Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 16 [ 381 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

 
Profiel   

Fijn!! Succes!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 11:03 



 
Profiel   

De eerste trainingen *kuch* zitten er weer op!
Eerst een half uurtje gestapt. Beetje sturen, beetje remmen, hulpen bevestigen waar hij nog niet altijd even goed op reageert. Ging best goed, gaan we zeker uitbouwen.
Tweede keer heb ik hem een half uurtje aan de longe gehad, en wat conditietraining gedaan met hartslagmeter. Die conditie heeft niks ingeleverd als ik naar de hartslaggrafiek kijk, maar we doen het toch even rustig aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 12:49 



 
Profiel   

Even tussendoor opscheppen hoor! Tweede dressuurtraining zit erop, weer veel aan hulpen gewerkt, en op het eind vroeg ik op zit of hij opzij wilde (zodat ik de bakdeur open kon doen), en hij draaide gewoon op alleen mijn zithulp een supermooie keertwending *\o/*
Draf was helaas toch weer meteen drammerig. Het is dus echt een gedragsding, daar kan ik nu wel vanuit gaan na de medische molen en de voerverandering. Dat wordt gewoon veel oefenen dus.
Binnenkort weer het bos in, rustig met zijn tweeën, en zondag naar Horse Event, zodat ik kan zien hoe ik hem moet vertellen dat het ok is om rustig te gaan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 12:57 



 
Profiel   

Vandaag de eerste bosrit gemaakt, samen met een vriendin en een voor ons onbekend paard in een voor Stinky nieuw deel van een voor mij zeer bekend bos.
We hebben gewoon een lekker relaxed rondje gereden, en hij mocht niet voorop, voornamelijk om een goede reden te hebben om tempocontrole te houden. Hierdoor kon ik consequent zijn en hebben we met een heerlijk rustig tempo op minimaal teugelcontact kunnen rijden. Ik merk dat hij in het bos toch graag hard wil.
Op het eind is het andere paard 1x heel even bij hem weggedraafd, en wij zijn in stap gebleven. Dat was voldoende gerichte training voor deze keer.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 22:37 



 
Profiel   

HORSE EVENT *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
We hebben meegedaan aan de clinic van Warwick Schiller, juist om te werken aan het doorlopen en steeds harder gaan.
In Warwicks ogen (en daar sluit ik me bij aan) is dat hard lopen hoofdzakelijk een gevolg van geestelijke stress, en we hebben gewerkt aan een methode om hem die stress te laten ombuigen in arbeid en van daaruit ontspanning. Het komt neer op meditatie: je leert je paard om met zijn stress om te gaan.
Dit hebben we gedaan door hem hard aan het werk te zetten, oftewel op een kleine volte zetten en wachten tot hij niet stopt (= freeze), niet uitbreekt / uitslaat met de achterhand (= flight) maar netjes ging buigen op die volte (= fight). Hierdoor ging hij dus tegen mijn buig-vraag in 'vechten' waardoor hij met zijn hoofd niet meer bij de stress-veroorzaker is maar bij mijn buig-vraag.
Eerst hebben we dit gedaan op een plek waar hij weinig spanning had, zodat hij het truukje door kon krijgen, daarna hem zijn gang laten gaan en elke keer dat hij zijn heil zocht op een plek die voor hem comfortabeler voelde dan de rest van de baan (de uitgang), het truukje herhaald. Het duurde even voordat hij doorhad dat die comfortabele plek hard werken betekende (ook omdat ik het niet in 1 keer goed deed), maar uiteindelijk had hij het door en liep hij aan een los teugeltje de hele baan door.
Dit hebben we uiteindelijk in de piste herhaald (hier was hij nog gestrester, dus alleen al erop komen was meer werk), maar uiteindelijk deed hij het daar ook heel goed en kon Warwick zelfs laten zien wat de uitwerking was: Stink liep richting uitgang (waar hij graag wilde zijn en dus aan het werk moest), bedacht zich, en sloeg linksaf, weg van de uitgang!
Warwick had van tevoren al gezegd dat een half uur eigenlijk te kort was, we zijn uiteindelijk (met losrijterrein erbij) 1,5 uur bezig geweest, we hebben alleen maar gestapt (en rondjes gedraaid), en vanuit hier kan ik hopelijk verder werken! We zijn precies bezig geweest met waar ik het meest tegenaan liep, namelijk een handvat (en principe) om Stinky uit die geestelijke stress los te weken.
Bokker Eveline123 heeft foto's gemaakt van onze clinic:
Eveline123 @ [HE] [HE19] [Boktreport] De zondag in beeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 11:28 



 
Profiel   

Gaaf!

Mooi om te lezen hoe de methode van Warwick Schiller werkt. En tja, het is niet in 5 minuten gefixt maar dat hoeft ook niet. Fijn dat hij er de tijd voor nam. Nu kan je zelf weer een stap maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 11:35 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Gaaf!

Mooi om te lezen hoe de methode van Warwick Schiller werkt. En tja, het is niet in 5 minuten gefixt maar dat hoeft ook niet. Fijn dat hij er de tijd voor nam. Nu kan je zelf weer een stap maken.

Ja, daar was ik ook echt heel blij mee en dankbaar voor! Het hoeft zeker niet snel opgelost te zijn, we hebben alle tijd, en ik neem zelfs liever nog wat extra tijd om echt tot de essentie door te dringen ook al heeft mijn paard dat al lang door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 11:57 



 
Profiel   

Precies. Jij en je paard moeten het beiden snappen, zodat jullie samen volgende stappen kunnen maken. Daarbij is het handig als er bij tijd en wijle iemand met je meekijkt en meehelpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 12:09 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Precies. Jij en je paard moeten het beiden snappen, zodat jullie samen volgende stappen kunnen maken. Daarbij is het handig als er bij tijd en wijle iemand met je meekijkt en meehelpt.

Ben ik helemaal met je eens, daarom heb ik ook gevraagd wie mij kon helpen en van Warwick zelf iemand aangeraden gekregen met wie ik vandaag nog contact op ga nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 14:27 



 
Profiel   

Wat een positieve ontwikkeling!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 15:13 



 
Profiel   

Dank je Malenka :)
Gisteren hebben we het truukje voor het eerst kunnen toepassen. Voor deze methode vind ik een sidepull geschikter dan een bit, dus heb ik die er weer eens om gehangen. We reden met 1 ander paard dat praktisch zijn buurman is en ook bij hem in de wei staat, en daar trok hij toch wat naartoe. Ik heb hem dus aan het werk gezet bij de uitgang en bij dat andere paard in de buurt, en hij had het snel door. Hij was lekker relaxed, wat ook te zien was aan zijn hartslag die bijna de hele rit onder de 70 (in stap) is gebleven, zelfs toen er een ander paard op stal losgebroken was!
[ img ]
drafje
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 10:32 



 
Profiel   

Wauw, ik volg het verhaaltje vanaf het begin.
Maar zodeju jullie zijn wel lekker op weg zeg!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 12:18 



 
Profiel   

Dank je :D Zo voelt het ook, alleen moet ik er echt voor waken dat ik nu niet weer te snel ga omdat het nu zo goed gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 13:30 



 
Profiel   

Wat een goede ontwikkelingen allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-19 17:39 



 
Profiel   

Vind ik ook NailB!
Gisteren tweede rondje bos. We zijn met zijn drieën geweest, als voorbereiding op de kinderendurance aanstaande zondag. Hij begon heel relaxed maar bouwde na verloop van tijd toch wat spanning op ondanks zowat alleen maar rustig stappen, en op die momenten ben ik van hem afgestapt en heb ik meegelopen tot hij weer wat kalmeerde. Hiermee heb ik kunnen voorkomen dat zijn stress voorbij een grenswaarde zou komen.
Later op de rit begon de pony wat minder te lopen dus toen hebben we haar ruiter op Stinky gezet, en heb ik de pony aan de hand meegenomen. Achter de Fries aan (ipv voorop) en aan een los teugeltje ging dat heerlijk, geweldig goed, en mijn hartslagmeter had zo'n flink bereik dat ik met de pony voorop nog kon zien dat Stinky qua hartslag relaxed bleef. Goede kalmtetraining dus.

Vanochtend al mijn eerste les naar aanleiding van Horse Event gehad! We hebben alleen maar grondwerk gedaan, gewerkt aan zelf nadenken en terug naar ontspanning komen. Nog maar kleine stapjes maar veelbelovend om mee verder te werken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 14:22 



 
Profiel   

[ img ]
Zondag hebben we meegedaan aan de Kinderendurance in Laag Soeren! Pony waarop eigenlijk gereden zou worden was niet goed in orde, dus heeft het meisje op Stinky gereden. Hij en de Fries kunnen het heel goed vinden, en hij is heerlijk rustig gebleven tijdens de hele rit! Ik ben voor de zekerheid wel het hele eind meegelopen (8,4 km door mul zand op een behoorlijk staptempo) maar het ging echt geweldig <3

Dit was dus voor hem een uitstekende zo-kan-het-ook-training, ik hoop dat we hier als ik er zelf op zit ook naartoe kunnen werken. Nu moet ik hem alleen weer van de fries zien los te weken :+ (Richting trailer raakte hij over de kook toen hij haar niet meer kon zien, ze was even achter haar eigen trailer verdwenen...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 14:29 



 
Profiel   

Mooie update.

Wel een beetje jammer dat het ene "probleem" zich verplaatst naar een ander "probleem". Dat is het leuke aan werken met een levend wezen: je blijft puzzelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 14:35 



 
Profiel   

Ik denk dat dit een wat intensere vorm van 'samen uit, samen thuis' is waar we het eerder in dit topic ook al over hadden. Bovendien was de fries hengstig :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 14:39 



 
Profiel   

Even opscheppen hoor *\o/*
Vandaag zijn we ter controle naar Country mill geweest. Beide zadels in orde, en ook de sterke aanbeveling gehad om voorlopig endurance te rijden op het zadel waar ik dat al mee doe.
Maar waar ik over wilde opscheppen was zijn gedrag. Met de hulp van de grondwerk-oefeningen die ik in de les geleerd heb, kon ik hem heel snel in een ontspannen toestand krijgen. Toen een ander paard er tussenuit vloog en recht op hem af kwam gestormd raakte hij natuurlijk wel even van slag, maar door de oefening te herhalen had ik hem heel snel weer terug in een relaxte toestand!
Oftewel, ik ben heel trots op hem *\o/* en een eerste bevestiging dat we op de goede weg zijn is natuurlijk altijd fijn *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-19 21:19 



 
Profiel   

Ik ben terug van vakantie :D
Dit weekend zijn we naar een clinic geweest, waar we hebben gewerkt aan ontspannen. Stinky houdt blijkbaar veel meer spanning vast dan hij laat zien, dus we hebben het grootste gedeelte van de tijd gewoon helemaal niks gedaan als hij zijn aandacht op mij had en gewacht op ontspanning. Hier en daar was ik echt zijn aandacht kwijt, dus toen hebben we wat oefeningen gedaan om die focus weer terug te krijgen, en verder gewoon niksen. Halverwege was hij zo ontspannen dat hij bleef slapen terwijl een ander paard flink op zijn plek gezet werd, waar hij aan het begin zelf ook van over de kook van raakte. We hebben dus een leuke stap gezet gisteren.
Wel moet ik erbij zeggen dat we dus al 2,5 maand zo goed als niet gereden hebben, maar dat vind ik niet zo erg. Als hij op de grond leert hoe hij met zijn stress om kan gaan, helpt dat onder het zadel later ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 14:30 



 
Profiel   

Mooie update. Bijna stiekem maken jullie mooie stappen.

Wordt tijd om Stinky iets anders te gaan noemen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 14:36 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Wordt tijd om Stinky iets anders te gaan noemen...

Ja eigenlijk wel, ik sta open voor suggesties :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 15:25 



 
Profiel   

Dan ga ik voor Tinus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 15:36 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Dan ga ik voor Tinus.

Vandaar dat zijn wedstrijdnaam ook Stinus is: Stinky + Tinus. Als roepnaam kon ik er niet echt wat mee...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 16:16 



 
Profiel   

Nee? Leek mij juist lekker kort en hou je toch de I. Da's herkenbaar voor 'm.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 19:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 16 [ 381 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen