[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shaddy82

Berichten: 1849
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:08

Dikke knuffel :(:)

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:17

Dikke knuffel :(:) Y;(

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:58

Ach wat een zorgen toch.. Hele dikke knuffel! :(:)

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:09

Vooruitdenken en vooruit zien, patronen zien en alles afwegen.. hele goede eigenschappen die tegelijk een valkuil zijn en je nu overbelasten

Soms is gewoon in het nu zijn en los kunnen laten het allerbeste . Maar ook het allermoeilijkste
Zoals je het nu schrijft lijkt het gewoon niet reëel om je ook nog over hengsten druk te maken
First things first: je gezondheid en wat je nu al hebt aan man, mini en dieren
Rotsituatie!

En inderdaad: heel veel knuffels! :(:)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 15:05

Lief van jullie. <3
Heb gisteren even gebeld met een vriendin. Even mijn hart gelucht.

Het moeilijke is gewoon zulke onzekerheid breekt je op een gegeven moment op.
Al anderhalf jaar leef ik van dag tot dag. Zelfs dat niet. Van dagdeel tot dagdeel. Dan ga je van 80-90% herstelt volledig naar “hoor ik bij die overige 10-20%?”

Met de fokkerij had ik de illusie vooruit te kunnen en durven plannen. Iets om naar uit te kijken, iets te creëren, waar mijn leven op zoveel vlakken al zo lang stilstaat verder.

Maar dat staat nu ook op losse schroeven.
Dat moet ik even verwerken.
Ik ga wel door tot ik de kosten helder in beeld heb. Dan zie ik wel of ik het toch aandurf. Of het moet laten varen. Heb fokken al zo lang uitgesteld vanwege wat als. Mag blij zijn dat ik toch nog een Kardash veulen heb kunnen fokken. Hopelijk straks een gezond Ikon veulen. Met de reu heb ik gewacht tot het eigenlijk te laat is. Altijd maar bang inderdaad voor de wat als.
Dan denk ik dat moet ik niet meer doen, maar fokken is duur.
Dan is wachten op het Ikon veulen verstandiger, dan die verkopen en dat geld weer investeren in het volgende veulen. Maar dat gooit de planning in de war, juist omdat ik voorheen zo vaak heb afgewacht en twee jaar zo’n pech heb gehad met de fokkerij.
Maar daar moet ik me maar bij neerleggen. Ook hierin kan ik geen plannen maken. Daarom raakt het me misschien ook zo hard.

Ik ben gedwongen van dag tot dag te leven en juist dan durf je helemaal niet meer vooruit te kijken. Dat deed ik met de paarden eindelijk wel weer een beetje, zeker nu ik deze kans kreeg. Beetje naïef wel. Dus dat raakt me harder als er andere dingen weer tegenzitten waar ik weer zorgen van heb. Zeker als dan het trauma van Inara weer wordt opgerakeld. Voel me dan extra kwetsbaar of zo. :o

Ik zie sterretjes, ook al wordt het voor me uitgetypt. :o Dus weer.bedtijd.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:12

Een hele dikke knuffel van mij ook :(:)
Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid met alles en herstellen je lieve hondjes ook snel weer

Yavanna

Berichten: 2642
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:59

Weet je Josav.. niemand kan in de toekomst kijken en een mens is altijd voorzichtig..
Ik was/ben zelf ook zo.. Altijd te lang wachten om dat je te bang bent dat het fout gaat.. En dan achteraf denk je, verdorie, had ik het toch maar wel gedaan.
Maar is het niet zo dat je geen spijt moet hebben van dingen die je gedaan heb en spijt van dingen die je niet gedaan hebt? Tuurlijk kun je onderuit gaan, want niemand heeft de zekerheid...Je bent alleen zeker van het verleden, want dat je heb je al geleefd, maar ik heb nog niemand meegemaakt die de toekomst kan voorspellen.

Dikke knuffel voor jou en onthou ook.. Everything happens for a reason.. Maar blijf niet teveel hangen in het wat als ik dat nou gedaan had.. Je kunt dat niet meer veranderen...Je kunt alleen vooruit kijken... :knuffel: :knuffel:

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:22

Hier ook een dikke knuffel!

Niemand kan in de toekomst kijken en wie verwacht nou dat er zoveel fout zou gaan.
Inara heeft al vijf prachtige kleinkinderen en hopelijk komen daar dit jaar meer bij en zelfs achterkleinkinderen. Het zou jammer zijn als Eli niet gebruikt zou worden maar zijn genen en die van Inara zullen via zijn zusje toch verder gaan.

Vreemd dat beide honden een B12 tekort hebben. Ik hoop dat je er snel achterkomt wat het is en dat het op te lossen is.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:03

Yavanna schreef:
Weet je Josav.. niemand kan in de toekomst kijken en een mens is altijd voorzichtig..
Ik was/ben zelf ook zo.. Altijd te lang wachten om dat je te bang bent dat het fout gaat.. En dan achteraf denk je, verdorie, had ik het toch maar wel gedaan.
Maar is het niet zo dat je geen spijt moet hebben van dingen die je gedaan heb en spijt van dingen die je niet gedaan hebt? Tuurlijk kun je onderuit gaan, want niemand heeft de zekerheid...Je bent alleen zeker van het verleden, want dat je heb je al geleefd, maar ik heb nog niemand meegemaakt die de toekomst kan voorspellen.

Dikke knuffel voor jou en onthou ook.. Everything happens for a reason.. Maar blijf niet teveel hangen in het wat als ik dat nou gedaan had.. Je kunt dat niet meer veranderen...Je kunt alleen vooruit kijken... :knuffel: :knuffel:

<3 Mooi gezegd. Al ben ik zelf meer van het er gebeuren genoeg dingen zonder reden, leuk en minder leuk. :o
Sowieso qua verleden heb ik al vroeg geleerd dat je dat niet kunt veranderen, maar er wel van leren.
We bekijken alles gewoon even de komende tijd.
Heb volgende week weer consult ter voorbereiding op de operatie dus volgens mij zit daar wel vaart achter. :j
Heb ik ook niet echt de kans me er druk over te maken.

Van schreef:
Hier ook een dikke knuffel!

Niemand kan in de toekomst kijken en wie verwacht nou dat er zoveel fout zou gaan.
Inara heeft al vijf prachtige kleinkinderen en hopelijk komen daar dit jaar meer bij en zelfs achterkleinkinderen. Het zou jammer zijn als Eli niet gebruikt zou worden maar zijn genen en die van Inara zullen via zijn zusje toch verder gaan.

Vreemd dat beide honden een B12 tekort hebben. Ik hoop dat je er snel achterkomt wat het is en dat het op te lossen is.

Oh! Vertel! Mag ook in PB!
Ik moet misschien gewoon de TDR mailen en vragen of we als uitzondering Eli bij onze eigen orthopedisch DA op HD en ED laten controleren en dan in sneltreinvaart de rest. Zij kunnen hem ook invriezen. Wie weet hebben ze er wel begrip voor. Reizen kunnen we immers niet en naar het buitenland opsturen duurt weer heel lang.

Hersenspinsel.
Want vind het wel zonde. Ondanks dat zijn zusje wel heeft bijgedragen aan de genenpool heeft Eli toch zijn eigen kwaliteiten.
Inderdaad vreemd! Vooral omdat ze niet hetzelfde voer krijgen!


Dan nog even dit:

Wie het ras een warm hart toedraagt kan helpen met de Tekes uit Oekraïne te krijgen.
Er zitten daar enkele belangrijke fokkers en enkele unieke bloedlijnen die nu concreet bedreigd worden.
Er is een Go Fund Me die wordt georganiseerd door de Akhal Teke Foundation welke binnen 2 dagen al bijna 10k heeft opgehaald. De actie heet Emergency Fund for Ukraine Akhal-Teke Horses.

Concreet kunnen wij in Europa ook andere hulp bieden.
Een aantal van de Tekes zal geloof ik al (tijdelijk) naar Nederland komen, maar wie plek of vervoer kan bijdragen: graag. Of er ook nog voer of dekens e.d. nodig zijn durf ik niet te zeggen.
Mail in dat geval de coordinator met welke hulp je concreet kunt bieden:
ua.akhaltekes at gmail.com

Omdat ik niet direct naar de Go Fund Me link en enkel een mailadres voor concrete hulp in de vorm van vervoer, opvang etc. hoop ik dat het zo mag blijven staan. :o
Wij gaan nog even overleggen of we een plekje vrij kunnen maken. Het is in eerste instantie echt als vluchtelingenopvang maar dan voor een paard dus voor de goede orde: dit is niet een manier om goedkoop aan een Teke te komen.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:16

Toen ik weer op zoek kon gaan naar een paard, ben ik geïnspireerd door Jorieke en haar liefde voor dit ras. Zodoende, een paar maanden later, ben ik zelf het mens geworden van een Akhal Teke merrie van bijna 3.

Om mijn blijdschap te delen heb ik toch besloten om een volgtopic aan te maken. Dus mochten mensen nóg een mooie glimmende, lieve Akhal Teke willen volgen:

[PP] [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 12:53

Goed dat je de link hebt gepost.
Ik zie dat een aantal volgers je topic al hebben gevonden! Leuk!
Ook ik volg jullie graag.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:55

x
Laatst bijgewerkt door Nits op 21-03-22 09:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:58

JoSav schreef:
silverdapple schreef:
Welke andere hengst was dat?

En ja, de wereld staat op verschillende fronten stil, lijkt wel. Bijzonder om mee te maken, maar de reden waarom is heftig. (vind ik tenminste) Als het ergste is dat Muzanna een jaartje overslaat, kom je er nog goed vanaf. -O-

Ik denk dat het al eerder gevraagd is (al dan niet door mij, haha) maar ik vroeg me af wat de prijsklasse van een door jou gefokt veulen zou zijn...? Ik kan je de vraag anders ook wel per PB doen.


Die andere hengst was Rustam. Dat was die bruine recent in het topic. Vind het zo jammer. -O-

Ik heb eerder in het vorige topic al eens wat gezegd over vraagprijzen bij Tekes. Ik wijk in principe niet echt af van de reguliere prijzen die voor Tekes gevraagd worden.
Wil je al deze prietpraat overslaan? Zie dikgedrukte. :Y) :+
Ik zal wel even weer de lijst plaatsen die ik al eens eerder heb gepost en ook enige toelichting.
In principe hoef ik me natuurlijk niet te verantwoorden oid (al kan ik ook een kostenplaatje plaatsen, want de kosten zijn hoog, zeker vergeleken met andere rassen).

Maar ik wijk daar dus in principe niet echt van af. Dat heeft te maken met het gevaar van zorgvuldig een huisje zoeken en binnen een paar maanden is het veulen ineens doorverkocht aan een ander voor meer geld. Na goede opleiding heb ik daar geen moeite mee, maar ik heb het specifiek over in korte tijd “zonder daar iets voor te hoeven doen”. Dus te ver onder de reguliere prijzen gaan zitten is geen goed idee en kostprijs is sowieso het minimum dat ik aanhou. Wel geef ik prioriteit aan mensen die al eea in de sport hebben gepresteerd en/of ambities hebben in de fokkerij. Dat is meer omdat ik daar zelf van profiteer als fokker (naam maken) dan dat ik een recreant geen paard gun. Ik verkoop met alle liefde (stiekem graag zelfs) aan een boshobbelaar/paardenknuffelaar. :Y)

Onderstaand was de toelichting op vraagprijzen destijds. Ik zal zo even ingaan op wat ik zelf als VP zou hanteren.

Citaat:
Voor een Teke als Muzanna of Manari moet je, zeker bij een hoog aangeschreven fokker, wel denken in de orde van 10-20.000 euro. :j
Het is echt zelden dat je zulke kwaliteit voor minder te koop aantreft. Dan zijn ze vaak al ouder dan 15 of heb je een buitenkansje te pakken (en die zijn vaak zo weg). Voor Manari geldt: én merrie, én valk, én metallic, én hoge, mooie aftekeningen, én aan de maat, én een fantastisch karakter, én zeer correct met goede gangen, én een uitmuntende afstamming. Dat is de spreekwoordelijke jackpot. Die gaan zelfs als veulen vaak niet onder de 10-15k weg.
(...)
Er zijn dus zeker wat factoren die van invloed zijn op de prijs hoor.

Dus als toelichting meer algemeen wat over VP bij Tekes en hoe dat bepaald wordt...

De prijs van Tekes wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren. Ik zal ze hier even stap voor stap noemen en toelichten:

1. Papier. Uitsluitend DNA geteste Tekes met een VNIIK paspoort of papier worden als raszuiver gezien, maar sommige worden eerst lokaal (bijv in VS of Dld) ingeschreven; DNA wordt ook dan vastgelegd. Een Teke zonder papier of met een partbred papier is vaak veel goedkoper. Uitzonderingen zijn partbreds die hoog in de sport lopen. Ga je kopen, vraag daar dan naar. Vraag ook na of het paard of de ouders op NFS zijn getest. Veel fokkers vinden dat helaas nog onzin, maar als kopers er naar gaan vragen worden vanzelf meer paarden getest.

2. Correctheid. Geen afwijkingen of defecten. Beenstand is niet zozeer een enorm ding, aangezien Tekes vaker wat koehakkig en/of sabelbenig zijn, dat hoort bij hun oorspronkelijk gebruik (en was dan eerder voor- dan nadelig). Enkele punten om op te letten: hertenhals, weke rug, karperrug, bokbenigheid, bokhoef of ongelijke voeten. Bilateraal cryptorchidisme (klophengst) beïnvloedt de waarde negatief, maar enkelvoudig of unilateraal cryptorchidisme (helaas) niet. (Daarmee bedoel ik 1 ingedaalde bal; bij sommige hengsten dat die tweede na jaren alsnog in; indalen kan bij dit ras sowieso wat langer duren dan bijv bij KWPN...) Ik weet van enkele bekende dekhengsten dat ze crypto zijn en dus gewoon dekken, bijv...
Ook op het gebit moet je letten, want overbeet komt ook weleens voor en ik weet ook dat er fokkers zijn die fokken met ernstige overbeet en parrot mouth. Ik vermijd zelf overigens ook paarden met een veel te lang achterbeen, een gebrek aan harmonie (in de heupen zie je dat vaak terug; soms lijkt het of het paard uit twee delen bestaat) of onderstandig voorbeen.

3. Werkvermogen. Hoe meer het paard of ouderdieren zich bewezen hebben, hoe hoger de vraagprijs. In Europa dienen nog altijd teveel dekhengsten als weideversiering, zogenaamd omdat dekken en sport niet samengaat. Tekes met uitmuntende gangen of springvermogen zijn ook vaak duurder. Veel fokkers nemen snelheid ook mee in de VP.

4. Karakter. Intelligentie, leervermogen, meewerkend vermogen en vertrouwen in de mens zijn allemaal pluspunten. Dat in combinatie met moed is de jackpot qua karakter.

5. Afstamming. Sommige bloedlijnen zijn vaker duurder. Een mooie afstamming (zoals in geval van Manari de bijzondere lijnteelt op de fenomenale Omar) betaal je ook wel voor. Voor de fok zijn die nl. interessanter en er hangt vaker een “belofte” aan (belofte voor de toekomst).

6. Leeftijd. Tot 4-5 neemt de waarde vaak eerder toe dan af, daarna is deze voor toename afhankelijk van opleidingsniveau. Paarden ouder dan 15 jaar zijn vaker gestaag juist steeds iets goedkoper, maar dit is ook enigszins afhankelijk van de kwaliteit van nakomelingen.

7. Kleur. Zwart, metallic en / of crème zijn vaak significant duurder omdat dit gewilde kleuren zijn. Mooie aftekeningen en sooty betaal je ook wel vaker voor. Alles wat “speciaal” is betaal je ook vaker meer voor.

8. Stokmaat. Grote Tekes zijn duurder. Tekes groter dan 160 zijn gewild in het Westen, groter dan 165 zijn vrijwel niet voor minder dan 15-20.000 te vinden. Tekes in de ponymaat (max 148) zijn zeldzaam en ook weer duurder ivm jeugdsport.

9. Type. Zeer rastypische Tekes betaal je ook vaker wat meer voor.

10. Geslacht. Merries zijn vaak duurder dan hengsten, muv hengsten die zeer correct zijn en bovendien uit uitzonderlijke bloedlijnen stammen of al eea gepresteerd hebben (sport en/of nakomelingen).

Ik heb daar destijds een kanttekening bij gezet, nl. dat er ook zeker verkopers zijn die te veel vragen voor een kwalitatief minder dier want “Teke” en “zeldzaam!” en ook die voor hele correcte paarden hele nette, eerlijke prijzen vragen in de orde van 7-8.000 euro. Soms ook wel voor minder, maar dat komt eigenlijk echt maar weinig voor.

Kijk, ik besef dat dit duurder is dan een gemiddeld KWPN veulen. Dit is “elite veiling” qua prijs. Snap ik. Voor een goed “speciaal rijpaard ras” of zelfs een quarter of PRE veulen betaal je ook al snel zulke bedragen. Verschil is dat je bij die laatste rassen tegenwoordig ook wel onder de 5000 best wel wat keus hebt, zeker hengstveulens.
Tekes zijn echter nu eenmaal zeldzaam, atletisch en met een bijzonder karakter... en daarmee duur. En dat maakt 6-10.000 normale prijsklasse. :j

Er zijn in Oost-Europa enkele fokkers die rond of onder de 5.000 zitten. Die komen hun paarden niet kwijt. Kosten daar zijn weliswaar voor onderhoud iets lager en de ouderdieren zijn vaker ook ietsje minder van kwaliteit (lagere aanschaf en lager dekgeld) maar... ze komen ze aan de straatstenen niet kwijt. Want hoe kan een Teke veulen van 3000 euro gezond zijn? Zet daar ook tegenover dat er ook daar fokkers zijn die met hoge kwaliteit fokken en ook die veulens gaan voor “normale” prijzen in de orde 7-12.000 (eronder is lagere prijsklasse en erboven is hogere prijsklasse).

En voor opfokkosten hoef je het kopen van een veulen ook niet te laten, want de prijzen stijgen bij Tekes sowieso tot ze een jaar of 3-4 zijn. Een veulen van 10.000 kost als 3 jarige vaak al richting 20.000 euro. Sommige fokkers zijn daar iets makkelijker in (dan komt er maar een paar 1000 bij) maar die paarden zijn zelfs amper een halster gewend. -O-

Voor mij is VP enorm afhankelijk van de kwaliteit van het betreffende veulen. Je kunt nl. nog zoveel verwachtingen hebben van een combinatie, die komt niet altijd uit en zelfs tussen volle broers en zussen is er soms een bizar kwaliteitsverschil. Dat kan voorkomen.
Een prijsindicatie, voor zover je daar wat aan hebt, voor een Nur Teke veulen ligt tussen de 6.000 en 16.000 euro. Het ligt dus echt vooral aan de kwaliteit van het veulen of je onder of boven de 10.000 komt.
Dan zijn er echter wel opties voor diegenen met een iets smallere beurs of meer ambitie dan de beurs toelaat (al verkoop ik zelf natuurlijk het liefst gewoon volgens een normaal contract.) Dit is in het Teke wereldje ook niet ongewoon.
Dat zijn: syndicatie (die naam heb ik nog niet dus zal ik niet snel toe overgaan), co-eigenaarschap (koper wordt eigenaar, maar fokker houdt recht op x rietjes indien hengst of 1 nakomeling indien merrie) of in utero verkoop (verrassing wat je krijgt dus je kunt de jackpot hebben voor veel minder geld of een simpele voor 1-2000 meer dan anders). Tegenwoordig kun je bij die laatste wel al een indicatie hebben van geslacht.

Ik hanteer ook bovenstaande (zie quote) criteria. Dus ja, ook afstamming speelt mee bijv.
Een veulen als Manari is voor een fokker een spreekwoordelijke jackpot en dergelijke veulens komen heel weinig op de markt. Zo wel, dan mag je daar ook wel voor betalen. Voor een hobbyist die alleen wat zou buitenrijden is 10.000+ misschien wel een beetje zonde geld, maar ik heb zelf natuurlijk een enorm kwalitatieve merrie gekocht waar ik voornamelijk wat mee rond hobbel dus ja wie ben ik om daar wat van te vinden.
Een VP rond 7000 voor een veulen als Manari zal ik niet snel doen al is het alleen al om de doodeenvoudige reden dat een koper hem dan bij wijze van spreken binnen een mum van tijd voor veel meer krijgt doorverkocht. En dan sponsor ik andermans hobby. :=

Een merrietje als Manari zit dus wel redelijk bovenin qua prijsindicatie, maar die is ook wel een beetje een schot in de roos. Dat betaal je dan weer niet voor een veel simpelere vos met simpele gangen en geen metallic, wat minder karakter en/of intelligentie... want laten dat nou de dingen zijn die Tekes speciaal maken.
Tekes fokken is overigens ook wel gemiddeld wat duurder dan “gewone” rijpaarden en dat heeft weer te maken met het gegeven dat je al heel snel over de grens moet kijken als je wilt fokken. Een kostprijs van 5000 euro bij afspenen is volkomen normaal en bij een hoger dekgeld gaat ook dat omhoog. :j :o
Daarmee zeg ik overigens ook niet dat je geen Teke voor rond 5.000 kunt vinden, maar vaak moet je dan weinig eisen hebben, goed zoeken, geduld hebben en als het een kwalitatief dier is dat op de markt komt tegelijkertijd bereid zijn snel te handelen. Ze zijn er dus wel, af en toe ook in Nederland, maar onder de 5.000 zou ik enkel vragen als het veulen een “issue” heeft. :o (Schoonheidsfoutje bijv.) Hoe ver je daaronder gaat zitten hangt natuurlijk af van het issue in kwestie.

Bij een hengst die in NL staat met een normaal dekgeld heb ik overigens minder kosten en dat doet de prijs wel wat zakken, natuurlijk. Hoger dekgeld heft dat weer op, enz. Zo spelen er dus wel wat factoren mee die ik niet allemaal op voorhand kan weten, vandaar dus de vrij ruime prijsindicatie. :j

Hopelijk heb je hier wat aan wat betreft de VP die ik zou hanteren en het waarom. Immers, er zijn genoeg mensen die het normale prijzen vinden maar ook die er juist van schrikken en meer denken in de orde van “ ja maar, een valk veulen van Don Cremello kost lang niet zoveel!” of “ik weet leuke quarter veulentjes voor rond de 4000 hoor!” Voor een Teke veulen voor die prijs moet je durven gokken en heb je te maken met afstanden van 2000 km heen en terug. En ook dat kost geld. Voor dat geld vind je ze hier niet en anders “is” er wat mee.

En ja, wat betreft dit virus ben ik het helemaal met je eens. Ik geef ook echt geen twee kwartjes om de gevoelens van mensen in de winkel of buiten momenteel want als ik een andere wandelaar tegenkom ga ik toch echt 2 meter ver in de berm staan en keer ze de rug toe. Ik neem zo min mogelijk risico. Heb de oppas ook telefonisch op de hoogte gebracht dat ik de komende tijd thuis werk ipv even gezellig op de koffie. :o (Vonden de buurtjes wel jammer overigens).

gerlindie schreef:
Wat heeft Manari zo opeens een volwassen hoofd :oo
Hoe oud is ze nu ook al weer?

Ja, Manari wordt ineens een heel paard. Krijgt normaal formaat hoeven, heeft lengte gekregen en een heel volwassen hoofd. Toch past ze nog steeds in halster formaat Shet. :)) Mooie, edele koppies hè...
Ze is nu 1 jaar en 10 maanden dus bijna 2 al.
Gaat hard.

Retjethorse schreef:
Balen zeg dat Rustam geen optie is. -O- En verder zal de Corona nog een tijdje roet in het eten gaan gooien. := Maar goed, beter nu even een onaangename periode en de maatregels respecteren, dan dat het virus de vrije loop heeft.

Muzanna ziet er goed uit! +:)+ En Manari lijkt nog zo groot in die box... :wow:

Ik ben erg benieuwd naar de foto's. :))

Ja, we wilden naar een huisje gaan kijken in het buitenland (wat grond erbij; handig als we vaker veulentjes willen fokken...) maar de grenzen zijn dicht voor dit soort reisjes. -O-
Heb ook echt even flink gebaald van Rustam. Had er zo op gerekend want diepvries dus krijgt Asat voorrang want die dekte enkel natuurlijk... houden ze de rietjes zelf. :')
Manari is ook groot! Ze haalt al bijna haar andere buurvrouw in (dat is een Fries). Echt :wow:




Hey JoSav,

Het is leuk en leerzaam om de info te lezen die je hebt geplaatst. Echt mooie en leuke paarden heb je! Zelf kan ik me nog geen paard veroorloven, maar ik ben wel geïnteresseerd in hoe prijzen worden bepaald voor een AT. Ik weet niet echt hoe ik naar een oud bericht moet verwijzen (Edit: het is gelukt, maar nu kan ik de post ervoor niet verwijderen :( ). Maar op pagina 14 had je een mooie uitleg over prijsbepaling. Ik ben dus op internet gaan kijken naar ATs en ik kwam dit paard tegen: https://akhal-teke.sale/mares/Grappa-Ser/.

https://www.allbreedpedigree.com/grappa-ser

Ze is geprijsd op 5000 en staat in Rusland. Verder is het een vos, dus dat is qua prijs ook gunstig. Ze heeft voor zover ik weet geen zeldzame bloedlijnen in haar stamboom. Ze is ook niet erg groot 156 cm. Ik vraag me ook af hoe haar bouw er uit ziet, want daar heb ik niet zoveel kennis van. Ze is verder natuurlijk een merrie, 4 jaar en denk ook rastypisch, wat dan minder voordelig zou zijn voor de prijs. Denk je dat 5000 in dit geval te weinig geld is voor haar om een goeie AT te zijn? (Een beetje een rare zin, :(:) maar ik hoop dat het begrijpelijk is.) Zou ze verder, zover je dat kan inschatten een goeie merrie zijn om mee te fokken?

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar je antwoord en verder ook heel benieuwd naar je veulentje! Mijn verzorgpaard moet binnenkort bevallen (Arabische volbloed) en het is echt een ervaring om dat allemaal mee te maken. Het doet me ook gelijk verder dromen over mijn eigen paardenfamilie, maar dat gaat nog even duren.

Nits

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:09

Mooie diertje! Zegt iemand met weinig kennis van de AK (dus weet niet hoe nuttig het is haha).

Denk wel dat betaling naar rusland momenteel lastig is. Volgens mij werken de banken niet meer met russische bedrijven en kan je zelf de grens ook niet over om een diertje op te halen. Misschien dat dat extra 'gedoe' de prijs naar beneden haalt?

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:05

Inderdaad het stukje "Rusland" maakt het moeilijk.
En waar in Rusland maakt ook nog flink uit. Zuid Rusland (waar deze staat) kon je voor de oorlog met Oekraïne rekenen op 7700 euro voor enkel transport (toevallig heb ik daar eind vorig jaar naar geïnformeerd). Nu zal je dr niet naar NL kunnen halen omdat er simpelweg geen handel en geen transport mogelijk is.
Plus dat als het wel zou kunnen, transport een goeie slag duurder zou zijn ivm brandstof prijzen

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:14

Rusland is denk ik voorlopig inderdaad geen (en al helemaal geen goedkope) optie om een AT aan te schaffen met alle sancties die er nu zijn.
Het is als persoon al moeilijk om Rusland uit te komen, dus denk dat het voor paarden nog moeilijker gaat zijn.

Daarbij moet je dan gaan controleren of de verkoper, de tussenpersoon e.d. (op dit moment valt niemand van degenen die ik ken/weet dat ze fokken/verkopen daaronder maar dat kan altijd nog veranderen - het gaat zo snel allemaal) of dat de bank van de verkoper/tussenpersoon niet op de sanctielijst staan.
En hoe ga je jouw geld naar Rusland krijgen?
Je kunt ook niet zelf naar Rusland op dit moment om het paardje in het echt te bekijken mocht je dit willen.

Qua merrie - ik had haar ook al zien staan. Op de foto ziet ze er inderdaad knap uit. Van haar afstamming herken ikzelf alleen een aantal van haar overgrootouders en overovergrootouders. Ik heb zelf geen idee van de ouders en grootouders (ben al wel een tiental jaar gestopt met mijn "fantasieshoppen en fokken" (als ik toch eens veel geld had :D ). Dus daarvoor moet je inderdaad bij JoSav zijn. Er staat ook geen fokker bij vermeld anders zou ik je daar nog van kunnen laten weten wat hun reputatie is binnen de AT wereld.

En misschien hebben ze de prijs aangepast n.a.v. de oorlog, dat zou ook nog kunnen... edit... na checken van de site lijkt dat me toch niet het geval en is het inderdaad verstandig om na te gaan waarom ze voor die prijs weggaat. De persoon achter die website staat bekend als betrouwbaar en eerlijk. Dus ik zou het gewoon vragen.


.... zucht.... en het ras was net uit de gevarenzone van uitsterven gekropen.... met deze terugkeer naar de situatie van het ijzeren gordijn zitten we er weer helemaal terug bij af met het voortbestaan van het ras (voor mijn gevoel). Had er nog niet eerder zo over gedacht - was nog even meer met de mensen in Oekraine en Rusland bezig, maar de impact op het ras begint door jouw simpele vraag nu pas goed in te dalen.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:55

Het is inderdaad een verschrikkelijke tijd voor mens en dier. Laten we hopen dat er snel weer vrede komt. Het zal hopelijk toch niet jaren duren?

Ik ben zelf ook aan het "fantasieshoppen en fokken". Lijkt me geweldig om eigengefokt klein gut te hebben lopen. ;) Vandaar ook mijn vraag over de merrie. Over de prijs gesproken; wat zou een "reguliere" prijs zijn, want uit jouw verhaal blijkt dat het inderdaad best aan de lage kant is. Merrie, rastypisch en ze is pas 4.

Het ras staat er in ieder geval beter voor dan het Bosnisch bergpaard. Die zijn met minder dan 300 :( . En gelukkig is al het gelukt om het geld in te zamelen om de ATs uit Oekraïne in veiligheid te brengen. Maar het is inderdaad niet goed voor het ras; als alle bloedlijnen van elkaar geïsoleerd raken.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 21:09

Wat leuk Nits dat je verzorgpaard ook binnenkort een veulen krijgt!
Wij kijken er ook weer erg naar uit.

Ik heb even hulp ingeschakeld.
Er zijn nog banken die niet zijn afgesloten. Er zijn met omwegen nog wel mogelijkheden paarden van daar naar hier te halen. Daar komen wel wat meer kosten en rompslomp bij kijken en het is dan de vraag (of niet) wie daarvoor moet opdraaien. En hoe lang dat nog kan.
En transport is helaas ook in korte tijd duurder geworden.
Reken je dus vooral niet rijk, anders kom je bedrogen uit. De bijkomende kosten zijn, helemaal nu, best pittig. Veel mensen verkijken zich daar sowieso op. Soms zijn de extra kosten hoger dan de vraagprijs. Dan is een paard in Europa kopen vaak alsnog goedkoper.

Deze komt van Sirotenko.
Ik kan wel meer over haar en haar afstamming of deze fokker vertellen als je nog steeds interesse hebt. Ze is grotendeels modern gefokt en een typisch kind van haar vader.

Dan de verdere discussie.
Wat betreft de impact van dit alles op het ras is dat nu nog moeilijk te overzien. Het ras heeft voor hetere vuren gestaan, maar natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken hoe deze situatie zich verder ontwikkelt. Het kan op zo’n klein bestand al snel een enorme impact hebben. Net als de dreiging voor de diverse fokkers en AT in Oekraïne. Die impact is lastig in te schatten nu. Dat het impact heeft: absoluut. Hoe erg? Lastig te zeggen.

Maar het zou ons extra bewust moeten maken van onze taak als liefhebbers om het ras te behouden, en het belang goede merries en hengsten te koesteren en in te zetten in de fokkerij! Te investeren in de juiste match, niet alleen de makkelijkste.
Met een heel bewust beleid op behoud van kwaliteit en diversiteit, begeleiding om fokken laagdrempeliger te maken en kennis en kunde bereikbaar.
Zeker iets voor fokkers en verenigingen om op hun agenda te zetten.

Ik had zelf een lijst van voor mijn fokplannen mogelijk geschikte bloedlijnen in Oekraïne ergens vorig jaar opgesteld. Wat blijft van die lijst over? Hoe vergaat het de mensen en de paarden?

Zowel kopen als fokken is er (voor hoe lang?) niet makkelijker of goedkoper op geworden in elk geval. En dit kan voor sommige (met name Russische en Oekraïense) fokkers wel degelijk de nekslag zijn. Eerst covid en nu dit…

Maar vergeet ook niet dat er altijd nog mogelijkheden zullen zijn Tekes uit Rusland te halen. Dat was zelfs in de Sovjet tijd zo. Maar hoe meer sancties, des te ingewikkelder en duurder dat zal zijn.

En de werkelijke impact van dit alles voor de AT is nu nog niet goed te voorspellen.
Onthou dat wij de mogelijkheid bezitten om aan deze kant van het huidige gordijn hard te werken aan beheer en behoud van de lijnen hier en zolang we nog contact houden met bloedlijnen (via import), fokkers en liefhebbers aan de andere zijde van dat gordijn we kunnen blijven werken aan de toekomst van dit ras.

Dat het moeilijker, misschien wel heel veel moeilijker, gaat worden en zij en het ras in zwaar weer zullen belanden is op dit moment heel goed mogelijk.
Maar laten we proberen vooral ook perspectief te houden en daarbij kunnen we leren uit het verleden van de Teke.
Besef dat we nu misschien wel meer voor het (behoud van het) ras kunnen betekenen dan ten tijde van het IJzeren Gordijn mogelijk was. De wereld is namelijk echt veel kleiner geworden.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 00:05

Hey Josav,

Bedankt voor je reactie. Hoeveel rompslomp zou er normaal gesproken bij transport/import hebben komen kijken? Ik denk dat je ook nog te maken hebt met belasting en quarantaine dat ook weer extra kost. En transport, hoeveel zou dat kosten denk je? Waar bevindt deze fokker zich precies?

Mri: je had het over 7700 euro. Wat kan ik me daarbij voorstellen? Hoe gaat zo’n transport in zijn werk?

Ik ben zelf nu niet serieus aan het kijken; eerst maar eens mijn studie afmaken. ;) Ook krijg ik misschien de kans om de erfpacht van de molen waar mijn opa woont over te nemen. Mijn halftante, de dochter van mijn opa en stiefoma, heeft als eerste recht om daar te wonen, maar ze is nogal een draaikont :# Dus het wordt afwachten hoe het allemaal gaat lopen. Bij de molen is er denk ik genoeg grond om een mooi paddock paradise in te richten. Het is veengrond, dus het stuk wei moet denk ik ruimte maken voor een paddock, anders zouden de paarden ‘s winters niet naar buiten kunnen. Zou het handig zijn om paddock met uitloopstal ook te laten fungeren als rijbak? Ik weet niet of dit realistisch is of gewoon een doorgeslagen fantasie. %)
In ieder geval het lijkt me fijn om daar te kunnen wonen. Paardjes in de achtertuin, lekker veel buiten, in plaats van elke dag naar stal te moeten en minder naar buiten. Het zou ook schelen in stallingskosten.

Zoals denk ik al duidelijk is, plan ik graag vooruit en fantaseer ik hier graag over. Het is super om mijn verzorgpaard te kunnen verzorgen en wachten op het veulentje is ook super spannend. Ze moet nog vier en een halve week *\%/* Ik ben ook benieuwd naar jouw veulentje! Bij ons is het de keuze tussen uiteraard merrie of hengst en qua kleur bruin of zwart. Ligt eraan of de moeder een Agouti gen bezit. De hengst is homozygoot zwart. Maar bij jou is het werkelijk een kleurenfestijn :)F
In ieder geval zou het zeker tof zijn om zelf ooit een veulentje te fokken van een ras dat mij specifiek aanspreekt, zoals de AT of het Bosnisch bergpaard. Bosnische bergpaarden hebben trouwens iets van 20 kenmerken van primitieve paarden die gedomesticeerde rassen niet meer hebben. Ook heeft bijv. de Konik wel wat primitieve kenmerken, maar minder. Jammer genoeg zijn ze wel met minder dan 300. Tja, ik heb iets met zeldzame, bedreigde rassen :)

Om even terug te komen op de ATs; de paarden van Sirotenko spreken mij wel aan. Heel renpaard “toi at” als ik het me goed herinner, maar niet met een te lange hals (zwanenhals), die op die van een doorgefokte Arabier lijkt (echt een bizarre foktrend in de moderne tijd). In ieder geval zien veel “gewone” merrie’s er wat gebalanceerder uit in hun bouw zoals de Arabieren van de jaren 50. Dan zien die nakomelingen er ook mooier uit.
Het is denk ik wel weer handig als je een AT merrie hebt met een beetje korte nek om dan te compenseren met een hengst die een wat langere nek heeft. Tenminste, ik denk dat het zo werkt :?
Om weer terug te komen op de Sirotenko ATs; veel zijn ook niet echt overbouwd en hebben een rechte rug die overgaat in de schoft. Overbouwde paarden, daar ben ik nooit zo’n fan van. Het lijkt me dat dressuur dan een stuk moeilijker wordt.
Je zei ook dat ze grotendeels modern zijn gefokt? Wat houdt dit in?
Het lijkt me trouwens fijn om meer te weten te komen over deze fokker, al is het maar om mijn nieuwsgierigheid tevreden te stellen. :j

Volgens mij is deze post superlang geworden. Nogal chaotisch, maar ik moest dit even kwijt.

Kudos als je het allemaal hebt gelezen. _/-\o_

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:01

Hey Nits, ik weet zelf niet veel van Teke's (behalve hetgene wat hier door de jaren heen besproken is) en normaal zou ik niet inbreken op vragen die je aan een ander stelt, maar omdat JoSav met haar gezondheid zit wil ik toch een paar antwoorden geven zodat zij dat niet hoeft te doen:

Teke's doen het niet goed op het Hollandse gras, sommigen wat beter dan anderen. Maar zover ik weet wil je ze alleen op hele arme grond hebben, en dus niet een volle weide. En dat brengt me gelijk naar het volgende punt: Hou paddock en bak apart. Het gemiddelde (goedkopere) paddockzand is niet geschikt om in te rijden en het gemiddelde goede rijbakzand is aanzienlijk duurder. En daar teke's het vaak beter doen op paddocks dan op grasland (iig voor het gros van de tijd) zou ik investeren in een grotere en aparte paddock. Dat natuurlijk mits je dat mag doen daar he, want als het er nu nog niet is dan kan je er donder op zeggen dat het ook niet gaat mogen. Maar dat zou je even bij de gemeente moeten informeren.

Ik meen (maar pin me er niet op vast) dat moderne Teke's wat zwaarder gebouwd zijn en wat meer neigen naar de bouw van een warmbloed rijpaard dan het typische teke plaatje.

Als je toch een merrie uit een ander land laat komen, overweeg deze gelijk te laten dekken door een unieke en passende hengst als je daar de gelegenheid voor hebt.

Ik hoop dat dit al iets helpt!

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:00

Hey Xyris,

Bedankt voor je reactie. Het is in ieder geval prima dat je reageert ook al heb ik de vraag gesteld aan Josav. Als je kennis hebt om de vraag te beantwoorden, waarom niet? Ik wist ook niet dat ze gezondheidsproblemen heeft. Lief van der dat ze al eerder heeft gereageerd.

Het kan idd problemen geven met de gemeente. Nu is er een weide waar schapen in lopen. Je zou denken dat maakt toch niet heel veel verschil aangezien je geen gebouwen aan het plaatsen bent, maar ze gaan er vast moeilijk over doen. Ook hoop ik als het wat wordt dat er genoeg ruimte is voor en een paddock en een rijbak, vooral zoals je hebt gezegd (als ik het goed begrijp) dat die paddock dan het liefst groter is dan de rijbak. Ik vind het ook erg moeilijk in te schatten hoe groot het daar is. Daar verkijk ik me al snel op; misschien moet er de oude schuur sneuvelen aan de andere kant van de sloot sneuvelen.

Ik vond de merrie en vooral haar vader, die op de renbaan loopt, er wel erg toi at renpaard uitzien. Dat associeer ik niet echt met moderne fok. Ik dacht dat moderne fok meer gaat richting het renpaardmodel en minder richting het oorlogspaard, maar aan de andere kant lijken de oorlogspaarden meer op warmbloeden, omdat ze steviger gebouwd zijn. En men fokt natuurlijk tegenwoordig ook graag voor de sport, misschien is dat modern? :?

Als ik een merrie uit het buitenland zou kunnen halen, ga ik zeker met haar fokken met de hengsten in Nederland. Dan is het wel belangrijk om een merrie met bijpassende lijn te kiezen. Het zou geweldig zijn als ze bij elke hengst zou passen, maar ik weet niet of dat realistisch is. Ook bij de fokker in Nederland kopen kan ook, maar dan kom je eerder weer bij buitenlandse hengsten terecht.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:48

Ik zou juist eerder een merrie jn thuisland laten dekken (dat is hier mijn toekomstdroom).

Een unieke passende hengst erop, en je hebt hier weer een waardevolle toevoeging aan de genenpool in NL

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 06:13

Mri schreef:
Ik zou juist eerder een merrie jn thuisland laten dekken (dat is hier mijn toekomstdroom).

Een unieke passende hengst erop, en je hebt hier weer een waardevolle toevoeging aan de genenpool in NL


Ja, idd als je toch al in het buitenland bent. Weer nieuwe bloedvoering. Dat bedoel je toch?

Als de merrie daarna ook bij de Nederlandse hengsten zou passen, en ze eenmaal in Nederland is, dan zou het minder ingewikkeld zijn en minder duur om haar door één van die hengsten te laten dekken dan diepvries oid uit het buitenland te halen. Maar dan moet dat wel een toevoeging zijn aan het ras natuurlijk. Zomaar wat fokken, daar heeft het ras niks aan.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 22:15

Dank Xyris.
Dit is geen toi at type.
En Tekes kunnen an sich prima 24/7 op gras. Maar goed weidebeheer is belangrijk. Anders enkel met beleid.

Ik zou persoonlijk hetzelfde doen als Mri.

Ik word woensdag al geopereerd. Hopelijk gaat het daarna langzaam beter.
Ik reageer dan als het kan iets uitgebreider. Toelichting enz. Weet niet wanneer.
Zit er nu sowieso niet in. En anders dan in delen stukjes bij elkaar sprokkelen. Even afwachten hoe het gaat. Iets met prioriteiten enz
PBs reageer ik ook nog op. Heb even teveel op mijn bordje. :o

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:25

Dat is al snel zeg. Ik duim dat alles voorspoedig gaat en tot de gewenste resultaten leidt.