Wanneer verhuis je met je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:51

Weinig voer is voor mij een reden tot vertrek. Mijn oude merrie Karuna had al wat verhuizingen gehad (5 keer in 12 jaar) mijn tinker was een verhuismonster en had er ook nooit problemen mee. (5 keer in 3 jaar, daarna nog een periode 9 keer in 13 jaar. Waarvan 4 keer in 6 maanden en nog eens 4 keer in een jaar. Tjdje stabiel en nog een laatste verhuizing). Deels vanwege eigen verhuizing twee keer en best veel vanwege management dat paard ziek maakt, een keer onbekende oorzaak maar hij durfde stallengang niet in. Helaas was fijne stal
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-08-19 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:52

Als je hier vlak aan een buitenrijgebied zit zou ik blijven, tenzij je iets gelijkwaardigs kunt vinden.
Over het bij voeren kun je onderlinge afspraken maken. Er zijn vast mensen die juist alleen maar savonds na hun werk kunnen en dan jouw paard voer kunnen geven en in ruil daarvoor zet jij hun paard op de wei terwijl jij gaat rijden bijv.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:07

Als je je paard niet met een gerust hart achter kunt laten of een dag over kunt slaan (ervan uitgaande dat alle andere basisbehoeften in orde zijn zodat je over kunt slaan), dan zou ik inderdaad kiezen voor verhuizen. Zeker als praten niet helpt om de situatie te verbeteren.

Verhuizen komt wel goed. Door allerlei omstandigheden heb ik in de vier jaar dat mijn paard bij me is, 5 stallen gehad;

Stal 1 was perfect voor ons om te starten, geweldige hulp gehad, prachtig plekje. Het stond te koop, dus dat leverde mij wel wat onrust op. Ik wilde niet op stel en sprong wat anders moeten zoeken. Maar voor time being was het echt een topplekje waar we met veel plezier gestaan hebben. Tot we aan verder beleren kwamen; er waren geen faciliteiten buiten graspaddocks dus ik liep klem dat ik niet verder kon. Zo ben ik rustig op zoek gegaan naar wat anders en kwam stal 2;

Super stal, groot maar prima georganiseerd. Voorzieningen op orde, stallen netjes. Paard kon in de zomer 24/7 op de wei en we stonden prima naar ons zin. Absoluut geen reden om weg te gaan.
Mijn paard was echter niet de makkelijkste met beleren en ik ging op zoek naar een plek waar hij in training kon. Die vond ik en daar ging hij tijdelijk in pension terwijl ik mijn box aanhield bij stal 2.
Hij was echter echt niet simpel en ik besloot dat ik geen tijdsdruk wilde en zette hem voor vast op pension bij stal 3. Het was voor mij wat verder weg maar nog steeds goed aan te rijden, hij kreeg dagelijks begeleiding en ik een paar keer per week.

Door hele ongelukkige omstandigheden vertrok de trainster van mijn paard van de stal. Ik kon het nog niet alleen dus stond in spagaat. Uiteindelijk ben ik met haar mee gegaan naar stal 4.
Die stal had prachtige uitrijmogelijkheden en mooie faciliteiten, we hebben heel wat afgewandeld daar. Het was een grote stal en niet echt mijn mentaliteit dus ik keek ondertussen wel naar alternatieven of naar teruggaan naar stal 2 op termijn. Al redelijk snel sloeg de sfeer op stal 4 bizar om, en heb ik echt het lelijkste van de paardenwereld voorbij zien komen.
Ik liep op eieren, mijn paard was niet happy, ik stond regelmatig huilend in zijn box en voelde me doorlopend schuldig. We hebben daar ruim 3 maanden gestaan.

Ik besloot dat hij zo snel mogelijk weg moest daar, en dat zou of stal 2 worden maar ik wilde ook nog bij een andere stal kijken die ik al herhaaldelijk voorbij had zien komen. Door alles had ik geen trek meer in een grote stal.
Eenmaal daar voelde het als thuiskomen, zalige plek. Ik moest nog op vakantie maar de dag na terugkomst hebben we hem direct verhuisd.
Beste keuze ooit; hij staat 24/7 in kuddeverband en is blij in lijf en hoofd. Ik krijg nog steeds begeleiding op locatie en ik ga nooit meer weg als het aan mij ligt ;)

Ik ben zelf heel trouw en toch al zoveel plekken gezien, soms loopt het zo. Mijn paard is er uiteindelijk eerder wijzer van geworden dan slechter. Iedere verhuizing heeft hij goed doorstaan en ik ben zijn stabiele factor.
Ik vertrouw volledig op mijn huidige stal. Doe ik dat niet, zou dat inderdaad reden zijn voor verhuizen. Van al het gedoe heb ik wel geleerd dat een stal waar je je prettig voelt en je paard zich goed voelt echt ontzettend belangrijk is.

Faelynn

Berichten: 3152
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:33

Ik hang zelf een slowfeeder op met hele kleine gaatjes 2,5 bij 2,5 cm daar gaat zo'n 5 a 6 kg hooi zeker wel in en daar doet ze zo'n 2 soms 3 dagen mee.
Dit krijgt ze naast de gewone 3 voerbeurten die ze op een dag gegeven krijgt door de stalhouder.
Ik doe het omdat mijn paard anders veel te snel eet en te lang zonder staat, maar je kan het natuurlijk ook als aanvulling geven, deze zak is namelijk zo groot dat je hem zeker niet elke dag hoeft te vullen

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:42

Ik vraag mij soms af of verhuizen echt zo stressvol voor onze paarden is als wij zelf denken..

Ik. Ben zelf ook. Best vaak verhuisd en heb ze nu sinds 2 maanden aan huis, dus er is eindelijk een einde aangekomen.

Soms. Ben ik. Verhuisd uit eigen belang en soms uit paarden belang.
Wel altijd gezocht naar een stal waar ik dan ook echt een goed gevoel bij had en waar mijn paarden zouden krijgen wat ik wil, maar dan toch na verloop van tijd gebeurde er weer dingen.. Jammer!

Anyway, ik ga ben ook wel eens een weekendje weg geweest met de paarden en dan staan ze gewoon te chillen en zijn vrolijk. Ze gaan blij de trailer op en komen er blij weer vanaf. Eenmaal terug op stal Idem.

Voordat ze aan huis kwamen, 1 maand ervoor liep het de spuigaten uit op mijn stalling en heb ik dezelfde dag nog een nood stalling geregeld en ze daar weggetrokken. Was een hele stressvolle dag voor mij.
En die paarden? Die stonden mega relexed op hun nieuwe stalling, maand later. Moesten ze weer verhuizen en wederom. Niks aan de hand. Stonden lekker te eten en te rollen en helemaal niet nerveus.

Ik merk dat mijn paarden niet lekker in hun fel komen, wanneer ik dat ook niet ben, ze spiegelen mij heel erg..

Dus is verhuizen echt zo erg?
Het is je hobby en het moet voor zowel je paard als jou toch leuk zijn? Je betaald er immers. Genoeg voor!!

Moet ik wel zeggen, ik heb natuurlijk 2 paarden en ze hebben altijd elkaar.. Dat is natuurlijk wel een voordeel.

Tancreda4

Berichten: 24075
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:45

Ik ben overigens zelf 1x verhuisd met de paarden, dat was op verzoek van degene waar ik stond, anders was ik nog niet zo snel verhuisd met de paarden maar had nu geen keuze. Nu zou ik verhuizen als ik beter voor ze kan vinden of als ze met pensioen gaan en ik ze toch meer ruimte wil bieden als bv hele winter weidegang. Voer heb ik altijd al zelf in de hand gelukkig.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:48

Ik heb mijn paard in de eerste 3 jaar dat ik hem had zeker 6 keer verhuisd tot ik de plek vond waar we het wel goed konden vinden met het voeren etc.
Eenmaal verhuisden we al na een week.
Als je een hotel boekt met ontbijt verwacht je ook een ontbijt.. Stel je voor naar een all-in hotel te gaan en geen avond eten te krijgen... Reden genoeg om naar de manager te stappen!

nieuwestart
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 09:56

Er mag geen hooinet of voerbal in de stal gehangen worden, dit omdat de staleigenaresse zegt dat het lastig is met uitmesten...

Ook mogen we niet elkaars paarden voeren, dus onderling een keertje afspreken dat iemand je paard kuil voert mag. Maar niet dagelijks...
Ze heeft laatst ook gezegd dat ze spijt heeft dat ze het ooit toegezegd heeft dat je je paard mag bijvoeren .

We betalen 310 euro stalgeld per maand. Ik heb ook liever dat ze zegt dat het 325 word maar er beter gevoerd word dan deze werkwijze.

Ook groot nadeel is dat er geen buitenritten mogelijk zijn... Dit speelt dus ook mee

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:59

nieuwestart schreef:
Er mag geen hooinet of voerbal in de stal gehangen worden, dit omdat de staleigenaresse zegt dat het lastig is met uitmesten...

Ook mogen we niet elkaars paarden voeren, dus onderling een keertje afspreken dat iemand je paard kuil voert mag. Maar niet dagelijks...
Ze heeft laatst ook gezegd dat ze spijt heeft dat ze het ooit toegezegd heeft dat je je paard mag bijvoeren .

We betalen 310 euro stalgeld per maand. Ik heb ook liever dat ze zegt dat het 325 word maar er beter gevoerd word dan deze werkwijze.

Ook groot nadeel is dat er geen buitenritten mogelijk zijn... Dit speelt dus ook mee

Dat zou dus voor mij de dealbreaker zijn. Vanuit stal moet je gelijk de bossen/hei etc in kunnen rijden en niet nog langs straat moeten. Dat had ik in je OP verkeerd gelezen, dacht dat dát je weerhield wat anders te zoeken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:59

nieuwestart schreef:
Er mag geen hooinet of voerbal in de stal gehangen worden, dit omdat de staleigenaresse zegt dat het lastig is met uitmesten...

Ook mogen we niet elkaars paarden voeren, dus onderling een keertje afspreken dat iemand je paard kuil voert mag. Maar niet dagelijks...
Ze heeft laatst ook gezegd dat ze spijt heeft dat ze het ooit toegezegd heeft dat je je paard mag bijvoeren .

We betalen 310 euro stalgeld per maand. Ik heb ook liever dat ze zegt dat het 325 word maar er beter gevoerd word dan deze werkwijze.

Ook groot nadeel is dat er geen buitenritten mogelijk zijn... Dit speelt dus ook mee


Wow, 310 betalen en dan gezeur over elkaars paarden voeren en uberhaupt bijvoeren? Pittig!
Bij ons mochten eerst ook geen netten opgehangen... maar ik was eigenwijs en deed het toch. Hebben ze één keer eruit gehaald. Heb ik teruggehangen. Toen begon stalgenoot 2 ook met een net... en inmiddels hebben ongeveer 15 van de 35 paarden een net op stal hangen.
Bijvoeren zijn ze geen fan van bij ons, maar wordt gedoogd. Alleen op de weides willen ze het écht niet hebben.
En wij betalen 240 bij volpension, 210 bij halfpension. Niet in de randstad, maar midden-brabant is ook geen heel goedkope regio, dus het is niet veel voor de regio.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:11

Wil die staleigenaar er soms mee stoppen en probeert ze op deze manier klanten weg te jagen? Je zou het haast denken, ronduit belachelijk dat een ander je paard niet bij mag voeren, met hoeveel staan jullie daar?

nieuwestart
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 10:45

bigone schreef:
Wil die staleigenaar er soms mee stoppen en probeert ze op deze manier klanten weg te jagen? Je zou het haast denken, ronduit belachelijk dat een ander je paard niet bij mag voeren, met hoeveel staan jullie daar?


20 pension paarden

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:49

Echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord haha! Dat je je stal lastig kan uitmesten omdat er een slowfeeder hangt... Deze vrouw komt echt van Mars... Of Venus....

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:51

nouklime schreef:
Echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord haha! Dat je je stal lastig kan uitmesten omdat er een slowfeeder hangt... Deze vrouw komt echt van Mars... Of Venus....
onzin natuurlijk. Zo voorkomt ze dat iedereen nette ophangt en ze meer ruwvoer kwijt is :j

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:59

Dat klinkt als best veel nadelen...
Ik zou dan toch rond gaan kijken naar andere mogelijkheden in de buurt.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:22

nieuwestart schreef:
_Ekenna schreef:
Is er al eens gepraat met de stalhoudster?


Ja, meerdere keren door verschillende mensen. Zeker omdat er vorig jaar paarden met een maagzweer waren, die veel ruwvoer moesten hebben...

Ze zegt dat ze veel geeft, maar dat zien wij anders

Er zijn dit jaar ook zeker 2 klanten weggegaan door grotendeels het voerbeleid


Ik ben bij Mn vorige stal ook weg gegaan vanwege het voer beleid. Onderling regelen is een optie, maar ik zelf wilde niet afhankelijk zijn van andere mensen en ben opzoek gegaan naar een ander plekje. Dit heeft mij veel rust gegeven..

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:43

Zijn er veel mensen van die 20 die in de avond bijvoeren? Zo ha kun je toch gezamenlijk iets ondernemen richting stalhouder of niet?

Wiwabalia

Berichten: 4701
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:44

Ik verhuis als ik mij niet fijn voel op een stal of het idee heb dat ik teveel betaal voor wat ik ervoor terug krijg.

Mijn paard is intotaal bij mij (heb haar vanaf 7 jaar en ze is nu 16) 4 keer verhuist. Op de eerste stal heb ik een tijd gestaan maar viel ze op een gegeven moment erg af (slecht voerbeleid/vies en te weinig kuil) en konden we in de winter helemaal niks, wat erg lastig is met een merrie die je niet even een tijd kan stilzetten en weer zomaar opstapt na een winter niks doen, bovendien heb ik mijn paard om mee te werken dus ben ik naar een andere stal verhuist die even duur was maar wel goede faciliteiten had en een goed voerbeleid.

Hier heb ik vervolgens bijna 4 jaar met veel plezier gestaan, echter kwamen ze er weinig buiten hier (in de winter niet, tenzij je ze zelf even in de paddock zet) en als je afweek van de rest dan was je lastig. Hier kwam ik achter toen mijn paard geopereerd was. Daardoor is toen veel wrijving door ontstaan en uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt om weg te gaan. Ook omdat mijn visie op paarden houden in het algemeen is veranderd.

Van de 3de stalling ben ik verhuist omdat ik ben gaan samen wonen in Culemborg. Soort van "noodgedwongen".

Ik sta prima maar vind de stallingen hier in deze buurt erg duur en kan niks vinden wat aan al mijn eisen voldoet (weinig buiten in deze regio). Tot dusver blijf ik hier staan, voor nu is dit de beste optie maar ik sluit een volgende verhuizing zeker niet uit. Echter sta ik hier wel met een goed gevoel en een fijne stalhouder die openstaat voor vele suggestie's/klachten/opmerkingen en ook dat is wat waard.

Ik denk dat het belangrijk is dat je goed doorvraagt en ook op een slechte dag op stal gaat kijken. Een paardenhobby kost veel geld en als je ergens niet naar je zin staat dan ben je vrij om verder te kijken.

Mij bevalt vol-pension altijd het beste omdat ik ook een druk leven naast mijn paard heb, ik ben er inprincipe bijna elke dag maar als er iets tussendoor komt, vind ik het fijn dat mijn paard geen zorg tekort komt en ik haar een dag kan laten staan, bovendien ben ik al dat onderlinge binnen/buitenzetten/voeren/bijna alles zelf doen een beetje zat geworden, dus dat is voor mij echt een no-go geworden.

Ik mest wel zelf op dit moment (staan toch de hele dag buiten nu)maar de vol-pension optie is er wel (zelfs per dag te regelen), van de winter maak ik daar weer dankbaar gebruik van. :j

Ik denk dat het ook afhankelijk is van de levensfase waarin je zit. Een student heeft vaak meer ruimte qua tijd om dingen zelf te doen op een stal dan iemand die een gezin draait naast haar baan.. daardoor kunnen je wensen veranderen. En hoe minder tijd een mens op een dag overhoud, hoe meer je gaat uitbesteden qua "werk" (buitenzetten/voeren/mesten etc)
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 21-08-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Berichten: 15705
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:44

nieuwestart schreef:
Er mag geen hooinet of voerbal in de stal gehangen worden, dit omdat de staleigenaresse zegt dat het lastig is met uitmesten...

Ook mogen we niet elkaars paarden voeren, dus onderling een keertje afspreken dat iemand je paard kuil voert mag. Maar niet dagelijks...
Ze heeft laatst ook gezegd dat ze spijt heeft dat ze het ooit toegezegd heeft dat je je paard mag bijvoeren .

We betalen 310 euro stalgeld per maand. Ik heb ook liever dat ze zegt dat het 325 word maar er beter gevoerd word dan deze werkwijze.

Ook groot nadeel is dat er geen buitenritten mogelijk zijn... Dit speelt dus ook mee



Als dat niet mogelijk is heb je 2 opties opstappen of zelf gaan.
Ik zou opstappen.

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:44

ik zou aan het idee van verhuizen niet te zwaar tillen eerlijk gezegd... mijn paarden staan eigenlijk aan huis, maar ik heb pony weggebracht ivm zadelmak maken, en omdat ik geen trainingsmogelijkheden heb thuis daarna ergens op pension gezet... beide verhuizingen hebben voor haar geen enkel gevolg gehad, terwijl ik nog nooit zo'n sensibel dier heb gehad....

mijn advies is om een overzicht te maken met wat er voor jou harde eisen zijn waar een stalling aan moet voldoen ( en dan onderscheid maken tussen eisen voor jou, en voor je paard) en als er aan deze eisen niet wordt voldaan dan op zoek naar een stalling waar dat wel is...

Als je met een rustig gevoel naar je paard kan gaan en het niet meer als een 'last' voelt omdat je geen dag kan overslaan, zal je weer met meer plezier naar je paard gaan en dat zal je paard ook erg veel goed doen!

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:43

Enige optie die ik nog zie, is nagaan welke stalgenoten dit nog meer zo zien zoals jij en een gezamenlijke boodschap gaan brengen dat jullie anders genoodzaakt zijn om een andere stal te zoeken. Als je dit niet wil of kan doen of het niks gaat veranderen, zou ik zeker een nieuwe stal gaan zoeken.

(Ik mag overigens ook niet zelf mijn paard bijvoeren, maar op verzoek wil de stalbaas wel gewoon meer geven)

Duhelo

Berichten: 28567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:51

het is overal wel iets. Ik heb afgelopen jaren meerdere stallen bezocht en altijd waren er dingen die niet strookten met mijn beleid/wensen
- stal met aparte weides, onbeperkt hooi indien gewenst, grote boxen (6*3), goede piste, maar in de winter enkel even buiten als je er was en in de piste.
- stal met dagelijks buiten, snachts op stal, (gewone boxen) maar geen ruwvoer erbij in de weides
-stal met dagelijks op paddock, maar niks van hooi (met 14 paarden) en snachts in (donkere) stallen
- stal met uitloop, zelf mesten in beurtrol, maar geen mogelijkheid om ze eens los te gooien en erg ver weg
- stal 24/7 buiten met onbeperkt hooi, maar kleine uitloop en meer dan 30 km weg
- stal met 24/7 buiten op groot weiland, maar véééél te weinig hooi (daar een aantal jaar gestaan, werd 1 baaltje verdeeld over 9 paarden...)

Als de huidige stal verder wel goed is, zou ik eerder kijken of je met stalgenoten die ook bijvoeren een beurtrol kan afspreken, als je maar 3 x in de week moet gaan scheelt dat al een hoop...
En anders gewoon verhuizen, het moet goed zijn voor je paard en jij moet het doenbaar vinden en gelukkig zijn met de situatie.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:12

Als mijn paard structureel te weinig voer zou krijgen op een pensionstal waar je wel betaalt voor ruwvoer, zou ik dit een goede reden vinden om mijn paard te verhuizen. Ik sta op een fijne pensionstal maar ga mijn paard nu verhuizen. Hij is sinds kort met pensioen en ivm zijn artrose vind ik op dit moment 24/7 buiten met schuilstallen beter voor hem. Dat is dus de reden om te verhuizen.