[VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:20

Babootje, dat dacht ik ook, maar ik wilde dat niet schrijven. Ze hebben met elkaar al het redelijke gedaan en meer dan dat in mijn opinie. Maar ik sta niet in hun schoenen.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 00:46

Toevallig zeggen jullie wat mijn beide dochters vorige week zeiden. Dat het meer tegenzin dan zin is op het moment. We hebben er met zijn allen over gesproken en veel nagedacht en ze zijn Toch allebei tot de conclusie gekomen dat ze veel te gek met hem zijn en ze hebben zich er helemaal overheen gezet. De oudste heeft de lessen erna zelfs alweer gegaloppeerd (en gevallen, per ongeluk) en is vandaag op zijn deken gaan zitten over straat naar de wei en ze wil heel graag lange lijnen doen.

Verder werd ik erop gewezen dat meneer echt 2 billen heeft gekregen ipv 1 kont en moeten we daar dus wat op gaan letten.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:01

Ik hoop van ganser harte dat het kwartje, de goede kant is uitgevallen.

Houd altijd in de gaten, dat de kinderen moeten groeien in het project en als ze een keer zich niet lekker of optimaal voelen ,dat ze zich niet verplicht voelen om met Bob aan de gang te moeten gaan.

Een paard zal nooit bokken wanneer het hoofd in de gelijke horizontaal richting is als de rug. Wel als het hoofd richting de grond gaat, dan is er weinig nodig, om die billen op te tillen.

Voorlopig is het voldoende als het paard in de hand staat. de rest komt wel een keer.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 12:50

Ja dat is zo, maar vind het dubbel want als ze er niks mee doen zou het voor hem ook niet eerlijk zijn. Maar nu gaan ze weer graag gelukkig.

Met 2 billen bedoelde ik dat hij te dik wordt, maar had dat iets duidelijker moeten zeggen.

Heb hem net weer op de wei gedaan, maar vind dat wel lastig. De wei is geklepeld, maar heb een stuk formaat paddock schoongeharkt. Nu hoor ik weer dat dat óók niet goed is omdat het gras gestresst zou zijn door het maaien en dan nog extra door een paard dat elke mm die eraan groeit er weer af eet. Verder wordt het erg modderig voor de schuilstal, maar onder de schuilstal wel gewoon droog gelukkig. Weet alleen nu niet wat ik moet doen, want wil hem zoveel mogelijk buiten hebben. Volgens de dierenarts (die was er voor zijn vriendje, die was futloos. Stond wel op de hele wei met het losse geklepeld gras erop) moet je na het maaien met koud weer 2 weken het gras laten groeien voor je ze erop zet en daarna opbouwen met steeds een uur, maar 2 weken binnen houden doe ik liever niet en opbouwen met een uur is ook niet echt mogelijk...


Afbeelding

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:25

Ik heb dat in het verleden ( bagger en modder) eens opgelost voor iemand in Zeeland. Bagger en modder aan de kant gezet met een micro graafmachientje.

Een hoop zand erin en gebruikte tegels er boven op. Het ligt er echter aan, hoe groot het stuk is waar het omgaat. De bereikbaarheid speelt ook een grote rol. Ja kan niet met een mini shovel, door een nat weiland. De schade aan het weiland wordt dan te groot.

Je moet roeien met de riemen die je hebt en soms wat voor lief nemen. Als Bob geen hoefproblemen (rotstraal) door de nattigheid krijgt is het toch goed. de rest herstelt zich wel in het voorjaar.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 13:38

Dat is waar. Hij had altijd rotstraal, maar heeft nu hele mooie hoeven. Maar dus wel ervaring met rotstraal. Maar. Het is in zijn stal echt een varkentje dus wat dat betreft staat hij hier droger buiten de streep modder dan. Probleem is dat de wei hoort bij een woning die te koop staat en dus heel onzeker is, daarom wil ik er niet te veel geld insteken. Maak me wel wat zorgen over het gras zelf ivm bijv hoefbevangenheid zeker nu hij al wat te dik wordt. Het is niet zo'n heel groot stuk, maar dus wel kort, slecht gras? Misschien moet hij het maar snel kapot lopen en aan het hooi haha. (Hooi laat hij nu nog liggen als hij daar is).

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:53

Hooi kan je in een soort grote pvc metselkuip doen, dat blijft dan droog. Hoefbevangenheid in deze tijd van het jaar is niet direct aan de orde, mits je niet te eiwitrijk hardvoer ( of te veel) verstrekt.

Beter iets schraal, dan te vet. Je moet de ribben net kunnen voelen, zonder dat er vetrolletjes overheen zitten.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 17-11-19 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 13:56

Het hooi heb ik daar inderdaad in gedaan. Er is ook nog een bad in de opslag met een net erover eventueel. De dierenarts had het over gras rijk aan suikers omdat het met koude geklepeld is. Fijn om te horen dat bevangemheid nu niet echt aan de orde is.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 14:03

De nacht temperaturen zijn nu zover gezakt, dat het gras niet groeit. In het voorjaar groeit het gras en worden er suikers geproduceerd vooral in het korte snel groeiende gras.

Ik zou wel het een en ander goed in de gaten houden aangezien elk paard verschillend is. Hoefbevangenheid kan trouwens ook door stress factoren komen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:32

En daar is het misverstand over hoefbevangenheid weer... Het gras groeit nu inderdaad niet, het is onder de 10 graden. En dat het gras niet groeit is júíst het probleem. Het gras maakt namelijk onder invloed van zonlicht wél suiker aan, maar omdat het te koud is kan het die suiker níét kwijt. Die suiker blijft dus in het (inmiddels kort afgemaaide of afgegraasde) gras zitten en wordt bij het afgrazen opgegeten. Paard krijgt dus relatief veel suiker binnen.
Eiwitten zijn achterhaald als primaire oorzaak van hoefbevangenheid.

Ik heb een pony die al meerdere malen bevangen is geweest in, jawel, het najaar (september, oktober). Ook de pony van kennissen werd bevangen in, jawel, oktober/november.

Mijn pony gaat op het gras van mei tot eind augustus. We houden daarbij de nachttemperatuur goed in de gaten. Zakken die onder de 10 graden, dan is haar weidefeestje afgelopen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:01

Hilary schreef:
Laten wennen aan een lijntje achterlangs doe ik ook alleen. Ik gebruik een voldoende lange leadrope en leg die eerst over de rug. Dan laat ik ‘m over de billen zakken. Daar de lijn bewegen en er wat druk op zetten. Als ze daarop afgaan, kun je ze aan het (touw)halster om je heen laten lopen én de druk erop houden tot het paard stopt met rennen / bokken. Dan haal je de druk eraf en beloon je daarmee voor het stoppen.
Met twee mensen aan de achterkant die allebei een uiteinde van een lijntje vasthouden ga je nooit druk kunnen houden als paard schrikt of bokt. Dus paard schiet naar voren, is de druk van de lijn kwijt en heeft daarmee zichzelf beloond. Grote kans dat ie de volgende keer weer voor die ‘oplossing’ kiest.

[ [url=m/1oL2R2.jpg]Afbeelding[/url] ]
1: lijn over de rug kunnen gooien van voor de schoft tot vlak voor de staart

[ [url=m/Gi4EvE.jpg]Afbeelding[/url] ]
2: lijn vanaf het hoofd vasthouden bij het hoofd, andere deel naar achteren wiebelen en...

[ [url=m/KgzulC.jpg]Afbeelding[/url] ]
3: over de billen laten zakken. Lijn naar het punt brengen waar ie over de rug gaat, met rechterhand daar beide lijnen pakken (handtasje). Je kunt door je hand te bewegen de lijn achter laten schuiven, en door je hand richting de oren te bewegen druk zetten. Braaf = hand terug naar plek waar je geen druk zet, maar de lijn ook niet over de sprong zakt.

[ [url=m/EZUpeZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
4: uiteinde loslaten, met rechterhand lijn vanaf de rug terughalen tot je alles weer aan jouw kant hebt.

Zo heb ik het geleerd en altijd gedaan, tot nu toe daarna altijd naar lange lijnen gekund zonder wegspurtende of bokkende paarden.


Ik zou het ook op deze manier doen!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:17

Hilary schreef:
En daar is het misverstand over hoefbevangenheid weer... Het gras groeit nu inderdaad niet, het is onder de 10 graden. En dat het gras niet groeit is júíst het probleem. Het gras maakt namelijk onder invloed van zonlicht wél suiker aan, maar omdat het te koud is kan het die suiker níét kwijt. Die suiker blijft dus in het (inmiddels kort afgemaaide of afgegraasde) gras zitten en wordt bij het afgrazen opgegeten. Paard krijgt dus relatief veel suiker binnen.
Eiwitten zijn achterhaald als primaire oorzaak van hoefbevangenheid.

Ik heb een pony die al meerdere malen bevangen is geweest in, jawel, het najaar (september, oktober). Ook de pony van kennissen werd bevangen in, jawel, oktober/november.

Mijn pony gaat op het gras van mei tot eind augustus. We houden daarbij de nachttemperatuur goed in de gaten. Zakken die onder de 10 graden, dan is haar weidefeestje afgelopen.


Bedankt voor je post, het was me weer te veel moeite om te reageren, ik ken er inderdaad meerdere (waaronder mijn eigen pony) die in november bevangen zijn geworden.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:03


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:14

LadyAnna schreef:
Hoefbevangenheid kan inderdaad ook in het najaar voorkomen, bij speciale omstandigheden.

Zo “speciaal” zijn die omstandigheden dus helemaal niet, want het is gewoon het weer dat zorgt voor de suiker in het gras en daarmee bij paarden die er gevoelig voor zijn voor hoefbevangenheid.

@siskeh Ik word altijd een beetje zenuwachtig als mensen de verkeerde info geven over hoefbevangenheid :=

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:34

Ik heb er zelf twee aan hoefbevangenheid verloren die 48 uur op transport stonden vanaf ierland via italie naar nederland. Dat had helemaal niets met gras te maken. Gewoon door stress en ellende.

Een ruintje zelf opgehaald uit Ierland met de trailer, die had nergens last van
Laatst bijgewerkt door nikkel op 17-11-19 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:40

Maar daarbij maakt het niet uit op welk moment in het jaar je vervoert. Zelfde als dat je een paard in elk jaargetijden met bakken voer ook bevangen kan krijgen. Maar het ging voor TS over het gras dat nu in het weiland groeit waar haar paard in graast :)

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:56


nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:57

Wat ik overigens bedoelde met: mits je niet te eiwitrijk hardvoer ( of te veel) verstrekt is dat je het paard veel beter schraal kan houden, omdat er in dit jaargetijde door de meeste ruiters er niet echt zwaar mee gewerkt kan worden. Het voeren van eiwitrijk hardvoer is daarom nutteloos.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 20:01

Maar dan bedoel je dat het paard door middel van het eiwitrijke voer flink te dik wordt gevoerd en dan door suiker in het gras over het randje van hoefbevangen worden wordt geduwd?

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 20:36

Goed verwoord.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 23:50

Het voer ga ik eens naar kijken. Hier een positieve update. Ik zie gewoon per les verschil. En nee we/ze zijn er nog lang niet, vooral het vertrouwen heeft tijd nodig, maar kleine stapjes vooruit zijn ook stapjes.

Afbeelding

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:36

Mooie foto’s! <3
En leuke update.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:42

Observeren. Als het alleen maar, niet tegenzit.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 11:21

Bedankt voor alle tips steeds. Hij wordt zo weer behandeld. Ik keek even foto's terug :oo

Afbeelding

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:45

Volgens mij, heeft hij het "iets"te goed bij jullie. Net een klein tankje.