[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:54

Zeker niet, er zijn mensen die het zonder pijn/blessures vele malen slechter doen.
Ik zie wel dat je best wat beweegt en dat lijkt terug te komen in onbalans van je paard. Maar hé, je geeft zelf al aan dat je pijn hebt en niet lekker zit, dus dat kan alleen maar beter worden :j
Paard heeft het absoluut getroffen met je <3

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 21:03

Dank jullie!

Renee klopt ik kan niet zitten nu :( morgen gaan ze naar m’n bekken en onder rug kijken. Kan nu m’n linker been ook niet lang maken en uitstralingspijn naar links. Dus heel handig zo maar goed zolang ik d’r nu maar richting ontspanning krijg is het mij al goed

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:28

Wat fijn, nu kun je hopelijk lekker onder het zadel verder trainen. Ziet er niet verkeerd uit. Sterkte met je lijf!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:22

Misschien een stomme vraag, hoor, maar waarom heb je een zadel gekocht waar je paard op die manier op reageert?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 15:11

Agossie schreef:
Misschien een stomme vraag, hoor, maar waarom heb je een zadel gekocht waar je paard op die manier op reageert?


Omdat ze dat op elk zadel doet. T is een rijtechnisch probleem.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:35

Is het dan niet een idee om eens goed naar haar rug te laten kijken? En dan bedoel ik niet foto's laten maken, maar een bodyworker (osteo of fascia behandelaar) er naar te laten kijken. Ze lijkt namelijk wel aan te geven dat ze pijn heeft...

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:52

De osteopaat zijn ze pas geweest... Dat staat ook in dit topic.

Dat verzet kan idd pijn zijn, maar kan ook de herinnering aan pijn zijn. Mijn halsblessure paard heeft ook enorm gestaakt, zelfs toen alle problemen opgelost waren. Daar moesten we doorheen, helaas. En dat moest ohz. Toen hij eenmaal doorhad dat het geen pijn meer deed was er geen probleem meer. Tot hij weer ging staken, maar goed, die had echt een ernstige halsblessure waar hij zonder dat wij het wisten een jaar mee rondgelopen heeft, omdat oude DA alleen de rug behandelde.

grace1989
Berichten: 817
Geregistreerd: 10-01-10

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:47

Ziet er goed uit!

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 17:37

Agossie schreef:
Is het dan niet een idee om eens goed naar haar rug te laten kijken? En dan bedoel ik niet foto's laten maken, maar een bodyworker (osteo of fascia behandelaar) er naar te laten kijken. Ze lijkt namelijk wel aan te geven dat ze pijn heeft...


Wat mwm zegt :)

Ze is al nagekeken en zelfs scintigrafie en rugfotos. Ze is door dry needeling losgemaakt en ook nog Osteo geweest.
Ze zat enorm vast in haar lijf (spierspanning) en dat is nu los. Het is ook net of ze paar cm gegroeid is.

Het is bij haar echt een kwestie van dat ze bang is om voorwaarts te gaan. Dat had ze ook al bij oude eigenaar. Ook in het begin aan de longe, ze snapte gewoon niet dat ze voorwaarts kan. Heel erg terug in haar denken. Nu kan ik haar ook laten schakelen in tempo, als ze dat eerst moest snapte ze dat niet en blokkeerde ze. Dat is hetzelfde onder het zadel, heel erg terughoudend. Gister leek het kwartje ineens te vallen en was ze vrolijk en kon ik er met been aan komen en zelfs wat terug en naar voor rijden.

Het kan altijd zijn dat er nog wat in haar hals zit, dit is ook al besproken met DA en dry needeling. Beiden geven echter aan dat ik haar eerst maar eens aan het lopen moet krijgen en andere mindset er in. Mocht ze erg zuur worden oid gaat ze naar kliniek.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:05

Als je lijf en lang zitten een probleem zijn of in meer of mindere maten blijven, is een springzadel of vzh dan geen idee? Hoef je ook niet zo lang te maken èn kun je lichter zitten?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 08:19

Charmaine schreef:
Als je lijf en lang zitten een probleem zijn of in meer of mindere maten blijven, is een springzadel of vzh dan geen idee? Hoef je ook niet zo lang te maken èn kun je lichter zitten?


Heb er inderdaad nog even over getwijfeld maar na m’n bezoek vrijdag bij de oefentherapie is me al veel duidelijk geworden. En ik neem m’n pijnstillers weer. Gister kon ik al fijner zitten en heb ik fijn kunnen rijden. Stalgenootje zei dat het rijden er erg positief uit zag. Haar dochter vroeg hoe lang kiara al zadelmak was :') Haha. Maar geen 1 keer gestaakt en lekker voorwaarts dus kan nu gaan schakelen in de ontspanning.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 17:45

Vandaag eerste les gehad :D merkte dat ze nu wel weer wat durfde te lopen alleen wist ik even niet zo goed wat nu een handige vervolgstap zou zijn zonder dat ze gelijk weer in haar schulp zou kruipen. Omdat ik hier in de buurt niemand ken qua instructie eerst even op stal kat uit de boom gekeken. Uiteindelijk een stalgenootje gevraagd die heel fijn rijd en lesgeeft. Die had erg goede tips en kiara had er echt fijne stukken tussen, los en over de rug. Echt ff terug naar basis en alles vanuit voorwaarts en dat ombuigen naar ontspannen en inbuigen.

Dus volgende week nog maar een les zodat ik even verder kan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:53

Ik volg nog

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:55

Hartstikke leuk, en wat ben je een ontzettende lieverd! Paardje heeft geluk met je.

Lekker uitbouwen en rustig aan! Niet teveel en te snel,maar dat komt volgens mij wel goed.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 18:03

Sassieja schreef:
Hartstikke leuk, en wat ben je een ontzettende lieverd! Paardje heeft geluk met je.

Lekker uitbouwen en rustig aan! Niet teveel en te snel,maar dat komt volgens mij wel goed.


Dank je :)

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:11

Wat een leukerd is het toch, fijn dat het zo goed gaat!

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 09:34

Thanks!

Net bij mij
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:41

Vind het een heel leuk paard,en wat heeft ze mazzel met jou als baasje.

interessant om te volgen en ik kan me helemaal in je keuzes en uitleg vinden :-)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:33

Ik vind haar stijf en stram bewegen vanuit de achterhand in de galop. Ik hoop van harte dat het goed blijft gaan. Voor de zekerheid zou je een echo kunnen laten maken om te kijken of er geen artrose in het SI-gewricht zit.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:15

Wat een leuk dier, en wat goed dat je er met zoveel aandacht en liefde mee omgaat!

1 ding dat ik me afvraag: zou dit dier (en alle andere paarden ook) niet meer gebaat zijn bij een manier van longeren, loswerken en rijden die minder 'fixeert'.
De kans dat juist in dat vastzetten alle ellende begonnen is, is heel groot.

Het vastzetten van dat deel dat zorgt dat dit dier in balans kan blijven, de hals, maakt dat ze meer verstijven. Je traint dan ook niet het door jou beoogde doel: een rechter en meer ontspannen paard.
Ik zou, altijd, maar zeker bij dit paard anders te werk gaan.

https://www.stalmireille.nl/blog/10881- ... at-doe-jij

Naast het rechtrichten aan de longe ook eerder trainen zoals Karin Leibbrandt dat doet (of zoals Rien ook adviseert); meer van de voorkant afblijven, het lijf in balans brengen, zodat die aanleuning daaruit voortkomt.
Kost wel meer tijd, maar dat heeft dit paard zo te zien ook echt wel nodig.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 09-08-19 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:25

Wat super mooi om te zien hoe je met dit paard aan het werk bent gegaan
en met alle ups en downs....
Hopelijk zet het allemaal zo mooi door en kunnen jullie samen lekker verder
genieten in alle ontspanning....

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:37

Wauw wauw! Wat een verschil! Het paard laat zien dat je goed bezig bent!

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 14:39

Anoniemk2 schreef:
Ik vind haar stijf en stram bewegen vanuit de achterhand in de galop. Ik hoop van harte dat het goed blijft gaan. Voor de zekerheid zou je een echo kunnen laten maken om te kijken of er geen artrose in het SI-gewricht zit.


Maria, zoals ik in Pb ook al zei ze is al onderzocht op het si daar zit geen artrose. Als ze pijn heeft komt er een DA bij

@nixs dank je voor je uitgebreide post! Ik zal de site eens bekijken. Je hebt in mijn ogen een goed punt, alleen werkte dat voor kiara niet in het begin. Met rijden ben ik daar nu een beetje naar toe aan het rijden, ze moest eerst even plezier weer hebben. Nu inderdaad bezig om vanuit been naar nageeflijkheid te gaan en dat begint ze nu te snappen gelukkig.

Kally en dancer, dank jullie!

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:49

Ik herken wel stukjes van mijn halsblessure paard, hoor. Ook qua bewegen waar mensen vaak dachten dat het uit de rug/si kwam. Nu kwam dat bij hem omdat er zenuwen beschadigd waren in de hals en dat waren degene die de achterbenen aanstuurde (rechts achter veel erger dan links), maar zelfs toen die nog niet beschadigd waren toonde hij dat zelfde beeld. Alleen wisten wij niet dat het de hals was en zijn de onderzoeken dus begonnen bij rug en SI en helaas daar ook geëindigd destijds. Ook het niet naar voren willen.

Maar ik denk echt dat je een goede weg in slaat. :j Alles nakijken, comfortabel maken en helaas eerst door een moeilijk stukje heen. Ze krijgt meer uitstraling ook! Qua training kan het nooit kwaad om wat andere methodes te bekijken, vind het bericht van Nixs daarom ook fijn.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:33

even nog iets anders vwb schrikken... zou het niet kunnen zijn dat ze slecht ziet of minder ziet aan 1 kant, ook omdat je zegt dat ze al oogproblemen had? Want op jouw schriktraining die reactie was wel superheftig......
Ze knapt wel op hoor, die mooie merrie van jou. Een hele uitdaging!