[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 10:59

Hij gaat terug naar mijn ouders, aan het Montferland, dus ook een betere plek om voor endurance te trainen. Helaas alleen niet zo centraal als ik nu zit, dus Wassenaar zal voorlopig niet op mijn lijstje staan -O-

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 19:47

Het lijkt wel of Stinky ook helemaal klaar is met de modder. Ik betrap hem steeds vaker op rare houdingen rondom de voerplaats: met een achterbeen superhoog opgetrokken (niet steeds hetzelfde) of juist heel erg uit elkaar (de academische "spagaat"), en hij loopt er ook niet echt op zijn gemak doorheen. De laatste paar dagen stond hij zelfs niet eens in de buurt van de modder, maar wil hij wel graag mee de wei uit. Misschien wishful thinking, maar het maakt mijn besluit om te verhuizen een makkelijkere.

Afbeelding

Ik vind het nog steeds moeilijk om genoeg motivatie op te brengen om te trainen met hem. Ik weet niet of dat makkelijker zou zijn als ik had kunnen rijden, maar we zullen zien hoe het zich ontwikkelt als ik ergens sta waar ik sowieso kan rijden al is het niet op hem. Ben ik egoïstisch om per se te willen rijden? Of word ik dan wel heel erg zweverig als ik zoiets zeg? Gooi ik alles dat ik het afgelopen jaar bereikt heb weg als ik nu te snel weer ga trainen, of is dat juist een sunken cost fallacy?
Vast staat dat ik in ieder geval nooit meer hetzelfde naar Stinky zal kijken en een stuk beter zal worden in het respecteren van zijn grenzen.
En kijk hoe mooi hij aan het uitgroeien is!

Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:07

Wauw het is echt een prachtige pony <3

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:14

Stinky is een knapperd, ondanks dat ie zijn naam niet zo mee heeft. :D

Als hij straks verhuisd is dan komt er na een eerste wenperiode vanzelf een nieuwe routine. Of rijden daarvan wel of niet onderdeel gaat uit maken is nu nog niet relevant. Dat merken jullie vanzelf. Als jij dicht bij jezelf blijft, wordt vanzelf duidelijk wat er bij jullie gaat passen.

(Zweefmodus uit.)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 12:12

Dank jullie wel <3
Gisteren is hij verhuisd (foto's volgen), terug naar de plek waar hij nog geen Stinky heette := , herenigd met zijn eerdere vriendinnetje Sandy, en lekker de andere twee dames (Cris en Madelief) het hoofd op hol gebracht. Hij vond zijn nieuwe schuilstal wel spannend, maar dat komt vanzelf goed. Hij mag nu even wennen en daarna gaan we weer aan de slag!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 17:24

Cris en Stinky samen genieten van een hapje
Afbeelding
Met Sandy aan de wandel
Afbeelding
Hij lijkt het erg naar zijn zin te hebben op zijn nieuwe oude plekje. Sandy en Stinky hebben elkaar weer helemaal gevonden, en Madelief is ook al minder b*tchy tegen hem (al gilt ze nog wel als hij alleen al naar haar kijkt).
Maar wat vooral heel fijn om te merken is, is dat mijn motivatie weer terug is, en nog snel ook!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:09

Super fijn dat je de motivatie weer een beetje terug gevonden hebt, dan kunnen jullie vanuit daar weer verder bouwen :j

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 11:35

Ik kan geen genoeg krijgen van deze twee <3
Afbeelding
Gisteren heb ik de training weer hervat. Mijn instructeur dacht dat hij weleens slechter kon worden van een verhuizing, maar hij voelt zich zo snel weer thuis op zijn oude plekje dat ik meteen weer een stapje verder heb kunnen zetten. Dus:
Afbeelding
Zadel er weer op, en hij stopte niet met kauwen en likken! Zeer goed teken dus. Misschien kunnen we binnenkort wel weer 'echt' rijden!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:52

*\o/* *\o/* *\o/*

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:01

Gefeliciteerd! Kan zo fijn voelen als je merk dat je de juiste beslissing hebt gemaakt <3
Zijn blik is ook zo mooi zacht in beide fotos <3

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 19:19

Ik wilde vandaag heel rustig aan verder werken aan het opstijgen, dus eerst ontspanning door grondwerk, dan rustig het zadel met clickertraining op zijn rug leggen, dan rustig de opstap-stappen herhalen, en tot slot opstijgen, zitten en weer afstijgen. Op mijn oude stal had dat zeker 3 kwartier geduurd, nu slechts 3 minuten! Daarna hebben we dus rustig rond kunnen stappen, een goed begin! Het smaakt zeker naar meer, en het zadel zit nog steeds zó fijn :D

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:02

Ooh wat fijn om te horen!! Ik ben blij dat de verhuizing zo goed heeft uitgepakt voor jullie. Wat een verschil :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 14:34

Mijn filmpje was eindelijk klaar met uploaden dus kan ik met jullie ook eindelijk de beelden delen :D
Gisteren heb ik weer kunnen rijden. Hij was niet zo ontspannen als dat hij had kunnen zijn, maar hij deed erg zijn best. En wat zijn we gegroeid het afgelopen jaar zeg! Ik ben nu in staat om te merken wanneer het hem te veel wordt, en daarnaast weet ik ook nog eens wat te doen als we op dat punt komen!
Goed, nu het beeldmateriaal! Plaatsing van de camera is niet optimaal, daarom sta ik er zelf niet op.
We hebben voornamelijk rustig rondgestapt, met de focus op mentale ontspanning. Hoe hij zijn lijf gebruikt, kan mij nog even niet schelen.

Afbeelding

Hij was zo rustig dat we daadwerkelijk hebben kunnen draven *\o/*
Afbeelding
Dat ging ook redelijk rustig, maar daarna had hij toch wat stress opgebouwd. Dus hebben we voornamelijk gewacht tot hij weer kalm was. Ik ben trots op mijn puppie, en dat nadat ik zelf begon te twijfelen of we ooit nog aan rijden toe gaan komen. Ik ben ook trots op de vooruitgang die ik zelf gemaakt heb, blijkbaar, het afgelopen jaar, dat ik zelfs vanaf zijn rug weet te herkennen wanneer de spanning te hoog wordt, en dat ik dat ook nog eens weet te corrigeren.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:43

Het beeld ziet er ook heel fijn ontspannen uit, in stap wel meer dan in draf maar dat is nu natuurlijk ook nog heel logisch. En mooi ook hoe je omschrijft dat je hem ook zo goed hebt leren aanvoelen, vanuit die basis kunnen jullie weer verder groeien.

Mag ik vragen wat je doet vanuit het zadel om hem te helpen met die spanning los te laten? Zelf vind ik dat soms ook nog lastig met die van mij, vanaf de grond gaat dat stukken makkelijker.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:33

Ha, jullie hebben het plezier in het rijden samen teruggevonden. Gaaf!

Ontspanning is de eerste stap, in vertrouwen in elkaar. Wat ik wel eens doe als ik op het paard voel dat de spanning toeneemt, is stil gaan staan, zwaarder gaan zitten, arabisch typje een kriebel op de hals geven terwijl ik groot uitadem. Zo nodig ik haar uit om ook groot uit te ademen en spanning los te laten.

Dat jullie in 2021 maar veel mooie, lange, plezierige ritten samen mogen maken!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 11:31

Zeker mag je dat vragen, Cera_D! Wat ik doe komt op hetzelfde neer als vanaf de grond: ik vraag zijn aandacht, dat houdt in, ik vraag wat stelling (in stilstand) zodat hij zijn aandacht bij mij moet leggen, waarna ik wacht tot hij ontspant. Dat gaat nog niet zo snel, maar dat komt nog wel.
Inderdaad, Maflinger_S! Plezier staat sowieso vooraan, niet alleen voor mij, maar ook voor hem, het moet voor hem ook leuk blijven. Helaas is Stinky niet zo makkelijk in het loslaten als jouw Arabisch typje, maar dat komt nog wel. Oefening baart kunst!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:17

Oja dan doe je inderdaad wel wat vergelijkbaars als wat ik doe, en toch blijf ik het altijd een lastig stukje vinden, vanaf de grond lukt dat beetje spanning oplossen zo veel makkelijker...
Met de tijd zal het natuurlijk ook makkelijker gaan vanuit het zadel, ze moeten vanuit daar ook leren dat je er nog steeds bent om te helpen

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 18:27

Cera_D, ja klopt, vanaf de grond is het makkelijker. Dan heeft het paard nog wat houvast aan jou, terwijl hij het toch echt 'zelf' moet doen als je erop zit. Maar alles went, dus vanaf de rug zal het ooit ook lukken.

Gisteren is het kereltje naar de tandarts geweest en is daar uitgebreid onder handen genomen. Hij vond de verdoving toch wel wat eng, had hij eerder nooit last van, wat wel vreemd is. Zijn gebit is in ieder geval weer helemaal in orde.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 21:14

We zijn wezen wandelen, gewoon een kort stukje, zodat we weer konden wennen aan van het terrein af gaan. Hij deed het heel braaf, totdat een paard aan de overkant van de weg begon te rennen. Toen was hij even een Arabier :+
Het grazen na terugkomst in het gazon kan hij zich nog levendig herinneren, hij wist zelf de weg al :j :=

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 21:05

Na een aantal keer zonder problemen, met beleid opzadelen, durf ik voorzichtig te zeggen dat het zadelprobleem een beetje achter ons is. We kunnen het rijden dus rustig weer gaan oppakken! Dat hebben we dan ook gedaan gisteren, op een touwhalstertje rustig een rondje door de bak gesjokt, basishulpen gecontroleerd, en weer afgestegen. Het is nog niet veel maar we gaan het héél rustig opbouwen.
Afbeelding
Sowieso moet de echte winter nog komen en ik heb geen zin om risico te lopen in de vrieskou, dus alleen dat al is een reden om rustig aan te doen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 19:15

Ik heb eindelijk weer wat te melden!
Naast het opzadelen en rustig rijden oppakken zijn we ook veel aan het wandelen. Ik wil namelijk dat hij echt geen stress meer ervaart als hij van het terrein af gaat. De eerste paar keer resulteerde dat toch in wat stress, maar nu ging het eigenlijk heel ontspannen! En natuurlijk zou het Stink niet zijn als hij niet ondertussen ook wat aan zijn (boven)lijn doet :j :')
Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:51

<3

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 22:13

In de sneeuw kon ik niks doen, dus het is weer een tijdje stil geweest van mij uit. Nu is de sneeuw weg, dus zijn we weer aan de slag gegaan, en niet zomaar! Hij was zo goed dat we gereden hebben, het ging echt heerlijk! Zo rustig en ontspannen, zelfs ons drafje was ontspannen. Helaas weigerde mijn telefoon dienst dus geen beeldmateriaal :(

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:43

Leuk weer eens wat van jullie te horen! Foto’s zijn altijd leuk :j

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 21:03

Was ik vorige keer in de wolken vanwege ons hernieuwde begin, kan er deze keer gewoon nog een extra stapje bovenop!
Mijn camera heeft gefilmd, maar zwaar overbelicht. Geeft niet, er is in ieder geval beeld!

Hij is echt zo veel kalmer in zijn hoofd geworden. Opzadelen gaat hartstikke goed, opstijgen volgens het boekje, rondstappen en -draven aan een los teugeltje door de hele baan!
Afbeelding
Ik ben wat verder gaan vragen om te kijken wat hij nog wist, en ook aanleuning snapt hij nog!

Afbeelding
Ik ben wat minder blij met de uitvoering, want het voelde alsof hij zijn rug erg aan het wegdrukken was. Hij moet nog veel kracht terugkrijgen, maar dat is een weg van de lange adem en we komen daar vanzelf.

En last but not least: galop *\o/* We hebben onze eerste sprongen weer gemaakt *\%/*
Afbeelding
En zoals op de foto duidelijk te zien is, hebben we zeker in de galop nog een lànge weg te gaan. Zodra hij aansprong verkrampte ik volledig, en begon ik aan de teugels te hangen, waardoor hij natuurlijk ook alleen maar meer gestrest raakte, wat elkaar lekker versterkt. Even later op een paard waar ik echt vliegles mee heb gehad (gelukkig blijven zitten destijds) galoppeer ik zonder erover na te denken. En op Stinky, die nog nooit wat verkeerd heeft gedaan, schijt ik in de box van angst.
Voorlopig laat ik de galop dus maar even achterwege, totdat hij wat sterker is, zodat hij wat gecontroleerder kan galopperen en ik wat meer vertrouwen heb. Maar het begin is er en dat is wat telt!