van dr voeten gemaakt zowel bij mij als oude eigenaar.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:25

MarjanB schreef:
Zouden jullie bovenstaande discussie via Pb willen doen? DA is er donderdag nog geweest en die bel ik morgen weer zoals ik in m’n reactie aangeef.

Ik steek volgens mij niet m’n kop in het zand en ben ook niet laks met de dierenarts.. wil alleen even de tijd nemen om dingen te onderzoeken en uit te sluiten...


Dat zeggen we ook niet hoor. En de discussie is ook via PB voortgezet.
Maar misschien kunnen ervaringen van anderen je toch op een idee brengen.
Ik denk dat je het beste doet en wil voor je paard. Dat wil iedereen, maar soms is dat best lastig.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:29

Weet je wat mij opviel het filmpje dat ze in de kudde voorop liep naar de wei? Dat ze voor op eieren loopt. Het lijkt alsof ze een kneuzing aan de onderkant heeft. Kan je zien of ze een blauwe plek heeft aan de onderkant? Haar manier van lopen lijkt wat hoe mijn paard loopt zonder voorijzers. Die heeft ook hele korte verzenen en de onderkant groeit zo snel dat hij binnen notime letterlijk plat staat en dus zoolkneuzingen kan oplopen. Er is een kans dat Kaatje iets geraakt heeft met de onderkant.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:38

Wat ontzettend balen dat Kaatje weer zo'n terugval heeft.
Kan het niet aan de nieuwe ijzers met zooltjes liggen? Ikzelf vind het er niet comfi uitzien. Ik snap dat je iets moet met holle wand en verzonken verzenen en gevoelige zolen, maar ik vind wel dat ze een soort van op pumps loopt...grote stand verandering. Ik kan me voorstellen als dat ook maar iets uit het lood is dat je paard daarin enorm vast gaat zitten in haar lijf. Hoeft niet direct een kneuzing oid te zijn, maar kan wel zijn dat ze continue in haar hele lijf aan het compenseren is voor de hoefstand. Als je aan de onderkant kijkt, slijten ze dan helemaal gelijk, of zie je verschil in slijtage aan de binnen en buitenkant van de hoeven?

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 17:41

Kan nu helaas niet aan de onderkant kijken Ivm de zooltjes. Slijtage van de ijzers lijkt regelmatig. Zal morgen daar nog even foto’s van maken.

Ze had hiervoor problemen doordat de vulling in de zooltjes druk gaf onder haar voet. Toen die er uit was ging het beter, maar goed dat is ook eigenlijk nog heel kort geleden.

Ga morgen met smid overleggen en eventueel de supersmid even appen

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:48

Wel Chapeau voor jou hoor Marjan! Je doet er ondanks je eigen moeilijke situatie op het moment toch alles aan om het goed te doen voor je paard! _/-\o_

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 17:51

Haha dank je! Kan ook weinig anders want wil het gewoon goed doen.. maar vorige maand al duizend euro naar de dierenarts overgemaakt dus was wel even genoeg nu. Heb nog wel ruimte maar zie het iets te hard slinken nu ik veel minder geld binnen krijg dan eerst.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:24

Wat een vervelend nieuws... Lastige situatie hoor. Ze lijkt ook iets scheef in haar bekken, maar misschien vertekend dat. Is eigenlijk alleen goed te beoordelen van achter. Maar ze oogt voor zover ik kan beoordelen kreupel voor, lijkt beide benen en achter vast in bekken/si. Balen dat losmaken niet werkt, doet er toch iets pijn in het lijf wat ze blijft compenseren.

Vind ook dat je het super doet TS! denk dat ik al helemaal gek geworden was van alle medische vraagstukken.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 20:39

Ja ze is ergens scheef door, met rijden liep ik er ook tegen aan dat ik dr net niet recht kreeg. Had daarom ook al op de planning om een keer Osteo te bellen.

Iemand hier ervaring met jeroen duenk?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:42

Niet persoonlijk (ik woon in een andere hoek van het land), maar een vriendin van me wel en die is erg tevreden over hem.

Heel veel sterkte en succes met je zoektocht, ik hoop dat je snel wat meer duidelijkheid hebt.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:42

Bij mij komt Jeroen Duenk twee keer per jaar voor onderhoud. Kan alleen maar heel positief over hem zijn. Zeker een aanrader!

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:59

heb je nieuwe filmpjes ook bekeken, wat balen voor je dit, valt op hoe ze naar buiten kijkt, hele hals eigenlijk, daarmee haalt ze gewicht van haar voorbeen, blijf zelf erbij dat ze linksachter kreupel is, weet niet of je mijn eerdere post had gelezen? hoe jouw gedachten hierover zijn? hoop dat ze goed opknapt, sterkte met je paard

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 21:14

lique68 schreef:
heb je nieuwe filmpjes ook bekeken, wat balen voor je dit, valt op hoe ze naar buiten kijkt, hele hals eigenlijk, daarmee haalt ze gewicht van haar voorbeen, blijf zelf erbij dat ze linksachter kreupel is, weet niet of je mijn eerdere post had gelezen? hoe jouw gedachten hierover zijn? hoop dat ze goed opknapt, sterkte met je paard


Ja ik had die gezien en was er zelf ook van overtuigd dat het links achter zat. Maar na vandaag twijfel ik toch of het niet links voor zit Ivm daar de pijn als ik er aan zit.

Wat het ook is, ze heeft er goed last van want je ziet het door haar hele lijf.. vandaar dat ik ook denk dat het iets iets door bijvoorbeeld vastliggen vallen oid. De dag dat het begon was ze rechts heel boos toen ik aan dr ribben zat dat vond ik heel raar toen.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:36

Ach, wat een pech heb jij toch met het paard!
Je doet zo je best.... Als ik het zo lees investeer je best veel in je paard, maar is het toch niet wijzer om een kliniek naar de oorzaak te laten kijken? Masseren, osteo etc. nemen namelijk de oorzaak niet weg en kosten wel geld. Je zou ook de ijzers eraf kunnen laten halen en Kaatje een maand of twee op het land laten mits je zeker weet dat het geen bevangenheid is! Soms is de boerenaanpak-ff in de wei- effectief.

Hoe dan ook, heel veel sterkte met alles! :(:)

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 09:26

Ijzers er af had echt niet gekund ivm zeer slechte voeten. Dan had ik dr nu kunnen laten inslapen. Daarbij is ze al meerdere keren onderzocht, neemt niet weg dat ik nu wel voor de keuze sta wat wijsheid is.

Dit kan ook nog altijd pech zijn door vastliggen of door een ander paard. Ze hebben namelijk door gebrek aan regen een tijd met alle merries in een grote paddock gestaan (ca 35) en dat was regelmatig gedoe en meerdere paarden kreupel of wonden. En net op de laatste dagen voor ze weer de wei op zijn gegaan was ze ineens zo slecht. Konden ze maar praten.

Ik ga straks de DA weer bellen. Nu eerst even controle van m’n ogen :)

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:36

Het klinkt echt wel als een ongeluk, hoe meer je vertelt. Dat is voor jezelf het nadeel ook he? Je bedenkt steeds meer dingen die er toch gebeurd zijn.

Ik duim voor gewoon iets stoms als vast liggen of ander soort ongelukje wat misschien e veel is geweest icm iets minder doen voor nieuwe zadel. Succes met de da

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 09:38

Ja t zijn een soort puzzelstukjes, maar goed ik moet wel reeel blijven. wil niet dat ze pijn houd en dat in stand houden.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:38

Nee, groot gelijk, maar niet te veel gaan doemdenken. :(:) Even jouw bevindingen bespreken, qua gevoeligheid in de spieren en de dingen die gebeurd zijn. Als het niet op te lossen is kan je de keuze maken, maar zover ben je nog niet, ook al voelt het wel zo als je elke keer weer zulke tegenslagen krijgt.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 15:07

Nou vandaag weer gekeken en ze wilde links achter duidelijk minder belasten. Smid gebeld want die was bij een stal verderop, die heeft gekeken als in wie weet is het een zweer of kneuzing maar niks geen reactie op de tang. Voor ook nog gekeken en niks aan de hand. Hij zegt ook er zit iets hoog wat dr niet lekker zit..

DA vanmorgen ook nog gebeld en die kwam ineens met wie weet heeft ze een peesaanhechting die irriteert aan dat been. (eehhhh huh?) Advies wel wat werken en toch wat bute er in.

Filmpjes naar een osteo gestuurd en die zegt net als ik en de smid t zit bovenin en wellicht ook in de hals. Dus die komt dinsdag als een soort van second opinion.

Ondertussen er maar wat bute in gedaan aangezien ze nu ook al in stap kreupel was. Hoop dat ze morgen wat beter is en dan kijk ik weer even samen met stalgenoot die sportmassage doet.

Denk zelf echt aan SI/Bekken

Afbeelding

Afbeelding


Naast al deze ellende nog wel een grappig verhaal :') Vrijdag was er paniek op stal want Kaatje en dr vriendin oma (34 jaar) waren kwijt na het binnenhalen. Alle paarden waren dus al binnen en van hun 2 geen spoor te bekennen. Ik weet nu wel waarom _O-



het is sowieso altijd al zoeken tussen al die donkere paarden maar gelukkig is die ouwe een vos en zijn ze onafscheidelijk

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:31

Wat is het ook droog bij jullie zeg. Niet te doen. Bij ons wordt er ook al flink hooi bij gevoerd op t land want ze gaan s avonds niet naar binnen. Hopen dat er wat regen valt deze week. Dat is hard nodig.