Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 21 van de 62 [ 1535 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 62  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

 
Profiel   

Kleur kan ook een factor zijn van niet willen. Geldt ook overigens voor hengsten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-20 12:54 



 
Profiel   

Eerst lees ik even bij. Dan de huidige stand van zaken.


Mri schreef
Ik wens je een mooi hengsten veulen dat Muzana haar type mee krijgt!
Kortom, een dekhengst waardige hengst die Nur Teke waardig is en in lijn is met jouw fokdoelen

<3 Hopen dan dat die een fijn baasje vindt die hem voor de keuring doet. :j Met de juiste kleur zou dat ook voor warmbloeden nog leuk kunnen zijn.

fleurtjeuh schreef
Gek genoeg is dit nieuws een extra motivatie voor mij om een andere baan en ander huis te zoeken, in de hoop dat ik dan de mogelijkheid heb om dit veulen te kopen...
Ik vind je filosofie en kennis over deze paarden helemaal geweldig en zou het werkelijk(is echt geen geintje) een eer vinden om een steentje bij te dragen aan het behoud van deze prachtige paarden en Nur Teke.

:o Heel mooi compliment en ik weet niet goed wat daarop te zeggen.

maitestar23 schreef
Ik volg je topic al een hele tijd vanonder een steen, dit met heel veel plezier en interesse.
Je paarden zijn echt prachtig en lijken mij ontzettend bijzonder in de omgang. En hoe je kijkt naar het fokken en alles uitpluist vind ik echt bewonderenswaardig.

Al tijden kijk ik mijn ogen uit als ik langs Argamak kom en volgens mij heb ik Karakum wel eens in de weide zien staan, maar dat was achter de hoge struiken dus kon het niet goed zien. En helaas rij ik zelf vaak in de auto dus moet ook niet teveel naar de weides gluren :+ Toch maar eens op de fiets langs dit weekend :D

Ik hoop dat het deze keer allemaal goed gaat qua Muzanna en dat dit een goed gevoel en fijne ervaringen oplevert. En natuurlijk een prachtig veulen *\o/*

Hij ziet er op dit moment erg schraal uit, vanwege het dekken in combinatie met het feit dat hij niet genoeg at. Hij is nl. geen gras gewend dus grazen is niet in zijn systeem ingebakken. Hij wist bij aankomst niet eens wat gras was.
Er staat een grote maat palomino jaarling van Karakum in de wei daar. Stalhouder was zo van haar gecharmeerd dat ze grapte haar op te laden en mee te nemen. :D :D
Ik hoop ook heel erg dat het een beetje wil slagen op een voor Muzanna fijne manier. Zodat we de negatieve ervaring ervoor echt achter ons kunnen laten.

lideli schreef
Je maakt er wel een spannend verhaal van zo haha ;)
Mooie hengst heb je uitgekozen, ik hoop dat Muzanna hem ook snel leuk gaat vinden.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de schimmel die je net liet zien. Wat een krachtige hengst om te zien

Ik duim ervoor dat Muzanna snel drachtig is

:D Ik hoop dat ze zich nog laat dekken en onverhoopt raar laat is (en vandaag hem dus alsnog toelaat) anders moeten we helaas de molen in van hengstig spuiten. :
De schimmel is een erg mooi dier, maar staat mij te ver af van de oorspronkelijke Turkoman. Hij is heel warmbloedig. :j

jokari schreef
Fijn epistel om te lezen, Josav. :)
Ik duim dat ze snel drachtig is.

:o

Retjethorse schreef
Die gestippelde Teke's zijn gaaf. :))

Dus toch Karakum... :D Hopelijk is Muzanna meteen drachtig, dan is ze snel terug bij jullie! <3
Staat ze dan bij Clara?

Je laat het klinken alsof je heel ondoordacht en plots een beslissing genomen hebt om Muzanna door die hengst te laten dekken, maar volgens mij heb je het echt goed doordacht hoor, zoals altijd. :D
Ik vind het echt geweldig om te lezen hoe jij je hengstenkeuzes maakt die en hoe doordacht die keuzes zijn.

Ze staat daar idd. :j Voor mijn doen is zo abrupt in een dag alsnog de knoop doorhakken, ook al was er vooraf al heel veel denkwerk aan vooraf gegaan, heel erg... plots ja. :))

Stippel-Tekes zijn cool, hè? Ik zou mijn merrie natuurlijk nooit door een ander ras laten dekken, maar als ik een Teke dekhengst had zou ik erg benieuwd zijn naar de combi met een stippelmerrie!

silverdapple schreef
"Common misconception" in dit topic: dat je denkt dat we niet zitten te wachten op je lange posts.

JoSav schreef
Er was trouwens nog een ding apart aan Tekes en ik werd er na het bezoek aan HH (bij het wegbrengen van Muzanna) tijdens een avondwandeling met de honden waarbij we twee paarden tegenkwamen (die van verre al omdraaiden) aan herinnerd...
Paarden stinken.
Tekes stinken niet.

Zo raar.

Grappig dat je dit benoemt.

Omwille van allergie heb ik al jaren poedels, zij laten geen haren los en hun vacht groeit daardoor in een krul. Alhoewel ze flink uit hun mond kunnen ruiken :Y) stinken ze niet, zelfs als ze nat zijn dan blijft die typische hondengeur ze bespaart. In huis ruik je ze ook niet.

Ben wel benieuwd of dit zou kunnen betekenen dat Akhal Teke's ook een verminderde allergische reactie zouden opleveren. Bij mij, tenminste.

JoSav schreef
Het is al spannend genoeg om te moeten afwachten of de dekking gaat slagen... want ik weet niet of ik een tweede keer uit logeren zou durven. Hangt echt helemaal af van hoe ze terug komt. Als ze ook maar enigszins ongelukkig is laat ik het zitten. Dan maar niet fokken. :(:)

:(:)

JoSav schreef
Traditioneel een kleur die de nomaden overigens verafschuwden en mede daardoor altijd als devies hadden “merrie licht van kleur? Kies dan een donkere hengst.” Dat perkte het risico in op een dubbel crème. Maar dan dwaal ik af. :+

Dat heeft te maken met een bijgeloof, toch? Iets over het aantrekken van het kwaad?

JoSav schreef
Enfin. De lijst met KI hengsten is kort. Echt kort.
Met de eisen die de EU stelt wordt die lijst nog korter.
Met mijn eigen eisen qua gestel, afstamming, karakter, gangen en overige eigenschappen wordt die lijst nog korter. Ik kijk ook naar voorouders en wat die doorgeven (zo komen in bepaalde lijnen kwaaltjes voor, terwijl andere juist hele sterke paarden opleveren zoals het de oorspronkelijke Turkoman betaamt...)
Dan mag de hengst ook niet te nauw verwant zijn, want je hebt binnen deze kleine populatie te maken met een precaire balans tussen verankeren (bijv. lijnteelt) en uitkruisen. Lijnteelt op een hengst die bekend staat om het doorgeven van afwijkingen is ook een no go. Niet iets waarbij je zou moeten willen verankeren. Nog los van wat hengsten zelf soms voor kwaaltjes hebben of doorgeven. :x

Dan heb je een verdere afweging. Dit veulen is voor verkoop. Drie paarden is op dit moment namelijk echt teveel. Een commerciëlere hengst is dan een optie, maar hoewel de keuze in KI dan groter is, stond het me tegen en bleef het me tegen staan. Ik heb een heel duidelijk beeld van dit ras en de richting die sommige fokkers daarmee uitgaan (en dat mogen ze zelf weten) staat daar haaks op. Zulke hengsten gebruiken strookt dan eigenlijk gewoonweg niet met mijn “visie” bij gebrek aan een beter woord.

Heb je een schatting van de hoeveelheid hengsten die KI aanbieden om een beeld te geven? En over wat voor kwaaltjes heb je het dan? Ik weet dat je hier eerder wel het een en het ander over verteld hebt, maar ik kan me niet herinneren dat je daar een specifieke post aan hebt gewijd. (Zo wel, sorry!)

JoSav schreef
Ik heb vervolgens bij diverse fokkers in Amerika geïnformeerd. Hoewel enkele ook voor de EU toelaatbaar diepvries beschikbaar hadden gold dat voor de meerderheid niet. Ook dat beperkte mijn keuze. Wel kwam ik aan de praat met een fokker die vergelijkbare “smaak” had over een nieuwe stoeterij die momenteel aan het opstarten is en de strikte instructie heeft gekregen de hengsten op het fantoom te laten springen en in te laten vriezen om zo die genen veilig te kunnen stellen. Diepvries uit de VS is dus voor volgend jaar waarschijnlijk wel een optie. Van uitmuntende hengsten waar ik al langer op aas. Ik ben in dat opzicht benieuwd of ik voor straks echt serieus een paar jaar vooruit kan qua fokplannen.

Gaaf. Wat ik hieruit begrijp, is het dus die specifieke fokker die een aantal knappe hengsten heeft staan. Wil je daar meer over vertellen of blijft dat nog even geheim?
Trouwens, als je kijkt naar potentiële hengsten, kijk je dan voor zowel Muzanna als Manari?

JoSav schreef
Zoals ik al vermoedde was dat echt een verhaal apart. En was net als bij mij het uitmuntende papier en de mooie nakomelingen doorslaggevend. Maar goed, dan dwaal ik af.

Do tell!

JoSav schreef
Ik wilde de hengst eerst nader bekijken met mijn merrie in het achterhoofd, juist ook omdat het totaal niet het type was dat ik normaal zou kiezen, afgezien van dat mooie papier.
Maar sommige Tekes zijn daarin heel apart. Voor het oog eigenlijk helemaal niet zo mooi, maar als ze dan beginnen te bewegen of als je dan hun nakomelingen ziet... :wow:
Als ik dan aan wat voorbeelden denk... Karaman... Ekemen...

Om eerlijk te zijn, heb ik het idee dat het ergste risicio dat je loopt is dat je een type veulen fokt dat niet volledig jouw visie vertolkt.
Ik heb Karaman en Ekemen gegoogled, kun je meer over hen vertellen? Vooral bij Ekemen kwam ik duidelijke foto's tegen waarbij ik wel dacht :oo dat daarmee gefokt wordt. :o

JoSav schreef
Dan krijgt ze daarna alsnog dat jaartje vrij. Dan kunnen we met het beleren van Manari hopelijk samen buitenritjes gaan doen om die kleine wat kilometers in de benen en in dat koppie te krijgen.

Hoe dan ook genoeg materiaal voor dit volgtopic dus. +:)+

Ga je een apart topic aanmaken mocht Muzanna drachtig worden of houd je het bij dit topic?

Oké, en voor nu ben ik even klaar! O:)


Zo! Jij hebt er werk in gestoken. :))
Ik heb geen idee hoe het zit met Tekes en allergieën. Ze verharen nl. wel normaal. Maar de structuur van hun vacht is anders en ik heb me heel vaak voorgehouden dat ik het me inbeeld dat de mijne niet stinken. Zo van, je vindt je eigen beesten niet stinken maar die van een ander wel. Maar ook Tekes van anderen ruiken niet. Terwijl je een ander paard al van verre “ruikt” aankomen. :+ Stinkies vind ik het... in de box, op buitenrit, in de wei. :Y)

Dubbel crème is gelinkt aan het boze oog. Ze noemen ze “chakan” ofwel blauwoog. Omdat ze vaak knijpen met de ogen werd gedacht dat boze geesten in hen huisden. Die veulens werden dan ook gedood. En dat in een cultuur waar een enorm taboe rust op het doodmaken van paarden, men nog altijd op je neerkijkt als je zegt paardenvlees te eten, de naam veranderen bij wet verboden is, ze uitsluitend met veel ceremonie mogen worden begraven, etc.

Wat betreft KI in het algemeen zijn het er momenteel wereldwijd (!) ong. 2 dozijn excl. de containers uit de Sovjet-tijd, wat betreft toelaatbaar voor Europa zijn het er ong. een dozijn. Een ander deel biedt dan ook nog KI op verzoek of op verzoek op locatie, maar dan moet je alsnog half of heel Europa door of je merrie tijdelijk in Rusland zetten.
Dat is op een populatie van een stuk of 6.000 jammerlijk te noemen.

Ik heb wel wat gezegd over kwaaltjes die voorkomen.
Dan moet je denken aan: slechte hoeven (o.a. dunne zolen). Niet rastypisch, erfenis van EV. Ook bokhoeven komen voor.
OCD. Komt i.p. weinig voor, maar sommige lijken dat door te geven.
NFS. Is op te testen, maar slechts weinigen testen. Dodelijk, recessief.
DSLD. Komt in bepaalde lijnen voor. Zeker niet rastypisch. Herkomst vooralsnog onduidelijk, maar o.a. terug te leiden tot de hengst Kir Sakar.
Cryptorchidisme. Komt schrikbarend veel voor in bepaalde bloedlijnen ivm populaire hengsten die crypto zijn/waren. Laat indalen van de ballen komt mede daardoor ook voor. Soms daalt die tweede pas na het tiende levensjaar in (!).
Lordose en andere rugproblemen komen in bepaalde families voor. Bepaald niet rastypisch voor een langeafstandspaard.
Slechte karakters komen ook in bepaalde families voor. Agressie, angst, gebrek aan bewerkbaarheid. Zeer zeker niet rastypisch. Tekes mogen zeker eenkennig zijn en op aangeven van hun mens zelfs agressie tonen, maar altijd controleerbaar.

Wat betreft de fokker in Amerika zal ik daar tzt nog een post aan wijden. Ik kijk idd. ook naar hengsten voor Manari en of het niet verstandig is direct meer dan 1 portie te bestellen en die hier op te slaan. Hangt helemaal af van het kostenplaatje. Verkoop van 2021 veulen is wat dat betreft ook bedoeld als een investering voor het voortzetten van verdere fokplannen. Maar eerst maar eens zien of ze zich wil laten dekken en drachtig wil worden...

Het verhaal van Karakum zal ik nog wel wat over vertellen binnenkort.

Wat betreft een ander type fokken... ja, voor mezelf heeft het toi type zijn plaats binnen de traditionele fokkerij. De nomaden fokten naast hun oorlogspaarden ook paradepaarden / renpaarden. Maar omdat deze heel dicht gelinkt zijn aan wat men tegenwoordig hoofdtype noemt richt ik mij liever op het type dat de komende jaren echt dreigt te verdwijnen om die onder de aandacht te brengen zodat er niet straks alleen maar hoofdtype Tekes of warmbloedige Tekes over zijn. Omdat deze hengst zeker qua bloed heel nauw gelieerd is aan het Turkoman type, hoewel toi type, vind ik hem toch geschikt om mee te fokken. Het is geen ramp als er dan een Yulduz type toi Teke uit zou komen die ik voor de verdere fokkerij op dit moment niet zou willen aanhouden simpelweg omdat ik niet de ruimte heb ook daarvoor een lijntje op te zetten.
Geen idee of dat zo duidelijk is. :=

Het verhaal van 990 Karaman is in het kort dat de Posman lijn op sterven na dood was. Karaman was hengst, maar voor de fokkerij werd hij ongeschikt geacht omdat werd bevonden dat hij bij lange na niet genoeg kwaliteit had (terwijl hij juist een interessante conformatie had). Hij werd daarom enkel op de baan gebruikt. Hij stierf onder mysterieuze omstandigheden. Toch is er op zeer beperkte schaal met hem gefokt, in de hoop te voorkomen dat de lijn zou uitsterven. Hij heeft een van de meest invloedrijke hengsten van de afgelopen 30 jaar voortgebracht die van de Posman lijn een wijdverbreide lijn heeft gemaakt.
Ekemen is op het internet door leken verguisd als schoolvoorbeeld van alles wat er lelijk en verkeerd is aan de Akhal-Teke. Een hengst met fantastische Turkomani gangen die die en een heel mooi type doorgaf aan zijn nakomelingen. En ja, ook ik vind het geen mooi dier an sich, maar zijn kwaliteiten laat hij in zijn nakomelingen zien. :j

Dat even heel erg in het kort over deze twee voorbeelden.

Ik weet nog niet of ik op KS-MK een volgtopic zal openen, of misschien pas tegen het einde. Eerst eens zien of dat fokken dit jaar überhaupt gaat lukken. Dan zien we wel weer verder.

joey2010 schreef
Oei jammer als het niet zou lukken.

Ja, nogal. Ik hoop echt dat het eens meezit. Ik vind het al moeilijk haar te moeten missen en enorm moeilijk haar zorg uit handen te moeten geven...

amaniblauw schreef
Misschien raar gedacht van mij maar misschien wil ze je er bij hebben, omdat het vorige keer traumatisch is geweest.

Ik heb geen idee. We gaan zsm weer langs om te kijken hoe ze zich voelt. Ik ken mijn merrie dus als ik haar weer zie kan ik beoordelen of ze zich er een beetje thuisvoelt of niet.

Morganlefay schreef
Kleur kan ook een factor zijn van niet willen. Geldt ook overigens voor hengsten.

Kan idd. Maar daar ga ik nu nog niet van uit. Is natuurlijk ook eenvoudig te testen door te schouwen met een van de andere hengsten. We zijn sowieso niet voor 1 gat te vangen. De eerste ingeving is dat ze op een ongelukkig moment alsnog de eisprong heeft gehad en omdat ze zich altijd maar kort laat dekken we het moment daardoor net hebben gemist. We kijken vandaag nog aan en gaan anders over tot hengstig spuiten zodra dat kan. Of we haar daarvoor eerst ophalen en daarna opnieuw brengen hangt van Muzanna af. Haar gemoedstoestand is leidend. :j

Wat dat betreft valt er dus weinig te updaten.
We gaan er zsm heen om te kijken hoe het met haar is en op basis daarvan beslissen we wat we het beste kunnen doen. Wat voor Muzanna volgens ons op dat moment het beste is zal daarin doorslaggevend zijn.
Omdat hengstig spuiten voor haar ironisch genoeg het minst ingrijpend is zal het daar waarschijnlijk op uitdraaien, of dat thuis gebeurt of op locatie moeten we nog beslissen.

Tot zover de huishoudelijke mededelingen. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-20 14:15 



 
Profiel   

Och het zal ook eens makkelijk gaan.. :(:) Had jullie dat zo gegund! Zou zo lekker zijn. Zo hup naar de hengst, hup hengst erop en hup drachtig en dan wat minder hup :P een veulen volgend jaar.

Super interessant om je uiteenzetting te lezen waarom jullie voor deze hengst hebben gekozen. Denk dat hij en Muzanna er een knap veulentje van kunnen bakken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-20 14:20 



 
Profiel   

Heerlijk om weer leesvoer van je te krijgen zo! Daar komen we de dag wel mee door :)

Ik hoop dat Muzanna zich goed voelt daar en ik hoop ook dat het dekken uiteindelijk toch wil vlotten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-20 14:23 



 
Profiel   

Wat is ook alweer het toi type waar je het over hebt?

Je hebt er vast al wel eens wat over geplaatst, maar ik kan het zo snel niet terug vinden :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-20 14:46 



 
Profiel   

Berdien schreef
Och het zal ook eens makkelijk gaan.. :(:) Had jullie dat zo gegund! Zou zo lekker zijn. Zo hup naar de hengst, hup hengst erop en hup drachtig en dan wat minder hup :P een veulen volgend jaar.

Super interessant om je uiteenzetting te lezen waarom jullie voor deze hengst hebben gekozen. Denk dat hij en Muzanna er een knap veulentje van kunnen bakken!

Ja, erg vervelend dat het dus niet gaat zoals je hoopt. Dan slaat gelijk de twijfel toe van waarom moet ik ook zo nodig fokken, arme merrie heeft al zoveel ellende meegemaakt. -O-
Had ik nu maar geld, dan startte ik gewoon een KI databank. :Y)
Niks geen gezeur met natuurlijke dekking en merrie uit handen en hengsten omwille van afstand moeten afschrijven. :+

Hoe zit het met jouw fokplannen?


Dido2316 schreef
Heerlijk om weer leesvoer van je te krijgen zo! Daar komen we de dag wel mee door :)

Ik hoop dat Muzanna zich goed voelt daar en ik hoop ook dat het dekken uiteindelijk toch wil vlotten.

<3


gerlindie schreef
Wat is ook alweer het toi type waar je het over hebt?

Je hebt er vast al wel eens wat over geplaatst, maar ik kan het zo snel niet terug vinden :o

Toi at betekent letterlijk renpaard / paradepaard. Dit waren de renpaarden en paradepaarden van de khans en andere tribale leiders onder de Turkmenen. Deze paarden liepen tijdens feestelijkheden mee in optochten en meerdere races per dag tegen uitdagers, over afstanden vanaf 6.000 m.
De hoofdmoot van de Turkoman paarden bestond echter uit oorlogspaarden, en cru gezegd langeafstandsvervoermiddelen, waarbij er onderscheid gemaakt kon worden tussen de verschillende stammen en families binnen die stammen (alleen al voor de Teke stam waren dat er vele tientallen). Elke familie had nl. een eigen voorkeur qua (sub)type paarden, was meer of minder nomadisch, meer of minder afhankelijk van rooftochten en oorlogvoering. Zo had je heel “roofzuchtige” stammen, meer sedentaire stammen, enz.

Het belangrijkste type over de gehele breedte van de Turkoman (o.a. bestaande uit Teke, Yamoud, Ersari, Saryk, Chowdur) was de alaman at, letterlijk roofpaard (oorlogspaard dus). Daarnaast had je de toi at. Binnen die types was er ook onderscheid afhankelijk van de omgevingsfactoren van de bewuste stam, te weten woestijn of halfwoestijn en berggebied. Zo kwam bij het bergtype koehakkigheid wat meer voor, en bij het woestijntype sabelbenigheid. Dat was een natuurlijks aanpassing op omgevingsfactoren. Bergtype had vaak ook een slagje kortere hals bijvoorbeeld.
Het middentype houdt het midden tussen het woestijntype en het bergtype en veelal ook het midden tussen toi type en alaman type. Mijn merrie is een klassieke middentype merrie. :j

Het meest klassieke, bekende voorbeeld van een toi at is de Saryk hengst Boinou die van enorme invloed is geweest op de moderne ontwikkeling van de Akhal-Teke (ironisch genoeg dus geen Teke uit de Akhal oase...) en mede een verklaring waarom het hoofdtype zo sterk is geënt op dat “windhond type” renpaard. En dat was juist historisch gezien geen meerderheid.

De hengst Karakum is deels geënt op dat oorspronkelijke type, via de erfenis van Vladimir Shamborant, o.a. via Gelishikli zoons Yulduz en Gundogar, waaruit invloedrijke hoofdtype lijnen zijn ontstaan; Gelishikli en Gundogar (v. Gelishikli) vormen als bloedlijnen samen zeker een derde van de totale populatie Tekes.
Karakum was zelf erg succesvol op de baan als 2 en 3-jarige. Tijdens het seizoen als driejarige is hij echter verkocht en daarmee was zijn carrière in de rensport ineens voorbij.
Het renpaard type kun je dan ook goed terug zien bij deze hengst, op papier en in de praktijk.

Tot slot nog een filmpje van Gelishikli en Yulduz.


Tip: geluid uit als je niet van Russische schlager :+ houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-20 16:17 



 
Profiel   

Interessant weer!
Dankjewel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-20 20:23 



 
Profiel   

Grappig die muziek die je onder veel Akhal-Teke filmpjes hoort :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-20 23:09 



 
Profiel   

Mijn fokplannen staan in de ijskast.. Heb eens uitgezocht hoe dat gaat met bevroren sperma en hoeveel ze daarvoor gescand moeten worden. Sil zou dan waarschijnlijk naar een dekstation of kliniek moeten. Maar Sil is zo’n zenuwpees, zo snel van slag als ze in een nieuwe situatie komt en ook niet zo goed met vreemden.. Het zou haar allemaal enorm veel stress opleveren. En dat is het me niet waard.. Plus dat dit seizoen qua leuke dingen ruk is, en ze dan volgend jaar niet zou mogen ivm dracht. En ik heb haar juist gekocht voor de leuke dingen :))

Mja en Feyre zou ook een optie zijn maar daar heb ik CPL bij geconstateerd ;( Superk*t. Daar ga ik dus niet mee fokken.

En zo gingen alle plannen hop het raam uit := Maaaaaar het is niet allemaal stom hoor. Ik heb dagen op een roze (blonde? :)) ) wolk gezeten:
[ img ]
:+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-20 23:18 



 
Profiel   

Prachtig stukje weer geschreven.
Ik lees ze aandachtig en wat leuk om het oude filmmateriaal erbij te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-20 06:50 



 
Profiel   

gerlindie schreef
Interessant weer!
Dankjewel :)

Astu. :D


Lynnepinny schreef
Grappig die muziek die je onder veel Akhal-Teke filmpjes hoort :')

Tja, eens. :')


Berdien schreef
Mijn fokplannen staan in de ijskast.. Heb eens uitgezocht hoe dat gaat met bevroren sperma en hoeveel ze daarvoor gescand moeten worden. Sil zou dan waarschijnlijk naar een dekstation of kliniek moeten. Maar Sil is zo’n zenuwpees, zo snel van slag als ze in een nieuwe situatie komt en ook niet zo goed met vreemden.. Het zou haar allemaal enorm veel stress opleveren. En dat is het me niet waard.. Plus dat dit seizoen qua leuke dingen ruk is, en ze dan volgend jaar niet zou mogen ivm dracht. En ik heb haar juist gekocht voor de leuke dingen :))

Mja en Feyre zou ook een optie zijn maar daar heb ik CPL bij geconstateerd ;( Superk*t. Daar ga ik dus niet mee fokken.

En zo gingen alle plannen hop het raam uit := Maaaaaar het is niet allemaal stom hoor. Ik heb dagen op een roze (blonde? :)) ) wolk gezeten:
[ [url=m/lWdA2e.jpg]Afbeelding[/url] ]
:+:

Heel begrijpelijk! Ik hoop dat Muzanna zulke vooruitgang blijft boeken met scannen, want ik wil toch heel graag diepvries importeren. :j Gelukkig is zij verder geen zenuwpees oid en zal ik tzt ook in overleg gaan met een Teke-ervaren DA. :j

Wat naar zeg dat Feyre CPL heeft. |( Rotziekte en zo jong al. Wel heel verstandig dat je het fokken met haar dan achterwege laat, ook al is ze zo leuk. <3

Verder :wow: *\o/* Appeltje eitje voor stoere Feyre zeker?


joey2010 schreef
Prachtig stukje weer geschreven.
Ik lees ze aandachtig en wat leuk om het oude filmmateriaal erbij te zien.

Dank u. :D :D
Ik zal er eens om denken weer eens wat vaker ook historisch materiaal te plaatsen!


Verder update wat betreft Muzanna...

Muzanna kan zelf wel laten zien wat ze van haar logeeradres vindt...

[ img ]
[ img ]





We zijn dus even langs geweest. Ze was zoals het een Teke betaamt lichtelijk beledigd dat ik nu pas weer mijn gezicht liet zien. Goed teken, want in Duitsland vloog ze zowat in mijn broekzak want ik mocht niet meer weg. De hele tijd plakte ze totaal aan mij want ik mocht echt niet zonder haar weg. Ook at ze haar eten niet, iets waarvan we nu heel goed beseffen dat het een heel slecht teken is. Dit keer niets van dat alles.

Ik heb haar wat aan de hand laten grazen, daarna in de bak gedaan. Met grazen onverstoorbaar en in de bak wilde ze meteen rollen. Ook een goed teken. Pas toen ik aanstalten maakte weer weg te gaan liet ze merken dat ze dat een beetje gek vond en ben ik nog eventjes gebleven. We hebben daarna een uitgebreid rondje langs de nakomelingen gedaan en de merries en daarna heb ik Muzanna weer even laten grazen. Ze voelde zich goed en er werd uiterst voorzichtig gedaan wat betreft grazen etc. dus hebben we besloten haar voorlopig nog even daar te laten. Volgende week gaan we weer langs.
Vermoeden is dat DA zich heeft vergist en het eitje gezien haar hengstig gedrag kort na aankomst al is gesprongen en ze donderdag daarom nog geen agressie richting hengst toonde itt de vrijdag en zaterdag toen ze echt gericht naar hem sloeg.

Ken ik mijn eigen merrie toch het beste.
Tot zover. Lange dag gehad dus ik pak even mijn rust. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-20 20:17 



 
Profiel   

Oh super zeg dat Muzanna zich daar best goed voelt! :D Ben jij ook even gerust gesteld. :(:)
Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Clara niet goed verzorgd zou worden.

Wel balen dat jullie net de hengstigheid gemist hebben. -O- Wat is de volgende stap dan? Hengstig spuiten of wachten op de volgende hengstigheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-20 20:38 



 
Profiel   

Het is ook meer “hoe voelt zij zich na dat trauma? Zonder haar mensen, zonder haar Muzka, op een vreemde plek gezien ze zoveel geslotener is geworden...”

We gaan idd hengstig spuiten. Ironisch genoeg voor Muzanna het minst ingrijpend, want laten scannen door een vreemde zijn we nog niet aan toe. Dus doen we liever niet. Dan is hengstig spuiten de “vriendelijkste” keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-20 20:45 



 
Profiel   

Ja tuurlijk, maar zolang jij niet weet dat zij zich goed in haar vel voelt, zal jij waarschijnlijk ook niet gerust slapen. Wat ik volkomen snap hoor. Ik zou Aliaa ook niet graag uit handen geven. := Het liefst van al zou ik haar aan huis hebben staan.

Mijn duimen blijven draaien dat ze spoedig drachtig is! *\o/*

Uit interesse: wanneer laat je haar hengstig spuiten? Moet dat op een bepaald moment in de cyclus of maakt dat totaal niet uit?
Ik heb totaal geen verstand van fokken. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-20 21:02 



 
Profiel   

Lief dat je voor ons duimt!
Ik zal het kort proberen uit te leggen hoe het ong. werkt.
Het moet idd op een bepaald moment in de cyclus.
Bij de eisprong komt het eitje vrij uit het eiblaasje.
Het dan lege eiblaasje verandert in een geel lichaam dat progesteron produceert (een hormoon dat helpt een dracht in stand te houden). De merrie is dan dus niet meer hengstig. Dat geldt echter ook als er geen sprake is van bevruchting. Dan wordt het geel lichaam later in de cyclus weer afgebroken onder invloed van het hormoon prostaglandine want dan gaat die cyclus gewoon door.
Bij hengstig spuiten moet je dus wachten op het ontstaan van het geel lichaam en wordt er eerder prostaglandine (of een synthetische variant daarvan) ingespoten dan de baarmoeder natuurlijk produceert. Die hormoonpiek leidt tot de afbraak van het geel lichaam en daardoor wordt de merrie weer hengstig. Ze wordt dan wat eerder weer hengstig dan wanneer je de natuur zijn gang laat gaan.
Als je op een ander moment (bijv. te vroeg) spuit heeft dat weinig zin.
Je moet ong. 7-10 dagen na de vorige eisprong spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 13:15 



 
Profiel   

Ik hou het kort, want leef even onder een steen.
Muzanna is vanochtend gedekt. Ging heel ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 13:31 



 
Profiel   

Duimen duimen duimen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 13:43 



 
Profiel   

Jeeejjj! Goed nieuws! :j

Ik duim ook voor jullie

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 14:14 



 
Profiel   

Ik duim mee...
Fijn dat het zo ontspannen ging..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 14:30 



 
Profiel   

Fijn ! Duimen dat dat succesvol is !

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 15:30 



 
Profiel   

Spannend. Hoop dat het blijft plakken. Duim duim duim.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 15:38 



 
Profiel   

Vooral je laatste zinnetje is erg fijn! Voor jou ook een opluchting dat dit dus een goede keuze was!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 16:20 



 
Profiel   

Ik ga heel hard duimen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 17:56 



 
Profiel   

Oh fijn zeg! Duimen draaien dat het van de eerste keer raak is! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 18:02 



 
Profiel   

Wauw, ongeveer een uur later maar ik ben weer bij gelezen. Wat schrijf je duidelijk en fijn. Ontzettend interessant om jouw uitleg te lezen, dankjewel dat je er zo de tijd voor neemt.

En goed nieuws op de valreep! Gefeliciteerd met de dekking, ik hoop zo voor je dat het pakt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 19:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 21 van de 62 [ 1535 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 62  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen