[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karijn

Berichten: 5421
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:14

Het hangt gewoon in de lucht dan? Ik had een zeer onrustige hond gisteren.

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:03

Marjan, ik vind haar eerlijk gezegd aan de longe niet goed lopen. Ze is in vergelijking met achter, voor erg kort. Komt daar niet goed weg. Het is een beeld dat je toch ook wel vaak zien bij paarden met HKO. Gezien jouw verhaal komt het mij voor dat ze nog steeds pijn heeft aan beide voorvoeten. Zou voor mij een reden zijn om - met het onduidelijke verhaal in het achterhoofd dat je hebt gehad bij je aankoop van het paard - het paard nog even te laten bekijken bij een andere veearts en foto's te laten maken van beide voorvoetjes.
Het kan ook best zijn dat haar gedrag daarmee te maken heeft.

Voor wat betreft jouw zadel: Het zadel lijkt wat achterover te liggen maar wil niet zeggen dat het niet past. Het zadel moet ook ruimte bieden voor het paard om de rug te bollen. Je kunt dat goed zien als je dat test door met je vingers onder de buik de rug "op te drukken". Een goede zadelpasser beoordeelt daarom het zadel ook altijd onder de man.
Het naar voren schuiven van het zadel lijkt mij te komen doordat je paard het zadel als het ware zelf met de rug naar voren duwt doordat ze achter groot beweegt en voor kort.

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 10:23

Babootje schreef:
Marjan, ik vind haar eerlijk gezegd aan de longe niet goed lopen. Ze is in vergelijking met achter, voor erg kort. Komt daar niet goed weg. Het is een beeld dat je toch ook wel vaak zien bij paarden met HKO. Gezien jouw verhaal komt het mij voor dat ze nog steeds pijn heeft aan beide voorvoeten. Zou voor mij een reden zijn om - met het onduidelijke verhaal in het achterhoofd dat je hebt gehad bij je aankoop van het paard - het paard nog even te laten bekijken bij een andere veearts en foto's te laten maken van beide voorvoetjes.
Het kan ook best zijn dat haar gedrag daarmee te maken heeft.

Voor wat betreft jouw zadel: Het zadel lijkt wat achterover te liggen maar wil niet zeggen dat het niet past. Het zadel moet ook ruimte bieden voor het paard om de rug te bollen. Je kunt dat goed zien als je dat test door met je vingers onder de buik de rug "op te drukken". Een goede zadelpasser beoordeelt daarom het zadel ook altijd onder de man.
Het naar voren schuiven van het zadel lijkt mij te komen doordat je paard het zadel als het ware zelf met de rug naar voren duwt doordat ze achter groot beweegt en voor kort.


Dank je, voorvoeten zijn op de foto en scintigrafie geweest. En dat was goed.

Denk dat voorbeen vooral beperkt is vanuit de schouder. Dat zat erg vast en dat lijkt nu langzaam wat beter te worden. Gok vanuit die ontsteking vanuit de hals.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:10

Konden paarden maar praten. Zucht ;(

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:14

karijn schreef:
Het hangt gewoon in de lucht dan? Ik had een zeer onrustige hond gisteren.

De kinderen hier in de straat zijn ook drukker dan normaal, dus ja, zou zomaar kunnen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 23:00

Waarom zoek je geen hulp bij jouw paard i.p.v. er een hogere dosering magnesium in te soppen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? Staat ze overdag wel genoeg buiten dat scheelt een hoop onrust. ;)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:36

De blaadjes vallen weer van de boom he :D :+

Hoe was ze gisteren Marjan?

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 12:05

Marietje35 schreef:
De blaadjes vallen weer van de boom he :D :+

Hoe was ze gisteren Marjan?


In eerste instantie nog veel spanning maar toen ik ging galopperen was het goed en daarna heel fijn weer kunnen rijden. Instructrice heeft nog ff meegekeken en ze vond d’r fijn en ontspannen. Loopt ook weer uit zichzelf.

Gister zadelmaker gesproken en ik heb aangegeven dat ik niet verder wil met het zadel. Als het goed is krijg ik m’n geld terug minus consult.

Als het goed is wordt ik vandaag terug gebeld door CM en dan ff overleggen wat handig is.

Oh en om toch ff uit negeer te komen. Ze komt overdag op de wei en mag 4 schepjes magnesium en ze krijgt er twee in combi met MSN en glucosamine in overleg met Osteo. Dus wees wederom niet bang :+

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:10

Kijk, dat is fijn! Misschien het proberen waard om de galop wat meer naar voren te halen in je rijden, dat je los galoppeert ipv draaft?

karijn

Berichten: 5421
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:23

Is geen gek idee, sommige paarden hebben dat gewoon even nodig. Met wedstrijden deed ik dat ook. Dan kwam de ontspanning sneller.

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 14:46

Ja had het laatst ook geprobeerd en dat ging wel fijn. Stap er zo op en dan maar weer ff zien

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 17:03

Lekker kunnen rijden, ze loopt nu echt van achter naar het bit :D

Afbeelding
Rug lijkt ook gevulder
Afbeelding

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:34

De be-spiering komt er ook fijn op!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:11

Wat fijn om te lezen Marjan!

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:06

Gefeliciteerd met je paard TS! Je topic maakt heel wat los zie ik ;)
Je doet het beste wat je kunt, misschien maak je je ook weleens iets te druk joh. Ik ga mee met Lorette. Longeren voor de fun, qua training niet al te serieus over doen. Lekker rijden, paard lekker in de wei. Zit je niet fijn door ga dan gewoon alleen in galop of stap. Krijgt Kiara niks van hoor. Beetje boerennuchterheid toevoegen naar smaak ;) ;) Veel succes samen! :D

BloemBloem

Berichten: 16617
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:43

En ineens zie ik dit topic. Van harte met je nieuwe aanwinst.
Wat een leuk paard <3

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 12:59

Dank jullie :D

Vriend gaat als het goed is eerdaags mee en zal dan even filmen hoe het gaat met t nieuwe zadel

karijn

Berichten: 5421
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:32

Ik zie een paar pretletters!

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 17:44

Vandaag kiara verhuisd van stal.

Zo braaf als altijd en gelukkig rustig op stal.

Afbeelding
Afbeelding

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:59

Hey wat leuk. Die stal ken ik (volgens mij). Daar heb ik ook gestaan. Dat wordt lekker in het bos rijden. Het is daar heerlijk!

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 18:05

Xritt schreef:
Hey wat leuk. Die stal ken ik (volgens mij). Daar heb ik ook gestaan. Dat wordt lekker in het bos rijden. Het is daar heerlijk!


Hoop dat zodra ze een beetje gewend is ik idd lekker het bos in kan :D Haha mag alleen van m’n vriend niet alleen (maar wat niet weet wat niet deert toch? O:) )

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:10

MarjanB schreef:
Xritt schreef:
Hey wat leuk. Die stal ken ik (volgens mij). Daar heb ik ook gestaan. Dat wordt lekker in het bos rijden. Het is daar heerlijk!


Hoop dat zodra ze een beetje gewend is ik idd lekker het bos in kan :D Haha mag alleen van m’n vriend niet alleen (maar wat niet weet wat niet deert toch? O:) )


Haha, ik ging daar ook vaak alleen. Heerlijk!!! Je gaat daar straks echt genieten! Op de paden in het begin? Zijn altijd wel veel mensen. Zodra je de routes een beetje kent is het vaak wel oké. Ik ging bij lange ritten ook niet alleen. Daar is het gebied te groot voor. Mijn paard is bomproof, maar wel heet. Ik had een soort sleutelhanger met naam en tel van de stal aan het zadel. Die klikte ik eraan als ik alleen het bos op ging. Gewoon voor de zekerheid.

Heel veel plezier daar op stal!!!

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:18

Wow, het ziet er daar geweldig uit met die bossen en lekker ruime weilanden! Wat Xritt doet, doen wij ook altijd just-in-case. Nummer aan het zadel hangen. En ik moet van dochter altijd telefoon mee. Speciaal daarvoor zo'n Nokiaatje aangeschaft die tegen vocht kan en lekker klein in zak past.
Heel veel plezier daar, zal wel lukken met heerlijke herfstritten <3

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 16:21

Goed idee :D

Dilemma..
Kiara haar achterhoeven hadden elke keer grote flappen er aan. Elke keer met nat weer. Had de smid al gevraagd, is het geen schimmel? Nee was niks.. gister op stal zag ik dat ze nu nog grotere flappen er af had. Was een smid op stal dus denk vraag hem of hij d’r hoeven even rond wil vijlen.. je raad het al, hij zei gelijk ja dat is schimmel (white line disease) en dat moet je echt gaan behandelen. Vervolgens zegt ie waarom staat dat paard op zooltjes en dubbel lips ijzer? Ik verteld, oh zegt ie ik zou er een breakover ijzer onder zetten. Dan kan ze veel beter weg met het voorbeen.

Dit was vorige keer (nu dus vele malen erger :( )
Afbeelding

Afbeelding

Nu dus grote twijfel wat te doen. Bovenstaande smid is niet aangesloten bij vereniging van hoefsmeden maar zegt wel bij van nassau mee te hebben gelopen om te leren over breakover beslag. Andere smid heeft tot nu toe netjes gedaan maar dat hij die schimmel niet herkent vind ik wel erg..

Wat zouden jullie doen? En verder nog iemand tips wat betreft wld behandelen?

Verder lijkt ze van de stress wel 50 kilo te zijn afgevallen en staat ze met een opgetrokken buik. Gelukkig is ze al wel relaxter dan gisteren.
Afbeelding

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:52

Ik zou niet direct overstappen van smid. Waarom denk je dat deze smid het wel bij het rechte eind heeft wat betreft wld? Ik zou met je huidige smid overleggen nav de andere smid. Wellicht zet hem dat tot nadenken of heeft hij een goede reden waarom hij het zo doet. Zoveel smeden zoveel meningen is ook mijn ervaring.