[VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:45

Ga nooit binnen het bereik van een achterbeen in rechte lijn staan. Maar dat wist je ongetwijfeld al. Beter safe dan sorry.

Ik had een 150% te vertrpouwen paard, todat er iets ( nog steeds onbekend) het paard dwarszat, dat koste toen alleen maar een zijwand van de box. Maar zo,n klap tegen je slaap overleef je niet.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:57

Wat je kan doen met zijn drieen: De oudste dochter aan de voorkant. De jongste en jij elk aan een kant, met daar tussen een lijntje. Vanaf de staart het lijntje langzaam naar beneden. Daarna het lijntje een beetje naar links en dan naar rechts en zo verder. Veel belonen en met je lichaams taal duidelijk ondersteunen. Mocht het een te grootte opgave zijn voor de jongste, vraag dan iemand erbij om haar te helpen.

Succes.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:20

LadyAnna schreef:
Wat je kan doen met zijn drieen: De oudste dochter aan de voorkant. De jongste en jij elk aan een kant, met daar tussen een lijntje. Vanaf de staart het lijntje langzaam naar beneden. Daarna het lijntje een beetje naar links en dan naar rechts en zo verder. Veel belonen en met je lichaams taal duidelijk ondersteunen. Mocht het een te grootte opgave zijn voor de jongste, vraag dan iemand erbij om haar te helpen.

Succes.


Met zijn 3en lijkt me levensgevaarlijk, dat is teambuilding voor gevorderden, als 1 vd. 3 de timing "verkeerd" heeft heb je ellende.
Beter 1 persoon die weet wat die doet. Desensibiliseren kan je veelal het beste in je eentje doe, of 1 helper die dingen kan aangeven wanneer nodig.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:40

Waar het mij omgaat, is dat het paard gewend raakt aan een lijn tegen de achterbenen, zonder in paniek te raken. Veiligheid voor alles.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:17

Ik werk al zo‘n 25 jaar met dubbele longe en heb er echt nog nooit zo‘n „project“ van gemaakt hoor.
Met z‘n 3en of zelfs met z‘n 2en lijkt me juist verschrikkelijk onhandig. Als er een 2e bij helpt, dan enkel om het paard naar voren te drijven met de zweep indien je er een hebt die makkelijk omhoog komt.
Doorgaans bokken ze hooguit een paar keer flink, dat is toch niet zo‘n drama?
Wel handig als iemand dat doet die er mee om kan gaan zodat je niet uit onhandigheid met een paard zit dat zich in de lijnen vastgedraaid heeft.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:42

Meeste kans die je hebt is dat je paard wil wegrennen voor de lijn die hij achter zijn benen voelt, of ze bokken er inderdaad een paar keer naar dat er iets zit wat weg moet. Gewoon lekker beginnen met lijnen over de rug en dan langzaam laten wennen aan een lijn achter zijn kont. Zoveel stelt het niet voor.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:11

Laten wennen aan een lijntje achterlangs doe ik ook alleen. Ik gebruik een voldoende lange leadrope en leg die eerst over de rug. Dan laat ik ‘m over de billen zakken. Daar de lijn bewegen en er wat druk op zetten. Als ze daarop afgaan, kun je ze aan het (touw)halster om je heen laten lopen én de druk erop houden tot het paard stopt met rennen / bokken. Dan haal je de druk eraf en beloon je daarmee voor het stoppen.
Met twee mensen aan de achterkant die allebei een uiteinde van een lijntje vasthouden ga je nooit druk kunnen houden als paard schrikt of bokt. Dus paard schiet naar voren, is de druk van de lijn kwijt en heeft daarmee zichzelf beloond. Grote kans dat ie de volgende keer weer voor die ‘oplossing’ kiest.

Afbeelding
1: lijn over de rug kunnen gooien van voor de schoft tot vlak voor de staart

Afbeelding
2: lijn vanaf het hoofd vasthouden bij het hoofd, andere deel naar achteren wiebelen en...

Afbeelding
3: over de billen laten zakken. Lijn naar het punt brengen waar ie over de rug gaat, met rechterhand daar beide lijnen pakken (handtasje). Je kunt door je hand te bewegen de lijn achter laten schuiven, en door je hand richting de oren te bewegen druk zetten. Braaf = hand terug naar plek waar je geen druk zet, maar de lijn ook niet over de sprong zakt.

Afbeelding
4: uiteinde loslaten, met rechterhand lijn vanaf de rug terughalen tot je alles weer aan jouw kant hebt.

Zo heb ik het geleerd en altijd gedaan, tot nu toe daarna altijd naar lange lijnen gekund zonder wegspurtende of bokkende paarden.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:31

@Hilary: Ik wou het zo uitleggen ja, maar was me te veel werk, hele goede uitleg.
Ik gok dat wanneer je op Emiel Voest en dubbele longe googled je ook meer informatie kan vinden.
Nu moet ik wel zeggen, ik hoop gewoon dat de persoon die het gaat begeleiden weet wat die doet, die zou zich bewust moeten zijn hoe je netjes zo iets opbouwt.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:36

Hilary: mooi uitgelegd.

Stapje voor stapje en niet met veel mensen er omheen. Het kan voor je paardje al spannend genoeg zijn zonder "gedoe".

xRoossie95

Berichten: 1373
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:38

De manier van Hilary gebruiken wij nu ook! Super fijn om met die kleine stapjes op te bouwen.
Hadden wij ook nodig na ons 'oeps' momentje toen we dachten dat ons paard het vast al wel kende :')

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:54

Mooi verslag Hilary, heel helder verwoord en verbeeld!

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 02:27

Ik vind dit een heel mooi verslag, maar het zou mij ten zeerste verbazen als dit zo gaat lukken met het ierse ruintje. ( Ik kan mij echter vergissen, daar niet van)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:52

LadyAnna schreef:
Ik vind dit een heel mooi verslag, maar het zou mij ten zeerste verbazen als dit zo gaat lukken met het ierse ruintje. ( Ik kan mij echter vergissen, daar niet van)


Jawel hoor.
Ondanks dat er paarden zijn die springen, leren ze het allemaal.
Het is leren wennen aan de druk en pas toe geven als het paard de druk accepteert.

Ik heb deze methode ook geleerd.

Elleboog tegen de ribben, neus richting staart. Beetje stelling naar binnen en druk opbouwen.

De trauma new forester deed er drie x over...
Die kon niks achter zich hebben.

Mijn eigen Ierse merrie deed helemaal niet moeilijk.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:06

Kan ook prima zijn dat hij dat al kent.
Ik ken best veel springruiters die hun paarden aan de dubbele lijnen gooien of zo‘n elastiek achter de kont knopen.

De meeste paarden maken niet zo‘n drama. Ik heb er 1 gehad die maar bleef slaan (en fiks hoog ook) en ook niet echt verbeterde, maar dat is eerder een uitzondering, die was ook niet zo tevreden met een kont touwtje aan de deken.

Waar ze soms op gaan rennen is als de lijn te hoog komt, dan knijpen ze hem vast met de staart, maar dan zit hij vaak gewoon ook te hoog bevestigd.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 11:35

Sizzle schreef:
Kan ook prima zijn dat hij dat al kent.
Ik ken best veel springruiters die hun paarden aan de dubbele lijnen gooien of zo‘n elastiek achter de kont knopen.

De meeste paarden maken niet zo‘n drama. Ik heb er 1 gehad die maar bleef slaan (en fiks hoog ook) en ook niet echt verbeterde, maar dat is eerder een uitzondering, die was ook niet zo tevreden met een kont touwtje aan de deken.

Waar ze soms op gaan rennen is als de lijn te hoog komt, dan knijpen ze hem vast met de staart, maar dan zit hij vaak gewoon ook te hoog bevestigd.



Ga straks even alles goed doorlezen, ben op familiebezoek in het buitenland, maar een elastiek gebruik ik inderdaad al wel bij hem.


Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:39

Oh nou helemaal simpel dan :) Elastiek eraan en de buitenlijn gewoon laten zakken. Je zou nog extra kunnen oefenen met een lijn die je expres te ver omlaag laat zakken, maar dat ie al druk kent om de achterhand is mooi meegenomen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:44

Ik heb je topic zo eens doorgelezen en respect dat je dat paard nog steeds hebt. Jullie zijn duidelijk helemaal dol op dat paard.

Maar wat ik niet zo goed begrijp is de weerstand tegen foto's van de rug. En is er wel eens goed kreupelheidsonderzoek geweest? Ik lees wel dat de dierenarts is geweest, maar uit jouw verhaal hierover krijg ik niet de indruk van een halfbakken onderzoek. Vind het ook altijd vreemd dat een DA zegt dat rugfoto's niet nodig zijn bij dit soort problematiek. Het gedrag van het paard ohz is zo contrair aan dat aan de hand. Voor wat ik lees blijft het tobben, vooral als het dier aan het werk moet en is hij de braafste als je er maar "vanaf" blijft met rijden. Dat klinkt in mijn oren echt niet goed.

Ik ga een beetje advocaat van de duivel spelen, maar uit jouw verhaal begrijp ik dat het paard is gekocht bij een handelaar die ook de paarden aan de manege levert. Alle partijen daar rondom (dierenarts, manege-eigenaar, instructeurs) hebben mogelijk andere belangen dan jij. Mijn advies zou zijn met het paard naar een wat grotere gerenommeerde kliniek te gaan en hem daar van kop tot staart te laten onderzoeken te beginnen met een gedegen kreupelheidsonderzoek.

Saintelette

Berichten: 3179
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:06

Babootje schreef:
Ik heb je topic zo eens doorgelezen en respect dat je dat paard nog steeds hebt. Jullie zijn duidelijk helemaal dol op dat paard.

Maar wat ik niet zo goed begrijp is de weerstand tegen foto's van de rug. En is er wel eens goed kreupelheidsonderzoek geweest? Ik lees wel dat de dierenarts is geweest, maar uit jouw verhaal hierover krijg ik niet de indruk van een halfbakken onderzoek. Vind het ook altijd vreemd dat een DA zegt dat rugfoto's niet nodig zijn bij dit soort problematiek. Het gedrag van het paard ohz is zo contrair aan dat aan de hand. Voor wat ik lees blijft het tobben, vooral als het dier aan het werk moet en is hij de braafste als je er maar "vanaf" blijft met rijden. Dat klinkt in mijn oren echt niet goed.

Ik ga een beetje advocaat van de duivel spelen, maar uit jouw verhaal begrijp ik dat het paard is gekocht bij een handelaar die ook de paarden aan de manege levert. Alle partijen daar rondom (dierenarts, manege-eigenaar, instructeurs) hebben mogelijk andere belangen dan jij. Mijn advies zou zijn met het paard naar een wat grotere gerenommeerde kliniek te gaan en hem daar van kop tot staart te laten onderzoeken te beginnen met een gedegen kreupelheidsonderzoek.


Ik ga hier helemaal in mee. Een paard wat zó anders is ohz dan aan de hand, daar speelt iets.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:44

Ik heb een merrie gehad, die zich vast draaide in de lijnen en daarbij haar achillespees behoorlijk beschadigde. Na een winter volledige boxrust knapte zij weer op.
In haar verdere carriere ( niet bij mij,door een andere oorzaak) heeft zij nog op hoog nationaal niveau gesprongen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:13

Babootje schreef:
Ik heb je topic zo eens doorgelezen en respect dat je dat paard nog steeds hebt. Jullie zijn duidelijk helemaal dol op dat paard.

Maar wat ik niet zo goed begrijp is de weerstand tegen foto's van de rug. En is er wel eens goed kreupelheidsonderzoek geweest? Ik lees wel dat de dierenarts is geweest, maar uit jouw verhaal hierover krijg ik niet de indruk van een halfbakken onderzoek. Vind het ook altijd vreemd dat een DA zegt dat rugfoto's niet nodig zijn bij dit soort problematiek. Het gedrag van het paard ohz is zo contrair aan dat aan de hand. Voor wat ik lees blijft het tobben, vooral als het dier aan het werk moet en is hij de braafste als je er maar "vanaf" blijft met rijden. Dat klinkt in mijn oren echt niet goed.

Ik ga een beetje advocaat van de duivel spelen, maar uit jouw verhaal begrijp ik dat het paard is gekocht bij een handelaar die ook de paarden aan de manege levert. Alle partijen daar rondom (dierenarts, manege-eigenaar, instructeurs) hebben mogelijk andere belangen dan jij. Mijn advies zou zijn met het paard naar een wat grotere gerenommeerde kliniek te gaan en hem daar van kop tot staart te laten onderzoeken te beginnen met een gedegen kreupelheidsonderzoek.


"Krijg ik niet de indruk van een halfbakken onderzoek" Het woordje "niet" moet daar natuurlijk weg. :D

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 13:19

Ik sta niet negatief tegenover foto's en houd die optie zeker open. Feit is dat het inmiddels een ander paard is. Er was al een hele grote verandering met een andere ruiter (en gewoon eentje die samenwerkt, niet eentje die het eruit slaat ofzo) daarna nog medicatie voor zijn maag en zijn spieren en hij heeft eigenlijk al sindsdien niets meer gedaan onder het zadel, op een keer schrikken van bijvoorbeeld een schuivende stoel of een scheerapparaat eng vinden na. Foto's kunnen zeker altijd nog, maar hoe ik het nu zie waren wij het grootste probleem en daar dan nog maag en spieren bij.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:03

Deoro, je legt een enorme (zelf)kennis aan de dag, dat vind ik groots. Ik weet absoluut zeker, dat door de tijd, jullie met zijn allen het wel gaan redden. Soms een pasje vooruit, dan weer even stilstaan, twee naar achteren en drie vooruit.

Succes.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:50

@Deoro. Goed om te horen. Ik reageer eigenlijk wel zo vanwege het verhaal erachter. Vaak als een sportpaard zo van hand tot hand is gegaan via het buitenland en weer terug terecht komt bij een handelaar die aan maneges levert kun je er donder op zeggen dat het wat mankeert. Dat soort paarden komen niet zomaar bij zo'n handelaar terecht.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:33

Babootje: over het algemeen genomen heb je absoluut gelijk, maar sommige gevallen kunnen net wat anders zijn.
Dat wil niet zeggen dat ze helemaal niets mankeren, maar het hoeft niet heel ernstig te zijn.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 12:46

Dankjewel!

Hij heeft het zo goed gedaan. Was wel gelijk weer onzeker en nerveus, maar was zo braaf. Als zij het deed zag het er goed uit. Als ik het deed waren we meer 2 kneusjes, maar wel met vertrouwen. Een grote volte werd een kleine enz. Vooral rechtdoor nog en moeilijk om de lijnen op de goeie maat te houden (vooral bij van hand veranderen) en ik moet heel erg de neiging onderdrukken mijn handen naast elkaar te houden (en armspieren gebruiken := ) Maar ik heb er wel echt vertrouwen in en ik denk dat we op deze manier een heel stuk naar elkaar toe zullen groeien. Ik merk echt dat zijn belachelijke gedrag soms maakt of breekt bij mijn/onze reactie. Onder het zadel Was dat zandhappen en dus geen stabiele factor/leider, maar bij dit (en aan het begin gewoon aan de hand was hij ook zo, maar is dat niet gaan escaleren) gewoon doen of er niks aan de hand is en dan doet hij dat ook.

Heb niet echt een foto behalve deze oncharmante, maar zal hem er toch bij zetten.

Afbeelding