[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarinaR

Berichten: 11952
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:19

Beterschap en sterkte

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:06

Beterschap en sterkte gewenst :(:)

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:34

Heel veel sterkte en beterschap gewenst!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:01

Poeh dat klinkt echt niet goed. Heel erg veel sterkte gewenst en ik hoop echt dat ze je kunnen helpen!

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:32

Beterschap en een snel herstel gewenst Y;(

jokari

Berichten: 8764
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:22

Veel sterkte, JoSav. Ik duim dat het snel de goede richting uitgaat met je gezondheid.

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:34

Ach wat een naar bericht, ik schrik er van.

Heel veel sterkte en beterschap gewenst :(:)

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:20

Wat een narigheid kwa gezondheid. Onwijs veel beterschap gewenst

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:38

Jeetje, heel veel beterschap. Hoop dat je snel weer opknapt....

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 07:39

Oh joh, heel veel beterschap....

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:50

Jeetje....

Heel erg veel beterschap en gelukkig zijn je paardjes in goede handen dus daar heb je dan minder zorgen om.
Nu zelf nog opknappen.

Nogmaals beterschap.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:03

Wat een prachtige paarden. Je hondje is gewoon super, dat ras kende ik niet.
Even kort een vraag, ik ben voor het ogenblik wat aan het inlezen over de caspian en andere oosterse oorspronkelijke rassen.
Als ik het goed begrijp komen Achal Tekes van de Turkoman, mijn vraag is wat de voorouder is van de Turkoman en of die gerelateerd is aan de Caspian Horse.
En of oa uit de Turkoman ook de berber ontstaan is.
Ik vind niet zo goed terug waaruit Berbers ontstaan zijn, misschien weet jij daar meer over?

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:57

@Cambiar,
Interessante vragen. Om JoSav wat te ontlasten nu ze zo ziek is zal ik mijn best doen om je in ieder geval een beginantwoord te geven.

Wat ik als AT eigenaar in ieder geval weet over AT's (Turkoman) en Caspische paarden is dat ze in ieder geval samen (volgens mitchondriaal dna onderzoek (door 2 duitse geleerden) aan de wieg hebben gestaan van de Arabische volbloed.

Onder AT fokkers wordt het Kaspische paard wel beschouwd als een nabij familielid van de AT, gebaseerd op dna onderzoek. Heb even op internet gespeurd of ik het kon vinden, bijgaande link is de meest wetenschappelijke die ik gevonden heb (https://caspianhorse.org/the-original-ancestors-of-the-turkoman-caspian-horses/). Ik vermoedt dat het om dit onderzoek gaat. Dus dan zouden de AT/Turkoman en het Kaspische paard afstammen van dezelfde voorouder (als ik het ten minste goed heb begrepen).

De berber is waarschijnlijk inderdaad ontstaan uit o.a. de turkoman.
Op de bokt Wiki: onderwerp Akhal-Teke kun je meer info lezen over het ontstaan van het ras. JoSav heeft geholpen bij het samenstellen van die tekst.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:44

zippora schreef:
@Cambiar,
Interessante vragen. Om JoSav wat te ontlasten nu ze zo ziek is zal ik mijn best doen om je in ieder geval een beginantwoord te geven.

Wat ik als AT eigenaar in ieder geval weet over AT's (Turkoman) en Caspische paarden is dat ze in ieder geval samen (volgens mitchondriaal dna onderzoek (door 2 duitse geleerden) aan de wieg hebben gestaan van de Arabische volbloed.

Onder AT fokkers wordt het Kaspische paard wel beschouwd als een nabij familielid van de AT, gebaseerd op dna onderzoek. Heb even op internet gespeurd of ik het kon vinden, bijgaande link is de meest wetenschappelijke die ik gevonden heb (https://caspianhorse.org/the-original-ancestors-of-the-turkoman-caspian-horses/). Ik vermoedt dat het om dit onderzoek gaat. Dus dan zouden de AT/Turkoman en het Kaspische paard afstammen van dezelfde voorouder (als ik het ten minste goed heb begrepen).

De berber is waarschijnlijk inderdaad ontstaan uit o.a. de turkoman.
Op de bokt Wiki: onderwerp Akhal-Teke kun je meer info lezen over het ontstaan van het ras. JoSav heeft geholpen bij het samenstellen van die tekst.

Zippora, bedankt voor je bijdrage, en de moeite.
Dat was wat ik heel graag wou weten, dus de Berber stamt vermoedelijk af van de Turkoman? Leuk om te weten.
Ik ga die beschrijving op Bokt nog wat verder uitpluizen, thx alvast ;-)

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:10

Er is hier al best een tijdje niks geplaatst. Alles goed daar, Jorieke?

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 11:52

Heel fijn om jullie meelevende berichten te kunnen lezen.
Daar was ik weer.
Ik heb best even in het ziekenhuis gelegen. En men heeft zich ook echt het hoofd over me gebroken (nu nog want het is nog een beetje een mysterie wat er precies scheelt...)
De paarden had ik sinds half november niet meer gezien. Dat vind ik wel moeilijk. Af en toe heb ik ze via facetime gezien en Muzanna reageert dan altijd direct op m’n stem. <3
En dan kreeg ik ook geregeld filmpjes en foto’s opgestuurd vanaf stal.
Afbeelding

Gisteren voor het eerst 3 minuutjes geweest om ff een aai te geven en dan weer weg. Dat was helaas al teveel. Muzanna negeerde me natuurlijk tot ik dan maar weg zou gaan... want ho es even dat is nou ook weer niet de bedoeling.
Ik heb nog ff een herstel voor de boeg en ben er qua verder traject echt nog niet. Er moet bijv. ook nog gekeken worden of een verdere operatie zinvol en het risico waard is. En verder kan ik nog steeds erg weinig. Daarbij sinds september vooral veel pijn bij eten (en zodra ik meer doe dan “niks”) dus dat is echt al maanden een strijd en met hulp van diëtist van het ziekenhuis en medische voeding enz. om te proberen de kilo’s eraan te houden.
Ik heb genoeg te klagen, maar onderaan de streep kan ik het navertellen. De rest zien we mettertijd wel.

En een van de redenen (niet de enige anders was ik inmiddels al veel verder in het herstel) van al deze ellende is juist geen ellende (maar wel een enorme schok voor velen, en soms ook nog een beetje voor mezelf...)
Spoiler:
Afbeelding


Eens zien wanneer ik weer echt eens naar de paarden kan. Ik mis de paarden en ik mis stal.
Ik kom wel eindelijk aan mijn leeslijst toe, dat dan weer wel. Voor zover ik niet slaap, want ik ben door de pijn en de medicatie veel moe.
Er komt daardoor natuurlijk wel dusdanig veel op de schouders van mijn man terecht (hij heeft wel hulp van onze geweldige stalhouder) dat ik wel speel met de gedachte toch maar een verzorger te zoeken voor Muzanna, ook omdat haar zadel aan het verstoffen is en mijn man nu alleen maar werk van de
paarden heeft en heel weinig “leuk en gezellig” met zijn paard bezig kan zijn.
Dat is niet fair. Hij klaagt niet, maar ik gun hem en zijn paard zoveel meer. :o

Het is een beetje een afweging van hoe lang gaat dit nog duren versus willen we dit wel? Af en toe een knuffel of borstel erover (en niet door mij, want ik kan dat nu nog steeds niet...) en daar blijft het nu een beetje bij.
Wat me altijd heeft tegengehouden is de angst voor een onbetrouwbaar iemand of iemand die niet kan aannemen dat je Tekes toch echt niet als een gewoon paard moet behandelen, want daar knakken ze van...
Nood breekt wet? Lastig...

Mijn eerste prioriteiten liggen natuurlijk momenteel elders.
En ja goed, ik bén er nog (en volgens mijn man is dat niet overdreven := )

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:58

Oh wauw Jorieke, naast beterschap ook gefeliciteerd denk ik zo?

jokari

Berichten: 8764
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:04

Wow Jorieke... je hebt qua gezondheid duidelijk geen makkelijk jaar achter de rug. Ik hoop dat er toch beterschap in zit - en tegelijk wens ik jullie een dikke proficiat.

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:10

Heel veel beterschap Jorieke! Heel fijn om van je te horen. Hopelijk wordt snel duidelijk wat er nu precies aan de hand is en kun je snel herstellen :(:)

En daarnaast... Van harte gefeliciteerd met jullie kleine wondertje <3

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:10

Jeetje, wat een update! Gefeliciteerd met jullie kindje! :wow: Maar tegelijkertijd ook heel veel beterschap met wat er verder scheelt. Wat een heftige tijd lijkt mij dit voor jullie met alles bij elkaar. Heel veel sterkte gewenst met alles :knuffel:

CarinaR

Berichten: 11952
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:12

Ahhhh naast beterschap ook gefeliciteerd.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:19

Wat een update. Gefeliciteerd met jullie kindje. Maar tegelijkertijd ook weer heel veel beterschap. Hoop dat je weer zover opknapt, dat je heel veel kan genieten van jullie kindje en jullie paarden.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:45

Gefeliciteerd! En beterschap en succes met aansterken!

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:48

Jemig, wat moet dat een heftige periode zijn geweest voor jullie allemaal! Gefeliciteerd met de kleine spruit en veel sterkte/beterschap gewenst met de rest :knuffel:

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:31

Wat een achtbaan aan emoties zo!
De allerbeste wensen voor het komende jaar!

Qua verzorger snap ik je dilemma ja. Weet je niet toevallig iemand op stal, waarvan je in elk geval ongeveer weet hoe ze met paarden omgaan?