[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 08:53

Afbeelding
<3
Na 4 maanden accepteert hij nu gewoon weer iets op zijn rug *\o/*

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 12:21

Na bijna twee weken in de 24-uurswei kan ik wel zeggen dat hij het er naar zijn zin heeft (behalve dan die vervelende vliegen). Hij wil nu al niet meer mee de wei uit :+
Hij is ook veel rustiger in zijn hoofd en daardoor ook in zijn lijf. Binnenkort gaan we eens kijken of een boomloos zadel iets voor ons is, dus van de week eerst eens kijken hoe hij het met (zijn oude) Madeliefs zadel doet. Toen ik van de week met barebackpad op hem klom was er wel nog wat onrust, maar de eerste stap is er in ieder geval.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:49

Wat een fijne update! Heerlijk dat hij het zo naar zn zin heeft op de weide <3
Hopelijk vinden jullie binnenkort ook weer een zadel wat fijn voor jullie werkt :j, zelf heb ik een Ghost waar ik erg tevreden over ben.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 15:26

Ik hoop het ook, Cera_D, want Madeliefs zadel past hem dus niet meer :(

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 09:08

Stinky heeft eergisteren een avond op de kliniek gelogeerd, zodat hij zeker weten niks kon eten voor de maagscopie die hij gisteren kreeg. Van 24 uur niks eten werd hij wel weer mooi slank :+
Maar goed, met de singelnijd van vorig jaar + het vele gapen dat hij tijdens het onderzoek 2 weken geleden deed was een maagzweer niet eens een raar idee, dus ik was me mentaal al aan het voorbereiden op een behoorlijke kostenpost de komende maanden (gelukkig is 24-uurs weidegang goedkoop...), maar hij bleek een hartstikke mooie schone hele maag te hebben. En dat na 24 uur vasten én 2 weken buut!
Dus, nu heb ik het van 2 dierenartsen en een osteopaat gehoord, aan het werk met die knol. Nu weet ik tenminste zeker dat het echt gedragsproblemen zijn waar we tegenaan lopen. Daar kan ik wat mee!
Morgen maar eens kijken hoe het zadel van Maflinger ons bevalt :D

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:07

Wat een goed nieuws! Dan kan je eindelijk aan de slag zonder dat je je bij elke handeling afvraagt of je wel het juiste voor je paard doet :')

Hopelijk past het zadel een beetje, dan kunnen jullie lekker aan de slag :j

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 11:16

Gisteren is Maflinger langs geweest met haar Barefoot om uit te proberen. Stinky heeft toch wel een korte rug, en de fork leek te smal, maar wow wat zit dat zadel fijn :D Hij liep ook erg ontspannen, veel fijner dan onder zijn eigen ook te smalle springzadel. Ik zit in mijn zadel wel erg fijn, maar ik merkte ook dat niet alleen Stink, maar ook ikzelf gespannen raak met dat zadel. Aangezien ik al eerder door had dat het springzadel niet meer past, blijft die dus lekker in de kast.
Nu moet ik dus op zoek naar een zadel dat zowel mij, als Stinky fijn zit. Omdat die Barefoot toch wel erg lekker zit, en:
Afbeelding
Afbeelding
Dit is Nestor aka Draakmans, die ik nog steeds erg mis, foto is van 6 jaar geleden
ik al jaren droom van een westernzadel (maar ik wil mezelf in de dressuur bewijzen en dat kan niet met een westernzadel, alleen is dressuur nu toch uit het raam), heb ik meteen een zadelafspraak gemaakt met Kitty van Kifrahorse (die zit zo dichtbij dat ik geen verzendkosten betaal :D), en in de tussentijd hou ik het denk ik maar bij de barebackpad.
Kitty heb ik recent ook horen zeggen dat met de recente ontwikkelingen op boomloos zadel-gebied, ook deze zadels inmiddels geschikt zijn voor Endurance, dus ik ben benieuwd!

Afbeelding
Ook wil ik deze Röntgenfoto nog even met jullie delen. Door een creatief opgevuld zadel toen hij nog maar kort onder het zadel was, heeft hij midden op zijn rug een drukking opgelopen. Ligt het aan mij, of heeft deze wervel daar een puntje zitten? Verbeeld ik het me of zit ik daar, als ruiter, precies bovenop? En heb ik het mij tenslotte goed herinnerd dat je in een westernzadel een fractie verder naar achteren zit?

En nogmaals, onwijs bedankt Maflinger dat je dit voor mij wilde doen!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:44

Jaaaa! Was gezellig gisteravond. Altijd fijn om mensen die je online een beetje hebt leren kennen eens in het echt te ontmoeten. Jij en Stinky zijn echt zo leuk.

Was wel duidelijk ja, dat die Barefoot meer geschikt is voor paarden met meer rug en mensen met meer kont. :D Was heel gaaf om te ontdekken dat ondanks dat mijn zadel niet paste, je nu wel weer beter weet wat je wilt en je ook gelijk actie hebt ondernomen richting Kifra horse. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Wat de röntgenfoto betreft, ik ben niet medisch geschoold, maar ik heb nog niet gehoord dat een bot bij druk gaat groeien, dus al er al een puntje zit aan die wervel, en dat lijkt wel zo te zijn, dan heeft het andersom gewerkt. Doordat het zadel niet goed opgevuld was, was er drukking precies boven die wervel, die misschien eigenlijk net al iets meer ipv minder ruimte nodig had.

Als een westernzadel, of dat nu boomloos is of niet, goed ligt, en jij past er goed in, dan zit je in een westernzadel niet een fractie naar achteren maar gewoon op de goede plek. Tijdens de passessie met Kitty gewoon zo veel mogelijk zadels proberen en als dat kan een testzadel uitproberen voor een iets langere tijd.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 13:46

De afspraak staat volgende week woensdag, en tot die tijd ga ik lekker verder met voorwerk en eventueel wat rondjes met een barebackpad. Aan de longe wordt hij steeds beter, met meer aandacht en daarmee meer lichaamsgebruik en ontspanning. Aan de hand is hij steeds sneller ontspannen, hij accepteert mij weer om hem heen en heeft steeds minder moeite met dingen op zijn rug. Wandelen is voor ons beide goed, we tikken steeds meer kilometers aan. De wei heeft daarnaast ook een interessant effect op zijn hoeven, die een stuk sneller aan een bekapbeurt toe waren. Dan toch mazzel dat ik gewoon de volgende dag met mijn schort terug kan komen en zijn hoeven er na afloop weer picobello uitzien :D
Hij is helemaal op zijn plek in de wei inmiddels, en er zijn al een paar dagen geen nieuwe schaafplekken/wondjes/tandafdrukken bijgekomen, daar ben ik ook wel blij mee :D Hij rolt wel regelmatig aan de hand de laatste tijd, maar niet per se uit stress. Typisch mij om dan meteen weer te twijfelen of hij zich in de wei wel veilig genoeg voelt om te rollen... Boven (op stal) rolde hij ook weken niet, en daar heb ik me toen ook zorgen over gemaakt.
Wat ik met 'beneden' en 'boven' bedoel: hieronder zie je de hoogtekaart van onze omgeving. In de rode cirkel is de stal (±55m NAP) en in de blauw de 24-uurswei (±8m NAP). Er loopt een bospad van de wei naar stal, maar die is dus verre van vlak...
Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:52

Wat fijn dat jullie beiden er blij mee waren tijden het passen. Wel een groot gevaarte inderdaad. Je zou naar een ghost western kunnen kijken! Nala op Bokt heeft daar nu de ideale ghost voor op haar zwarte pony. Opties: een Ghost florac/quevis/quilty met fenders en knop geeft een western zit/look.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:27

Het westernzadel op bijgevoegde foto's was/is niet mijn Barefoot Arizona, die was roundskirt en paste vrij aardig op het paard maar aangezien de kont van TS wel erg veel ruimte had en voor het paard een kleiner zadel beter zou zijn, zou een maat 1 ipv 2 beter passen.

Gaaf dat je volgende week al een passessie hebt. Ik zag op de site dat Kifra ook Trekkers heeft, die zijn ook interessant om eens te bekijken.

Nu snap ik het verhaal van onder en boven beter. Zo'n verloop kan niet zo veel kwaad, net als af en toe een bocht sturen. Een enkele volte (vrij groot) en hoeken in de bak kan je uiteraard wel gewoon sturen, maar je moet veel afwisseling bieden met veel rechtuit. Een hele zijde inbuigen of een slangenvolte met tig bogen zijn niet aan te raden.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 10:35

Oh, ja ik zie het nu ook. Nee, bovenstaande foto is van een boom-westernzadel die ik een paar jaar terug een tijdje heb kunnen lenen :o meer om te laten zien dat ik inderdaad echt al lang over western na aan het denken ben.
Voor nu neem ik Ghost even niet mee, voornamelijk omdat Kifrahorse die niet verkoopt, maar de suggestie is zeker op prijs gesteld!
Kifra kwam zelf met Kentaur als alternatief. Trekker ziet er heel erg goed uit, ik ga zeker vragen of ze die ook mee kan nemen!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:59

nessinator schreef:
Oh, ja ik zie het nu ook. Nee, bovenstaande foto is van een boom-westernzadel die ik een paar jaar terug een tijdje heb kunnen lenen :o meer om te laten zien dat ik inderdaad echt al lang over western na aan het denken ben.
Voor nu neem ik Ghost even niet mee, voornamelijk omdat Kifrahorse die niet verkoopt, maar de suggestie is zeker op prijs gesteld!
Kifra kwam zelf met Kentaur als alternatief. Trekker ziet er heel erg goed uit, ik ga zeker vragen of ze die ook mee kan nemen!


Ik heb ook Ghost in het assortiment hoor :-) heb 3 paszadels

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 19:43

Wat leuk dat je ons gevonden hebt, Kitty :D
Zag ze niet staan op de site dus vandaar dat ik dacht dat je ze niet had!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 12:18

Het begint wel te kriebelen, hoor, om binnenkort weer 'echt' te kunnen rijden!
Eigenlijk gaat alles gewoon heel erg goed, hij gaat nog steeds als een kanon vooruit, accepteert weer van alles, loopt de trailer weer makkelijker in, komt sneller weer tot rust, dus ik ben blij :D
Het is een raar idee dat na alles wat we al geprobeerd en uitgezocht hadden, hem gewoon 24/7 buiten zetten blijkbaar de oplossing was...

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 12:47

Woensdag is Kitty dus geweest, en we zijn lekker uitgebreid bezig geweest. Nou realiseerde ik me dat er een verschil zit tussen "5 maanden niet gereden" en "5 maanden er niet op gezeten" wat bij de meeste mensen op hetzelfde neer komt maar waar ik wel echt een verschil tussen maak... Maar gelukkig gaat het in het voorwerk hartstikke goed, zelfs na een felle training blokt hij niet meer, met dekje in de hand is hij steeds meer ok, dus alle zadels die erop en eraf gingen woensdag kon hij prima handelen.
We hebben twee Freemax zadels geprobeerd, waar hij best prima met zijn gebruikelijke haast mee liep (en dan is het toch lastig dat je niet mag sturen, al zet hij zichzelf op een 3meter-volte in draf), een Wintec (maatje kano), om de nieuwe HART te voelen en toen wilden we nog een Frank Baines proberen maar daar werd hij zó nijdig op, dat ik niet eens opgestapt ben. Hij is nooit nijdig, echt heel vreemd, maar hij was duidelijk zat dus we hebben het gewoon niet gedaan.
We hebben een freemax testzadel te leen om uit te proberen en te wennen, maar die Wintec was toch wel erg fijn, dus ook die optie is nog niet helemaal uitgesloten. Dit weekend kunnen we er in ieder geval tegenaan!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:17

Leuk, leuk, leuk. Ik ben benieuwd hoe het rijden met het testzadel gaat dit weekend.

Je mag wel sturen, en zeker bijsturen of eigenlijk uitsturen als Stinky op de 3 meter volte in draf gaat. Dan wil je 'm vooral rechtuit sturen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 20:33

Jay, jay jay! Ik ben net terug van onze eerste bosrit sinds corona! Hij had hAAst, maar bleef fijn te rijden (fijner dan voor de stop denk ik), en we hebben het zadel dus goed uit kunnen proberen. Het is een fijn zadel, absoluut, maar niet geschikt voor de lange termijn vrees ik. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik heb niet genoeg steun van dit zadel... Dat zorgt ervoor dat ik in draf last krijg van de beugelophanging, en in galop zo weinig steun heb dat ik als een los blaadje in het zadel hang. In stap zit het echt fantastisch, maar helaas, stappen doe je niet veel bij endurance. Dus wacht ik geduldig op een ander zadel, hopelijk deze maand!
Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:59

Geweldig nieuws! En wat een knap paard heb je toch <3

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:03

"In het bos, bos, bos, gaan we los, los, los". Letterlijk loslaten uit het zadel is natuurlijk niet de bedoeling maar wel gaaf dat je met het testzadel weer eens in het bos bent geweest en dat Stinky lekker liep. Ik ben benieuwd naar het andere zadel.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 13:36

Dank je Humpiedumpie :D
Ik ook, Maflinger!
Ik herinnerde me dat ik nóg een zadel thuis heb liggen, waar ik de komende week mee ga uitproberen. Hij schommelt dus zeker geen lange termijn-oplossing, maar van alle zadels die ik bezit past hij het aardigst, dus kan ik in ieder geval dooroefenen voor de volgende zadelafspraak.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:18


nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 20:58

Gisteren is ons nieuwe zadel gekomen! Eigenlijk was hij er al, maar mijn agenda had niet eerder een gaatje... Het is een bruine Wintec 2000 veelzijdigheid geworden en hij zit hemels <3 foto volgt
Stinky liep er gisteren (na wederom 2 weken niet 'rijden') heerlijk onder, wel gehaast, maar fijn te rijden. Hij vond zelfs hier en daar ontspanning.
We hebben nog een héle lange weg te gaan, en dat besef ik me elke dag opnieuw, maar met de veranderingen van de afgelopen maanden beginnen de stappen die we kunnen maken wel groter te worden. Het aantal stappen is alleen erg verkleind. Het gaat op het moment helemaal niet zo goed met mij, en dat heeft ook zijn weerslag op Stinky. Daarom probeer ik dat wat ik moet doen, met meer aandacht te doen, en alles wat niet moet, laat ik. Gelukkig is paardrijden een van die dingen die moet :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:12

Ik ben zeker benieuwd naar die foto dus kom maar op!

Wat balen dat het met jou niet zo goed gaat, maar zo te lezen heb je je prioriteiten nog op orde. Paardrijden moet, voor je fysieke en mentale welbevinden.

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:34

Ben ook erg benieuwd naar het zadel :j