[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 16:46

Dubbele lijnen zijn inderdaad superfijn om op die manier met je paard te werken, Maflinger_S! Ik heb het opgepakt met de oudjes, een B-pony waar we uiteraard niet op rijden die het dubbele lijnen-werk echt heel erg leuk vindt, en Sandy de senior, omdat zij alles al een keer gezien heeft, en mij rustig leert omgaan met de dubbele lijnen.

Afgelopen woensdag was de scintigrafie, en gisteren hebben ze aan de hand van de resultaten wat nauwkeuriger naar de oplichtende plekken gekeken. Dat bleken zijn schouder en heupen te zijn. Op de foto's was dan eindelijk een oorzaak te zien die zijn klachten veroorzaken - en daarmee zijn gedrag.

Lang verhaal kort, Stinky is nu met pensioen. De klachten in de voorhand komen voort uit een aangeboren afwijking in het schoudergewricht, de klachten in de achterhand uit een gezwollen gewrichtskapsel diep in de heup. De schouder is niet te behandelen, en mogelijke behandelingen voor de heup zijn allemaal prijzig, de meeste niet eenmalig, en zouden hem hooguit geschikt maken voor licht recreatiewerk.
Daarom heb ik in overleg met de dierenarts besloten niet meer op hem te rijden. Hij mag lekker genieten van een leventje als gezelschapspony, en we gaan kijken wat hij in het grondwerk nog wel aangeeft aan te kunnen, voorlopig eerst maar eens bijkomen van de scinti, 3 dagen isolatie, al die onderzoeken, en voor mij wennen aan het idee dat het echt voorbij is.

ik heb in ieder geval een antwoord op de vraag waarmee ik dit topic begon, van stresskikker naar... Weidemaatje.

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 17:55

Ahh fijn dat je nu een duidelijk antwoord hebt

Minder fijn dat hij nu dus 100% weide maatje is.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:06

Ach jeetje wat een uitslag, heel veel sterkte!
Maar je weet nu wel wat er speelt en dat is ook veel waard :knuffel:

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 15:14

Bijna 2 jaar later is het tijd voor een update.
Na het onderzoek heb ik Stinky een half jaar met rust gelaten, meer dan knuffelen en verzorgen hebben we niet gedaan. Toen kreeg ik de indruk dat hij behoefte had aan meer lopen, dus ben ik met hem gaan wandelen.
Wandelen ging over op hardlopen,
Afbeelding

hardlopen ging over op dromen, er kwam weer een zadel,
Afbeelding

af en toe pakte ik kleine stukjes galop mee onder het zadel in plaats van ernaast,
Afbeelding
(zijn idee niet het mijne)

en voor ik het wist waren we 2 jaar verder en hebben we met groot plezier en gemak een trainingsweekend bij Monique de Boer meegedaan!
Afbeelding
Hij is niet moe te krijgen, de ruim 55 km dat weekend schudde hij zonder moeite uit zijn losse mouw, en dat met nauwelijks training onder het zadel, en een zeer geleidelijke opbouw van de kilometers aan de hand.

We weten allemaal dat als je maar lang genoeg zoekt, dat je bij elk paard wel iets vindt dat mis is. Het fijne is dat ik weet wat er bij Stinky afwijkt, en dat ik dus extra alert kan zijn op terugvallen. Ik rij hem nauwelijks, de meeste trainingen doe ik lopend, maar hij loopt beter dan ooit, en zolang dat blijft, hebben we, geheel verrassend, een voorzichtig toekomstperspectief.

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:29

Wowww wat een gave update! Blijft ook een gaaf paard. Veel mensen met elkaar <3

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:01

Wat een toffe update <3

Is jullie echt zo gegund!! Zo fijn dat jullie kunnen doen waar jullie beide zo gelukkig van worden <3