[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 22:23

Prairy schreef:
Ik heb je hele topic gelezen en had allerlei vragen, maar voor nu hou ik het even bij : heel veel sterkte gewenst, hopelijk gaat het snel nog beter.

Dankjewel. Stel je vragen gerust hoor. Ik heb misschien niet altijd tijd om meteen of uitgebreid te beantwoorden, maar doe met alle liefde mijn best. :D ;)

Nikkay

Berichten: 506
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:28

Ook ik kom onder mijn steen vandaan om je nog even sterkte te wensen, ik hoop dat alles goed komt en ik wilde even zeggen hoe ontzettend mooi jouw beestjes zijn! Die zou ik wel eens voor de lens willen hebben ;)

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:24

pfwiet Josav, dit is niet het soort updates dat ik hoop te lezen als ik nog een keer op Bokt kom. :oo

Godzijdank lijkt ze nu weer in orde. Wat een stress voor jullie...

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:09

Jeetje dat is dan schrikken geweest. Gelukkig lijkt alles weer de goede kant op te gaan.
De mijne ( paint) is op 2 jarige leeftijd ook hb geweest. Hij stond op een hele grote volle weide met 5 andere paardjes.
Nooit gedacht dat een 2 jarige die lekker rent en speelt en natuurlijk groeit zo gevoelig voor hb kon zijn.

Hij is nu 9 en ik heb alle medewerking van de stalling om te doen wat ik wil qua weide ( ik doe aan strookbegrazing)en geef hooi bij in de zomer, en de stalling laat alleen pakjes hooi komen ipv voordroog omdat Joey daar ook echt niet tegen kan.
Ik weet uit ervaring dat hb op tijd van n uur echt de kop op kan steken maar ook zo snel weer kan afnemen wanneer je het meteen in de gaten hebt.
De mijne krijgt warme hoeven en ook meteen pulsatie. Hij krijgt ook verder geen appels / wortels / peren want dit triggert ook hb. Verder inderdaad altijd opletten naar het voer wat hij krijgt. Ik pluis alles uit.

Gelukkig heb je al "ervaring" met het sober houden van paardjes ;) .
Ben echt blij dat ze weer is opgeknapt.
Ik ben gezegend met zo'n fijne meedenkende stal

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:11

Jeetje wat schrikken zeg! Maar wat fijn dat ze zo snel is opgeknapt.

Ik wist wel dat het een bijzonder ras was, maar dat dat zo ver door trekt in ook voerbeleid had ik me nooit zo gerealiseerd. Als je erover nadenkt is het wel logisch, maar het lijkt me wel lastig! Wat dat betreft heb ik het maar makkelijk met mijn blonde holle bolle gijs :))

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:34

Jeetje wat schrikken zeg!
Wat ik mij dan afvraag, staan ze dan wel in de zomer op de weide of maar voor een paar uurtjes?
En krijgen ze dan minimaal hooi en brok oid? Sorry ben er oprecht benieuwd naar hoe hun rantsoen eruitziet :)

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:10

JoSav schreef:
Prairy schreef:
Ik heb je hele topic gelezen en had allerlei vragen, maar voor nu hou ik het even bij : heel veel sterkte gewenst, hopelijk gaat het snel nog beter.

Dankjewel. Stel je vragen gerust hoor. Ik heb misschien niet altijd tijd om meteen of uitgebreid te beantwoorden, maar doe met alle liefde mijn best. :D ;)


Haha ok here goes :P

Waar ik eigenlijk het meest benieuwd naar ben, als je een paard uit het buitenland koopt, hoe weet je dan dat die klik er is / komt? Dat jij echt zijn/haar mens bent? Ik heb altijd wat meer tijd nodig om een klik met een paard te maken en dat houdt me het meest tegen om maar 'gewoon zo een paard te kopen' (welk paard dan ook). En hoe weet je dat ze gezond zijn? En of je toch liever een merrie of een hengst/ruim hebt?

En nu met dat voeren, hoe nauw komt dat en hoeveel tijd ben je daarmee kwijt? Ik ben zeer geïnteresseerd in het ras maar weet ook van mezelf dat ik er kriegel van wordt en stress van krijg als ik de hele tijd met het voer bezig moet zijn (net een van mijn katten laten inslapen na een gevecht tegen nierfalen 4 jaar lang, dus ik kan het wel maar gelukkig word ik er niet van)

Mijn man is gek op Shires, gaat dat samen met een AT of verschillen die karakters te veel? Ze zouden samen aan huis komen te staan. Ik ben eigenlijk van plan een soort paddock paradise te maken met een pad rondom het voedselbos en een paar (kleinere) stukken weide, en dan hebben ze nog het grootste gedeelte van ongeveer 0,8ha bos tot beschikking. En uiteraard een schuilstal.

En wat nou als mijn paard verliefd wordt op mijn man als ik hem uit het buitenland haal :')
Hij is bijna 2 meter en weegt zo'n 110kg, kan hij er ook mee rijden of is dat te zwaar?

Kunnen ze ook alleen staan als het andere paard even weg is bijv voor een buitenrit?

Om maar even te beginnen haha.

Gaat het al weer wat beter met de kleine?

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:29

Jorieke, heel veel sterkte. Goed dat je jet nu weer onder controle hebt (of heel sterk lijkt dat het nu onder controle is).

Het is toch oppassen (zelfs met een "13 in een dozijn" warmbloed) met het rijke nederlandse voer.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:47

@Prairy,
Als AT eigenaar kan ik een aantal van je vragen beantwoorden (al is mijn Teke gelukkig niet zo extreem gevoelig voor HB als Manari en haar moeder, dus de vraag over het voeren laat ik aan JoSav over).

AT's zijn supersociaal - die van mij (ruin) "moet" (als ik het zou toestaan ;) ) met elk paard waar hij langskomt of dat hij tegenkomt begroeten. Hij is bij voorkeur gek op alle grote rassen - zijn beste vriend vroeger was een Zeeuws trekpaard. Zijn favo vriendinnetje idem. Dus een shire als gezelschap lijkt me geen probleem. Hoogstens misschien qua dieet (maar met een paddockparadise zou dit geen probleem moeten zijn).
Aan de andere kant, er is hier een AT eigenaar met een merrie die weer niet door een deur lijkt te kunnen met andere paarden. Dus misschien hangt dit net als met alle andere rassen van het karakter per paard af - en niet van de raseigenschappen. Of van het geslacht :D

Je toekomstige paradise klinkt wel echt als een paradijsje. Die van mij zou het geweldig vinden.
Alleen staan hangt helemaal af van het paard en zijn ervaringen. De ene kan het wel en de andere niet.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 14:13

Manari is vrolijk, hoeven weer minder warm en benen nog wat verder geslonken. We blijven natuurlijk alert en ze wordt meerdere keren per dag gecontroleerd.

Nikkay schreef:
Ook ik kom onder mijn steen vandaan om je nog even sterkte te wensen, ik hoop dat alles goed komt en ik wilde even zeggen hoe ontzettend mooi jouw beestjes zijn! Die zou ik wel eens voor de lens willen hebben ;)

Dankje! Je bent welkom hoor, al wonen wij dan wel in Verweggistan. :+ :Y)

jokari schreef:
pfwiet Josav, dit is niet het soort updates dat ik hoop te lezen als ik nog een keer op Bokt kom. :oo

Godzijdank lijkt ze nu weer in orde. Wat een stress voor jullie...

Ja, jij weet alles van deze ellende. Ik moet zeggen dat ik het zaterdag ook wel even heel somber inzag. Haar hoeven waren echt loeiheet. Je kon er bij wijze van een eitje op bakken. Echt, lieve hemel zeg...
Nadat de injectie begon te werken was ze ineens helemaal van de wereld zo uitgeput van de strijd. Arm ding. Als je haar nu zag zou je bijna vergeten hoe ziek ze was.

joey2010 schreef:
Jeetje dat is dan schrikken geweest. Gelukkig lijkt alles weer de goede kant op te gaan.
De mijne ( paint) is op 2 jarige leeftijd ook hb geweest. Hij stond op een hele grote volle weide met 5 andere paardjes.
Nooit gedacht dat een 2 jarige die lekker rent en speelt en natuurlijk groeit zo gevoelig voor hb kon zijn.

Hij is nu 9 en ik heb alle medewerking van de stalling om te doen wat ik wil qua weide ( ik doe aan strookbegrazing)en geef hooi bij in de zomer, en de stalling laat alleen pakjes hooi komen ipv voordroog omdat Joey daar ook echt niet tegen kan.
Ik weet uit ervaring dat hb op tijd van n uur echt de kop op kan steken maar ook zo snel weer kan afnemen wanneer je het meteen in de gaten hebt.
De mijne krijgt warme hoeven en ook meteen pulsatie. Hij krijgt ook verder geen appels / wortels / peren want dit triggert ook hb. Verder inderdaad altijd opletten naar het voer wat hij krijgt. Ik pluis alles uit.

Gelukkig heb je al "ervaring" met het sober houden van paardjes ;) .
Ben echt blij dat ze weer is opgeknapt.
Ik ben gezegend met zo'n fijne meedenkende stal

Heftig hè, zo jong nog en dan zoiets! Ik had dit zeker niet op zo’n leeftijd verwacht juist omdat ze nog zo hard groeit en geen grammetje te veel weegt. Het is een uitdaging om zulke paarden op een pensionstal te houden want je moet idd echt geluk hebben met een goede stalhouder die echt aanvaart dat je paard speciale noden heeft. En dan ook stalgenoten die je paard niet een appeltje of sneetje brood toestoppen. Want nee, dat ene appeltje kán niet.
Is je paardje daarna nooit meer ziek geweest?
Ik moet zeggen dat Muzanna nu inmiddels ook al een hele tijd stabiel is. Toch zit het dagelijks controleren er echt ingebrand. :o

Berdien schreef:
Jeetje wat schrikken zeg! Maar wat fijn dat ze zo snel is opgeknapt.

Ik wist wel dat het een bijzonder ras was, maar dat dat zo ver door trekt in ook voerbeleid had ik me nooit zo gerealiseerd. Als je erover nadenkt is het wel logisch, maar het lijkt me wel lastig! Wat dat betreft heb ik het maar makkelijk met mijn blonde holle bolle gijs :))

Zeker lastig en iets dat ik geïnteresseerden altijd op het hart druk: pas op met voeren! En ook niet elke weide is geschikt!
Dan is een tinker in die zin idd misschien toch makkelijker. Tekes zijn stiekem toch een extreem ras zowel qua karakter als qua voeren. :+


_Tarzan schreef:
Jeetje wat schrikken zeg!
Wat ik mij dan afvraag, staan ze dan wel in de zomer op de weide of maar voor een paar uurtjes?
En krijgen ze dan minimaal hooi en brok oid? Sorry ben er oprecht benieuwd naar hoe hun rantsoen eruitziet :)

Ik pak je vragen hierin ook mee Prairy!

De ene Teke is extremer dan de andere en het lijkt er ook op dat Tekes waarvan al enkele generaties hier leven er iets minder gevoelig op zijn. Van huis uit zijn het echter paarden die al duizenden jaren op een extreem dieet staan in een extreem klimaat. Dan is een gematigd klimaat met jaarrond overvloed oppassen geblazen. Standaard onderhoudsbrok is vragen om problemen, klakkeloos in het gras zetten is vragen om problemen.
Er zijn fokkers die hun Tekes jaarrond buiten hebben in onze contreien. Ik vind het vragen om problemen, maar de ene wei is de andere niet.

Dat is dus wel een ding. Rantsoen moet dus afgestemd worden.
In principe kunnen ze in de zomer 24/7 buiten, maar het gras moet wel geschikt zijn anders groeien ze dicht. Er zijn dus fokkers die in Europa de paarden gewoon jaarrond de hele dag buiten hebben, maar ik zou het zelf afraden (afhankelijk van de regio). Je eigen gras kan nl. geschikt zijn maar dat van de buren niet en Engels raaigras en klaver overheersen een weide snel.
En als ik zie hoe dik sommige fokkers hun Tekes houden krijg ik er hartkloppingen van.

Ik heb Muzanna al jaren niet meer 24/7 in de wei in de zomer en tegenwoordig met graasmasker. Meestal van 7-8 tot 4-5 en in de winter van 9-3 in de wei. Verder paddock en stal. Met extreem weer blijven ze een dag binnen of eerder naar buiten en eerder naar binnen.
Boxen zijn wel lekker ruim, die dienen ook als kraambox. Een paddock paradise heb ik overwogen maar die zijn er nog weinig in de regio en dan is de keuze en kwaliteit beperkt. Over de huidige stal ben ik erg tevreden, want alles gaat in overleg en we zitten meestal op 1 lijn. Er is overigens ook een bokker met Tekes die ze op een eigen PP heeft lopen en dat gaat heel goed.
Fluctuatie in fructaangehalte is meteen merkbaar. Of dat bij gewone paarden ook zo is weet ik niet want die controleer ik niet. :+

Ze krijgt nagenoeg onbeperkt hooi, maar dit is laag in energie, gemiddeld in eiwitten en laag in suikers. Herkomst is eigen land pensionhouder en ik weet alle ins en outs qua weidebeleid, hooien etc. Geloof dat ik daarin de enige ben van stal, maar ik heb dan ook een paard met special needs :=
Omdat ze niet drachtig is vul ik dat alleen aan in vitaminen en mineralen. Daarnaast krijgt ze Gluco Balance om te helpen in de suikerafbraak. Af en toe wat paardenbloem en andere (on)kruiden.
Ze krijgt verder niet meer dan vit. korrel en een klein beetje subli dieetmix om die korrels en supplementen onder te mengen. En dan kost het echt geen moeite haar op gewicht te houden, bepaald niet.
Ze heeft wel altijd wat te knabbelen, maar dat is dan geschikt hooi of (gehakseld) stro.
Wanneer ze meer arbeid verricht duurt het echt ff voor ze wat ribbiger wordt in verhouding tot het werk dat ze doet en dan is het een kwestie van handje muesli erbij en dat is dan genoeg. Ze is wat dat betreft dus heel economisch.
Waarom Subli?
Subli dieetmix voer ik pas sinds ze de samenstelling hebben aangepast (minder suikers) en ik doe nu ze niet/nauwelijks werkt ong. 6 maanden met een zak van 20 kg. Ze krijgt dus echt heel erg weinig (100-125 g per dag).
De reden dat ik dat voer is omdat ze kieskeurig is en voer met een fijnere ingrediëntenlijst gewoonweg weigert te eten. Omdat het maar zo weinig is vind ik dat niet zo’n punt.

Er zijn echter ook Tekes met een veel onrustiger karakter (vind dat zelf niet rastypisch, maar er zijn er best veel van tegenwoordig) die zich overal druk om maken en die kun je meer voeren want die maken zich net als veel EV sneller druk en dat kost energie. Dat is voor nomadenpaarden uit een extreem gebied natuurlijk niet handig en dus niet rastypisch want wat er voor handen is daar moet je het mee doen, heb je meer nodig dan er is dan tja... verhonger je...
Maar, hoog in zetmeel en hoog in eiwit is veel van het voer daar wel, echter zijn de hoeveelheden en arbeid daar afgestemd op wat het paard ook daadwerkelijk verbruikt. Het hooi daar is trouwens ook heel anders, veelal van luzerne en Perzische klaver.

Een PP raad ik absoluut aan voor Tekes!
En mijn Tekes zijn ook zeer sociaal. Die kunnen goed met alle paarden mits die respectvol zijn want zo niet dan worden ze wel op hun plek gezet. Dat deed mijn veulen al met 4 maanden trouwens.
Mijn merrie kan heel goed alleen zijn en er kan zo een vreemd paard bij. Ze is dus zeer sociaal, maar overigens wel dominant en een alfa type. Veulen idem.
Soort zoekt soort dat geldt wel, maar absoluut heel sociale paarden in mijn ervaring.

Voor een grote kerel raad ik een grotere Teke van het middentype of massieve type aan. Mijn man misstaat echt niet op mijn kleine middentype merrie hoor! Die hoeft echt niet per se op een Shire (goed, hij is ook geen 2 meter lang, maar alsnog wel “NLer” lang...) Tekes van het alaman type (middentype en massieve type) werden vaak behoorlijk belast op tochten van honderden kms was 100+kg zeker geen uitzondering. De extreem lange, rankere Tekes van het toi type (hoofdtype) zou ik meer mee oppassen. Letten op een goede rug en niet te extreem langgelijnd dan kan er echt wel een flinke kerel mee rijden. Tekes hebben nl. ook een hogere botdichtheid dan andere rassen.

Sideswipe schreef:
Jorieke, heel veel sterkte. Goed dat je jet nu weer onder controle hebt (of heel sterk lijkt dat het nu onder controle is).

Het is toch oppassen (zelfs met een "13 in een dozijn" warmbloed) met het rijke nederlandse voer.

Ja, ook wel. Alleen bij warmbloeden steekt het denk ik vaker de kop op als ze al te dik zijn en dat hoeft bij Tekes niet eens zo te zijn. Genoeg Tekes die perfect op gewicht waren en toch HB werden. Kijk maar naar die kleine van mij... |(
Standaard brok is voor mij echt “hell no” en zo ook merriebrok bij dracht of veulenbrok. Dat standaard voer zit zoveel zetmeel in vaak... Dat kregen de onze dan ook niet. Ik voerde Manari zelfs maar voor 300 kg en aan de onderzijde van de adviesschaal Vitalbix terwijl ze zeker rond 400 kg zit inmiddels. Nu krijgt ze alleen vit. korrel en hetzelfde supplement als Muzanna. Naar meer kan ze voorlopig fluiten. Echt crisis heb er grijze haren van! :')


zippora schreef:
*knip*
Of van het geslacht :D

Nee hoor, de mijne zijn beide ook zeer sociaal.
zippora schreef:
*knip*
Je toekomstige paradise klinkt wel echt als een paradijsje. Die van mij zou het geweldig vinden.
Alleen staan hangt helemaal af van het paard en zijn ervaringen. De ene kan het wel en de andere niet.

Eens! :D :D

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:45

Prairy schreef:
Waar ik eigenlijk het meest benieuwd naar ben, als je een paard uit het buitenland koopt, hoe weet je dan dat die klik er is / komt? Dat jij echt zijn/haar mens bent? Ik heb altijd wat meer tijd nodig om een klik met een paard te maken en dat houdt me het meest tegen om maar 'gewoon zo een paard te kopen' (welk paard dan ook). En hoe weet je dat ze gezond zijn? En of je toch liever een merrie of een hengst/ruim hebt?


En deze vraag, kun je daar nog iets over zeggen? Hier ben ik wel heel benieuwd naar namelijk, hoe je dan een nieuw paard selecteert als je een paard wil gaan kopen, zonder dat je die dan vooraf al gezien hebt.

Dank voor de uitgebreide antwoorden op de rest, stelt me wel iets gerust :)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 15:17

Ja, dat is een goede vraag, hoor.
Tekes kiezen hun mens vaak zelf.
Muzanna komt uit Rusland. Met een goede tussenpersoon zou ik dat niemand afraden. Ik wist hoe haar karakter was en wat haar nukken waren nog voor ik haar gezien had. Een ervaren tussenpersoon kan je dus heel goed helpen een paard te vinden dat een karakter heeft dat bij je past. Mijn eigen tussenpersoon heeft letterlijk gezegd dat ze liefst zoveel mogelijk weet over de koper en wat deze zoekt zodat ze de voor paard en mens zo perfect mogelijke match kan maken en zowel paard als koper er levenslang gelukkig mee zijn. Zij plaatst nl. het liefst Tekes voor het leven.

Je kunt dus zeker met een goede tussenpersoon een goede match vinden.
Een klik komt dan meestal wel.
Het is zeker niet bij alle Tekes zoals het bij mijn man en Manari is gelopen, nl. liefde op het eerste gezicht.
Ik kan inmiddels echt heel erg veel met Manari en heb absoluut een klik met haar, maar mijn man is haar alles. Dat wil niet zeggen dat ze zonder hem en met alleen mij niet gelukkig zou zijn.
Bij hem gaat alleen veel gewoon vanzelf, waar ik meer moet onderhandelen. Voor hem geeft ze met alles meteen en direct de volle 100% en ja dat is heel bijzonder om te zien. Dat is wat ik heb met Muzanna en hoewel die klik er direct was heb ik daar ook aan moeten bouwen, hoor!

Ik ken ook het verhaal van een Teke eigenaar die een merrie kocht die tijdens het proefrijden (meermalen) echt een droompaard was en dacht een geweldige klik te hebben. Eenmaal thuis heeft het maanden geduurd voor ze weer met de merrie door 1 deur kon en ze eindelijk echt een band en klik hadden. Meerdere keren heeft ze op het punt gestaan haar terug te brengen want het kostte echt bloed, zweet en tranen. Veel tranen. Maar uiteindelijk had ze het vertrouwen en respect gewonnen en waren ze vrienden voor het leven.
Dergelijke verhalen heb ik vaker gehoord. Zeker met volwassen Tekes komt dat vaker voor. Ik heb een veulen gekocht en die zijn daarin iets plooibaarder.

Qua ruin/hengst of merrie is het denk ik afhankelijk van het karakter en je eigen voorkeuren.
Ik zou mezelf zeker niet als merriemens classificeren en heb toch echt 2 merries. Mijn oudste merrie is alleen lastiger in de omgang op de dag van haar eisprong. Verder is ze heel gelijkmatig. Kan een kind zo mee wegrijden. Ik zou zelf niet snel een ruin kopen, maar dat is meer omdat ik ambities in de fokkerij heb en dan kun je met een ruin niet zoveel. :+

Ruin is voor de import wel duurder trouwens! Dus als je van buiten de EU haalt (bijv. Rusland) zou ik eerder een hengst aanraden als je een ruin wilt; castreren kan thuis wel.
Wel worden hengsten in Rusland niet altijd even braaf opgevoed, meer machismo, dus dat is wel iets om rekening mee te houden of je dat aandurft om meer manieren bij te brengen. Echter, een goede tussenpersoon kent de paarden en weet of het een brave hengst is of dat ie baldadiger is.

Gezondheid is net als hier: laten keuren door onafhankelijk DA. Foto’s kunnen per mail naar je eigen DA. Daarnaast zal een goede tussenpersoon vertellen wat hij/zij weet over het paard en de ouderdieren. Zou daar ook over doorvragen. Verborgen gebreken komen weleens voor en dan is een contract héél belangrijk. Bij kopen in Rusland en Centraal-Azië geeft dat iets minder zekerheid dan binnen de EU maar zeker de hoog aangeschreven tussenpersonen werken niet voor niets heel hard om hun goede reputatie te houden. Zij bekijken de paarden en beoordelen het paard op gebreken en laten zo nodig zelf een DA komen. Omdat veel fokkers graag met hen samenwerken doen zij ook hun best om transparant te zijn.
DNA is verplicht voor de papieren dus afstamming wordt gecontroleerd. Daar is weleens iets mee misgegaan, maar dat komt heel weinig voor.
Maar net als bij andere rassen heb je uiteraard betrouwbare en minder betrouwbare verkopers.
Als ik nu een Teke zou willen kopen zou ik mij absoluut niet tot de EU beperken en zeker ook in Rusland en Kazachstan kijken bijv.
Voor iemand die de kanalen niet kent kan ik me echter goed voorstellen dat dit eng lijkt. Een goede tussenpersoon en iemand die vloeiend Russisch spreekt is dan absoluut aan te raden. :j
Ik vond het zelf helemaal niet zo lastig om een paard in Rusland te kopen en hierheen te halen, maar mijn tussenpersoon heeft me ook wel veel uit handen genomen hoor en tussen aankoop en aankomst ook enorm goed op de hoogte gehouden. :)
En ook voor kopen in de EU als je het ras niet kent: neem een tussenpersoon/kenner in de arm!

Een tussenpersoon maakt nl. ook een selectie voor je op basis van je eisen/wensen.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:56


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:54

zippora schreef:
@Prairy,
Als AT eigenaar kan ik een aantal van je vragen beantwoorden (al is mijn Teke gelukkig niet zo extreem gevoelig voor HB als Manari en haar moeder, dus de vraag over het voeren laat ik aan JoSav over).


Aan de andere kant, er is hier een AT eigenaar met een merrie die weer niet door een deur lijkt te kunnen met andere paarden. Dus misschien hangt dit net als met alle andere rassen van het karakter per paard af - en niet van de raseigenschappen. Of van het geslacht :D

:D

Ik geloof dat dit over de mijne gaat! :')
De mijne is vooral boos op andere paarden wanneer ik (of mijn moeder) in de buurt ben. Op extreme dagen worden andere paarden echt weggejaagd (paarden lopen bij ons niet samen, maar elk apart op hun eigen stukje weide). Langs andere paarden passeren lukt ons zelden zonder oren in de nek. Maar langs de andere kant is de mijne wel bijna altijd de eerste om eens te gaan kijken bij andere paarden, om vervolgens boos tz worden. :')
Wanneer mijn AT op stal staat tussen 2 andere paarden in, resulteert dit ook in een zuurder paard in het algemeen. Ze werd zo nijdig dat ze letterlijk de muren op vloog wanneer de andere paarden over de muur heen komen kijken, vooral wanneer ze aan het eten is. Ik heb haar nu van box veranderd waar ze rustiger staat, in de hoop dat dat helpt.

Ik heb mijn merrie slechts met 1 ander paard weten kroelen en ook dat was gedaan zodra ik in de buurt kwam. Dan werd het paard zonder pardon weggejaagd.

Volgens mij ligt het gedrag op de weide naar andere paardeb toe eerder aan mijn aanwezigheid. :o

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:38

Wat een mooie heldere uitleg, dankjewel!
Ik vind het geweldig hoe gefascineerd jij kunt schrijven over dit ras!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:45

Ik ga ook 2 keer per dag ernaar toe.
Ik ben er vaak om 6.00 uur s ochtends , en in de namiddag.
Gewoon even voelen aan zijn hoeven ;) .
Gelukkig gaat het de afgelopen jaren heel erg goed , ik rij ook veel km met hem . Ik merk dat we het daardoor mooi onder controle houden. Heel af en toe kunnen zijn hoeven wat warmer zijn en dan krijgt hij alleen arm hooi voor 3 dagen en dan is het weer onder controle.



Ben zo blij dat ze is opgeknapt.
Ja het is gek he dat ze op die leeftijd al zo gevoelig voor hb kunnen zijn.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:51

Josav, jee wat schrikken zeg dat je je kleine meisje zo aantreft.
Gelukkig lijkt het nu wat beter te gaan.
Hopelijk komt het niet meer terug.
Ze zullen wel blij zijn dat je weer thuis bent!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 13:32

Na een tip ben ik me weer eens (en nu verder) aan het inlezen over de rol van darmflora bij HB. Immers, daar begint het probleem meestal. Manari heeft haar basis darmflora van haar moeder gekregen. Daar komt dan ook mogelijk de gevoeligheid vandaan. Die darmflora is al generaties lang ingesteld op steppe en woestijn. Dat is moeilijk te veranderen, ook al eet je al lang “ander” (ruw)voer. (Anders waren poep transplantaties bij mensen ook geen ding!) Muzanna heeft zelf qua eten ook een sterke voorkeur voor hooi en stro en een gevoeligheid voor suikers. Dat is er moeilijk uit te krijgen.
Manari idem: als ze kan kiezen tussen het eten van de buurvrouwen dan kiest ze het hooi van Muzanna. Interessant, wel. Want fruit wordt wel heel gretig om gebedeld dus de inherente drang naar suikers die dieren hebben zit er ook gewoon in.

Enfin, de darmflora wordt opgebouwd uit een stukje genetische aanleg en hetgeen de moeder meegeeft (o.a. via het eten van mest door het veulen).
Daar lees ik me als ik tijd heb wat verder over in.
Immers, voor de fokkerij betekent dat in mijn geval dat ik die gevoeligheid via de moeder door kan geven.
Want, het is niet voor niets opgevallen dat Tekes waarvan al enkele generaties hier leven die gevoeligheid veel minder is en bij Arabieren waarvan al vele generaties hier leven die gevoeligheid vrijwel niet lijkt te bestaan.
Die darmen zijn ingesteld op het ruwvoer hier. Alsnog oppassen met overvoeren etc. maar ze kunnen wel vaak voordroog verdragen of 24/7 (mits geen overgewicht) in het gras.
En dat is interessant en zet me aan het denken.
Afgelopen zaterdag heeft de DA al een mestmonster meegenomen. Op die uitslag wacht ik nog. Maar dat is meer voor echt afwijkende dingen als wormen en slechte bacteriën. Maar de bacteriën ingesteld op steppe en woestijn zijn niet per definitie slecht, alleen niet in staat op het verwerken van ons vette gras.
Wel iets waar ik me verder in ga verdiepen. Incl. het fenomeen poeptransplantatie bij paarden... want bij paarden wist ik niet dat dit ook al een ding was. :=

Dan nog ff een update over onze patiënt.
Ze is vrolijk en actief. De hoeven zijn nog iets warmer dan normaal, maar het begint er echt al op te lijken.
Gisteren verveelde ze zich te pletter in de paddock en besloot ze naar China te graven. Als ze het echt te bont maakt zoeken we naar een andere oplossing (immers, te wild doen is ook niet goed) maar voorlopig is elke dag rust op de paddock en koelen van de hoeven mooi meegenomen.

Vooralsnog denk ik niet dat het gras de boosdoener was, maar de kuil. Maar wie weet wat er nog uit de mest naar voren komt...


Hannanas schreef:
Heb gelijk even gegoogled.
Vindt jij zelf dit ook een mooi voorbeeld van het massieve type?
https://www.akhalteke.ee/polv/toporbai.php
[ [url=m/o1Wq9a.png]Afbeelding[/url] ]


Tillya Kush is, ondanks zijn Anglo-Teke moeder, echt een uitstekend voorbeeld van het massieve alaman type. Van de bloedlijn van zijn vader, Toporbai, is weinig over - vooral qua type. Sowieso is Toporbai nooit op een raszuivere merrie gebruikt. Dit was nl. niet een populair type en “men vond” Toporbai niet van voldoende kwaliteit voor raszuivere merries. Het EV bloed moest de nakomelingen dan verbeteren. Achteraf bleek dat een grote vergissing en is men erop terug gekomen, maar dat is een ander verhaal.
Een lijntje loopt nog via Rokot en diens nakomelingen.
Daarvan staat een hele interessante zoon met een heel oorspronkelijk type in Europa. Die heb ik (bovenaan) op mijn lijstje staan voor Muzanna mocht ik komend jaar weer durven proberen te fokken.

Retjethorse schreef:
Volgens mij ligt het gedrag op de weide naar andere paardeb toe eerder aan mijn aanwezigheid. :o

Jaloezie is wel een ding.
En ik denk dat jouw merrie daarnaast wat onzekerder is.
De onze zijn nl. ook jaloers, maar uiten dat met minder... theater. :+ :D


_Tarzan schreef:
Wat een mooie heldere uitleg, dankjewel!
Ik vind het geweldig hoe gefascineerd jij kunt schrijven over dit ras!

:o :D Ik ga graag op de praatstoel zitten hoor, als het op paarden en geschiedenis aankomt. Tekes zijn dan helemaal een ding. :Y)

joey2010 schreef:
Ja het is gek he dat ze op die leeftijd al zo gevoelig voor hb kunnen zijn.

Ik kreeg dus de tip over darmflora en ja... het veulen krijgt de basis mee van de moeder... dus dan is het eigenlijk niet zo gek. Of daar bij Muzanna iets aan te fixen valt weet ik niet en of dat inmiddels ook al wat beter is weet ik ook niet. Daar ga ik me dus even in verdiepen, want het maakt een toekomstig veulen voor verkoop voor een particulier stukken lastiger want “even” wat minder mooi ruwvoer voeren kàn dan niet. En als dat zonder overleg in de opfok gebeurt heb je misschien al de poppen aan het dansen... dus ik ga hier wat mee doen. :j Het heeft me aan het denken gezet!

ieris schreef:
Josav, jee wat schrikken zeg dat je je kleine meisje zo aantreft.
Gelukkig lijkt het nu wat beter te gaan.
Hopelijk komt het niet meer terug.
Ze zullen wel blij zijn dat je weer thuis bent!


Toen ik terugkwam waren ze vooral beledigd, want waar was ik al die tijd? >;)
We hebben nu de voorzorgsmaatregelen voor Muzanna ook bij Manari en Muzanna is nu al 2 jaar stabiel (sinds halverwege dracht) dus dat biedt hoop.

Verder wil ik mensen niet teveel afschrikken, maar ik vermoed dus dat er absoluut iets speelt in de uiting van genen en darmflora bij importpaarden dat maakt dat deze zoveel gevoeliger zijn dan de Tekes die hier al generaties gefokt worden. Dat verschil is wel opvallend. Een beetje een allochtoon versus autochtoon gebeuren: de autochtone (met ouders die hier geboren zijn) Tekes zijn meer ingesteld op het leven hier en hebben ook van de moeder darmflora voor hier (of meer voor hier) meegekregen en zijn daarom minder gevoelig terwijl de allochtone Tekes (import of kinderen van import) een darmflora en genenpakket (uiting van genen iig) hebben die zijn ingesteld op het leven in steppe en woestijn.

Als ik kijk naar de Tekes die HB zijn geworden valt op dat de allochtone groep vele malen gevoeliger lijkt.
Dat wordt verder ondersteund door het verhaal van Arabische paarden waarvan al generaties hier gefokt worden. Dat is bij Tekes niet zo. Maar de Tekes met enkele generaties hier zijn veel minder gevoelig.
Alsnog oppassen, maar echt een enorm verschil...

Enfin, mijn hersenspinsels naar aanleiding van een PB van een andere Teke eigenaar met een autochtone “Europese” Teke.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:05

Interessant om te lezen.

Voor mij zou een autochtone AT dus waarschijnlijk interessanter zijn omdat ik domweg (nog) niet de kennis heb van voedingswaardes en ik het eerlijk gezegd ook niet zo zie zitten om alles echt helemaal uit te pluizen (respect voor jou dat je dat wel doet!).

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 16:09

Een waarvan iig de moeder hier geboren is, is wat dat betreft “makkelijker” ja. Alsnog moet je een scherper voerbeleid hanteren dan bij een warmbloed maar dat luistert veel minder nauw, want veel van die Tekes krijgen “gewoon” voordroog en staan vaak “gewoon” buiten. Wel is het dan alsnog belangrijk ze niet te dik te laten worden en te zorgen dat ze kunnen bewegen. Qua brok is een muesli/brok/mengsel met weinig suiker en zetmeel het beste. Ik hanteer voor een ex-HBer een max van 10-11% suiker+zetmeel en voor een gezonde een max van rond 15% tot evt. 20 afhankelijk van hoeveel je ervan moet voeren. Bij Manari was dat niet aan de orde want die kreeg sowieso een mengsel met max. 11% want dat at ze al mee bij de moeder. Als ze weinig werk doen is ruwvoer met vit./min. korrel overigens meer dan voldoende.
Voor een Teke in de groei adviseer ik getest hooi en vitalbix breed&grow maar dan wel aan de onderkant van het voeradvies van de verpakking.
Ik heb tijdens de dracht zelfs samen met een voedingsdeskundige een beleid vastgelegd van maand tot maand afgestemd op mijn merrie in combinatie met de gegevens (samenstelling) van het ruwvoer. In geval van een dusdanig extreme en geïmporteerde merrie vond ik dat het geld meer dan waard.

Alleen als ze echt topsport doen moet er meer voer in, maar dat is voor de meeste niet zo snel aan de orde. Idem met dracht. Maar dat is sowieso iets waarvoor men zich goed moet inlezen, want fokken met deze paarden vergt als je het goed wilt doen zeker ook voorbereiding. :j


Nou, de beide dames zijn wat eerder naar binnen gehaald (nu, net) want Manari werd gewoon gevaarlijk baldadig met slaan en schoppen naar de draden.
We gaan het dus waarschijnlijk, ook omdat het verder zo goed gaat, omgooien. In de ochtend paddock arrest en dan mag ze in de middag met graasmasker met de veulens spelen in het land. Uiteindelijk kan dat hopelijk zonder masker maar voor nu is dit dan denk ik de “beste” oplossing. Zo boos rond crossen en steigeren enz. is ook niks en in de ochtend gedraagt ze zich vooralsnog wel heel goed.
Het is ook wat met zo’n jonkie rustig proberen te houden. {:)-:(

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:47

ik kruip even onder mijn meelees-steen vandaan.
Misschien heel raar gedacht, maar je geeft aan: veule neet ontlasting van moeder en komt zo aan de bacterien voor de darmflora. Zou het dan werken als het veulen de poep van een andere merrie zou binnen krijgen? van een merrie die wel al vele generaties/oorspronkelijk "van hier" is?

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:58

Poeptransplantaties zijn bij paarden ook een ding hoor... :=
(Oh, en bij koeien!)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:10

Heel interessant om te lezen, en eigenlijk ook iets waar ik nooit bij stil gestaan heb... Zeker goed om weten vooraleer er een tweede bij komt. :j Dit is toch een belangrijke factor om rekening mee te houden, want ik denk niet dat ik een Teke zoals Manari en Muzanna zo sober kan houden als nodig is. :=

Succes met Manari! :+ Zo te horen vindt ze de paddock ongelooflijk saai. :') Ze weten toch zo goed wat ze willen he, die Teke's! :D En ze kunnen zich daarin prima uitdrukken ook, de mijne ook daarnet nog. _O-

JoSav schreef:
Retjethorse schreef:
Volgens mij ligt het gedrag op de weide naar andere paardeb toe eerder aan mijn aanwezigheid. :o

Jaloezie is wel een ding.
En ik denk dat jouw merrie daarnaast wat onzekerder is.
De onze zijn nl. ook jaloers, maar uiten dat met minder... theater. :+ :D
Onzekerheid zal ook zeker meespelen bij Aliaa. :j

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 20:25

Mri schreef:
ik kruip even onder mijn meelees-steen vandaan.
Misschien heel raar gedacht, maar je geeft aan: veule neet ontlasting van moeder en komt zo aan de bacterien voor de darmflora. Zou het dan werken als het veulen de poep van een andere merrie zou binnen krijgen? van een merrie die wel al vele generaties/oorspronkelijk "van hier" is?

Een interessante vraag. Die ga ik zeker meenemen!


Nummus schreef:
Poeptransplantaties zijn bij paarden ook een ding hoor... :=
(Oh, en bij koeien!)

Weer wat geleerd. :D

Retjethorse schreef:
Heel interessant om te lezen, en eigenlijk ook iets waar ik nooit bij stil gestaan heb... Zeker goed om weten vooraleer er een tweede bij komt. :j Dit is toch een belangrijke factor om rekening mee te houden, want ik denk niet dat ik een Teke zoals Manari en Muzanna zo sober kan houden als nodig is. :=

Succes met Manari! :+ Zo te horen vindt ze de paddock ongelooflijk saai. :') Ze weten toch zo goed wat ze willen he, die Teke's! :D En ze kunnen zich daarin prima uitdrukken ook, de mijne ook daarnet nog. _O-

Ik denk dat er ook een mogelijkheid is dat er bij Manari ook nog iets in de genexpressie meespeelt, omdat haar moeder tijdens de dracht, zo tussen de 40 en 60 dagen ong. HB is geweest en dat dit in combinatie met de stress/pijn/medicatie/e.d. mogelijk in de genen een en ander aan en uit heeft gezet. Dat speelt mogelijk bij haar ook nog mee. Zo heb ik eens over een studie gehoord over afgelegen gebied in Canada dat te maken kreeg met extreem noodweer waardoor stroom uitviel en ze langere tijd van de buitenwereld en hulpverlening werden afgesloten. Vrouwen die zwanger waren hebben ze toen opgevolgd en er bleek bij de daarna geboren kinderen m.n. wanneer dit tijdens het derde trimester (geloof ik) was gebeurd eea aan de hand te zijn qua leerachterstanden, ADHD en soortgelijke toestanden, omgang met stress, problemen, enz. enz. en dat werd gekoppeld aan de extreme stress e.d. tijdens de zwangerschap.
Zo werden er meer studies gedaan en dat bleek dus een ding te zijn wat betreft de genexpressie. Dus in het genenpakket van de ongeboren baby werden dan dingen aan en uitgezet. Heel interessant en daar moest ik dus aan denken.
Dat dus nog los van het hele darmflora verhaal.
Hele interessante materie. Dus wordt vervolgd...

In elk geval allerlei stof tot nadenken dat ik aan DA en/of faculteit ga voorleggen. Hier wil ik nl. iets mee. :j
Alleen al met het oog op de beide merries en evt. toekomstige fokplannen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:52

Ik lees en leef nog steeds mee op de achtergrond, ik kwam vandeweek langs een hele interessante nieuwe serie op curiositystream, het heet Dynamic Genomes, het beschrijft precies wat jij zegt en nog veel meer. Dus mocht je een account hebben daar, het is absoluut de moeite waard.