[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:13

Goed dat jullie het gedaan hebben, zo’n weekend van huis met les! Altijd een goede ervaring, ook op de momentjes dat het minder gaat. Je zegt dat het lijkt alsof hij op bepaalde momenten pijn verwacht. En dat de juf het ook lastig vond. In deze context zou ik zeker nog eens twee weken pijnstilling geven en kijken of hij in die twee weken nog steeds de momentjes van “pijnverwachting” vertoont.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 19:54

@Jet, voorlopig wel, de volgende clinic staat al gepland ;) En die signalen zijn inderdaad duidelijk, nu ik weet waar ik naar moet kijken :j

@Hannanas: Zeker, een hele fijne ervaring, ik ben erg tevreden! Ik denk eigenlijk dat hij zich pijn herinnert, dus hij reageert op de associatie met pijn, ik verwacht na alle behandelingen van de afgelopen maanden niet dat het pijn zelf is waar hij op reageert. Als dat wel, alsnog zo is, dan hebben we een heel ander probleem dan niet kunnen rijden...

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:47

Gaaf dat je de volgende clinic al gepland hebt! Wanneer is die? En nu wordt ik toch wel nieuwsgierig maar wie de clinic geeft en waar het is!

Ik geloof niet dat pijnstilling op dit moment helpt, ik denk dat hij nu geen pijn meer heeft, maar dat het nog "tussen zijn oren" zit.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 07:58

Precies Jet, dat denk ik ook.
De volgende clinic is op 9 november, een gecombineerde rechtricht-horsemanship-clinic van Irene Smeets en Mireille den Hoed :D

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:19

Oh, daar heb je wel mooie mensen te pakken zeg! Gaaf hoor, daar een clinic van te hebben. Dit is dus een één-daagse?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 13:29

Klopt! Ik ga regelmatig op clinicweekend bij Irene Smeets, zoals afgelopen weekend, dus helemaal onbekend zal het over 3 weken niet zijn :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 20:05

De clickertraining is zijn vruchten aan het afwerpen. Hij accepteert het zadel nu weer steeds beter, en gaat met sprongen vooruit. Echter lijkt er nog een probleem met de singel te zijn, die ik nu op dezelfde manier, met een longeersingel aan het oplossen ben.
Los daarvan ben ik ook met opstijgen aan de slag, helemaal zonder zadel, ik heb alles even uit elkaar getrokken om te kijken waar het probleem nou zit en zoals ik in juni al een keer zei, niet in het mij op zijn rug op zich. Opstijgen en leunen en hangen gaat namelijk helemaal dikke prima. Op het moment is het dus echt die singel waar we nog mee zitten.

Soms vraag ik me wel eens af waar ik in godsnaam aan begonnen ben, en waarom ik niet gewoon het rijden weer oppak. Maar dan heb ik altijd mijn juf (Irene dus) weer in mijn hoofd die allemaal redenen ziet waarom het nog niet kan. En ik zie het zelf nu ook. En ik weet dat als ik nou weer te snel doorzet, ik weer opnieuw kan beginnen over een paar maanden en elke keer duurt het langer (vandaar ook de 7 maanden sinds de laatste training waar we nu al op zitten). Ik moet dus gewoon geduld hebben, maar man, wat raak je gedemotiveerd van een paard dat steeds iets nieuws heeft zeg!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:20

Wat voor singel gebruik je? En welke singels heb je al geprobeerd? Ligt de singel recht naar beneden als hij goed vast zit of ligt hij dan naar voren? Hoe is hij met poetsen op de plek waar de singel hoort te liggen? Wat doet hij als je van voren tussen de voorbenen voelt? En als je dan wat naar achteren naar de singelplek gaat?
Zomaar weer wat vragen hoor, misschien helpt het je met het vinden waarom hij zo reageert.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 09:14

Ik gebruik deze singel https://www.divoza.com/nl/shires-veelzijdigheidssingel
En heb hiervoor met deze gereden
https://www.wintec.nl/shop/accessoires/ ... combineerd
De singel ligt zo
Afbeelding
(maar op deze foto zit die niet goed vast)
Ik heb het idee dat de singel wel goed naar beneden ligt als alles goed ligt en vast zit
Met poetsen is hij eindelijk ok, ook wordt hij in die regio regelmatig behandeld door een masseur (laatste keer zondag) en die was juist uitermate te spreken over hoe los en ongevoelig hij in die regio was.

Ik stel het erg op prijs dat je zo meedenkt, Jet! Ik denk echt dat het nog herinneringen zijn van pijn uit het verleden. Dat leek hij eerder met het zadel ook te hebben, dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:28

Op die foto vind ik hem wel te ver naar voren liggen, hij ligt niet recht naar beneden zeg maar. Dat zal ook komen doordat hij een wat bollere buik heeft, waardoor de singel naar voren gedwongen wordt. Elastiek aan de singelvind ik niet zo fijn, maar ik snap wel dat je er voor kiest als je paard gevoelig is op de singel. Zolang je niet te strak hoeft aan te singelen omdat het zadel beweegt kan het hoor. Ik denk dat als je wat meer kan doen en je paard wat beter in model komt, dat de singel wel beter gaat liggen.
Ikzelf vind lange stoten en een dressuursingel wel fijner, je kan ook overwegen om aan jouw zadel langere stoten te laten zetten.

Ik hoop voor je dat het probleem met de singel gaat slijten, maar als het met het zadel al zoveel beter is geworden, is de kans groot dat het met de singel ook over gaat natuurlijk!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 09:30

Afbeelding
*\o/*
Gisteren de stoute schoenen aangetrokken (of aangehouden :o ) en weer eens gereden! Het ging zo goed met zadelen en opstijgen los van elkaar dat ik gisteren gewoon eens een kwartiertje met hem bezig ben geweest onder de man. Hij was zo veel rustiger dan voor de grote stop!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:35

Wat goed zeg! Wat zal dat weer bijzonder gevoeld hebben <3
Je hebt er natuurlijk ook wel echt heel veel werk in zitten, fijn dat je dat dan weer terug krijgt door deze momenten

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:11

Kijk, kijk, Stinky lekker aan het sjouwen. Toppers!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 20:19

Afgelopen weekend zijn we naar de clinic van Irene & Mireille geweest, en we hebben veel geleerd. Ondanks al het geduld dat ik met Stinky lijk te hebben, ben ik nog te ongeduldig, ik wil zó graag weer rijden dat hij precies daarop blokkeert.
Bij Mireille hebben we gelongeerd, aan de longe gewerkt aan verticale balans. Ik dacht dat hij nog veel op de binnenschouder liep, maar hij heeft de hele tijd op de buitenschouder gelopen, op beide handen. Dus daar hebben we aan gewerkt, en dat ging hartstikke goed. Hij raakte zelfs een beetje bezweet!

Ook loopt hij eindelijk weer beter de trailer in. Dus eigenlijk een goed weekend. Nog even doorzetten, en dan kunnen we de hele wereld aan!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 00:24

heerlijk te lezen dat je zo'n goed weekend hebt gehad. Best moeilijk te zien of ze op de binnenschouder of buitenschouder vallen, wel apart dat de jouwe het op beide handen hetzelfde doet. Daarmee heb je nu dus lekker geoefend en zo te lezen ook op geduld voor jezelf :D . Fijn dat het met de trailer ook weer een stuk beter gaat, je verdient best een grote schouderklop zoals je bezig bent!!!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 09:57


Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:41

nessinator schreef:


Oh wat goed zeg! Super tof dat hij dat zo aanbiedt (met wat training erachter natuurlijk ;) )
Ik ga dat ook weer op pakken met die van mij :j

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:45

Super zeg!!

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:36

Ik zit met een glimlach op mijn gezicht te kijken. Vind het erg mooi en inspirerend om in dit topic te volgen hoe jij de tijd voor hem neemt!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 10:23

Cera_D Hij heeft het echt helemaal zelf bedacht :D
NailB, mijn glimlach is al sinds vrijdag niet meer van mijn gezicht geweest :j
Ik ben zo trots op mijn puppie!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:34

nessinator schreef:
Cera_D Hij heeft het echt helemaal zelf bedacht :D
NailB, mijn glimlach is al sinds vrijdag niet meer van mijn gezicht geweest :j
Ik ben zo trots op mijn puppie!


Oh wat goed zeg haha!
En dat soort initiatieven neem je natuurlijk gelijk aan :D

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 11:32

Afgelopen weekend ons laatste horsemanshipweekend gehad van dit jaar. We hebben veel aan rust gewerkt, wat al een stuk beter is dan aan het begin van het jaar. Hij accepteert een longeersingel om hem heen volledig, maar met het zadel moet ik nog steeds uitkijken. Ook hebben we de porcupine game van Parelli met zijn allen geoefend, wat hij goed oppakte: uiteindelijk week hij op lichte druk met zijn beide schouders en heupen voor de druk die ik uitoefende.
We zijn dus het afgelopen jaar best ver gekomen. Ik ga nog wat extra lessen nemen om toch nog wat meer vooruit te gaan al loop ik niet eens het meest achter van mijn jaargang (er zijn er die met het zadel nog minder in de buurt komen). Geduld is een schone zaak maar het mijne is bijna op moet ik toegeven, en dat helpt ook niet met de motivatie.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:21

Die horsemanshipweekenden klinken wel helemaal leuk. Ik heb eens op de site gekeken en het ziet er goed en doordacht uit.Ik kan me helemaal voorstellen dat je er veel aan hebt.

Dat opzadelfilmpje van hierboven is ook gaaf trouwens. Stinky is heel veel gegroeid en dat komt door jouw aanpak.

Zo lang jij je geduld kunt bewaren en de grenzen bij Stinky stukje bij beetje weet op te rekken, komt het goed met jullie. Jullie zijn allebei van goede wil, dat is een mooi uitgangspunt. Ik heb toch wel heel vaak gezien, gelezen en gehoord dat een paard zijn mens uitkiest en dan meestal zodanig dat het mens precies een paard heeft waarvan de mens iets moet leren. Wat dat is, wordt meestal pas duidelijk als paard en mens samen aan het werk gaan...

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 18:56

Dank je voor je lieve woorden, Maflinger! Stinky is zeker het paard dat ik op dit moment nodig heb in mijn paardenreis.
Ik ga wel op zoek naar een andere plek want ik kan echt niet meer tegen de modder. Rondom de voerplek (en de doorgang tussen de weides) is het zo modderig dat ik er tot halverwege mijn scheenbeen in zak, dus ik moet heel rustig en geconcentreerd lopen om bij mijn paard te komen, die er natuurlijk gewoon doorheen dendert maar wel elke keer superwarme onderbenen en hoeven heeft.
Daarnaast krijgen ze voordroog/kuil en is het ontwormbeleid om te huilen (hele leven schoon en nu bloedwormen -O- ), staan ze achter prikkeldraad, en krijgt hij steeds klappen.
Wel jammer want op stal heb ik het op zich goed naar mijn zin en ik ga de goede rijbodems ook echt wel missen... Daarnaast zal ik er qua reistijd niet echt op vooruit gaan, wat betekent dat ik hem nog maar een paar keer per week zie in plaats van dagelijks. Arghh, zoveel veranderingen in korte tijd bezorgt mij stress!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:24

Aan de andere kant kan een verhuizing juist ook hele mooie nieuwe dingen brengen.
Zo ken ik ook iemand die bijna op het punt stond om haar paard in te laten slapen omdat hij fysiek en mentaal zo slecht was, en hij is zo opgebloeid op die andere plek dat ze weer allemaal leuke dingen aan het ondernemen zijn <3
Hopelijk brengt het jullie ook mooie nieuwe dingen :j

Modder kan ook echt funest zijn voor je eigen plezier, alleen al daarvoor zou ik met die reistijd kunnen leven. Naar wat voor een plek gaan jullie?