[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taucha

Berichten: 1190
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:55

Zadel ziet er voor zover je vanaf een foto kan beoordelen wel redelijk passend uit, maar waarom heb je het dekje zo ver naar achteren geplaatst, lijkt voor zelfs niet onder het zadel uit te komen? Voorste singelstoot zit er niet onder, expres?

MarjanB

Berichten: 16570
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 19:54

Taucha schreef:
Zadel ziet er voor zover je vanaf een foto kan beoordelen wel redelijk passend uit, maar waarom heb je het dekje zo ver naar achteren geplaatst, lijkt voor zelfs niet onder het zadel uit te komen? Voorste singelstoot zit er niet onder, expres?


Dekje schoof er onder, lag goed voor het rijden. Overleg met countrymill gehad en ga even kijken of het zadel beter ligt als ik er een Prolite achter opgevuld onder doe. Het voelt namelijk niet zo alsof de boom te smal is. Zadel is tijdens het rijden naar voor geschoven wat zou betekenen dat de boom juist iets te breed is.

Dit was namelijk voor het rijden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:04

Stille meelezer meldt zich. Ik volg jullie ontwikkelingen al even mee en hoop en denk dat het helemaal goed gaat komen met jullie 2-en.
Ik vind het zadel op de foto (dus voor het rijden als ik het goed begrijp) wel te ver naar voren liggen dus te veel op/over het schouderblad.

MarjanB

Berichten: 16570
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 20:05

henshem schreef:
Stille meelezer meldt zich. Ik volg jullie ontwikkelingen al even mee en hoop en denk dat het helemaal goed gaat komen met jullie 2-en.
Ik vind het zadel op de foto (dus voor het rijden als ik het goed begrijp) wel te ver naar voren liggen dus te veel op/over het schouderblad.


Klopt heb em voor het opstappen nog naar achter gelegd... misschien trekt m’n singel hem naar voor? Weet niet of dat kan? Heb zo’n prolite

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:10

Het zadel ligt inderdaad te ver naar voren en komt nu op de schouder te liggen en eventueel blijft de overgang van rug naar schoft ook niet vrij. Als je zadel zo naar voren schuift dan is de boom aan de voorkant te breed of je paard te bol ;). Je kan je zadel aan de voorkant kleiner laten maken middels opvullen, maar altijd oppassen dat het zadel niet gaat knijpen daar. Je kan ook een tijdelijke oplossing zoeken in het rijden met voorsingel of door iets onder het zadel te leggen waardoor die beter achter de schouder blijft liggen.

MarjanB

Berichten: 16570
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 20:14

Ik ga het de volgende keer proberen :D ben wel benieuwd of ze zo fijn blijft lopen met dit zadel want ik zat er zo lekker in had zelf ineens balans.

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:10

Dan weet je in elk geval dat je houdt van een zweet blad dat wat meer naar voren ligt ;).

karijn

Berichten: 5420
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:58

MarjanB schreef:
Ik ga het de volgende keer proberen :D ben wel benieuwd of ze zo fijn blijft lopen met dit zadel want ik zat er zo lekker in had zelf ineens balans.


Marjan, je mag mijn zadel eens proberen. Ik moet van de week een paar keer in Nijmegen zijn. Ik rijd toch niet meer.

MarjanB

Berichten: 16570
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 19:02

karijn schreef:
MarjanB schreef:
Ik ga het de volgende keer proberen :D ben wel benieuwd of ze zo fijn blijft lopen met dit zadel want ik zat er zo lekker in had zelf ineens balans.


Marjan, je mag mijn zadel eens proberen. Ik moet van de week een paar keer in Nijmegen zijn. Ik rijd toch niet meer.


Oh dat is lief! Maar denk dat ik m’n zadel gevonden heb :D wil d’r van de week nog even een paar keer mee rijden. Ze pakt nu zo fijn aan! Geen kop meer in de lucht alleen enkel in het begin wat tegen het been maar daarna loopt ze heerlijk. Heb zelfs een paar huppeltjes in galop over wat balken meegepakt vanmorgen.

Ga nu even afwachten wat zadelmaker doet met mijn zadel en hoe de afwikkeling gaat. Als dat klaar is huur ik een trailer en wil ik naar countrymill.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:12

Imo ligt je zadel te ver achterover, want het dieptepunt hoort in het midden te liggen. Zadel mag wel 3 cm achter de schouders liggen. Ik snap werkelijk waar niet dat je een zadel erop eigen houtje oplegt zonder dat daarbij de zadelmaker aanwezig is om te kijken of het past :? Dit is imo niet slim bezig zijn TS

Renee1991

Berichten: 5989
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:43

Jeetje Anoniemk2, wat kun je bot uit de hoek komen :n
Inhoudelijk heb je misschien wel een punt, maar het niet slim bezig zijn vind ik weer zo ontzettend overrated. Ze schrijft dat er een zadelmaker betrokken is, ze houdt heel goed in de gaten wat haar paard doet. Echt, pas je toon is een beetje aan zeg. |o

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:46

Anoniemk2 schreef:
Imo ligt je zadel te ver achterover, want het dieptepunt hoort in het midden te liggen. Zadel mag wel 3 cm achter de schouders liggen. Ik snap werkelijk waar niet dat je een zadel erop eigen houtje oplegt zonder dat daarbij de zadelmaker aanwezig is om te kijken of het past :? Dit is imo niet slim bezig zijn TS

Tjee zeg, wat kan jij naar reageren.
Waarom zou dat niet kunnen? Als je al wat langer dan vandaag meedraait in de paarden zie je heus wel of een zadel kan of niet. Dat het misschien nog niet helemaal pas ligt is een ander verhaal.

@ marjan; Ik vind het vanaf een foto moeilijk te zeggen, maar volgens mij ligt het zadel echt niet zo slecht! Zo pad is inderdaad heel fijn, al dan niet voor tijdelijk. :j

MarjanB

Berichten: 16570
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 09:12

Dank jullie, het ligt idd niet heel slecht maar boom is te breed waardoor het zadel naar voor schuift. Volgende keer de pad voor ook even opvullen. Ze geeft zelf aan dat dit fijn ligt want heb geen grote storingen gehad en ze liep gewoon fijn door het lijf. En dat zonder al te veel werk aan mijn kant. Kon heerlijk er achteraan zitten zonder te moeten drijven stelling te blijven vragen of wat dan ook.

En wat betreft zadelmaker er bij moeten halen :') dat had ik gedaan met het gevolg dat ik een paard had met een zere schoft die steeds slechter ging lopen. Dat terwijl ik nog had aangegeven dat ik het zadel niet goed vond liggen. Dus tja _O-

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:14

Het kan ook gewoon erg verschillen wat een paard fijn vindt, dus ik zou zeggen hou dat ook vooral in je achterhoofd. :j Met die pad kan je volgens mij prima rijden met dit zadel.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:23

Doelbewust een zadel erop leggen omdat het andere zadel niet past is imo niet erbij nadenken wat voor gevolgen dit kunnen hebben. Het heeft imo niets van doen met bot zijn zoals jij dat interpreteerde Renee, maar met kritisch en oprecht zijn. ;)

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:26

Anoniemk2 schreef:
Doelbewust een zadel erop leggen omdat het andere zadel niet past is imo niet erbij nadenken wat voor gevolgen dit kunnen hebben. Het heeft imo niets van doen met bot zijn zoals jij dat interpreteerde Renee, maar met kritisch en oprecht zijn. ;)


We weten nu jouw mening wel. TS heeft jou niet voor niks geblokkeerd. Heb dan ook weer getemd op jouw bericht. En hoop dat meerderen hier uit dit topic dit gaan doen.

Renee1991

Berichten: 5989
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:28

Imo ken jij je grenzen niet Anoniemk2 en imo moet je imo weten wanneer je moet stoppen. Maar da's imo.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:29

kennelijk kunnen een aantal niet normaal omgaan met een goed bedoelde feedback. :D

Renee1991

Berichten: 5989
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:31

Kunnen we zeker wel. Ik zeg ook niets over feedback, ik zeg alles over hoe je het inkleedt. Buiten dat heeft TS al duidelijk aangegeven hier geen behoefte meer aan te hebben, dus kap er gewoon mee :n Wat wil je nou bereiken |o

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:37

Dat kun je blijkbaar niet los van elkaar zien: want dat blijkt wel uit je reacties naar mij? Het is niet aan jou om te bepalen wat ik wel en niet mag zeggen. ;)

Sybelle
Berichten: 817
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:55

Ik volg alleen. Mijn merrie heeft een halsblessure en vind het interessant om te zien wat anderen doen. Ik vind het heel mooi hoe je het aanpakt.

Ik ben blij dat je paard beter loopt. Maar als je het over het zadel op de foto hebt; dat past niet.
Het ligt gekiept. Dat kan je zien aan de beugelriemen. Die volgen de wrong niet. Je singelstoten zouden ook niet recht naar beneden hangen als ze los zijn.
Bovendien ligt het diepste punt van het zadel te ver terug. Leg er maar een krijtje of knikker op. Dan zie je dat het naar achter rolt ipv in het midden ligt.

Soms is een compromis wel nodig en sommige zadels hebben ondanks dat toch een redelijke drukverdeling. Ik heb zelf een kieffer en hiervoor een kn gehad die bizar genoeg altijd mooie afdrukken gaven bij heel verschillende paarden. Maar deze ligt wel erg achterover en ik denk dat je op termijn toch problemen gaat krijgen omdat de druk te veel achterin komt.

Maar jouw paard vindt het dus wel prettig om ruimte rond de schoft te hebben. Als je aangeeft dat ze zo lekker loopt. Wat dan denk ik wel heel fijn zou kunnen zijn, bij welk zadel dan ook, is de prolite die je noemde. Vooral om de spieren achter de schoft ruimte te geven om te groeien. Bovendien beperk je dan de beweging minder dan wanneer je een zadel precies pas om de schoft zou hebben. Daarin kan ze ook niet groeien. (Ik heb ooit een paard met atrofie gereden en die had een zadel dat wat ruim was met een prolite er onder. Speciaal zo aangepast. Die werd zo mooi daar onder, vandaar.)

Geen idee waar de discussie over gaat want ik heb een deelnemer geblokkeerd dus hoop dat het nog ergens op slaat.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 23-09-19 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:03

Anoniemk2 schreef:
Dat kun je blijkbaar niet los van elkaar zien: want dat blijkt wel uit je reacties naar mij? Het is niet aan jou om te bepalen wat ik wel en niet mag zeggen. ;)


Wat helpt is soms even op je handen gaan zitten en niet perse overal op te reageren. Bespaar je de moeite, scheelt jezelf (en heel veel anderen) de nodige irritatie. Laten we het leuk houden met elkaar, soms helpt het een beetje in het leven om agree to disagree toe te passen en niet steeds je gelijk willen halen, hoe goed de bedoelingen ook zijn. Op een gegeven moment is het voor de ontvanger (en rest meelezers) meer drammen en schiet je je doel compleet voorbij.

Succes met je zadel TS, ik dacht ook dat ik een capabele zadelmaker had, maar na drie keer drama toch bij een ander uitgekomen en dat is wel goed gekomen. Volg daarin goed je gevoel en luister naar je paard. Die geven over het algemeen heel veel aan.

MarjanB

Berichten: 16570
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 15:00

Dank jullie!

Het is ook niet zo dat ik nu maanden zonder het te laten nakijken ga rijden he :+ vandaag heeft ze vrij en dan probeer ik het morgen nog even met de Prolite voor opgevuld en dan ga ik een afspraak plannen.

Ze komt niks maar dan ook niks tekort, niet in aandacht, voeding of verzorging. Ik ben de laatste die haar pijn wil doen of kapot wil maken.

karijn

Berichten: 5420
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:20

Anoniemk2 schreef:
Doelbewust een zadel erop leggen omdat het andere zadel niet past is imo niet erbij nadenken wat voor gevolgen dit kunnen hebben. Het heeft imo niets van doen met bot zijn zoals jij dat interpreteerde Renee, maar met kritisch en oprecht zijn. ;)


Vreselijk offtopic maar toch ga ik iets zeggen. Ik vind het toch best bijzonder dat je dit hardop zegt, terwijl je zelf bij je paard een keer een niet passend zadel erop hebt gelegd en daarna met een stakend paard zat? Of dat je om advies vraagt voor een passend bit voor je stakende niet tegen druk kunnende paard. Weet je, ik ben totaal niet van het graven in andermans berichten maar je had me intussen zo nieuwsgierig gemaakt naar jouw persoontje. Goed leesvoer op de wc.
Kritiek geven of je mening delen mag maar een ander jouw mening door de strot duwen, vind ik persoonlijk, imo, mijns inziens of wat dan ook, not very done, zeg maar.

Marjan, het is me even ontschoten maar welk merk zadel heb je nu?

MarjanB

Berichten: 16570
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 15:44

Frank baines :)

Ik negeer maria/anomniek maar gewoon... t is het niet waard.