[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 09:29

Hij is erg eenkennig en ook wel selectief (voorkeur voor vrouwen). Nu vind ik eenkennigheid op zich niet zo’n punt en Teke eigen, maar de manier waarop dat tot uiting komt moet me niet té zijn als je begrijpt wat ik bedoel.

Zonder hem zelf van dichtbij in zijn eigen vertrouwde omgeving te kunnen zien is dat lastig te beoordelen. Maar reizen kan nu niet dus moet je afgaan op het oordeel van bijvoorbeeld de eigenaar.
Qua foklijnen en wat voor type merries bij welke hengst passen en waarom, naar mijn mening dan, hou ik al langere tijd een naslagwerk bij. :o Al heeft iedereen zo zijn eigen ideeën natuurlijk. Vind dat handig, ook omdat ik vaker vragen krijg over hengstenadvies.

Dat zijn vader een zachter karakter heeft heb ik ook wel van meerderen gehoord. Was hij je favoriet van de AT hengsten waarmee je gewerkt hebt?

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:34

Het verbaast me dat je Sergesdan modern noemt als ik de afbeelding bekijk. Eigenlijk vind ik alleen zijn achterhand niet typisch akhal-teke. Zou je kunnen toelichten wat je met modern bedoelt?

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 14:56

Goede vraag.

Ik zou daarvoor nog meer kunnen knippen en plakken uit correspondentie en eerdere berichten dan ik nu al heb gedaan. En meer hulp vragen. Maar. Dat gaat me nu alsnog even toch niet zo makkelijk af als ik had gehoopt. Ik kan niet bij alle berichten of alles doornemen of mijn man vragen en dan bij elkaar plakken. Dat is me echt teveel. En dan krijg ik een reprimande. :7

Het is ook wel een beetje een vervelende benaming dat “modern” omdat het een parapluterm is.
Deze is gebaseerd op selectie en selectiecriteria die gehanteerd zijn binnen de fokkerij.

Het is niet puur of alleen een uiterlijk plaatje. Het hangt samen met meerdere factoren: afstamming, type, conformatie, gangen, karakter, een combinatie van die factoren.

Je opmerking doet bij mij ook de vraag rijzen: wat is volgens jou een typische Teke?

Specifiek voor deze is een goede (Sere) lijn hengst per definitie op minstens twee of drie manieren te interpreteren: een goede Teke (of paard) of een Teke die goed in het (Sere) type staat of aan Sere kenmerken voldoet.
Het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten.
Maar, het is niet zo eenvoudig te bewerkstelligen als bijvoorbeeld dan maar lijnteelt toe te passen op (Sere) of op een sterk in het type staande Sere nakomeling / afstammeling. Waar een lijn voor staat (of stond) is meer dan een uiterlijk plaatje.

Modern of traditioneel is grofweg een botsing van selectiecriteria.

In de eerste plaats selecteerden Turkmeense nomaden op prestatie. Functie voor vorm. Vorm volgde uit functie. Karakter, gangen etc. was daar allemaal een onderdeel van en het uiterlijk kwam voor een groot deel voort uit die strenge selectie. Het uiterlijk zelf was dus grotendeels een gevolg en niet de bron van selectie.
Zij zouden nooit een paard selecteren dat wel de mooie hooded eyes heeft (die mogelijk een functie hadden in de woestijn) maar qua gangen of uithoudingsvermogen niet goed mee zou kunnen voor het doel waarvoor ze gehouden werden.
Tuurlijk hadden nomaden en families hun eigen voorkeuren (zo ontstonden ook strains) van wat zij mooi vonden en de een hield meer van dit type of dat type, maar in de eerste plaats volgde dat type en uiterlijk uit het gebruik en de lokale omstandigheden (woestijntype versus bergtype, functie van metallic, hooded eyes, gemiddeld langere rug of juist iets minder lang etc.)

En modern omvat meerdere richtingen waarbij de oorspronkelijke functie niet langer voorop staat. Tuurlijk valt er dan wat te zeggen voor het feit dat bijvoorbeeld rooftochten en traditionele races niet meer bestaan, maar de paarden waren berucht om wat ze tijdens (bijvoorbeeld) rooftochten lieten zien: extreme hardheid, snelheid, uithoudingsvermogen, karakter, behendigheid, zelfstandigheid, intelligentie, (eigen familie) mensgerichtheid, vechtlust, soepele gangen en uithoudingsvermogen waardoor extreme afstanden in extreme omstandigheden ogenschijnlijk moeiteloos werden afgelegd zonder een centje pijn etcetera. Uiterlijk kwam daar grotendeels uit voort.

Die criteria veranderden omdat men zich bijvoorbeeld enkel op snelheid richtte, en wel exclusief over relatief korte afstanden. Doordat er bovendien een tijd is geëxperimenteerd met inkruisen van Engels Volbloed werd er onbewust geselecteerd op EV kwaliteiten bij het selecteren van steeds snellere renpaarden. (Noot: In Estland heeft men de hand weten te leggen op sperma uit Sovjet tijd dat 100% Teke is... en vrij van EV... erg jammer dat ze het niet op andere merries willen gebruiken dan de hunne...)

Enfin. Je ziet het type dan mee veranderen. Je zag een periode dat recordhouders relatief onzuiver waren bijvoorbeeld. Die recordhouders combineren kan dan problematisch zijn wanneer het aankomt op Teke typische kwaliteiten. Daarbij zag je ook een aparte invulling ontstaan in Zuid-Rusland versus Turkmenistan wat betreft renpaarden. En ook daarin ontstonden excessen. In Turkmenistan leidde dat uiteindelijk zelfs tot het herintroduceren van EV in veel lijnen of in extreme daarop selecteren. Traditionele selectie werd daardoor steeds marginaler. Het is niet verrassend dat er nog maar minder dan 40 massief type Tekes over zijn. Op een populatie van inmiddels vele duizenden. Wat nog steeds een relatief kleine populatie is, laten we wel wezen.

Zo zijn er meerdere “moderne” richtingen ontstaan waarbij de nadruk kwam op 1 eigenschap en die werd uitvergroot en men wat betreft andere eigenschappen juist wegselecteerde van “traditionele” kenmerken.

Zo ontstond een Anglo type waarbij door fokkerijkeuze in een paard renpaarden als Kambar, Polotli en Kaplan samen worden gebracht en deze daardoor niet-typisch Turkoman eigenschappen met zich meedraagt en doorgeeft, of een warmbloed type dat voortborduurt op successen van Tekes als Absent en verder juist wordt geselecteerd op niet-Teke typische eigenschappen in bijvoorbeeld de gangen etc. of een showtype dat let op het uiterlijk maar gangen, karakter etcetera zijn totaal ondergeschikt. Of een mix.

Je ziet het ook in de ontwikkeling van de bloedlijnen, de populariteit en de gedachte achter of zin en onzin van die lijnen. Je ziet dan bijvoorbeeld Arab lijn hengsten gebruikt worden en in populariteit stijgen die met de oorspronkelijke Arab lijn en diens eigenschappen weinig meer te maken hebben. Om 1 voorbeeld te noemen. Als het kon ging ik daar dieper op in. Dat moet maar een andere keer.

Maar als gevolg daarvan worden sommige lijnen ook veelal genegeerd. In Europa geldt dat bijvoorbeeld voor onder andere de lijn Toporbai. Die zijn vaak wat kleiner, die zijn traditioneel massiever en staan minder extreem in het type. Gevolg? Die blieft men hier echt niet.

Dus mijn zoektocht naar een goede Toporbai om een alaman en bij voorkeur massief type te fokken (want echt, die willen jullie heus, geloof me!) is erg lastig. Men geeft de voorkeur aan modern, liefst met een mooie stokmaat en een mooi kleurtje. En sorry, nu ben ik het beu the knippen en plakken en Siri te corrigeren omdat ze termen niet snapt. :o

Andere keer kan ik daar beter en dieper op ingaan.
Ik zeg daarmee niet dat het een beter of slechter of goed of verkeerd is overigens. Er is alleen wel sprake van een verarming in de diversiteit en de Teke dreigt een exoot of een renpaard/versiering/warmbloed/net niks (vul maar in wat het gaat winnen) met een mooi kleurtje te worden. Voor zoveel ruis én eenrichtingsverkeer is in zo’n kleine populatie weinig ruimte.
Voor het castreren van hengsten al helemaal niet. In de eerste plaats wat betreft diversiteit al niet. En daarmee zeg ik niet dat je met een kromme bok moet fokken.

Dus, wat is dan een typische Teke?
Dan riekt het een beetje naar hetzelfde antwoord dat velen geven die het hebben over een ouderwetse “echte barokke” Fries. Weet je zeker dat het is dat je denkt dat het is?

Een Kambar is modern te noemen. Juist geen typische Teke. Een typische Anglo-Teke. Maar voor velen, met name in het Westen, hét prototype van het ras.
Zo zijn er meer voorbeelden van wat velen als heel typisch zien, maar het is enkel een oppervlakkig iets. Type. Bijvoorbeeld.
Vergelijk het een beetje met showhonden versus werkhonden, maar dan dat men binnen het selecteren en fokken van die werkhonden ook nog verschillende richtingen uit gaat en sommigen ze (om verschillende redenen) combineren. Op een kleine populatie.
Overigens werd er meer dan 100 jaar geleden al gewaarschuwd voor de gevaren van selecteren op enkel (korte) races en op type. Dat de oorspronkelijke kwaliteiten daarmee verloren zouden gaan.
Je ziet het overigens ook terug in de verspreiding van bloedlijnen. :j

Specifiek: waar staat dan een Sere lijn Teke voor? Een Sere lijn hengst? Kijk eens naar Serasker, Serdarjan, Soynmek en Sergesdan. Vergelijk deze met elkaar.
Vergelijk deze met Koldun en Asman en Karaul-Nemo.
Vergelijk deze met Mergen (v. Meidanli) en Mylakat.
Vergelijk deze met Sere en Sapar Khan.
Wat valt je op? En als je naar de moeders kijkt?
Mag je raden welke door het stamboek als de betere worden gezien.
Ik zou plaatjes bijvoegen en van meer obscure Sere lijn hengsten (en ruinen... helaas...), maar dat is me echt even teveel.
Nu hou ik op, ik trek het nu echt niet meer. :o
Ondanks grotendeels knippen en plakken. :')

:o :o :o
Beetje duidelijk zo of roept het juist meer vragen op?

jokari

Berichten: 8762
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:03

Jeetje Jorieke... :wow: En dat met Siri ? :wow: Petje af hoor.

Ga nu maar gauw terug rusten. :)

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 15:11

Nee grootste deel is geknipt en geplakt uit eerdere correspondentie met mensen die soortgelijke vragen hadden.
Zo goed werkt Siri nu ook weer niet. :D
Maar zo ook al teveel werk eigenlijk. Ook al is dit niet van 1 keer.
Dus ja, ik lig inmiddels plat. :+ :j

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:37

En blijf dat dan ook maar even.... Wat een stuk weer, petje af over hoe duidelijk je uitlegt, zelfs met knippen, plakken en Siri _/-\o_

Het blijft hoe dan ook een plezier om jouw stukken te lezen. Dank je voor de moeite +:)+

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:42

Wat een fijn stuk weer Jo _/-\o_
Ik had een reactie voor je getypt maar blijkbaar niet verzonden :o Maar ja, Serdar was inderdaad wel de liefste, echt een gentleman en zelfs als de merries aan het rondrennen waren bleef hij zo netjes bij de les. Echt een will to please. Heb verder niet heel veel met hem gewerkt of verzorgd dus kan je niet de echte insiders info vertellen. Wel echt heel anders dan hun Myrat die echt het mannetje was en ontzettend slim en eenkennig. Daar mochten wij verder ook niks mee doen behalve een aai over z'n neus als we sowieso al dichtbij genoeg konden komen. Ze hebben hem nooit ingereden gekregen want elke keer bedacht hij weer een andere truc om er onder uit te komen. Dat vind ik imo zelf wel erg extreem qua karakter, en hij gaf dat ook erg door aan zijn nakomelingen. Ze waren stuk voor stuk erg slim en 'waarvoor meer moeite doen dan nodig is'. Wel grappig dat hun andere Posman hengst juist wél heel lief en meewerkend was, maar die hebben ze geloof ik een paar jaar geleden geruind en verkocht en met zijn nakomelingen fokken ze ook niet echt dus vraag me af wat dat dan zegt. Ze hebben een jonge hengst van hem en een van mijn favoriete merries van hun daar te koop staan, soms denk ik er wel eens aan om te kijken of die wat is, maar nog even verder dromen :=

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:30

Bedoel je soms Gulistan (de hengst zonder EV bloed), Josav? Of Karat?
Gulistan zijn dochter Guli-Star staat in Nederland en heeft daar een hengstveulen gekregen van Kadjaran (Posman line) - degene waar Piekosjj het volgens mij dan weer over heeft, die zo lief is. Dat veulen zou nu 4 of 5 jaar moeten zijn. Maar dat weten jullie vast al... ik weet niet of Ieris (hier op Bokt) hem nog steeds heeft, hij is in ieder geval geruind, maar met zijn 1.65 op 3-jarige leeftijd wel een mooie maat voor jou Piekosj? :D

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 15:12

:D Dankjulliewel. Dat doet een mens deugt, want het was wel aardig wat moeite ondanks knippen en plakken.

Ik bedoelde Karat. Gulistan voert zo uit mijn hoofd ergens tegen de 5% Engels. Guli Star is verkocht.

Er zijn en worden in Europa overigens echt wel hengsten gebruikt met hoger aandeel. Maar 100% Teke is een unicum want die zijn er al meer dan 20 jaar niet meer.

Ik word er zenuwachtig van, want ik zou daar heel graag een nakomeling van gebruiken voor de fokkerij, maar het is zo enorm afhankelijk van de merrie die ze gebruiken. Maar ja, niet mijn zaad. :') :D :D :D :7

Van Kaplan lijn specifiek met hoger Engels aandeel dan Gulistan had je in Europa trouwens bijvoorbeeld Kabul met ik denk wel bijna 10%. Ja. Hoog ja. Als je zijn stamboom bekijkt zie je waarom. Vergelijk dat met een andere lijn Kaplan hengst, Gunesh. Die zit veel lager, vanwege heel anders gefokte moeder dieren. Zo leer je stambomen anders bekijken.

Nu is raszuiverheid niet het enige criterium en een gevaarlijke term. Cultureel en politiek beladen.

Karakter van Myrat is me inderdaad bekend. Eenkennigheid is één ding, maar ongeschiktheid als rijpaard zou voor mij reden zijn tot uitsluiten voor de fokkerij. Maar niet iedereen denkt daar hetzelfde over. Wat een contrast dan in karakters hè.

En een beetje dromen mag, toch? Kijken kan geen kwaad zegt men in mijn familie maar dat geldt misschien niet voor iedereen. :))
Dan is het meer kijken is kopen.

Overigens was ik ook nog getipt dat België binnenkort twee jonge hengsten rijker is. Daar ga ik ook nog naar kijken. Ze gaan sowieso in mijn database van Europese paarden.

Ja, de max is weer bereikt. }:0 Ik ga weer plat.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:21

Komen er nog wel volle thekes voor in hun oorspronggebied? Of zijn die door de recente selectie daar ook verdwenen?

Hoop dat je nog een mooie match vindt! En ook energie...van ziek zijn word je zó moe... :\

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 19:37

JoSav schreef:
En een beetje dromen mag, toch? Kijken kan geen kwaad zegt men in mijn familie maar dat geldt misschien niet voor iedereen. :))
Dan is het meer kijken is kopen.


Haha, zo ging ik bijna vier jaar geleden veulens kijken. Echt kijken hoor, gewoon even op bezoek en écht niet kopen. Nou ja, het resultaat van dat kijken dendert nu door de paddock bij ons :') Ze is vandaag gemeten, ze weegt slecht 744 kilo {:}

Ik vind je uitleg over de hengsten, keuze en achtergronden echt zó interessant! Ik denk niet dat ik ooit een Teke zal hebben maar ik vind het machtig leuk om zo mee te lezen en te leren.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 20:14

Ja soms denk ik er aan om 'gewoon' even naar Estland te gaan. Opzich niet heel moeilijk want je stapt hier in stockholm gewoon de boot op naar Talinn :+ Maar ik ben bang dat ik mezelf dan echt niet kan bedwingen, en de financien voor een paard zijn er helaas nog niet op dit moment. Misschien volgend jaar. Dan kom ik wel even om advies bij jullie vragen :D

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 17:22

hasufel schreef:
Komen er nog wel volle thekes voor in hun oorspronggebied? Of zijn die door de recente selectie daar ook verdwenen?

Hoop dat je nog een mooie match vindt! En ook energie...van ziek zijn word je zó moe... :

Toevallig had ik daar in betere tijden vorig jaar al eens een stuk over uitgeschreven naar aanleiding van een DNA onderzoek. Ik twijfelde toen het te plaatsen. Ik kan daar nu alsnog wel stukken van plaatsen en aanvullen met Siri.

Het maakte wel wat in me los. Zowel positief als negatief. Het ontaardde een beetje in een rant dus heb er hele stukken uit gehaald.

Een paar jaar geleden had ik gezegd: zeer twijfelachtig.
Nu zeg ik: het is goed mogelijk dat er nog enkele geïsoleerde populaties zijn, een soort fokkerij bubbels. Ik vermoed dat deze bestaan in Iran, Afghanistan én in Turkmenistan.
Binnen het Russische stamboek bestaan deze niet meer.
Er is binnen het stamboek zover ik weet namelijk geen merrie meer die volledig EV vrij is.

Qua hengsten moet je het vooral van diepvries hebben. Zoals de eerdergenoemde Karat met 0% EV. Verder is er in de EU nog diepvries van bijvoorbeeld Olafchan, die zat sowieso onder de 2%. Geen nul, maar ook laag.
Nu is dat percentage niet heilig. zo zit Rustam geloof ik rond 5% en toch vertegenwoordigt hij heel goed het traditionele alaman type en het type van zijn vader Rokot.
Maar ik noemde eerder al dat die lijn niet populair is in Europa.

Er is ook nog diepvries van Turali en Khalif en zo zijn er meer. Die zitten achter slot en grendel, want kunnen enkel in Rusland gebruikt worden. De vraag is wat dat betreft ook zeker hoe sperma van Karat in de EU is terechtgekomen. Wellicht ligt er wat in Oost-Europa opgeslagen of zijn er inmiddels toch mogelijkheden het de EU in te krijgen.
Dat is de “million dollar question”.

Verder zitten er door de EU verspreid verschillende met relatief laag percentage maar de 0% AT zijn er niet meer. Wel diverse <3% waaronder enkele van Akhalt-Service, waar Muzanna ook vandaan komt. Vooral merries. Enkele hengsten, velen wel alweer ouder dan 15.
De mijne zitten beide ergens rond 3%. Manari wel een stuk lager.

Nu kun je je afvragen “hoe erg is dat eigenlijk?” dat percentage en dat er geen 100% AT meer zijn.
Velen onderschatten de desastreuze gevolgen van inkruisen. Voor de genetische diversiteit heeft ditch feite niets gedaan. Het heeft echt meer nadelen dan voordelen gehad en die nadelen er weer uit fokken is niet zomaar gedaan.
Men snapt het vaak ook gewoonweg niet. Het is zo’n klein percentage, het is nu eenmaal gebeurd, of EV is in zoveel populaties gebruikt voor veredeling dus zo slecht kan het niet zijn en zoveel slechter kunnen ze er niet van geworden zijn, of AT hebben aan de basis van de EV gestaan dus wat maakt dat nou voor verschil etcetera. Raszuiverheid an sich is het punt niet. Dat is sowieso een constructie, een “cultural construct”.

Maar goed.
Iraanse en Afghaanse Tekes, al dan niet “zuiver”, kunnen niet in het stamboek worden opgenomen, omdat zij dateren van voor verificatie van DNA of bloedgroepen typeren (zo toetsen ze aan de hand van DNA ouderschap; dit is verplicht vanuit het stamboek en VNIIK.)
Die Afghaanse en Iraanse Tekes zijn deels de nalatenschap van families die de Sovjetrepubliek ontvluchtten.
In Afghanistan zijn ze me jaren geleden uit beeld verdwenen toen de Taliban naar het noorden de bergen in vluchtten waar vooral Turkmenen zaten. Daarvoor was dat een relatief veilige en stabiele regio.

De Iraanse tak is vermengd met de Turkmenen die daar toen al zaten. Zij houden de afstammingen goed bij, sommigen kruisen met EV en sommigen niet. Mijn hoop is dat ze ooit voor in een hulpboek mogen worden aangekeurd, maar ik zie dat vooralsnog weinig hoopvol in. Velen fokken heel traditioneel, al houden ze ze minder traditioneel dan een jaar of 10 terug.

In Turkmenistan is wrevel ontstaan met het in Rusland gevestigde stamboek. Dit conflict kwam o.a. voort uit de eis van het stamboek van ouderschapsverificatie. Dit gebeurt dus door DNA afname en / of bloedgroepen typeren. Zonder kan een paard niet worden ingeschreven. Je moet dus via een erkend lab bewijzen dat de ouders ook echt de ouders zijn. Dat geldt voor elk veulen.
Van alle Tekes wordt dus een genetisch profiel gemaakt. Dat kan bij een erkend lab, maar niet elk lab wordt zomaar erkend.

Overigens kan dat inschrijven ook met terugwerkende kracht, dit is namelijk ook weleens gedaan, maar dan moet er dus wel met DNA terug te gaan zijn tot in het stamboek opgenomen ouderdieren. Zonder DNA bevestiging kun je een vol papier vergeten.

Terug naar de situatie in Turkmenistan.
De erkenning van een Turkmeens laboratorium is ingetrokken omdat er foutieve resultaten binnen kwamen bij een controle. Vaders op papier bleken niet de vader in de praktijk. Dat liep hoog op en leidde uiteindelijk tot een breuk. Het had te maken met verdenking van kruisen met Engelse Volbloeden om snellere renpaarden te verkrijgen, aangezien dat lucratief is (grote prijzen zijn daarbij te winnen).

Sindsdien doet Turkmenistan de stamboekopname zelf in een eigen boek.
Veel van deze paarden kunnen niet meer worden opgenomen in het moederstamboek. Of dat voor sommige toch nog opgaat is moeilijk in te schatten omdat het conflict nu al vele jaren duurt en het een erg gesloten land is. De situatie is daardoor moeilijk in te schatten. Ongeacht hoe de situatie zich ontwikkelt is het isoleren van al deze populaties sowieso geen goed idee voor de genetische diversiteit en toekomst van het ras.

Omdat er fokkers zijn die ondanks de grote geldprijzen / concurrentie op de renbaan niet kruisen met EV zijn er ook daar nog bubbels met raszuivere Tekes. Nu is raszuiverheid natuurlijk echt een hekel punt, een beetje een slangenkuil, maar ik zou persoonlijk liever een zeer goede en goed gedocumenteerde Turkoman inkruisen zonder officieel papier dan menig op papier raszuivere, want die eerste zou zelfs genetisch zomaar nauwer aan kunnen sluiten op de populatie meer traditioneel gefokte AT om maar aan te geven hoe relatief raszuiverheid is. Er zijn zelfs op papier halfbloed AT die minder EV voeren dan menig op papier volbloed. Zo arbitrair is het wel, ja.

Of (een deel van) die Turkmeense AT met terugwerkende kracht nog zijn in te schrijven weet ik niet. Dat er mooie en goede paarden tussen zitten staat buiten kijf.

Hoe zit dat met die bubbels?
Ik zal er een uitlichten.
Een Turkmeense fokker heeft haren van een hengst meegenomen naar het buitenland. Hij was heel stellig dat het paard volledig raszuiver en EV vrij was.
Dus is het DNA van dit paard nader onderzocht.

Afbeelding

De AT van Turkmenistan links laten liggen zou sowieso geen optie mogen zijn. Ze afschrijven vanwege het conflict dat is ontstaan ook niet.
Dat even terzijde...
Nu is aan de hand van 1 bos haren van 1 paard weinig heel concreets te zeggen over die gehele populatie, omdat je afhankelijk bent van het DNA dat al in de database zit en met slechts 1 paard kan het zijn dat je qua verwantschap verrast wordt. Toch is de uitkomst op zijn minst zeer opmerkelijk te noemen en kun je er wel degelijk wat over zeggen.

Deze Akhal-Teke is qua DNA getoetst op verwantschap aan in de database aanwezige paarden. Daaruit kwam niet de AT als match naar voren. Sterker nog, van de top 5 die standaard als match genoemd worden is Teke er geen. De nummer 1 match is de Turkoman, afkomstig van DNA dat destijds is afgegeven door Louise Firouz van haar paarden uit Iran.

Nummers 2 en 3 waren Arabier en Kaspisch paard. Het suggereert dat het hier een 100% Turkoman betreft.
Geen match met AT, geen match met EV.
De verhouding tot de AT was moeilijk te onderzoeken, vanwege beperkingen van het materiaal (beperkt aantal AT uit VS), dus daarover durfde de onderzoeker geen uitspraken te doen. Wat wel duidelijk naar voren kwam was dat er geen enkel spoor was van EV. Deze Teke was daar dus vrij van.

Dat suggereert dat ze er dus wel degelijk nog zijn.
Overigens staat de hengst in kwestie ook erg mooi in het traditionele Turkoman type.

De bedoeling is te proberen dit DNA onderzoek uit te breiden.
Wat dit voor het stamboek en het ras betekent is onzeker. Mede dus vanwege het conflict.


Berdien schreef:
JoSav schreef:
En een beetje dromen mag, toch? Kijken kan geen kwaad zegt men in mijn familie maar dat geldt misschien niet voor iedereen. :))
Dan is het meer kijken is kopen.


Haha, zo ging ik bijna vier jaar geleden veulens kijken. Echt kijken hoor, gewoon even op bezoek en écht niet kopen. Nou ja, het resultaat van dat kijken dendert nu door de paddock bij ons :') Ze is vandaag gemeten, ze weegt slecht 744 kilo {:}

Ik vind je uitleg over de hengsten, keuze en achtergronden echt zó interessant! Ik denk niet dat ik ooit een Teke zal hebben maar ik vind het machtig leuk om zo mee te lezen en te leren.

:') Daarom zei ik ook: voor sommigen is het meer kijken is kopen. :D :D
Slechts 744 kilo. Met recht een tank. Stokmaat?

Lief compliment, ik vind het namelijk ook leuk om over te vertellen. Er is zoveel om op te letten en het is zoveel meer dan “oh, dit vind ik een mooie hengst” omdat dat niet per definitie de juiste hengst is.


Piekosjj schreef:
Ja soms denk ik er aan om 'gewoon' even naar Estland te gaan. Opzich niet heel moeilijk want je stapt hier in stockholm gewoon de boot op naar Talinn :+ Maar ik ben bang dat ik mezelf dan echt niet kan bedwingen, en de financien voor een paard zijn er helaas nog niet op dit moment. Misschien volgend jaar. Dan kom ik wel even om advies bij jullie vragen :D

Ja als het niet goed uitkomt kun je het beter bij op een afstandje bewonderen houden. Anders wordt het gevaarlijk. :D Enne, denk dat men hier graag met je meedenkt hoor.


Dan nog even een kleine update.
Er valt weinig te melden. We wachten de komende week nog even af. Uiterlijk begin mei worden er knopen doorgehakt wat betreft fokkerij.

Mijn man is met basis grondwerk begonnen. Manari pakt dat goed op. Elke dag oefent hij met meelopen, halt houden, keren, achteruit enzovoorts.

Misschien als het mooie weer wat houdt dat ik binnenkort even met een stoeltje naast de paddock wat foto’s kan maken. Vijf minuten moet kunnen. Manari is nog lang niet klaar met verharen, maar wel al mooi goud. Muzanna zit nog wat dikker in de vacht. Ik borstel haar nu natuurlijk niet en met dit koude weer is het geen straf, denk ik.

En eens zien of ik komend weekend weer een klein deukje krijg geslagen in de lijst met PBs. :o :Y)

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:29

Interessante info weer,
Als ik het goed begrijp zeg je:
- een paar procent EV is al nadelig (hoezo precies)
- het Russische stamboek is de baas en wil alles met DNA testen hebben
- daarom zijn de Afghaanse en Turkomaanse AT's geen echte Tekes volgens hen, al zijn die wel mooi qua vorm en EV vrij

Klopt dat?
Zou jij als fokker wel sperma uit bijv Turkmenistan kunnen laten komen?
En als jij dat mooie hengsten vindt, waarom dat dan niet doen?
Oftewel, hoezo is het een probleem als je ze niet bij het Russische stamboek in kan schrijven?
Staat Manari daar dan wel ingeschreven?
Of was dat iets wat je nog met een keuring zou moeten doen?


Overigens hoef je mijn vragen natuurlijk niet te beantwoorden,
Kijk maar hoe jij je voelt :D

Ik vind het fascinerend om te lezen, maar wel ingewikkeld allemaal :o

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:16

Hier sluit ik me bij aan! Ben ook wel benieuwd, mag een paard de naam theke dragen als het niet in dat stamboek staat? Wat je beschrijft klinkt wel als goede hengst ook al is ie geen stamboek.
Hopelijk kun je even lekker in je stoeltje naast de paddock, wat zal het heerlijk zijn ze weer echt even te kunnen bekijken

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 18:58

Kom ik op terug. Ik heb daar ook wel een en ander over geschreven dus daar moet een antwoord uit te formuleren zijn. Dat vergt alsnog nogal wat dus dat kan even duren.

Zeker ook omdat er ook specifieke vragen zijn die ik zo los met dicteren moet doen.
Komt dus nog.

Weinig te updaten, behalve dat ik Manari even buiten heb bekeken en ik was erg onder de indruk van hoe ze zich ontwikkelt. Hoop zo rond haar verjaardag foto’s te kunnen maken of laten maken. :j Ze wordt echt steeds mooier.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 17:53

Legitieme vragen.
Ik zal gezien de omstandigheden mijn best doen ze te beantwoorden.
Ook daarvoor kan ik grotendeels putten uit stukken die ik al eerder opgeschreven heb. Dit is een ruwe tekst die een van de skeletstukken vormt van een boek waaraan ik werk. Er moet veel aan geschaafd worden dus hou daar rekening mee wanneer je dit leest.
Er moet ook nog veel aan gestaafd en geanalyseerd worden, maar ik hoop dat het toch ook enkele vragen kan beantwoorden. Zeker de periode en de fokkerij van Shamborant vergt nog veel meer onderzoek waar ik nog niet aan toe ben gekomen vanwege andere verplichtingen.

Kruisen is vanaf het begin geen goed idee geweest.
Maar dan moet je in de eerste plaats terug naar waarom Engelse volbloeden destijds zijn ingekruist.

Eind negentiende eeuw zijn Turkomans op stelselmatige wijze (nagenoeg) uitgeroeid om de macht van de Turkmenen eindelijk te breken.
Er bleven er volgens diverse schattingen rond of zelfs minder dan 100 over. Deze zijn grotendeels verdeeld over stoeterijen in heel het Russische rijk.

Van het ene op het andere moment was het oorspronkelijke gebruiksdoel van deze paarden er niet meer. Rooftochten werden verboden en elk militair gebruik in de ban gedaan.
Er bleef uiteindelijk een kleine militie over onder Russisch commando, maar het gros van de paarden werd verplaatst of verkocht.
Een deel werd tot slot ingezet op korte baan races die onder strenge regulering kwamen te staan en waarbij gokken werd aangemoedigd om elke notie van onrust af te leiden en de kop in te drukken.

Omdat alle paardgerelateerde activiteiten die geld opbrachten werden verboden, werd het voor de overgebleven Turkmenen vaak te duur om het kleine aantal overgebleven paarden te onderhouden.
Later vielen er wel wat kruimels te verdienen in de nieuwe vorm van paardenraces die een schim waren van hun eigen tradities, want gevormd naar Engels model dat van oorsprong was geënt op Turkmeense tradities.
Daar kwam met de communistische revolutie alsnog officieel een einde aan. Onder Turkmenen hield rond die revolutie bovendien enorm veel onrust aan, zelfs tot halverwege de jaren 30.
Het was in feite een burgeroorlog.

Terugkomend op die eerste transitie van rooftochten (waarmee goed geld werd verdiend) en onafhankelijkheid naar inlijving onder Russisch gezag, wogen in die beginjaren de kosten van fokken ook nauwelijks nog op tegen verkoop - behalve van goede paarden specifiek naar het buitenland, met name Europa.
nog, men betaalde goed geld wegens een enorm tekort aan paarden in Europa.
Aantallen en kwaliteit van paarden liepen daardoor nog verder terug.

Bij de gouverneur-generaal van Transkaspië kwam intussen het verzoek binnen om Engelse volbloedhengsten aan te kopen om het lokale paardenbestand weer op peil te krijgen.

Deze gouverneur-generaal, Koeropatkin, liet een en ander in kaart brengen.
kwam naar voren dat de wil, nut en nood er zeker was om de restanten van de Turkoman te redden. Hij leek hier zelf een van de drijvende krachten achter.
Het daarop volgende verzoek van de gouverneur om een (raszuivere) stoeterij te stichten werd met weinig enthousiasme ontvangen.

(...) knip

Het laat zien dat de waarde van deze paarden door diegenen die hun kunnen niet van dichtbij hadden meegemaakt enorm werd onderschat. Dat is een terugkerend iets in bronnenmateriaal.
(...)

Ook laat het zien dat daardoor veel te lichtvaardig werd gedacht over het kruisen met Engelse volbloed. Immers, daar was geen tekort aan en experimenten met inheemse rassen hadden reeds laten zien dat de paarden daar op het eerste oog zowel beter als groter van werden.
Bovendien werd het naar de Engelse Volbloed fokkerij traditie gemodelleerd, als voorbeeld: niet toevallig, want dit gebeurde in diezelfde periode ook in Europa en Noord-Amerika.
(..) knip
Dat de lokale paardenvolken daar (terecht) andere ideeën over hadden werd niet of nauwelijks meegenomen in de eerste rapportages.

Hoewel het Koeropatkin uiteindelijk lukte een stoeterij op te richten, bleef de situatie van de Turkmeense paarden precair.
Oorlogen, hongersnood en onrust deed ze weinig goeds.
En uiteindelijk werd er toch toe overgegaan te kruisen met Engels volbloed, met geluiden van tegenzin of ronduit weerzin van velen die enigszins betrokken waren of waren geweest bij deze paarden.

Daarbij moet nogmaals specifiek benadrukt worden dat deze eerste fokkerij vanuit overheidswege werd gemodelleerd naar Engels model, inclusief races. (...)
Ironisch wanneer men beseft dat dit Engelse model van oorsprong was gevormd naar Turkmeens model. Uiteindelijk was de drempel om daadwerkelijk Engelse Volbloeden in te kruisen mede daardoor niet heel hoog.

De stokmaat liep in deze periode drastisch terug, zo ook de kwaliteit van paarden. In plaats van de oorzaak aan te pakken zocht men de weg van de minste weerstand en de snelste en goedkoopste “oplossing”. Kruisen was het devies.
Ook voor de races zocht men steeds vluggere renpaarden en hoewel de Teke snel was legde hij het op de korte baan toch echt af tegenover de meeste Engelse Volbloeden.

(...)
De kwaliteit van de paarden ging daarop echter eerder achteruit dan vooruit. Kruisingen, ongeacht of ze een grote of kleine scheut Engels bloed voerden, waren minder bestand tegen de lokale omstandigheden, konden minder goed lange afstanden afleggen, werden sneller kreupel enzovoorts.

Ook kregen deze Anglo-Teke te kampen met kwaaltjes die voorheen onbekend leken te zijn geweest: allerhande hoefproblemen zoals slechte hoeven, dunne of gevoelige wanden en zolen of zelfs hoefkatrolontsteking, maar ook rugklachten, peesproblemen, ataxie en wobblersyndroom, spierbevangenheid, enzovoorts.
Om dat allemaal op de Engels Volbloed te schuiven is moeilijk geheel hard te maken, want het had mogelijk ook (deels) te maken met het feit dat zodra een Teke niet meekon in de vereiste training hij dood ging of werd verkocht en die strenge selectie was er niet meer.
Toch is het opvallend, en het loopt parallel met het begin van kruisen en selectie op uiterlijk.
Daarbij mag ook opgemerkt worden dat een groot deel van dergelijke kwalen min of meer bekend staan als een Engels Volbloed kwaal, terwijl deze niet werden genoemd bij Tekes.

Sinds het inkruisen ging ook het karakter erop achteruit. Wel werden ze absoluut wat sneller over korte afstanden. Over langere afstanden bleken kruisingen juist de mindere partij.

De bouw en gangen begonnen ook langzaam wat te veranderen, en niet ten gunste van de paarden zelf of de omstandigheden waaronder ze traditioneel gehouden en gebruikt werden.
Omdat de Turkoman echter van grote invloed was geweest op de ontwikkeling van de Engelse Volbloed was dat in eerste instantie subtiel te noemen.
van halfbloeden was soms op het eerste oog niet te zien dat ze gekruist waren.

Maar wat had dat kruisen verder voor gevolgen voor de populatie?
Een voorbeeld dat heel goed illustreert hoe desastreus het kruisen daadwerkelijk was is de trek van 1935.
Kort daarvoor, in 1932, was besloten het stamboek te sluiten. Dat was in eerste instantie echter vooral een beslissing op papier, een wassen neus.
Uiteindelijk werden de boeken van Akhal-Teke en Anglo-Teke zelfs bij elkaar gegooid. Dit had deels te maken met de geringe hoeveelheid paarden dat resteerde. Toch was het arbitrair te noemen. In de periode 1976-1981 heeft zelfs een tweede schifting plaatsgevonden.

De tocht van 1935 laat echter zien wat het kruisen teweegbracht. Deze tocht van Asjchabad naar Moskou, 4300 km in 84 dagen, werd ondernomen om meerdere redenen, maar liet heel goed het verschil zien tussen de Anglo-Turkomans en de volbloed Turkomans. Geen enkele van de kruisingen met Engels Volbloed haalde de finish. De tocht was dan ook bar te noemen: ruiters en paarden doorkruisten onder meer 360 kilometer van een van de meest barre woestijnen ter wereld in drie dagen, zonder water. Alle Turkomans liepen de tocht uit. Veel kruisingen stierven.

Dat lijkt een nogal bizarre uitkomst natuurlijk. Zo enorm was het contrast wel.

(...) knip

Je ziet in de jaren die daarop volgden dat met name de zuivere en nagenoeg zuivere lijnen die door Shamborant werden opgezet een significant kwaliteitsverschil blootlegden tussen traditioneel gefokte, en met name “volledig” raszuivere, Tekes ten opzichte van Tekes met een (significant) EV aandeel die voorheen in een apart boek werden bijgehouden.

(...) knip

Later loopt dat nog meer uit elkaar, wanneer korte baan races de overhand nemen, traditionele races en wedstrijden worden opgedoekt en de nadruk nog sterker komt te liggen op snelheid en juist ook op type - dankzij de successen van bijvoorbeeld Yulduz en Dagestan.
Shamborant, die het ras van (wederom) de ondergang heeft behoed, heeft bedoeld of onbedoeld in zijn selectie en uiteindelijke keuzes zelf sterk bijgedragen aan de versmalling van selectiecriteria.
Desondanks leken snelheid of type absoluut geen op zichzelf staande criteria binnen zijn fokkerij, eerder een toetsingsmethode ter bevestiging van zijn visie rondom zijn strenge selectie.
Uiteindelijk begon voor veel fokkerijen alles te draaien rond snelheid en type. Alle andere eigenschappen raakten daaraan ondergeschikt of werden regelrecht genegeerd. Dat vraagt enige uitleg.

Je ziet in de paarden die Shamborant selecteerde dat hij de eerste paarden voor zijn fokkerijprogramma niet simpelweg op snelheid of type uitkoos.
Dat had een reden; hij selecteerde enkele volledig raszuivere exemplaren. Het daarbij vermijden van EV aandeel was namelijk zeer zeker niet toevallig.
Hij selecteerde zeer streng en maakte zorgvuldig zijn keuzes op basis van de kwaliteiten van de ouderdieren zonder daarbij de oorspronkelijke Turkoman uit het oog te verliezen. Hij fokte vele zeer goede paarden die bovendien beschikten over traditionele kenmerken van de vroegere Turkoman.

Echter ontwikkelde zich in de jaren die volgden een markt voor Tekes op de korte baan en werden ze gemodelleerd naar de “sterren” van Shamborant, zoals de eerder genoemde en zeer rastypische Tekes van de Gelishikli lijn als Yulduz en Dagestan.
Later kwamen daar nog de sterren van de baan bij, zoals bijvoorbeeld Kambar en Polotli. Snelheid en type werden dominante criteria, criteria waarvoor het fundament al rond de eeuwwisseling was gelegd.
Het totaalpakket dat de Turkoman zo beroemd en berucht maakte verdween daarmee langzaam.

(...)

De teloorgang of inkrimping van belangrijke stoeterijen, waaronder die van Shamborant - waarvoor hij tijdens zijn leven enorm heeft moeten knokken - die parallel liep met de neergang en val van de Sovjet-Unie heeft de keuze voor snellere en commerciëlere hengsten nog meer in de hand gewerkt. Men moest immers om het hoofd boven water te houden een markt in stand houden.
Daardoor zie je een soort tweespalt ontstaan die werd versterkt vanaf de jaren 80 en 90 en nog verder werd uitvergroot in de afgelopen 20 jaar toen opnieuw diverse grote stoeterijen er de brui aan gaven.

Zo werd steeds meer geselecteerd op eigenschappen die met de oorspronkelijke oorlogspaarden weinig meer van doen hadden en werden onder meer “Engelse” en “warmbloedige” eigenschappen geselecteerd. In de genetica kun je bovendien niet simpelweg een rekensommetje maken.
In theorie kan volgens de berekeningen een Teke bijvoorbeeld 5% Engels Volbloed voeren, maar in de praktijk kan dit meer of minder zijn op basis van het genenpakket (deels door toeval) en op basis van selectie die dit in de hand werkt.

Wat opvallend is, is dat de naoorlogse ontwikkeling behoorlijk parallel liep met de ontwikkelingen in het Westen waarbij inkruisen met Engels Volbloed eerst cavaleriepaarden had helpen vormen en later opnieuw veredelde; dit gold tevens voor de zware warmbloeden die nadien ook in twee golven (negentiende eeuw en na de Tweede Wereldoorlog) in korte tijd tot moderne rijpaarden werden omgevormd.
Het vraagt nader onderzoek om dit goed in kaart te brengen, ook in hoeverre hierbij sprake was van een duidelijk verband.

Voor veel van oorsprong traditionele nomaden en liefhebbers gold dat zij deze ontwikkelingen met lede ogen aan zagen. Er zijn legio bronnen waarin men zich beklaagt over het kruisen en over het selecteren op enkel type of snelheid.
De moderne en “Engelse” kwaliteiten hadden weinig van doen met het oorspronkelijke gebruik van de Turkoman of de reden dat zij zo gewaardeerd werden. Door selectie en het samenbrengen van bloedlijnen nam het aantal traditionele type Tekes steeds verder af, het EV aandeel in type en procenten toe, veel “ouderwetse” Tekes vertrokken in de laatste jaren van de Sovjet-Unie en beginjaren na de val op massatransporten naar Europa of dreigden zelfs te worden geslacht.
Een groot aantal kwam in deze aanhoudend magere jaren zelfs van de honger om.

Grote stoeterijen die traditionele types, zoals de massieve en alaman types, selecteerden werden opgedoekt of ernstig ingekrompen. De paarden moesten acuut vertrekken.
Velen zijn verdwenen of kwamen bij particulieren terecht die geen flauw benul hadden van het ras of de waarde van hun soms hoog opgeleide of zeer talentvolle Tekes.

(...) knip

Men moest immers een markt voor hen vinden binnen een falend en uiteindelijk beduidend anders systeem.
Dit werkte selectie op snelheid en selectie op type verder in de hand. Oorspronkelijke kwaliteiten in karakter, hardheid en gangen van de Turkoman werden minder belangrijk binnen dat systeem dat sterk economisch gedreven werd.
werden niet langer gebruikt voor topsport in verschillende disciplines, maar enkel voor shows en races. Dit leidde tot zeer smalle selectiecriteria.
Op gangen is bijvoorbeeld een behoorlijke periode überhaupt niet geselecteerd.

(...)

In eerste instantie belandden dus veel van die traditionele Tekes, vaak bestemd voor de slacht, in Europa en via Europa in de VS. Later bracht de invloed van de foto’s van Sally Anne Thompson de vraag naar Kambar en Polotli nakomelingen in het Westen op gang die tientallen jaren standhield. Zo werd ook daar onbedoeld meer en meer op EV eigenschappen geselecteerd.

Het resultaat is een sterke versnippering binnen de fokkerij en binnen de populatie. Het aantal traditioneel gefokte Tekes is enorm teruggelopen. Er zijn nog enkele tientallen massief type Tekes, een onbekend aantal alaman type Tekes en een aanhoudend teruglopend aantal traditionele Tekes die beschikken over de kwaliteiten waarvoor hun voorvaders ooit zo beroemd en berucht waren.

Kun je de schuld dan enkel leggen bij het kruisen? Zeker niet.
Maar het heeft hen weinig goeds gebracht. Het is een beginpunt geweest van selectie die steeds verder afstand leek te nemen van de oorspronkelijke selectiemethoden en criteria.

Bovendien is de ironie van raszuiverheid daarbij voelbaar. Sinds 1976 is ouderschapsverificatie door middel van bloedgroepen typeren verplicht. In 1981 is er wederom een scheiding geweest, en in de periode die volgde zijn er paarden van de ene op de andere dag van raszuiver tot kruising gedegradeerd.
En ook dat systeem bleek daarbij niet gevrijwaard van politieke en economische conflicten.
Het leidde tot een systeem waarbij de ene Teke met hoger Engels aandeel als raszuiver te boek staat en de ander als kruising.
arbitrair systeem, waarvoor heus veel te zeggen valt, maar vanuit een historisch, cultureel, politiek én biologisch standpunt ook zeker voldoende over te verwonderen.
(...)

Gezien de cultuur-historische significantie van dit levend historisch erfgoed en in het belang van hun voortbestaan op lange termijn valt echter niet te rijmen dat er een dergelijk strikte scheiding wordt gehanteerd tussen de huidige populatie binnen het stamboek en van generatie op generatie traditioneel streng bijgehouden veelal relatief geïsoleerde populaties in Iran, Afghanistan en Turkmenistan. Zeker gezien de ontwikkelingen op het gebied van DNA en het in kaart brengen van genetische variatie en verwantschap van populaties.

Er valt dan juist niet te schuilen achter duizenden jaren geschiedenis en conflicten die zij telkens overleefd hebben, want de schade die is berokkend in de afgelopen 150 jaar valt met niets anders uit hun lange geschiedenis te vergelijken. Uiteraard kun je stellen dat de Russen hen van de ondergang hebben “gered” maar wel nadat ze ze naar de afgrond hebben gedreven en ze geregeld weer op het randje hebben gedreven.

Dan valt er vanuit datzelfde oogpunt evenmin te schuilen achter het gegeven dat de boeken nu eenmaal gesloten zijn. Vanuit een biologisch oogpunt is dat namelijk absoluut een menselijke constructie. Vanuit een historisch perspectief berust het voor een aanzienlijk deel op een raszuiverheidsmythe.

Het is en blijft arbitrair en het feit dat er op geen enkele wijze consequent wordt gehandeld wat betreft zaken als EV aandeel of inteelt, of de rol van type maakt dat dit systeem vanwege de kleine populatie niet oneindig vol te houden is, zeker niet met de groeiende tendens van castratie en gebruik van enkele populaire hengsten en bloedlijnen.

Tel daarbij op dat er in het keuren van paarden tegenwoordig weinig rekening wordt gehouden met de eigenschappen die het waarom illustreren dat dit ras oorspronkelijk door mensen als Koeropatkin voor de ondergang is behoed, in de tang van imperialisme; ook dit is op zijn minst frustrerend te noemen.
Nog altijd is type doorslaggevend. Het is alleen al te zien in de populariteit van bepaalde bloedlijnen.
de lijn Toporbai oorspronkelijk voor stond doet er weinig meer toe, wanneer een Gelishikli lijn zoveel meer type laat zien en type en snelheid nog steeds de belangrijkste criteria zijn.
En daarom zijn sommige lijnen vrijwel verdwenen en is Gelishikli een van de wijdst verspreide in het ras en wordt er van weinig type gesproken alsof het een Teke minder maakt.
Van oorsprong gebeurde dit heus met de beste bedoelingen, want Gelishikli was raszuiver en Toporbai niet. Ook dat is ironisch te noemen.
Maar hetgeen waar sommige lijnen om bekend stonden was niet altijd type, maar andere geliefde en gewilde eigenschappen die Tekes tot enorm gewilde paarden maakten.
Het hoeven simpelweg geen exoten, renpaarden of moderne rijpaarden in een bijzonder kleurtje te zijn. Ze zijn namelijk altijd veel meer dan dat geweest.




:o
De andere vragen over papier wel/niet etcetera kom ik nog op terug.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:50

Wat een ontzettend interessant, verdiepend en verdrietig makend stukje.
Je eerdere opmerkingen zijn nu in één klap in een voor mij nieuw perspectief gezet.

Ik stel mij zo voor dat er veel meer rassen zijn die een vergelijkbaar lot hebben ondergaan.

Dat stukje genetica vind ik ook een interessante kijk: het percentage zegt niet perse iets over hoe ev-Ig ze zijn.

Je zei eerder eens iets over de thekes die genetisch niet theke zijn toch? Waar moet ik die in het verhaal plaatsen?

En neem de tijd, dit was een hele lap info!

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:00

Thanks!

Voor mijn voorstellingsvermogen; zou het zeg maar te vergelijken zijn met het verschil tussen de moderne verfijnde dressuur haflinger en de ouderwetse stevige bergpony haflinger?
Maar dan nog iets extremer, als ik het zo lees?

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:04

wat een onwijs interessant stuk tekst! Dank je!

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:40

Zo, ik ben er even voor gaan zitten. Super interessant zeg!

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 16:14

Kom ik ook op terug!

Even een mini update op het fokkerij front. Ik vrees met grote vrezen dat Karakum niet gaat lukken. Ik wil komende maand sowieso dekken of insemineren en het niet op zijn beloop laten. Anders krijgen we hetzelfde probleem als vorig jaar.

De Franse hengst valt ook af. Hij is alleen ingevroren voor Frankrijk. het station verstuurt alleen binnen Frankrijk. Los van alle bijkomende kosten is minimaal 500 kilometer tot de grens reizen geen optie.
jammer. Ik denk dat zelf ophalen alleen kan als je een veearts bent en ik denk niet dat je dan alsnog de grens over mag. Zal wel niet.

Ook een vierde hengst is afgevallen om diezelfde reden.
blijven er momenteel 2 over.
Ik ben er denk ik wel uit, maar ik vind het jammer dat dit soort problemen mijn keuzes zo beperken en ik niet zelf een knoop mag doorhakken.

Een ding is zeker: als ik ooit een hengst heb betaal ik absoluut extra om hem voor wereldwijd wereldwijd in te laten vriezen. Ook al is dat veel duurder.

wat een gedoe.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:22

Jeetje, inderdaad zeg. Zo jammer dat dat de fokkerij in de weg kan zitten.
Welke hengsten heb je nu nog op het oog? En waarom wilt Karakum niet lukken? Staat hij nu ergens anders?

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 16:24

De hengst is (tijdelijk of permanent) blind geworden.

Edit.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 16:32

Ze willen kijken of hij een van hun merries wel wil dekken, maar die moet eerst haar veulen nog krijgen dus voor mij wordt het spannend. Ik wil niet weer tot juni wachten.

En je zit dus eerst met geboorte, dan hengstigheid afwachten en dan weer een week of 3 wachten tot scannen. Zoveel tijd heb ik gewoon niet.
Helaas.
Ik heb de luxe niet om een derde jaar op rij wel kosten te maken maar geen veulen te verwachten.
Dus moet ik verstandig zijn en een andere hengst kiezen.

Overigens denkt de Franse eigenaar van de hengst nog even goed met me mee over de mogelijkheden. Het is zo jammer dat zelf ophalen ook niet kan.