[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:30

Ik weet niet of ik handig genoeg ben om met dubbele longe aan de gang te gaan. Met het touwtje wat ik eerder deed zat ze ook niet echt vast maar werd ze wel begrensd als ze liep te klooien met d’r kop in de lucht.

Vrijdag komt zadelpasser weer dus moet deze week verder nog ff longeren. Wil niet met t zadel er op gaan als ze er zo boos op doet..

_bloempje01_

Berichten: 1409
Geregistreerd: 24-10-07

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:26

Voor zulke paarden zou ik de co concord longe gebruiken. Eventueel samen met de bandage achter haar billen. Zo kan je haar toch gecontroleerd langer en lager laten lopen en als ze nageeft heeft ze geen beperking.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:05

MarjanB schreef:
Dancer schreef:
Ik moet zeggen dat ik haar onder het zadel fijner vindt lopen dan aan de longe.


Kan hoor :) aan de longe is ze een beetje een ongeleid projectiel.. overal mee bezig, ziet alles en niet over de rug (althans als ze niet bijgezet is) vind het daarom ook erg lastig om d’r maar zo te laten lopen omdat ik zelf het gevoel heb dat het niet helpt om haar fijner door het lijf te krijgen.

Weet niet of er mensen in het topic zijn die hier ervaring mee hebben? Probeer d’r wat tempowisselingen te laten doen maar dat werkt ook niet echt.


Ik zou zeggen gewoon even lekker laten gaan, laat maar gewoon 20 min galloperen beide kanten op. Op een gegeven moment word ze dan vanzelf moe en nageeflijk.

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:53

Hmm ja is ook een optie maar ik voel me daar niet zo fijn bij.

Gister ff los een bijzetje er aan en dat leek al wel beter


Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:59

MarjanB schreef:
Ik weet niet of ik handig genoeg ben om met dubbele longe aan de gang te gaan. Met het touwtje wat ik eerder deed zat ze ook niet echt vast maar werd ze wel begrensd als ze liep te klooien met d’r kop in de lucht.

Vrijdag komt zadelpasser weer dus moet deze week verder nog ff longeren. Wil niet met t zadel er op gaan als ze er zo boos op doet..

Op zich is het niet zo lastig om te leren, het scheelt wel enorm als je een dubbel hebt die uit een stuk bestaat. Je kan dan de longe(s) ook met een hand vasthouden en je tweede hand erbij gebruiken waar nodig. Eigenlijk hetzelfde zoals je je teugels in een hand houdt bij het rijden. Er kan verder weinig verkeerd gaan als je beetje oplet en naar je paard blijft kijken, maar dat is aan jou wel toevertrouwd.

Met licht bijzetje gaat ook al goed, zie ik en dat geeft toch een wat beter gevoel he?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:01

Marjan; Ik kan je zo'n longeertouw aanbevelen :j Die gaat los over de rug heen. Ik gebruik dat bij mijn paard ook, die kon zo vreselijk achter de LL kruipen en vooral geen gebruik maken van z'n lijf, als je ziet hoe die opgeknapt is!

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:50

MarjanB schreef:
Hmm ja is ook een optie maar ik voel me daar niet zo fijn bij.

Gister ff los een bijzetje er aan en dat leek al wel beter

[ Video ]


Dit ziet er ook prima uit, als je haar hier in nog wat scherper en actiever krijgt ben je er ook. :)

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:40

MarjanB schreef:
Ik weet niet of ik handig genoeg ben om met dubbele longe aan de gang te gaan. Met het touwtje wat ik eerder deed zat ze ook niet echt vast maar werd ze wel begrensd als ze liep te klooien met d’r kop in de lucht.

Vrijdag komt zadelpasser weer dus moet deze week verder nog ff longeren. Wil niet met t zadel er op gaan als ze er zo boos op doet..


Wat je kan doen om ook te oefenen is haar met een touwtje bijzetten en een dubbele longe eraan zodat je kan sturen. Het klinkt heel veel maar valt echt mee.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:56

Paard heeft zijn bouw ook niet mee en oogt zwaar in de hals plus op de voorhand gebouwd. Wellicht is het een optie voor TS om aan een halster te longeren zodat je merrie zelf leert stofzuigen over de grond met correct ruggebruik zonder dat ze daarbij in een houding wordt geforceerd.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:02

Eens....

Correct lopen komt toch voort uit de juiste mate van spanning/ ontspanning en rechtgerichtheid.

Met het hoofd vastzetten is dat wat je krijgt ‘een vastgezet hoofd dat er leuk uitziet’.
Trainingstechnisch gebeurt er dan weinig, de rest fladdert er dan nog steeds achteraan.

Lees eens op de website van Mireille den Hoed hoe dat zit.
Je hebt liever dat het iets langer duurt maar dat het paard zelf leert in balans te komen en blijven, dan veel gepiel met spullen eraan zodat het goed oogt, maar nog steeds geen paard is dat in balans loopt.

Iedere gek kan het leren hoor. Doe anders bij Mireille gewoon eens zo’n dagcursus.


Anoniemk2 schreef:
Paard heeft zijn bouw ook niet mee en oogt zwaar in de hals plus op de voorhand gebouwd. Wellicht is het een optie voor TS om aan een halster te longeren zodat je merrie zelf leert stofzuigen over de grond met correct ruggebruik zonder dat ze daarbij in een houding wordt geforceerd.

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:05

Niet zoveel rondjes laten lopen maar veel meer vragen te doen: overgangen, andere kanten op, balkjes enzovoorts. Dan heeft ze geen tijd om te gaan rennen of klieren omdat ze goed moet opletten.
Als ze ontspant en netjes loopt, laat je haar meer met rust.

Dat ze loopt als een kip zonder bijzet laat imo juist zien dat de bijzet haar helemaal niet helpt. Als die haar had geleerd hoe ze haar lichaam fijn en ontspannen kan gebruiken, zou ze dat los ook doen.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:05

Anoniemk2 schreef:
Paard heeft zijn bouw ook niet mee en oogt zwaar in de hals plus op de voorhand gebouwd. Wellicht is het een optie voor TS om aan een halster te longeren zodat je merrie zelf leert stofzuigen over de grond met correct ruggebruik zonder dat ze daarbij in een houding wordt geforceerd.

Dat gaat de merrie echt niet uit zichzelf doen, juist niet omdat ze het dus al lastig vindt om haar lijf goed te gebruiken. Leuk voor een paard dat wel goed in z'n lijf zit, maar deze echt niet. :n

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:15

Zeker wel....

Kijk maar eens wat filmpjes van bijv Mireille den Hoed.
En lastig gebouwd paard wat je ook nog eens gaat bijzetten gaat compenseren, dat moet je echt niet doen.
Voor het oog lijkt het wel beter, maar dat is het niet.

Het enige dat het je kost is iets meer tijd en handigheid.


Marietje35 schreef:
Anoniemk2 schreef:
Paard heeft zijn bouw ook niet mee en oogt zwaar in de hals plus op de voorhand gebouwd. Wellicht is het een optie voor TS om aan een halster te longeren zodat je merrie zelf leert stofzuigen over de grond met correct ruggebruik zonder dat ze daarbij in een houding wordt geforceerd.

Dat gaat de merrie echt niet uit zichzelf doen, juist niet omdat ze het dus al lastig vindt om haar lijf goed te gebruiken. Leuk voor een paard dat wel goed in z'n lijf zit, maar deze echt niet. :n

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:16

Dat ben ik niet met je eens. Want ik krijg dit zelfs voor elkaar bij hete neuroten. Het is een kwestie van handig erin worden :D Ze vind het enorm lastig om haar lijf goed te gebruiken dus dan moet je al helemaal niet willen om zo'n paard in een houding te dwingen TS wat overigens averechts werkt in de praktijk.

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 11:18

Mooi om verschillende meningen te lezen :) ik wil alles uitproberen maar zie en voel haar lijf dus dat houd ik als lijdend voor wat ik doe.

Als ze na een ren sessie hard en verkrampt voelt op de rug dan is dat duidelijk iets wat niet handig is. Ik maak het elke dag los door te masseren en merk dat het beter voelt na longeren met los touwtje dan na zonder. Maar ik zal het gewoon blijven proberen. Ook het rijden wil ik wat anders in gaan richten.

Tempowisselingen enz doe ik althans probeer ik.. dat zijn dingen die ze gewoon niet kent.

Wat betreft onhandig lijf tja ik heb d’r ook niet om d’r totilas exterieur uitgekozen. Dit is er 1 die op karakter prijzen heeft binnen gehaald in het Z en dat is voor mij het belangrijkste.

Voor de goede orde ik heb anoniemk geblokkeerd in m’n lijst. Heb geen zin in haar gestook dus daar reageer ik dus ook niet op :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:21

@ anoniem: Wie heeft het over dwingen, dat maak jij ervan. Ik zie het als helpen in de goede richting.
Ze gaat echt niet uit zichzelf haar lijf ineens op de juiste manier gebruiken, ze loopt zoals dat voor haar nu het meest makkelijk is en gezien haar verleden is dat niet met juist gebruik van haar lichaam.
Als je haar onder het zadel hebt, dan laat je de teugels toch ook niet los en schakel je er maar op los? Ook dan geef je aanwijzingen en help je haar in de juiste houding met het juiste gebruik van haar lijf.

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:24

Eerlijk gezegd moet ik het eerste paard nog tegenkomen dat uit zichzelf precies doet wat goed voor hem is en zijn lijf precies goed gebruikt bij elke pas die die zet. Zijn dat die paarden die buiten de C&A staan?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:25

Belangrijk is denk dat jij het zelf goed leert. Ongecontroleerd gaan rennen hoeft niet perse en is ook geen graadmeter om vervolgens te besluiten dat bijzetten beter is.

Nageeflijkheid en een correct gaand paard moet echt een resultaat van de arbeid zijn, niet van het touw of ander materiaal dat je gebruikt.

Dat het niet zomaar lukt omdat je nooit hebt geleerd hoe dat moet begrijp ik.
Met een combinatie van aan de hand werken en longeren zonder bijzet zal het je verassen hoe de bovenlijn zich kan ontwikkelen.

Leren hoe dit moet heb ik zelf als ontzetten leerzaam en leuk ervaren. De paarden zijn er ook enorm op vooruit gegaan. Wat ik nog had liggen aan hulpmiddelen ligt nu in de prullenbak.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:25

Pipodipo schreef:
Eerlijk gezegd moet ik het eerste paard nog tegenkomen dat uit zichzelf precies doet wat goed voor hem is en zijn lijf precies goed gebruikt bij elke pas die die zet. Zijn dat die paarden die buiten de C&A staan?

:') zelfs daar moest 25 cent in

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:27

Die ken ik ook niet. Je biedt arbeid aan die het paard uitdaagt verticaal en horizontaal balans te zoeken en te bewaren. En daarin kracht op te bouwen.

Je gaat een paard niet eindeloos rondjes om je heen laten tollen in de hoop dat het opeens nageefljk gaat lopen.


Pipodipo schreef:
Eerlijk gezegd moet ik het eerste paard nog tegenkomen dat uit zichzelf precies doet wat goed voor hem is en zijn lijf precies goed gebruikt bij elke pas die die zet. Zijn dat die paarden die buiten de C&A staan?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:29

Een hand is niet statisch. Een hulpteugel wel.

Lees eens dat stuk van Mireille den Hoed op haar site over wel of geen bijzet gebruiken. Dan weet je waar ik het over heb.
Het is eigenlijk zo volstrekt logisch.
Toch dacht ik er voorheen ook zo over. De paarden lopen nu echter beter en hebben een veel mooiere bovenlijn.


Marietje35 schreef:
@ anoniem: Wie heeft het over dwingen, dat maak jij ervan. Ik zie het als helpen in de goede richting.
Ze gaat echt niet uit zichzelf haar lijf ineens op de juiste manier gebruiken, ze loopt zoals dat voor haar nu het meest makkelijk is en gezien haar verleden is dat niet met juist gebruik van haar lichaam.
Als je haar onder het zadel hebt, dan laat je de teugels toch ook niet los en schakel je er maar op los? Ook dan geef je aanwijzingen en help je haar in de juiste houding met het juiste gebruik van haar lijf.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:32

Stofzuigen heb je trainingstechnisch helemaal niets aan, dan loopt een paard geheel op de voorhand en niet in balans.

Zo'n simpel touwtje kan heel goed werken om een paard uit te nodigen in de juiste houding te gaan lopen "met" aanspanning en in balans. Gewicht gelijkmatig verdeeld over alle 4 de benen. Mits het gebruikt word om uit te nodigen en niet af te dwingen. Op het filmpje ziet het er iig goed uit imo.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:34

Ontspanning moet je creëren en is niet "af te dwingen" met een bijzetteugel want daar krijg je op ten duur blokkades van in de hals en rug door verkeerd gebruik in de afstelling. Ontspanning is een cadeautje en is niet af te dwingen met de kop vastzetten zoals vele wel doen en denken ;)

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:41

Elisa2 schreef:
Stofzuigen heb je trainingstechnisch helemaal niets aan, dan loopt een paard geheel op de voorhand en niet in balans.

Zo'n simpel touwtje kan heel goed werken om een paard uit te nodigen in de juiste houding te gaan lopen "met" aanspanning en in balans. Gewicht gelijkmatig verdeeld over alle 4 de benen. Mits het gebruikt word om uit te nodigen en niet af te dwingen. Op het filmpje ziet het er iig goed uit imo.


Het klopt dat een paard meer op de voorhand loopt met stofzuigen, maar ze rekken wel goed de rug uit, vinden hun eigen evenwicht en kunnen zo de kracht ontwikkelen om later, in balans, hun hoofd hoger te houden en het gewicht meer naar achter te verplaatsen.

Je kunt in een training niet verwachten dat ze beginnen bij het gewenste eindresultaat. Goed lichaam gebruik begint niet bij het hoofd, het hoofd is juist het laatste dat volgt uit de rest.

Maar dat is theorie, in de praktijk moet ts wel omgaan met een paard dat heel anders is opgestart. En ts heeft daarin natuurlijk gelijk dat zij het paard in het echt ziet en wij niet. Het is ook moeilijk om dan zo te beginnen met een nieuw paard met een methode die je niet kent.. Dus ik geef je groot gelijk als je wbt tips eruit pakt wat je wat lijkt en de rest laat zitten :j
Laatst bijgewerkt door Sintara op 18-09-19 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:42

Dit klopt wel helaas....

Paard gaat compenseren. Feit dat je paard nu nog niet zakt is toch ook niet vreemd?
Pas wanneer het rechter en meer ontspannen in het lijf raakt zal het meer ‘nageeflijk’ worden.
Wanneer je dat voorelkaar hebt kun je weer meer activeren om het paard meer bergopwaarts te krijgen.

Als een paard zonder bijzet als een giraffe loopt, dan is dat paard er nog niet aan toe om in een correct frame te lopen.
En zolang hij dan onbelast loopt en de tijd krijgt dit te ontwikkelen heb je daar uiteindelijk veel meer profijt van.



Anoniemk2 schreef:
Ontspanning moet je creëren en is niet "af te dwingen" met een bijzetteugel want daar krijg je op ten duur blokkades van in de hals en rug door verkeerd gebruik in de afstelling. Ontspanning is een cadeautje en is niet af te dwingen met de kop vastzetten zoals vele wel doen en denken ;)