Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 62 [ 1535 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 62  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

 
Profiel   

oh , ik vind dat wel een heel mooie hengst!

Leuk dat je toch dekplannen maakt voor volgend jaar :D D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 10:37 



 
Profiel   

Even voor de zekerheid: Muzka is Manari's bijnaampje? :+ Ik ben er niet heel erg in thuis blijkbaar.
Wel ontzettend lastig dat ze zelf haar boxdeur open doet. _O- Maar ook wel weer grappig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 10:50 



 
Profiel   

Wat een leuk ding is Manari toch. Ben trouwens benieuwd, rijdt jouw man ook op Muzanna of heeft hij dit in het verleden gedaan? Of wacht hij op Manari? Wat lief trouwens dat je hond zo goed op je past en bij je wil zijn. Volgens mij zijn jullie ( jij en je man) echt ontzettend goed voor al jullie beestjes, zo fijn om te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 10:59 



 
Profiel   

*Komt ook even binnenvallen als stille meelezer*

Wauw die hengst! Wilde je eigenlijk de vraag stellen hoe ze het in de sport doen maar zo te zien zijn ze daar ook goed in, gaaf dier!

Ik blijf ook echt fan van je merries, prachtige paarden!

Zijn er in Nederland eigenlijk ook fokkers of moet je echt in het buitenland zijn wil je een AT ‘aanschaffen’?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 11:30 



 
Profiel   

kimmie261 schreef
oh , ik vind dat wel een heel mooie hengst!

Leuk dat je toch dekplannen maakt voor volgend jaar :D D

Oh, ik ben er nog niet over uit hoor. Mijn man vindt dat we het gewoon moeten doen, maar omdat mijn situatie qua inkomen voor volgend jaar nog erg onzeker is weet ik niet of ik dat wel aandurf. Met hoe goed Muzanna nu gaat zou ik het in dat opzicht misschien wel durven... maar ik weet het dus nog niet. :+

En idd een mooie hengst hoor! Maar wel (erg) modern. Als je zijn vader bekijkt en de vader van zijn moeder begrijp je wel dat daar behoorlijk wat showtype achter zit. :j Bij die laatste komt altijd onherroepelijk de vraag “wordt die überhaupt gereden?” :Y) Ik heb daar nog wel minder flatterende foto’s van.
Hier Amadei in renconditie.
Hier zijn vader Dagat in wat vollere conditie (en wintervacht). Zie je wel waar ie zijn maat van heeft want ja, hij is groot. :j
Zoon van de befaamde Gaigisiz. En zeker best een interessant gefokte hengst, alleen is deze bloedlijn de laatste jaren énorm verspreid omdat Gaigisiz eigenhandig deze bloedlijn weer nieuw leven heeft ingeblazen.
En nog een paar van de vader van de moeder, hieronder.

Tosha heeft o.a. extreme hooded eyes
En een arm bespierde rug met veel schoft
Hij behoort dan ook tot een van de extremere types
In zandgroeve
Foto’s door A. Baboev.

Tokhtamysh is een hengst die altijd veel, heel veel, reacties oproept. :D
In dat opzicht is het moeilijk voor te stellen dat hij tot dezelfde bloedlijn behoort als Manari en haar vader. Heel anders gefokt. Wel een interessant detail is dat hij een directe zoon is van Khalif (1969). Hij is het product van een van de vele waardevolle buizen diepvriessperma die in Rusland nog altijd worden opgeslagen van hengsten die soms al meer dan 40 jaar dood zijn.

Amadei Geli is gefokt voor een combinatie van show en sport en voor de sport verkocht. Hij is aangekocht door Herbert Blatt die meerdere Tekes in DE heeft goed laten keuren en laten uitbrengen. De fam. Schmid is mede-eigenaar en brengt hem uit. Ze hebben veel verwachtingen van hem. Hij doet het vooralsnog erg leuk en je begrijpt waarom hun oog specifiek op hem is gevallen. :j

Nummus schreef
Even voor de zekerheid: Muzka is Manari's bijnaampje? :+ Ik ben er niet heel erg in thuis blijkbaar.
Wel ontzettend lastig dat ze zelf haar boxdeur open doet. _O- Maar ook wel weer grappig.

Haha, ja Muzka is het koosnaampje voor Manari. Zo noemden we haar toen ze nog in de buik zat en we niet wisten of het een hengst of merrie zou zijn als een soort “mini-Muzanna” en dat is een beetje blijven hangen. :Y)
Vooralsnog blijft ze braaf in de box staan. Ik denk dat ze er alleen uit gaat als dingen haar te lang duren? :+

Algato schreef
Wat een leuk ding is Manari toch. Ben trouwens benieuwd, rijdt jouw man ook op Muzanna of heeft hij dit in het verleden gedaan? Of wacht hij op Manari? Wat lief trouwens dat je hond zo goed op je past en bij je wil zijn. Volgens mij zijn jullie ( jij en je man) echt ontzettend goed voor al jullie beestjes, zo fijn om te lezen.

Nee, mijn man was van huis uit doodsbenauwd voor paarden. := Muzanna heeft hem vertrouwen geleerd en gaandeweg heeft ie geleerd paarden te lezen. Hij heeft weleens een rondje met haar gestapt maar meer eigenlijk niet. Hij had nooit de behoefte, omdat Muzanna echt mijn paard is. Wel heeft ie bij tijd en wijle grondwerk met haar gedaan of haar gelongeerd als ik dat niet kon (ziek, in het buitenland, etc.) Op de huidige stal hoeft dat niet meer omdat haar aan het werk houden geen noodzaak is (voerbeleid is nu nl. volledig in overeenstemming afgestemd op mijn merrie). Hij wil wel als ik Muzanna weer wat heb opgepakt les gaan volgen met haar zodat ie de basis er wel in heeft zitten voor Manari straks.
En lief van je. Ik vind het voor mijn dieren heel belangrijk dat ze zichzelf kunnen en mogen zijn en zich dan ook durven uitdrukken. Willen ze iets, willen ze iets niet, vinden ze ergens iets van? Dat mag allemaal “gezegd” worden. Als je dat biedt krijg je heel erg veel terug van ze. :j Dan willen ze ook veel voor je doen.
Had het er gisteren nog over met de stalhouder. Hoeveel fijner Muzanna nu loopt en hoeveel meer ze nu aanbiedt. En het voorheen wel allemaal deed, maar niet vragen om meer of meer aanbieden dan ik vroeg. Stalhouder zei dat ze ervan overtuigd was dat wanneer toen het nog niet zo goed met haar ging iemand anders die dingen van haar had gevraagd ze waarschijnlijk een dikke nee had verkocht. Voor mij doet ze het dan toch (al denk ik dan meteen, lief paard doe het dan vooral niet, haha.)

_Tarzan schreef
*Komt ook even binnenvallen als stille meelezer*

Wauw die hengst! Wilde je eigenlijk de vraag stellen hoe ze het in de sport doen maar zo te zien zijn ze daar ook goed in, gaaf dier!

Ik blijf ook echt fan van je merries, prachtige paarden!

Zijn er in Nederland eigenlijk ook fokkers of moet je echt in het buitenland zijn wil je een AT ‘aanschaffen’?

Tekes zijn heel atletisch en hebben veel te bieden voor met name eventing. In de VS hebben ze het daar in 3 day eventing zelfs tot Olympische selectie geschopt (maar helaas door omstandigheden geen OS). Sinds enkele jaren worden ze weer wat vaker op hoog niveau uitgebracht, ook in Grand Prix dressuur bijv. Omdat ze relatief zeldzaam en duur zijn, nog altijd te kampen hebben met vooroordelen, erg onbekend=onbemind als sportpaard en bovendien qua omgang geen motorfiets verstandhouding tussen paard en ruiter accepteren zie je ze nog altijd weinig.
Kruisingen zie je meer, veel meer, maar meestal niet geadverteerd als half Teke oid.
Toen mevr. Schmid haar Russische warmbloed als half-Teke promootte riep dat ook reacties op (vader is de AT hengst Atom) want hij is Russisch warmbloed of Orlov Rostopchin. Ja. Met een AT vader. :D

Ik heb nog niet zo lang geleden meerdere posts gedaan over Tekes in de sport. Ik zou even kunnen kijken daarvan weer wat op te snorren, maar tot die tijd...

In Rusland is recent nog een tijd een Teke uitgebracht door een Olympisch dressuurruiter. Waarom ze hem niet meer uitbrengt weet ik niet, hij is terug naar zijn oude ruiter. Ze had op filmpjes voor het oog wel veel ruzie met hem dus denk dat haar rijstijl hem echt niet paste. Tekes zijn... tja... specifiek. :Y)
In Duitsland wordt er een opgeleid in de klassieke dressuur en lopen enkele veelbelovende jonge paarden rond. Rusland worden er ook diverse in de hogere sport uitgebracht, o.a. door Uspensky.
En Shenandoah Farm brengt inmiddels geloof ik ook weer wat Tekes uit (zij waren jarenlang de drijvende kracht achter Tekes in eventing in de VS).
Geloof dat een Franse eventer momenteel een stel jonge Tekes opleidt en zo zullen we waarschijnlijk de komende jaren nog wel wat vaker Tekes gaan tegenkomen.
Of ze als zodanig te herkennen zijn zonder metallic velletje en het cliché beeld dat mensen van het ras hebben (zo’n windhondpaard) wanneer er een de ring in stapt is een tweede. Dat is al jaren nl. een issue. Dat was in navolging van Absent (jaren zestig!) en diens succesvolle nakomelingen in dressuur en springsport al het geval.
Iets met het hardnekkige beeld van het metallic palomino renpaard Kambar te Pjatigorsk... -O- :+ Die is zelfs door de Penny verspreid. Terwijl het verhaal van Absent veel penny-waardiger is. :Y)

In NL zijn enkele kleinschalige fokkers en er is een stoeterij in Drenthe. Zij hebben totaal een stuk of 30 paarden staan meestal. Meestal divers jong spul 0-4 jaar te koop, soms wat ouder en beleerd. Wel vrij warmbloedig type (ook qua karakter soms). Moet je van houden. En hoe lang zij nog doorgaan weet ik ook niet, eigenaren zijn al in de 80 inmiddels.
Voor de rest ben je wel op het buitenland aangewezen, maar niet al te ver Duitsland in heb je al enkele stoeterijen zitten. :j Voor veel mensen die niet specifiek op zoek zijn naar een bepaald ras is dat toch teveel gedoe. Dan is van Groningen naar Limburg rijden voor een paard al “te” (terwijl dat niet per definitie dichterbij is).
Ik heb mijn merrie destijds in Rusland gekocht en dat is me heel erg meegevallen. Mocht ik ooit weer een of meerdere Tekes kopen zou ik me daar dus zeker niet door laten weerhouden en gewoon wereldwijd kijken wat er binnen mijn wensen te vinden is. Maar ja, ik zou dan ook niet weten wat ik met een paard van een ander ras moet. :)) Dus dan heeft kijken voor een paard in mijn omgeving niet zoveel zin. Die kunnen schrikken en dat soort fratsen. Mij te eng hoor! :+
Laatst een paard verplaatst op de poetsplaats. Ik was helemaal vergeten dat de vacht van andere paardenrassen zo anders is. Dat was wel een rare ervaring. := Meteen allemaal andere paarden op stal gaan aanraken. Apart, haha. Ik ben paardenwereldvreemd geworden ofzo.
Wat ernstig. }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 12:50 



 
Profiel   

Mooie duidelijke en uitgebreide uitleg, zeer interessant om te lezen!

Maar verschillen AT dan echt zo veel met onze doorsnee paarden omdat je zegt van het schrikken en de vacht? Ik vind het wel echt heel interessant aangezien het een heel onbekend ras is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 15:06 



 
Profiel   

Die Tosha vind ik niet echt mooi nee, die "vader"dan weer wel, die kleur , prachtig gewoon...

Op FB zag ik laatst een filmpje van een Teke op hoog dressuur niveau , met een oudere ruiter ( was op een groep voor 50+ ers, dus dan wordt van alles getagd met "oudjes" die nog rijden... :') ) ', die liep netjes hoor :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 15:15 



 
Profiel   

Amadei is inderdaad een gave hengst! <3 Die volg ik ook wat op. :))

Herkenbaar het steeds open schuren van wondjes, hier loopt er nog zo eentje. :+

Leuk om te lezen dat Muzanna zich steeds beter en beter gaat voelen en aangeeft meer te willen doen! *\o/* Zoals Muzanna jou aanvoelt en voor jou zorgt, ben ik er zeker van dat ze doorheeft dat eens wandelen nog te moeilijk is voor jou. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 22:13 



 
Profiel   

:= En hoe lang duurt het voor Muzka iets "te lang" vindt duren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 13:53 



 
Profiel   

Ik vind dat extreme juist gaaf :D

JoSav schreef
Van schreef
Roek is weer niet dragend. Vorige keer waren we duidelijk te vroeg geweest maar dit keer zaten we echt wel goed dus ontzettend balen.
Ik snap je zorgen wat betreft de EPI. Op dit moment wijst alles erop dat het niet om de erfelijke variant gaat maar zeker weet je het natuurlijk nooit. Het fijne aan een reu is is dat je nog jaren kan wachten voor je een besluit neemt. Overigens is het altijd honger hebben wel een familie trekje. Ravi's vader heeft zich letterlijk doodgegeten maar die had geen epi. Roek heeft dat overigens niet, madam is best kieskeurig

Wat een pech, zeg! Elke keer weer zo’n onderneming en dan voor niks. Gelukkig is Roek nog jong dus heb je toch nog tijd. Heb met Inara bewust pas na haar vierde gefokt ivm epilepsie dat dan grotendeels is uitgesloten.
Roek lijkt qua eten meer op een Groenendaeler. Meer dan haar mama, want die vrat zich ook graag een slag in de rondte. Bindi is ook veel kieskeuriger. Die blieft ook veel dingen niet. Wat hebben we al kilo’s en kilo’s aan vlees en brok weggegooid... voor wie interesse heeft, we hebben nog een zak nutrivet inne puppybrokken staan waar we 2 dagen van hebben geprobeerd te voeren... deze week gekocht, 12 kilo, gratis af te halen. :+ Zonde om weg te gooien.
We voeren overigens brok naast kvv en barf ivm oppas die vlees en diertjes voeren zielig vindt. :D
We zijn qua voer nu maar over op de Engelse brok die Eli ook krijgt. Even met Fediaf richtlijnen zelf maar een rekensommetje gedaan of ze dat niet toch mag hebben, want die vindt ze heerlijk. }:0
Het is wat. Met de paarden ook al menig rekensommetje gedaan, haha.
Gelukkig is Roek niet zo extreem qua eten. Als ze iets echt niet wil werkt het meestal wel om Ravi als harrydehijger ernaast te zetten :))
De laatste weken wou ze echt geen brok eten zo had ze nog nooit gedaan dus ging er echt vanuit dat ze drachtig was maar niet dus.
Dat hele gedoe er omheen maakt het nu zo rot om met niks te eindigen. Reu zat ook niet bepaald dichtbij en is een outcross dus gedoe qua goedkeuring etc. Veel geld en tijd gekost en geen pups -O-
Ze is inderdaad nog jong zat dus echt haast hebben we niet maar ik wil zo graag weer een derde hond, een pup van Roek <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 18:57 



 
Profiel   

Ik hou het hopelijk :+ ff kort. Heb de laatste dagen ook weinig met de paarden gedaan omdat ik er weinig fut voor heb. De keren dat ik wel wat gedaan had moest ik dat helaas bekopen met een dagje vaatdoek zijn. :=
Dit weekend wel ff de camera meegehad. Muzka was echter nogal vies. Achteraf te vies voor foto’s dus we gaan haar wassen (“we”) en dan hopelijk deze week nog een poging.

Verder reageer ik nog ff kort op de reacties hier. Antwoord op PBs gaat een beetje per keer dus kan ff duren.

En als zoethoudertje:
[ITP] Muzanna & Manari Nur: zand, zand, zand
We gaan nog voor een herkansing, want beide (en vooral die kleine) bleken te vies voor fatsoenlijke foto’s. :=


_Tarzan schreef
Mooie duidelijke en uitgebreide uitleg, zeer interessant om te lezen!

Maar verschillen AT dan echt zo veel met onze doorsnee paarden omdat je zegt van het schrikken en de vacht? Ik vind het wel echt heel interessant aangezien het een heel onbekend ras is.

Tekes zijn in meer opzichten beter te vergelijken met ezels en muildieren. En in elk geval metallic vacht voelt totaal anders dan de vacht van andere paarden. Vergelijkbaar met zijde en je veegt vlekken er zo af. Zand blijft wel tussen de haren hangen, maar vlekken veeg je er veel makkelijker af.
Dat komt omdat de haren zelf veel gladder zijn en beter te vergelijken met mensenharen.
Schrikreacties hebben mijn Tekes nog nooit gegeven. Een goede Teke kan weliswaar schrikken, maar gaat niet aan de kletter. Zo heeft mijn merrie al eens een militaire oefening (en o.a. een bom) meegemaakt, vuurwerk voor haar hoeven gekregen, agressieve honden meegemaakt, botsingen gehad met fietsers (in haar flanken en tegen haar achterste), een vlieger is eens op haar geland, drones en luchtballonnen heeft ze rond zich gehad enz. Nooit, nimmer aan de kletter gegaan. We zijn zelfs eens in drijfzand terecht gekomen. Altijd zelfs zonder het te hoeven vragen blijft ze bij me. Nooit toucheert ze me ook maar als ze iets moet ontwijken en ze zal er niet over peinzen van me weg te lopen. Zó zijn Tekes en zó horen Tekes te zijn.
Ze zullen eerder bevriezen en/of vechten dan vluchten en in mijn ervaring vragen ze dan altijd eerst aan hun mens wat de bedoeling is voor ze het heft in eigen hand nemen.
In veel, heel veel opzichten zijn ze écht anders. Dat zeg ik niet als liefhebber, want juist dat maakt ze niet geschikt voor iedereen. (Zowel qua karakter als lichamelijk; zo kunnen ze bijv. ook hun ogen volledig afsluiten...)
Ze zijn oprecht veel intelligenter dan welk ander paard waar je ooit mee hebt gewerkt. Een boute uitspraak, maar die durf ik niet voor niets te doen.
Ze geven hun karaktereigenschappen overigens ook vaak enorm sterk door aan kruisingen.

kimmie261 schreef
Die Tosha vind ik niet echt mooi nee, die "vader"dan weer wel, die kleur , prachtig gewoon...

Op FB zag ik laatst een filmpje van een Teke op hoog dressuur niveau , met een oudere ruiter ( was op een groep voor 50+ ers, dus dan wordt van alles getagd met "oudjes" die nog rijden... :') ) ', die liep netjes hoor :j

Tokhtamysh is echt een love it or hate it. :D Was het een filmpje uit de USA toevallig?
De beroemde Absent wordt ook wel het prototype van het moderne dressuurpaard genoemd. Dat was een AT.

Retjethorse schreef
Zoals Muzanna jou aanvoelt en voor jou zorgt, ben ik er zeker van dat ze doorheeft dat eens wandelen nog te moeilijk is voor jou. :(:)

Muzanna weet eigenlijk altijd wel wat ik nodig heb, maar ik durf het toch niet goed aan nog. Gelukkig accepteert ze veel van mij. Een beetje knuffelen is ze ook al heel tevreden mee. <3

Nummus schreef
:= En hoe lang duurt het voor Muzka iets "te lang" vindt duren?

Muzka leeft volgens haar eigen tijd, geloof ik. :+

Van schreef
Ik vind dat extreme juist gaaf :D

Ik zou ze voor endurance niet snel erop uitkiezen, maar o.a. hooded eyes zijn wel echt :wow:
Wat een pech dan zeg! Gaan jullie nu voor een andere reu?
Harry de hijger methode werkt hier niet. Bindi is de baas en Eli te braaf om zonder toestemming andermans eten op te vreten. :Y) Als ie zelf niet snel genoeg is gaat zij er met zijn vreten vandoor dus daar moet ik altijd op letten.
Als er kleinkinderen van Inara komen wil ik wel op kraamvisite! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 14:11 



 
Profiel   

Klinkt als een gaaf paard, ideaal ook om te poetsen haha! Maar ze klinken als je het zo verteld wel echt als een maatje voor het leven! Ze lijken mij erg bijzonder!

(Al heb ik zelf nu ook een maatje voor het leven zonder dat het een Teke is haha)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 14:32 



 
Profiel   

Leuk omschreven, en heel herkenbaar inderdaad!
Het grootste verschil tussen andere rassen is wat ik hier vaak hoor , dat ze zo extreem mensgericht zijn.
Ze vinden het zo fijn om bij mensen te zijn en werken zo graag voor je.
Als je hier de wei in loopt met een halster krijg ik echt paarden achter me aan van neem mij mee, alstublieft!
En dat is soms wel lastig als je er vier hebt die allemaal tegelijkertijd graag aandacht willen.

Ja dat stoere heeft Dalia ook echt in zich, nog meer dan de rest.
Zij is echt nergens van onder de indruk en laat zich niet gek maken.

De Tinker en Kwpn er beginnen al met het maken van een wintervacht.
Maar de akhal-teke's echt niet, de vacht is zeker anders, dunner gladder, glanzender!

Fijn om te horen dat het goed gaat met Muzanna!
Ja ik snap dat je met dit weer weinig doet, is echt niet om uit te houden hè.
Ga zo je foto's even bekijken, ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 18:06 



 
Profiel   

Ik vind dat hooded eyes wel echt speciaal. Nog nooit gezien of gehoord.. heeft dat een reden of heb ik daarover heen gelezen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 20:32 



 
Profiel   

Mijn Teke is niet metallic en ik vind haar vacht ook zoveel zachter dan die van de doorsnee paarden. Alsof ze net gewassen zijn, alleen hoef ik de mijne daarvoor niet te wassen. :D Ben wel benieuwd of metallic nog zoveel zachter aanvoelt. :))
Ook dat vechten in plaats van vluchten herken ik. }>

Over Tokhtamysh, ik kan niet zeggen dat ik hem mooi vind, maar iets in zijn uitstraling doet me steeds denken 'wow'... :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-19 21:01 



 
Profiel   

Zelf heb ik nog niet echt gemerkt dat metallic nog zachter is als niet-metallic AT vacht. Maar moet eerlijk zeggen dat ik daar niet op heb gelet. Sowieso is de vacht zachter dan die van andere paarden. Zeker als Agan in zijn zomervacht zit.... voelt als zijde. Helemaal zijn neusje.
Dus als ik AT's aai, dan geniet ik gewoon. Zal er volgende keer op een kampioenschap eens op gaan letten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 09:53 



 
Profiel   

Oh ja, die fluweel zachte neusjes... Heerlijk om kusjes op te geven. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 10:11 



 
Profiel   

Een wat late lunchpauze, maar ach dat mag ook eens.

_Tarzan schreef
Klinkt als een gaaf paard, ideaal ook om te poetsen haha! Maar ze klinken als je het zo verteld wel echt als een maatje voor het leven! Ze lijken mij erg bijzonder!

(Al heb ik zelf nu ook een maatje voor het leven zonder dat het een Teke is haha)

Absoluut handig met poetsen. Ze tonen ook sneller schoon. Eergisteren Muzka in het sop gezet maar daar moet nog een sopsessie overheen want het water was nog steeds zwart. Maar intussen wel goud glanzen in de avondzon. Dus vies worden ze zeker wel. :Y) Maar mijn god wat is die metallic zeg. :wow: Een gouden ring is er niks bij. _/-\o_ {:}
Het zijn idd paarden die een band voor het leven opbouwen en dat zelf eigenlijk ook eisen. Ze zijn, zoals ieris al opmerkt echt extreem mensgericht. Onze Tekes zijn liever bij ons dan bij de kudde. Liever bij ons dan bij hun eten, enz.

ieris schreef
Leuk omschreven, en heel herkenbaar inderdaad!
Het grootste verschil tussen andere rassen is wat ik hier vaak hoor , dat ze zo extreem mensgericht zijn.
Ze vinden het zo fijn om bij mensen te zijn en werken zo graag voor je.
Als je hier de wei in loopt met een halster krijg ik echt paarden achter me aan van neem mij mee, alstublieft!
En dat is soms wel lastig als je er vier hebt die allemaal tegelijkertijd graag aandacht willen.

Ja dat stoere heeft Dalia ook echt in zich, nog meer dan de rest.
Zij is echt nergens van onder de indruk en laat zich niet gek maken.

De Tinker en Kwpn er beginnen al met het maken van een wintervacht.
Maar de akhal-teke's echt niet, de vacht is zeker anders, dunner gladder, glanzender!

Fijn om te horen dat het goed gaat met Muzanna!
Ja ik snap dat je met dit weer weinig doet, is echt niet om uit te houden hè.
Ga zo je foto's even bekijken, ben benieuwd!

De warmte vind ik juist fijn. Het is dit keer iig niet het weer dat me parten speelt. :D
Het mensgerichte is idd ook een ding. Het is alleen net als intelligentie zo abstract. Niet-Teke mensen kunnen zich er pas een voorstelling bij maken als ze in aanraking komen met het ras. Zo staan Arabieren te boek als zeer intelligent en mensgericht maar ik moet de eerste Arabieren-eigenaar nog tegenkomen die dat niet in het niet vond vallen vergeleken met de intelligentie en mensgerichtheid van de Teke. Dusdanige extreme mensgerichtheid en intelligentie moet je ook maar net mee om kunnen gaan... dat ook.
De nomaden hadden er baat bij. Zo zijn ze geselecteerd.

wendy1987 schreef
Ik vind dat hooded eyes wel echt speciaal. Nog nooit gezien of gehoord.. heeft dat een reden of heb ik daarover heen gelezen?

Dat is een vraag die steevast komt als ik een foto van een hengst als Tosha plaats. :Y)
Ik citeer even geknipt en geplakt uit wat oude posts van mij:

JoSav schreef
Hooded eye is een klassiek kenmerk van de AT, maar net als metaalglans of het ontbreken van manen en voorlok, heeft niet elke Teke Aziatische ogen en de een meer dan de ander.
De hengst Tokhtamysh is een vrij extreem voorbeeld, maar amandelvormige ogen in meer of mindere mate is sowieso een raskenmerk. Op ogen die qua vorm en grootte daarvan afwijken wordt bij keuringen afgepunt.
Niet alle Tekes met Aziatische ogen hebben ook een sterk hooded eye, zoals bijv. Tokhtamysh heeft, maar sterk amandelvormig en menselijk oog is sowieso de standaard bij dit soort ogen.

(...)
De afbeeldingen hieronder tonen hooded eye, maar ook Aziatische ogen zonder hooded.

Saburbek.
Akdagly.
Deze merrie, Karagul, heeft ook Aziatische ogen.
Weer Karagul.
Veulen.
Een jaarling.
Dezelfde.

Veulen.
Merrie met veel minder extreem oog.

Merrieveulen.
Nog een keer Tokhtamysh.
Dit keer zijn donkere oog. :)

Niet 'hooded', maar wel met veel oogwit, wat ook veel voorkomt.
En amandelvormig, natuurlijk.
Bij een jong paard.

Jonge Teke met hooded eye. Weer een met een blauw oog. :)
Een vooraanzicht.
Bekende dekhengst met hooded eye.
Merrie en veulen
Dochters van Gench laten vaak mooie amandelvormige ogen zien, deze is ook hooded.
Poloma-Dag
Galiat
Vooraanzicht.
Deze jonge hengst is overigens ook te koop voor wie een Teke met hooded eyes wil. ;)
Merrietje van dezelfde vader (Garayusup).
Deze jonge hengst van 2016 is ook een vrij extreem voorbeeld.
Sergench heet ie. Gezien zijn afstamming (Gench en Garayusup zijn zijn beide grootvaders) niet gek dat ie vrij extreem is qua ogen.
Volle zus geloof ik. Bij veulens kun je het dus ook al aardig zien.

Dit zijn Tekes van zeer uiteenlopende afstamming. Het is dus niet zo dat ik hier bijv. alleen AT van een bepaalde bloedlijn laat zien. Net als de metaalglans komt hooded eye bij alle bloedlijnen voor, al kom je wel bij diverse paarden herhaaldelijk specifieke namen tegen - toevallig of niet, bijv. Kerzi. En sommige hengsten geven het sterk door, en niet altijd omdat ze het zelf ook hebben.

(...)


Ik kan niet beloven dat alle foto’s het nog doen. Heb er sowieso een aantal tussenuit gehaald en een paar nieuwe bijgevoegd. Evt. kan ik nog wat plaatjes uit mijn archief uploaden, maar dat kost altijd weer zo’n tijd.
Er wordt getheoretiseerd dat de hooded eye net als een actiever derde ooglid (en dus niet zo’n spek en bonen geval als de meeste paarden hebben) voordelig is in de woestijn. Het gebied waar ze van oorsprong leven is niet alleen extreem droog woestijngebied maar kent ook een hele straffe noordenwind. De hooded eyes zouden mogelijk net als metallic voordelig zijn in dit klimaat. Dat de huid zo extreem dun is zal dan ook wel voordelig zijn. :j

Of metallic vacht significant zachter is dan niet-metallic durf ik ook niet zo stellig te beweren. Wel dat de vacht van mijn Tekes, zowel zomer als winter maar in de zomer nóg meer écht als zijde aanvoelt. Een beetje als je je eigen, gladde huid net hebt gescrubd en ingesmeerd met olie. Je voelt geen vacht. Het voelt als een zijdezachte huid.
Dat is zó anders dan de vacht, ook zomervacht, van “gewone” paarden. Zelfs de wintervacht voelt zachter dan de zomervacht van een “gewoon” paard. (Wat klinkt dat meteen oneerbiedig!)
Wel heb ik het idee dat Manari nét een fractie zachter is en laat die nu net wat meer metallic zijn (Muzanna is licht metallic, Manari wat extremer).

Muzanna heeft overigens wat haar op haar lip ontwikkeld. Haar neus is nog steeds extreem zacht, maar haar lippen dus niet meer. Het is een vervelend neveneffect van het graasmasker dat ze draagt. Niet zo mooi, maar het is niet anders.
Op de recente foto’s is het kleurverschil op de lippen ook wel te zien. Dat is dus haar “kneveltje”. Vast nog niks vergeleken met menig paard, maar ze had geen haar op haar lip. Tja. Jammer. Cosmetisch ding.

Muzka hebben we dus gewassen en ik had gisteren een volle agenda dus tegen de tijd dat we op stal kwamen was de zon al bijna weg (en die kleine weer zo vies dat je handen er zwart van werden...)
Misschien dat we vandaag weer een poging wagen, maar het zou al snel bewolkter gaan worden... ook jammer! :+
Gisteren niks gedaan, behalve gevoerd, want ik was echt kapot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:29 



 
Profiel   

Dat niet vuil tonen heeft mijn appaloosa ook. Ze toont echt proper, maar als ik erover ga is mijn hand zwart na 1 aai.
Haar vacht is ook zachter dan die van andere paarden, vergelijkbaar met die van de Arabieren op stal.

Nu heb ik wel zin om een AT te knuffelen om het verschil te voelen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:48 



 
Profiel   

Appies zijn een slag apart, denk ik. Er wordt wel wat getheoretiseerd dat originele appies mogelijk afstammen van Tekes. Onder Tekes kwamen oorspronkelijk ook getijgerde exemplaren voor. Mensenogen en gestreepte hoeven zie je nog heel veel, getijgerde heb ik er in geen jaren een gezien, wel historisch materiaal en ooggetuigenverslagen maar geen (recente) harde gegevens...
Of appies over het algemeen te vergelijken zijn durf ik niet te zeggen, want daar ken ik hun vacht niet goed genoeg voor, maar wat betreft veel kenmerken is er wel degelijk herkenning (qua karakter en gebrek aan manen bijv.)
Arabieren hebben ook een erg zachte vacht, maar die van Tekes is echt nog zachter naar mijn ervaring. :j
Tekes zijn echt maar raar in sommige opzichten. :)) :Y)

Je mag best eens hier komen paardje aaien, hoor! O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 14:03 



 
Profiel   

Bokt meeting *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 14:04 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
Bokt meeting *\o/*

:+ Moet kunnen, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 14:20 



 
Profiel   

Dat ligt helemaal aan jou :)
Jij moet er de zin en energie voor hebben. En jij bent de enige die kan inschatten of je paarden het ok vinden om zo veel mensen te ontmoeten :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 14:21 



 
Profiel   

JoSav schreef
fleurtjeuh schreef
Bokt meeting *\o/*

:+ Moet kunnen, toch?

Waarom woon jij ook zo ver weg. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 14:37 



 
Profiel   

Retjethorse schreef
Waarom woon jij ook zo ver weg. :')

Echt he :') Was toch in het mooie, zonnige zuiden gebleven!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 14:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 62 [ 1535 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 62  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen