Paard 'altijd' mee op vakantie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Paard 'altijd' mee op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 10:04

Hallo bokkers.

Ik met mijn jaarling droom wel eens weg met 'later als we groot zijn.

Mijn schoonfamilie hebben allemaal ergens een caravan op een camping. Meestal voor de verhuur, maar natuurlijk ook om zelf er naar toe te gaan.

Nu leek een caravan ergens kopen ons misschien ook wel wat en dan ga ik dus dagdromen. Een stacaravan op een camping waar het paard ook naar tor kan. Als we dan weekendjes gaan en zomervakantie. Dan kan het paard mooi mee en kan ik heerlijke ritten door de bossen maken. (Zonder paard al die weekenden er heen wil ik niet, heb al weinig tijd om te rijden).

Maar is dat leuk voor het paard? Regelmatig op een andere plek? Ik heb het idee dat een paard best honk vast is.

Wat is jullie mening en ervaring?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paard 'altijd' mee op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:07

Oude stalgenoten van mij hadden een caravan bij in wateren (drente) paarden gingen elke zomerweekenden mee. Ik denk als jij met t paard steeds naar de vaste camping gaat dat hij daar wel aan went.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paard 'altijd' mee op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 10:08

Tanx. Voor ons zou het dan ook die regio zijn. Max uur met de trailer

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Paard 'altijd' mee op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:12

neem mijn paard regelmatig in de vakantie mee naar huis, naar de boerderij bij mijn ouders. normaal staat hij op een pensionstal waar ik ook studeer en op kamers zit.
is ook een uur rijden, en voor paardlief is het op beide plekken als thuiskomen, al is hij bij mn ouders wel drukker drukker heb ik niet het gevoel dat hij echt veel stress heeft en het niet leuk vind. maar dit kan natuurlijk wel per paard verschillen

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard 'altijd' mee op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:15

Stalgenoot heeft haar paard het hele campingseizoen op/ bij de camping staan en komt elke winter weer bij ons met haar paard. Ik zie geen gestresst dier, maar zij wisselen dus ook ‘maar’ 2x per jaar.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paard 'altijd' mee op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:20

Ik denk dat het een beetje van het karakter van het paard afhangt. Mijn paard vond het best spannend (maar ikzelf ook) om op een andere plek te staan. Maar aan de andere kant, kijk eens naar de paarden van de profs, die staan in het seizoen haast elke week op een andere plek. Zijn uren onderweg in de vrachtwagen of vliegtuig en moeten daarna ook nog op niveau presteren. Het is natuurlijk een kwestie van gewenning, maar niet onmogelijk lijkt me.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Paard 'altijd' mee op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:28

Denk dat je echt naar het karakter van je paard moet kijken. Als je een coole kikker hebt, die niet snel onder de indruk is van vreemde dingen, blij is met zijn basis voorzieningen, van nature geen stresskip is, dan lijkt het me een kwestie van uitproberen waard.

Is je paard van nature snel van slag en gestresst, dan moet je jezelf afvragen of het wel verstandig is.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:29

Ik lees in je bericht niet terug of je paard daar met een ander paard samen komt te staan. Denk dat dit nog wel heel veel kan schelen voor het stressniveau. Als ik mijn paard zou verplaatsen van haar pensionstal, waar ze met vriendjes buiten staat, naar een onbekende plek waar ze alleen is, zou ze daar echt niet gelukkig van worden :(

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Paard 'altijd' mee op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:34

Over het algemeen zijn paarden honkvast. Maar als ze zelf stabiel zijn, dan kan af en toe op vakantie prima. Zeker als er een vriendje mee gaat.
Vroeger ging ik ook altijd op kamp met mijn pony. Dat vond hij prima.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 10:38

Jessica_K schreef:
Ik lees in je bericht niet terug of je paard daar met een ander paard samen komt te staan. Denk dat dit nog wel heel veel kan schelen voor het stressniveau. Als ik mijn paard zou verplaatsen van haar pensionstal, waar ze met vriendjes buiten staat, naar een onbekende plek waar ze alleen is, zou ze daar echt niet gelukkig van worden :(


Het is allemaal nog hypothetisch. Maar dat is wel een goeie om rekening mee te houden.

Als t ooit wat wordt zal hrt van pensionstal naar paardenvakantie opvang. Dat laatste heb je minder invloed op als er paarden zijn. Maar dan zou een shetje de oplossing zijn. (Of mijn zoon nog meer paardengek maken en dan kunnen we samen)

marije1109

Berichten: 1134
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Paard 'altijd' mee op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:51

Ik neem mijn paard mee, seizoensplek in Epe, is ca 45 minuten rijden met trailer.
In vakanties en lange weekenden neem ik haar mee om lange buitenrijden te maken.....heerlijk!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard 'altijd' mee op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:03

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.