[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 16:44

@Mwm ja klopt dat gaf de dry needeling mevrouw ook aan dat rugbespiering vaak weg viel bij paarden met halsproblemen. In het begin had ze veel moeite met haar balans en met hoeven uitkrabben was ze wat lastig. Nu verbetert dat gelukkig snel. Is ook wel iets wat ik in m’n achterhoofd houd mocht ze toch nog weer achteruit gaan.

@smileydees t is gewoon een droogkloot :+ ze ziet alles maar zodra ik zeg dat t ok is dan is het ook ok en staat ze stil. (Al heeft ze in het begin meerdere keren los over het erf gerend)

Net heerlijk gereden, Haha ze krijgt er lol in. Vooral in galop is ze aan het proesten en loopt ze lekker door.

En ze krijgt al wat nek
Afbeelding

karijn

Berichten: 5405
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:40

Ach, dat ze achter in galop misschien nog niet echt lekker gaat, vind ik niet zo vreemd. Dat komt vanzelf wel weer goed. Alles gaat anders en dat heeft tijd nodig.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:37

Wat fijn dat dit paard bij jou terecht is gekomen. Ga even mee volgen.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:30

Hhmm, Marjan, daar zijn toch al duidelijke vorderingen vast te stellen.

:j :j

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 10:29

Dank jullie!

Ik verwacht ook niet dat ze morgen weer in het Z loopt :) hoop dat ik snel bij de andere stal terecht kan (ook al is de stal waar ze nu staat top) want dan kan ik lekker door het bos galopperen.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 21:57

We hebben een gaspedaal in combinatie met meer ontspanning :D




Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:57

Ik denk dat dit paard enorm gaat opknappen van een Dry Needling behandeling omdat ze enorm vastzit in de rugspieren. Zowel draf als galop veert de rug en achterhand niet soepel mee. De ontspanning gaat gepaard met op de voorhand lopen. Ik zou je adviseren om meer tempowisselingen mee te pakken zodat ze meer op het achterbeen komt. TS je zit te ver met je billen achterin in het zadel te schuiven in de galop. (Probeer hierop te letten). In ieder geval super dat je haar een kans geeft :)

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:02

Dat ziet er al een stuk beter uit!

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:12

Het ziet er een stuk beter uit en neem alsjeblieft de tijd, het kan gerust even duren voordat dit paard de stappen kan maken die anoniemk2 beschrijft. Het begin is er, maar al het goede komt langzaam ;).

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 00:41

Complimenten voor je werk met dit paard! Ik vind echt dat je enorm zorgvuldig en met het juiste tempo aan de slag gaat. Niet te snel, niet te veel maar precies genoeg en heel goed gekeken naar de behoefte van het paard.

Je ziet op je laatste filmpjes duidelijk vooruitgang, en ondanks dat je houding nog niet perfect is ook al dat jij er fijner op zit.

Ik denk dat je hier zo maar eens een heel fijn paard aan over kan houden als je zo door gaat!

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 02:24

Dank jullie! Ben er ook erg blij mee, t is zo’n fijn dier.

En anoniemk neem ik met een korreltje zout :+

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 07:35

Wat een mooi verschil al!

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:23

Marjan, misschien een optie om een dressuurzweep te gebruiken? Vooral in draf is het beeld heel onrustig omdat je elke pas met je been ondersteund. En dat maakt het voor jou en het paard alleen maar moeilijker om een goed tempo uit zichzelf aan te houden. En het sluipt er in maar is zo lastig om er weer uit te krijgen , desnoods ga je gewoon doorzitten .

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 12:29

bigone schreef:
Marjan, misschien een optie om een dressuurzweep te gebruiken? Vooral in draf is het beeld heel onrustig omdat je elke pas met je been ondersteund. En dat maakt het voor jou en het paard alleen maar moeilijker om een goed tempo uit zichzelf aan te houden. En het sluipt er in maar is zo lastig om er weer uit te krijgen , desnoods ga je gewoon doorzitten .


Bedankt voor je tips!
Kan helaas nog niet doorzitten ivm bekkenproblemen. Zweep heb ik in de hand maar daar reageert ze nog heel geïrriteerd op helaas en komt ze weer in verzet, dat deed ze eerst ook op been. Kan gelukkig al wel minder met het been er aan, denk dat dat kwestie van tijd is. Probeer wel zo consequent mogelijk te zijn. Hoop dat ik over een maandje weer een ander beeld kan laten zien.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 15:40

Ik ben een blij mens :D


Avalanche

Berichten: 15982
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:47

Probeer je paard aan te leren dat geen hulp betekent: hetzelfde blijven doen. Je geeft dus pas been als ze terugvalt.
Qua doorzitten zou je je kunnen laten opgooien en weer landen, je gaat dus niet actief staan. Rustiger voor je bekken, en rustiger voor de rug van je paard. Lichtrijden is uitgevonden om paardrijden makkelijker te maken he :)

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:23

Ik zie ook vooruitgang hoor, super bezig! Doe je ook oefeningen om de buikspieren aan te spannen? Die laat ze nog hangen zo te zien. Veel achterwaarts (aan de hand) en de tricks om te bollen ken je vast ;-) Let op dat ze niet te zwaar wordt qua gewicht, dat gaat het er niet makkelijker op maken ;-)

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 10:10

@avalance, Thanks weet hoe het theoretisch moet alleen soms erg lastig om niet teveel te willen doen. Qua zitten, ik kan niet zitten nog. Heb vorig jaar heiligbeen gebroken, door de pijn ben ik m’n bekkenbodem gaan aanspannen waardoor nu alles verkrampt is. Gaat nog wel even duren voordat ik die kan ontspannen tijdens activiteit. Heb m’n beugels nu wel twee gaten korter waardoor ik al wel wat rustiger zit.

@charmaine, ja doe de boloefening met poetsen en ook schoftlift. Achterwaarts doe ik vaak even met grondwerk voordat ik opstap. Wil eerdaags kijken wat ze doet met balkjes draven. Ook gelijk ff wat anders voor d’r hoofd :)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:20

Als je haar in de galop nog iets meer kan laten zakken aan de voorkant met het neusje er uit (wel met aanspanning) dan zal ze haar rugspier iets meer gaan oprekken en wat meer lengte maken in de rug wat de sprong ten goede zal komen. Eigenlijk precies op het punt waar ze in draf wilt vallen zit je goed qua "rek".

Draf inderdaad met wat meer tempowisselingen wat actiever in het achterbeen maken zou mooi zijn, schijnovergangen in draf naar bijna stap kan helpen qua dragen voor haar en als ze het moeilijk vind om voorwaarts te gaan op je been.

Ik weet niet precies waar je zit qua proces, dus bovenstaande zijn tips die je mee zou kunnen nemen als jullie er aan toe zijn. Lekker door het bos galloperen zou heerlijk zijn voor jullie beide denk ik. Succes ermee!

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 10:22

Dank je! Zijn er met de les net mee bezig :) dus goede tips. Helaas hier geen bos, hoop snel te kunnen verhuizen naar de stal waar ik op de wachtlijst sta. Die zit middenin het bos.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:24

Je hebt een erg mooi en aansprekend paard.
Als ik naar de filmpjes kijk zie ik op alle filmpjes eigenlijk hetzelfde (ook bij longeren). Ze zet haar achterbenen niet goed onder haar lichaam en houdt haar bekken tamelijk stijf. Bij het longeren lijkt het beter, maar volgens mij komt dat omdat ze daar meer tempo maakt; het valt dan minder op.
Ik zou toch nog eens naar haar bekken laten kijken.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:49

Hevonen schreef:
Je hebt een erg mooi en aansprekend paard.
Als ik naar de filmpjes kijk zie ik op alle filmpjes eigenlijk hetzelfde (ook bij longeren). Ze zet haar achterbenen niet goed onder haar lichaam en houdt haar bekken tamelijk stijf. Bij het longeren lijkt het beter, maar volgens mij komt dat omdat ze daar meer tempo maakt; het valt dan minder op.
Ik zou toch nog eens naar haar bekken laten kijken.




Dat viel mij ook al op dat haar paard houterig/stijf in de achterhand loopt, maar daar wil TS niet naar luisteren. Want "Volgens haar" (mankeert haar paard niets) :+

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:05

Niet volgens haar, volgens de dierenarts... Dat bekken/si gewricht is onderzocht

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:07

MyWishMax schreef:
Niet volgens haar, volgens de dierenarts... Dat bekken/si gewricht is onderzocht


Dat wil dan nog niet zeggen dat er dan niets zit!

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:10

Wat moet ze dan nog meer doen? Het is onderzocht/in beeld gebracht en er waren geen afwijkingen. Bij halsproblemen komt deze manier van lopen vaker voor, ook al is er echt niks mis in dat gebied. Ze heeft er mensen bij die losmaken en is bezig met trainen.