[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 20:28

Stukje van m’n les, rustig draven en daarbij blijven ontspannen. Ze is of ontspannen en gaat hard of rustig met spanning.


ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:11

Wat doet ze als je "als een oud wijf" gaat lichtrijden? Dus traag licht rijden? Mijn Stippel reageert daar goed op. Die kun je sneller of trager laten gaan door sneller (iets voor de beweging uit) of langzamer (iets achter de beweging aan) licht te rijden.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 21:18

ikke schreef:
Wat doet ze als je "als een oud wijf" gaat lichtrijden? Dus traag licht rijden? Mijn Stippel reageert daar goed op. Die kun je sneller of trager laten gaan door sneller (iets voor de beweging uit) of langzamer (iets achter de beweging aan) licht te rijden.


Ze luistert goed naar m’n zit dus dat gaat goed. Voor m’n gevoel deed ik niet overdreven lichtrijden maar als ik het zie denk ik ook van mag wel iets minder m’n best doen. Denk wel dat m’n been een stuk rustiger is :) en kaatje een stuk beter door d’r lijf beweegt

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:17

Dat valt mee hoor. Ik snap wat je bedoelt. Ik denk dat als ze juist wat actiever is, je zelf wat minder bezig bent met lichtrijden. Ze oogt heel ontspannen en los maar ik vind haar wat traag overkomen. Mag net even iets actiever.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 15:29

karijn schreef:
Dat valt mee hoor. Ik snap wat je bedoelt. Ik denk dat als ze juist wat actiever is, je zelf wat minder bezig bent met lichtrijden. Ze oogt heel ontspannen en los maar ik vind haar wat traag overkomen. Mag net even iets actiever.


Was de bedoeling dat ze traag werd dus in dat opzichte geslaagd. Probleem is een beetje dat ze vaak meer stuwt dan draagt. Dus ze moet soms even terug in tempo. Ben nu veel bezig met afwisselen in tempo en houding. Hoop dat we nu stappen kunnen maken nu ze relaxter is in d’r lijf. Wil d’r toch ooit proberen weer te starten.

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:00

Terug in tempo is prima maar daarin mag ze wel wat actiever blijven.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 09:21

Hierbij een update van de laatste tijd.. zoals gewoonlijk weer met hoogte en dieptepunten.. aangezien het al even geleden is wat meer foto’s enz dan anders

Donkere wolken pakten zich samen
Afbeelding

Ijzer los..
Afbeelding
Hoefsmid kwam niet en ik ging op vakantie dus maar zelf er onderuit gehaald
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens mijn vakantie de nodige kilometers gemaakt :')
Afbeelding

Kaatje heeft ondertussen vrienden (andere smid had ijzer er weer onder gemept.. letterlijk...)
Afbeelding

Na twee weken eindelijk weer ijzers er onder met zooltjes omdat ze zo gevoelig was.. smid zei ze moet echt afvallen want dit gaat mis. Drie weken niks doen is voor zo’n snel dik wordend paard niet handig..
Afbeelding

Moest dr wel beweging blijven geven dus volgende dag maar weer opgestapt en na drie weken braaf als altijd
Afbeelding
Afbeelding

Voer testen op smakelijkheid voor Heltie horse _O-
Afbeelding


Omdat ze de hele dag staat te vreten een tijdelijke oplossing
Afbeelding
Met de definitieve oplossing is ze net zo blij :')
Afbeelding
Spekje
Afbeelding

En afgelopen dinsdag zou de tandarts komen maar dat ging niet door dus ik dacht ik ga eens wat geks doen.

Afbeelding
Afbeelding

Zo braaf! Nu weer aan het werk gaan zetten en afstemmen. Wil een goed bitloos hoofdstel kopen maar wil heel even een weekje proberen.

Tweede keer bitloos


Ik weet dat mijn zit nog steeds niet optimaal is maar heb het idee dat het wel beter wordt :)

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:47

Kaatje kijkt: Snoep verstandig, maar ik eet geen appel. Nope, echt niet

Lastig dat je je paard extra beweging moet geven om haar op gewicht te houden. Heeft ze er geen last van gehad dat die andere smid het ijzer eronder getimmerd had?

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 09:52

Rocamor schreef:
Kaatje kijkt: Snoep verstandig, maar ik eet geen appel. Nope, echt niet

Lastig dat je je paard extra beweging moet geven om haar op gewicht te houden. Heeft ze er geen last van gehad dat die andere smid het ijzer eronder getimmerd had?


Jawel... ze liep echt niet fijn en merk het nu nog wel als ze op hard en ongelijk terrein loopt.. wil eigenlijk naar het bos met dr maar ben bang dat dat voor nog meer ellende zorgt. Maar goed op beide voeten weer gevoelig op de zool terwijl dat volledig weg was. Witte lijn was nog wel ok maar het hing er wel om helaas.
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 24-06-21 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:54

Da's wel snert zeg!

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 09:57

Rocamor schreef:
Da's wel snert zeg!


Jup... die voeten zullen altijd een punt van aandacht blijven. Dus mevrouw moet hard aan het werk en op dieet. Overdag graasmasker en s nachts dr hooi (op rantsoen inmiddels) in een slowfeeder en bijna geen krachtvoer meer (handje als de andere paarden krijgen en een vitamine brok)

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:08

Er zijn bijna meer bitloze optomingen dan bitten op de markt. En waar ik lekker mee kan rijden, hoeft voor jou totaal niet te werken.
Kijk dus vooral of je dat kan lenen, voordat jouw verzameling bitloze optomingen groter is dan mijn verzameling ijzerwerk (dat wil je echt niet!).

Klein tipje: leg je zadel eens 5cm naar achteren. Zou haar schouder ten goede kunnen komen.

Voor dat buikje kan ik Kaatje wel een oneerbaar voorstel doen: even op-en-neer naar Lomm in, pak 'm beet, 3 dagen, enkele reis......

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:29

Je zou nog hoefhardener kunnen gebruiken voor de zool en biotine voeren. (al zijn de resultaten daarvan wisselend)

Xritt
Berichten: 614
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:36

Leuk dat je blijft update. Ik volg jullie avonturen nog steeds. Ik zie vooral dat jullie meer lol met elkaar hebben.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 04:44

Dank jullie voor de tips en leuke berichten :)

@ikke zadel schuift nu helaas naar voren omdat ze zo vet is _O- begin netjes verder achter d’r schouder. Moet even bedenken met de zadelmaker wat te doen. Deze zou eigenlijk opnieuw opgevuld worden maar goed dat is nu wellicht niet handig.

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:04

Misschien een idee om eens naar de samenstelling van het voer te kijken? In plaats van minder te geven?
Kan je buiten afwisselen tussen wei en paddock met hooi? Hooi is wat armer dan vers gras.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 10:49

karijn schreef:
Misschien een idee om eens naar de samenstelling van het voer te kijken? In plaats van minder te geven?
Kan je buiten afwisselen tussen wei en paddock met hooi? Hooi is wat armer dan vers gras.


Hebben geen paddocks op stal :) het is wei of stal zeg maar.

We zijn wel aan het kijken voor een huis met grond maar goed dat is ook wat lastig nu. Dus roeien met de riemen die we hebben.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:17

MarjanB schreef:
Dank jullie voor de tips en leuke berichten :)

@ikke zadel schuift nu helaas naar voren omdat ze zo vet is _O- begin netjes verder achter d’r schouder. Moet even bedenken met de zadelmaker wat te doen. Deze zou eigenlijk opnieuw opgevuld worden maar goed dat is nu wellicht niet handig.

Dan moet je ook het zadel liever niet aanpassen omdat je dan opnieuw kunt beginnen als ze weer afvalt.
De zadelmaker vindt dat natuurlijk prima :D maar dan kun je wel aan de gang blijven.

Bij IJsco's wordt soms een voorsingel gebruikt; dat heb ik weleens gezien.
Ervaringen daarmee zijn ook wisselend als ik de verhalen van mensen naast elkaar hoor.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 12:51

ikke schreef:
MarjanB schreef:
Dank jullie voor de tips en leuke berichten :)

@ikke zadel schuift nu helaas naar voren omdat ze zo vet is _O- begin netjes verder achter d’r schouder. Moet even bedenken met de zadelmaker wat te doen. Deze zou eigenlijk opnieuw opgevuld worden maar goed dat is nu wellicht niet handig.

Dan moet je ook het zadel liever niet aanpassen omdat je dan opnieuw kunt beginnen als ze weer afvalt.
De zadelmaker vindt dat natuurlijk prima :D maar dan kun je wel aan de gang blijven.

Bij IJsco's wordt soms een voorsingel gebruikt; dat heb ik weleens gezien.
Ervaringen daarmee zijn ook wisselend als ik de verhalen van mensen naast elkaar hoor.


Gelukkig heb ik zo’n zadelmaakster die zegt oh maar Marjan ik wil je graag een nieuw zadel verkopen maar ik zou dat echt niet doen, zonde van je geld.

Ja zat er ook aan te denk maar ja.. weer extra kans op schuurplekken enz

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:09

En een corrigerende pad? Denk aan een prolite oid

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:28


MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 13:44

EmptyWords schreef:
En een corrigerende pad? Denk aan een prolite oid


Zit er al onder :) maar goed met zoveel spek :')

@senna jep thanks!

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:48

Je kunt kijken naar een tijdelijke oplossing zoals een voorsingel en/of een anatomische singel zoals een banaansingel die het zadel wat beter op hun plek houden.
Goed dat je wat doet aan haar gewicht.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:54

(Ben stille meelezer) Voorsingels vind ik waardeloze dingen :D Althans ik heb slechte ervaringen mee (gaat weer onder steen)

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:14

Anatomische (bananen) singel kan wel een stukje helpen, heb ik ook bij de iets te ronde buiken. Met gewone singel kruipt het zadel echt naar voren, met de anatomische niet noemenswaard.