Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 14 [ 340 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

 
Profiel   

In mei 2018 hakten we de knoop door. Onze merrie was te pittig voor ons, zeker voor de kinderen. Om het veilig te houden voor iedereen werd ze 'geruild' voor een tam ruintje.

En zo kwam de Ierse ruin Bob Dylan bij ons.

[ img ]

[ img ]


We zeiden deze keer streng maar consequent te zijn, en zo lag ik er pp de eerste dag naast toen hij tegen mijn been in ging en ik wat strenger reageerde. Goed. Even wennen aan elkaar en op naar een zitles samen.

Die zitles eindigde in 3 gebroken wervels toen hij uit het niets met 4 benen omhoog sprong en draaide.

Ondertussen reden de kinderen hem verder samen met een vriendin. Hij werd 'voorzichtig' gereden. Want hij had af en toe een vreemde uitbarsting en ook vond hij alles eng.

Na een tijdje schrok hij minder, en moest hij meer. Hij was lui en nog altijd mager, dus werd er bloed geprikt en bleek dat hij bloedarmoede had. Eenmaal opgelost hadden we een ander paard.



[ img ]

We deden een fotoshoot

[ img ]


Mijn dochter kon zelfs eens met hem springen.



En het was Halloween. Hij oefende wat als alpaca en de jongste dochter ging als dracula en met goed weer beschilderden de jongens hem


[ img ]

Bij halloween hoort een Halloween oefenjumping met de kinderen!



En werd besloten het springen even over te laten aan anderen.


[ img ]



Hij kreeg meer uitbarstingen en de vriendin is gestopt met rijden. Als je iets lief vroeg, deed hij het niet, maar als je strenger was pikte hij het niet
Een ruin in het lichaam van een merrie (en we wilden GEEN merrie meer!) Een instructrice heeft het wat later over gepakt.

Hij liet zien hoe braaf hij los kon staan, ook in het bos!


[ img ]


[ img ]


De osteopaat kwam twee keer, en hij werd soepeler in zijn lijf.


[ img ]

Clubdag kwam eraan en dat was de eerste met hem. Ook daar liet hij tijdens de proefjes met instructrice zien hoe lenig hij was. Bij de dochter heeft hij zich netjes gedragen.


[ img ]


Hij liet zien dat hij een brave kinderpony was.


[ img ]

En ook een varkentje

[ img ]




En deed de volgende clubdag weer zijn best.

[ img ]

Galop blijft een dingetje. Er is iemand komen proef rijden, maar dat ging niet zo fijn en leverde een dikke arm op tijdens de tweede val. Ik ben zelf bang geworden en durfde alleen nog te stappen met iemand ernaast.



En ze lessen flink verder

[ img ]

Op de grond blijkt hij een topper

[ img ]

[ img ]


En ijs eten is geen probleem


[ img ]



Maar die galop he.



Ook als er eens iemand anders komt rijden, haalt hij zijn trukendoos boven.

Verder doet hij keurig zijn best

[ img ]


En geniet (samen met zijn vriendin) op de grote wei


[ img ]



En oefening baart kunst..






Inmiddels durf ik weer kleine stukjes te draven (wel met iemand erbij).

Ik weet dat er overal nog genoeg ruimte voor verbetering is, maar ik ben trots op de kinderen dat ze het blijven proberen. We zijn allemaal super gek met hem en het lijkt me leuk om de vorderingen bij te houden, want ik ben zelf (ook) heel benieuwd hoe ver we gaan komen.

Toevoeging: we hebben allemaal wekelijks priveles.



Laatst bijgewerkt door Neonlight op 15-08-19 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tag voor volgtopic toegevoegd aan titel

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 20:17 



 
Profiel   

Knap dat jullie volhouden.
Maar als het mijn paard was geweest had ik hem eerst volledig door de medische molen gehaald. Paarden met dit gedrag mankeren 9 van de 10 keer lichamelijk iets.
Ze kunnen niet praten, dus ze moeten wat.. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:33 



 
Profiel   

Wauw wat een doorzettingsvermogen heb jij/de ruiter zeg. Ik vind het knap dat jij/de ruiter weer op durft, na meerdere keren vallen... Of het verstandig is laat ik in het midden.
Maar ik ga wel mee met diegene boven mij. Ook ik had dit paardje eerst door de medische molen gehaald. Zijn reactie is niet echt normaal. Dan wil je toch zeker weten of er niet iets mis is en hij gewoon pijn heeft. Op het laatste filmpje vind ik hem ook niet zo lekker galopperen. Ik kan niet precies uitleggen waarom, maar heel strak en niet lekker. Kan spanning zijn, kan ook meer zijn. Misschien kan je het oplossen met doorzetten en veel lessen bij een goede instructeur, maar misschien is er wel iets mis. Ik zou dat uit willen sluiten. Just to be sure :)

Maar nogmaals, ik heb respect voor jou/de ruiter zijn doorzettingsvermogen. Maar is het wel zo veilig? Het is wel een leuk paardje.


Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 28-07-19 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:41 



 
Profiel   

Dapper dat ze nog durven zeg!

Heb je toevallig de dierenarts er al eens bijgehaald?

Ik stap niet snel niet meer op een paard hoor, maar bij deze had ik eerst even verder gezocht, voor het nog gevaarlijker word.


Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 28-07-19 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:42 



 
Profiel   

Pfoe jeetje, daar kroop ik al lang niet meer op :n . Ik vind het levensgevaarlijk hoe hij reageert :x . Ik persoonlijk denk ook wel iets medisch want zo een gedrag is wel héél bizar -O- .

Succes ermee !

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:43 



 
Profiel   

Dit is toch geen lol meer.. :=

Ik vind het bewonderenswaardig dat jullie doorzetten maar hard gezegd had ik mijn kinderen er niet meer op gelaten. Dit is wachten op een groot ongeluk. 3 gebroken wervels waren voor mij al de grens geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:48 



 
Profiel   

Eens met bovenstaande reacties.

Doorzetten is leuk. Tot een grens. De grens van gevaarlijk zeg maar.



Medische molen.
Of opgeven en niet meer rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:50 



 
Profiel   

Wat ontzettend knap dat jullie er nog op durven. Mij niet gezien, zeker na dat filmpje galop 2. Niet uit te zitten. Is hij al eens helemaal nagekeken? Ik hoop voor jullie dat het helemaal goedkomt.

Oke, hoe zeg ik dit. Jullie kennen hem natuurlijk 1000x beter dan ik, ik zie alleen deze foto's en filmpjes, dus eigenlijk kan ik helemaal niet oordelen. Maar ik vraag me af, hoe kan je zo'n klein jongetje op dit paard zetten? Met die vreemde uitbarstingen? Ik vind het wel dapper. Geen kritiek, ik vraag het me alleen af. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:50 



 
Profiel   

Snap dat je niet meer echt durft te rijden dat zou ik ook niet meer durven. Lukt dat wel nog op andere paarden voordat de angst helemaal overslaat op gewoon rijden?

Ben ook benieuwd of er medisch niks aan de hand is. Vind het wel ontzettend knap dat jullie doorzetten ondanks dat jullie een rustige ruin wilde en hem kregen. Was jullie merrie net zo erg of lijkt dat nu minder erg

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:50 



 
Profiel   

Ik heb dan weer minder respect voor t doorzetten en vraag me af hoe ernstiger de verwondingen nog moeten worden ?

Dit dier zit totaal niet lekker in zn vel/rug. Bij de galop gaat het hoofd de lucht in en zie je zn hele rug verstrakken. Ook op de andere rijfotos zie ik geen ontspannen paard. Alleen waar iemand er in stilstand op zit enigszins.
Springen idem en ook daarin krijgt hij sowieso niet de kans zn rug goed te gebruiken door het te langzaam op de hindernis af te gaan.
Mijn idee zou zijn om er even geen zadel meer op te gooien en te beginnen met m eens goed na te laten kijken. Zn wervels zn bloed, tanden,zadel enz.
Een paard wat aan de hand zo lief is is niet zomaar een monster onder t zadel.
Als je zeker weet dat er niks is begin dan helemaal opnieuw. Grond-/longeerwerk En vooral die galop niet onder t zadel.

Voor jullie eigen gezondheid ook niet onverstandig

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:54 



 
Profiel   

Ik ga mee met de voorgangers. Zoals het paard galopeert is er iets mee. Nu zit de ruiter ook nogal losjes in galop.
Verder is het zo te zien een heel braaf paard en vind ik knap dat het ruitertje door blijft gaan.
Maar was het mijn paard dan ging hij de medische molen in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:55 



 
Profiel   

Dus als je 't lief vraagt doet ie het niet en als je wat strenger inkomt weigert ie of peert eronder uit? En er is geen lampje gaan branden dat het wellicht fysiek onmogelijk is wat je van hem vraagt?

Brave paarden op de grond of aan de hand worden niet ineens heel anders als er gereden wordt, tenzij ze echt niet meer weten hoe ze duidelijk moeten maken dat dat wat je vraagt niet kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:58 



 
Profiel   

Vind het knap dat jullie niet opgeven, maar dit paard was bij mij van oor tot staart op de foto gegaan want dat is echt geen normaal gedrag.
Zie geen moment dat hij zijn rug gebruikt of hals laat vallen, in de galop lijkt die wel een soort van plank. Zit helemaal geen vering in hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:58 



 
Profiel   

Dit is niet normaal...
Zou m’n kind hier nooit op laten :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:01 



 
Profiel   

upendo schreef
Dit is toch geen lol meer.. :=

Ik vind het bewonderenswaardig dat jullie doorzetten maar hard gezegd had ik mijn kinderen er niet meer op gelaten. Dit is wachten op een groot ongeluk. 3 gebroken wervels waren voor mij al de grens geweest.


Dit dus...

En ik dacht meteen; hoe heet moet die merrie dan wel niet zijn geweest? (die geruild is tegen dit paard)

Ik vind dit geen normaal gedrag en hier zouden mijn kinderen ook niet op komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:02 



 
Profiel   

Pfoe, daar was ik niet meer op geklommen. Aangezien hij zich verder wel redelijk normaal laat rijden lijkt het mij ook wel dat het op iets lichamelijks duidt, ik zou het in ieder geval niet uitsluiten.
Heeft hij die soort bult bij de overgang van rug naar zijn bekken altijd al? Het lijkt namelijk een beetje op een hunter's bump, wat eigenlijk vaak duidt op SI problemen en dit zorgt dan voor problemen in de galop. Ik zeg absoluut niet dat het zo is, ik ben namelijk geen dierenarts maar misschien is het iets om naar te laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:03 



 
Profiel   

Hij is door dierenartsen bekeken en door meerdere osteopaten. Het is zijn reactie als hij ergens toe verplicht wordt. Ook als dat stappen is aan de longe (zonder hulpteugels) bijvoorbeeld. Zolang het vrijheid blijheid is is er niks aan de hand, ik durf er met een gerust hart mijn jongsten op te zetten.

Hij is van Ierland naar Italië gegaan voor de springsport, en er wordt hier vermoed dat hij daar met veel te harde hand is aangepakt. Mijn jongste dochter kan er bijvoorbeeld met een los teugeltje mee galopperen zonder dwang. Ik zal eens een filmpje zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:03 



 
Profiel   

Minoes schreef
Knap dat jullie volhouden.
Maar als het mijn paard was geweest had ik hem eerst volledig door de medische molen gehaald. Paarden met dit gedrag mankeren 9 van de 10 keer lichamelijk iets.
Ze kunnen niet praten, dus ze moeten wat.. ;)


Knap dat jullie zo doorzetten, maar ook ik mis een grondig onderzoek in een goede kliniek.
Een osteopaat is leuk, kan ook veel ongemak wegnemen maar heeft geen röntgenogen.

Ik zou beginnen met foto’s van de rug en de hals, vanaf het hoofd tot het puntje van zijn staart in combinatie met een kreupelheidsonderzoek.

Verder zou ik zuiniger zijn op mijn kinderen, ik zou ze er niet meer op laten. Ze hebben maar 1 lichaam en stel hersenen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:04 



 
Profiel   

Vind het ergens wel heel sneu voor de ts. Deze reacties had ze vast niet verwacht met het openen van dit topic.
Maar ik ga wel met mijn voorgangers mee. Ik heb geen kinderen, maar mocht ik die ooit hebben, dan gingen die nooit op een dier waar ik zelf niet op durf. Wat zul je je voor je kop slaan als ze iets overkomt. Je weet dat het risico er altijd is. Maar je zocht een leuk familiepaard en nu heb je een soort van levensgevaarlijk paard.

Ik wens je heel veel wijsheid toe ts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:06 



 
Profiel   

Overigens vind ik hem zelf op dat filmpje ook stijf. Toevallig nog naar een vriendin gestuurd. Die deuk heeft hij altijd al, maar ga me er eens in verdiepen icm si gewricht en de galop. Filmpjes staan op mijn oude telefoon dus komen later. Foto's ga ik hier eens overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:08 



 
Profiel   

Ik vind het ook heel knap dat jullie hier nog op kruipen.
Jeetje wat kan die smerig draaien en bokken.

Deze filmpjes zijn vast niet van 1 week tijd en tussendoor zal hij vast ook braaf zijn maar mijn kinderen zouden er 100% niet op mogen!

Ik hoop dat jullie door deze reacties niet volledig dicht slaan maar toch nog eens nadenken of het nog verantwoord is om hem met de kinderen, of met andermans kinderen (bijrijders dus) de rijbaan of het bos in te sturen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:08 



 
Profiel   

Onderzoeken of ook foto's ? En waarop onderzocht.

Heel simpel ts... Dit dier is niet gelukkig en voelt zich niet goed.

Ik vind t oprecht sneu voor m.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:09 



 
Profiel   

Hoe was het paard eigenlijk tijdens het proefrijden voordat je hem ging kopen ts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:11 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd naar galop foto's met los teugeltje vd jongste.
Eens kijken hoe hij dan beweegt en blijkbaar is hij dan wel braaf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:12 



 
Profiel   

Tijdens het proefrijden voelde het vertrouwd. Iedereen voelde zich direct fijn op hem (in tegenstelling tot de merrie) en daarom hebben we hem eigenlijk gelijk gekocht. Klinisch was in orde, rontgen niet gedaan. Maar denk ik nu na jullie reacties wel over om te doen.

De filmpjes ga ik proberen morgen te plaatsen.

Over het si gewricht en zijn heup. Sommige dingen herken ik, maar veel toch ook totaal niet. Maar goed, niemand heeft natuurlijk alle symptomen dus ik ga er eens over navragen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 22:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 14 [ 340 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen