Het leed dat een paard zoeken heet.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 17:58

Leuk beestje inderdaad.

Maar ook ik zou dit te klein vinden, hier gaat een pony ruiter wel heel blij van worden denk ik!

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:42

Ik volg ook even als potentieele koper, mischien stromen hier nog tips en ideen binnen :)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:22

Ik denk dat het belangrijkste is dat je veel geduld hebt en maak een lijstje waar jouw toekomstige paard echt aan moet voldoen en doe geen consessies! Echt, hij/ zij bestaat!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:52

Nou ik heb nu na lang zoeken echt zo'n fijn paard gevonden!
Ik reageerde hier eerder dat het zoeken echt lastig was en niks voldeed en kon ook weinig paarden vinden die aan mijn eisen voldeden. Was bijna zover dat ik het maar bij mijn huidige paarden wilde houden, maar ineens was hij daar.
Ik zocht een niet kijkerig dressuurpaard met potentie voor het hogere werk zo tussen de 5 en 10 jaar. Het is een 6 jarige ruin geworden, een kwpn, springgefokt maar vindt de hogere hindernissen te eng en schudt de dressuuroefeningen uit zn mouw. Topdier, zo lief en beleefd.
Dus geef niet op! Al kan je soms best je eisen iets oprekken of iets verder kijken dan dat je eerst zou doen. Zo kom je miss nog iets prachtigs tegen!

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:55

Welke sites zoeken jullie?

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:13

mirjamalvaro schreef:
Welke sites zoeken jullie?


Sporthorses, marktplaats (meer aanbod maar de filters vind ik niet prettig werken) en ehorses

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:28

Ik kom mij ook melden :)

Lang getwijfeld wat ik wilde doen, ik heb namelijk een mini, Geronimo. Maar ik vind rijden leuker dan mennen en mn verzorgpaarden heb ik niet meer. En al 7 jaar gehad, ben dat een beetje zat nu. Iedere keer heel veel tijd stoppen in de projecten van iemand anders. Dus besloten Geronimo te koop te zetten, en hij word zondag opgehaald. Gaat een top huisje krijgen!!

En nu dus opzoek naar iets voor mezelf, ik neem de tijd, ik weet dat mijn budget niet heel groot is. Maar denk wel dat het mogelijk moet zijn.

Ik zoek:
-rond de €2500
-liefst een merrie, ruin mag ook
-vanaf 2,5 jaar
-liefst nog onbeleerd
-springpaard (geen ambitie voor olympische spelen, maar een B/L/M parcour rondkomen is meer dan genoeg)
-schofthoogte vanaf 155-170
-ik vind luxe gebouwde paarden veel mooier dan paarden met veel body

Geloof dat dit het zo'n beetje is :)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:33

Anouk_H schreef:
Ik kom mij ook melden :)

Lang getwijfeld wat ik wilde doen, ik heb namelijk een mini, Geronimo. Maar ik vind rijden leuker dan mennen en mn verzorgpaarden heb ik niet meer. En al 7 jaar gehad, ben dat een beetje zat nu. Iedere keer heel veel tijd stoppen in de projecten van iemand anders. Dus besloten Geronimo te koop te zetten, en hij word zondag opgehaald. Gaat een top huisje krijgen!!

En nu dus opzoek naar iets voor mezelf, ik neem de tijd, ik weet dat mijn budget niet heel groot is. Maar denk wel dat het mogelijk moet zijn.

Ik zoek:
-rond de €2500
-liefst een merrie, ruin mag ook
-vanaf 2,5 jaar
-liefst nog onbeleerd
-springpaard (geen ambitie voor olympische spelen, maar een B/L/M parcour rondkomen is meer dan genoeg)
-schofthoogte vanaf 155-170
-ik vind luxe gebouwde paarden veel mooier dan paarden met veel body

Geloof dat dit het zo'n beetje is :)


Kijk eens bij HsmHorses, zij hebben regelmatig jonge springpaarden (vaak dan wel met een kleine bemerking) in jouw prijsklasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:01

Ik heb eigenlijk heel kort een zoektocht gehad. Had wat op marktplaats gezien, op Facebook oproepje. Had verschillende paardjes op internet gezien, maar 1 sprong er uit en ik zei daar moet ik kijken. Gedaan gelijk gekocht. En echt iedereen zegt me, ondanks dat het allemaal nog spannend is heb je hier straks wel een geweldig paard aan

Jammer genoeg wel slechte ervaring met de handelaar. Hij vertelde me niet van een dikkere pees (wat gelukkig niets is, gwn een schoonheidsfoutje) en gaf me een kapot zadel met 2 verschillende beugelriemen etc. En bij geld terug vragen zeer onvriendelijk enzo.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:46

Heb je die pees laten scannen? Want er goed op lopen nu wil niet zeggen dat het niets is. Kan een oude peesblessure zijn en als daar bindweefsel voor in de plaats is gekomen is het wel degelijk een kwetsbare pees. Zeker als de handelaar al een beetje louche is zou ik wel zeker die pees goed laten scannen voordat de "garantie" termijn verlopen is.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:46

oji schreef:
Heb je die pees laten scannen? Want er goed op lopen nu wil niet zeggen dat het niets is. Kan een oude peesblessure zijn en als daar bindweefsel voor in de plaats is gekomen is het wel degelijk een kwetsbare pees. Zeker als de handelaar al een beetje louche is zou ik wel zeker die pees goed laten scannen voordat de "garantie" termijn verlopen is.


Mee eens, laat dat aub goed nakijken nu je hem/ haar nog terug kunt brengen.
Het hoeft niets te zijn, maar extra controleren is wel zo verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:55

oji schreef:
Heb je die pees laten scannen? Want er goed op lopen nu wil niet zeggen dat het niets is. Kan een oude peesblessure zijn en als daar bindweefsel voor in de plaats is gekomen is het wel degelijk een kwetsbare pees. Zeker als de handelaar al een beetje louche is zou ik wel zeker die pees goed laten scannen voordat de "garantie" termijn verlopen is.



Nee ga ik niet doen. Het is kneiter hard en mag er aan zitten in knijpen alles. Daarbij ga ik hem sws niet meer weg doen. Heb er naar laten kijken door mensen met kennis en aangegeven dat ie dat heeft bij pensionhouder.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 18:56

Je weet het natuurlijk pas echt zeker wanneer je het onder de echo hebt gehad, dat is dan een gok die je neemt.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:08

Idd, het is aan jou of je die gok zou nemen. Ik zou met een dikke pees altijd willen weten hoe en wat en nooit op de buitenkant vertrouwen, maar dat is ieder zijn keuze.

Niet scannen omdat je hem sowieso niet meer terug doet is emotie en een hele slechte raadgever. Als het het dier is uit je profiel is, heb je hem nog geen maand en is ie pas 5. Als de pees het begeeft (en echt er is geen kenner die dat aan de buitenkant kan zien, zelfs een DA kan daar zonder scan heel erg naast zitten) heb je straks misschien nog 10-20 jaar kosten aan een paard waar je niets meer mee kunt. Dan is het een hele dure maand lol met je paard geweest.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:23

oji schreef:
Idd, het is aan jou of je die gok zou nemen. Ik zou met een dikke pees altijd willen weten hoe en wat en nooit op de buitenkant vertrouwen, maar dat is ieder zijn keuze.

Niet scannen omdat je hem sowieso niet meer terug doet is emotie en een hele slechte raadgever. Als het het dier is uit je profiel is, heb je hem nog geen maand en is ie pas 5. Als de pees het begeeft (en echt er is geen kenner die dat aan de buitenkant kan zien, zelfs een DA kan daar zonder scan heel erg naast zitten) heb je straks misschien nog 10-20 jaar kosten aan een paard waar je niets meer mee kunt. Dan is het een hele dure maand lol met je paard geweest.

Ik vind het anders wel heel mooi als iemand een eenmaal gekocht paard niet meer terugdoet als hij zou blijken een medisch probleem te hebben. Omdat het een levend wezen is.Overigens is het paard van ts nu toch niet kreupel of zo. Althans,dat lees ik nergens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:14

anjali schreef:
oji schreef:
Idd, het is aan jou of je die gok zou nemen. Ik zou met een dikke pees altijd willen weten hoe en wat en nooit op de buitenkant vertrouwen, maar dat is ieder zijn keuze.

Niet scannen omdat je hem sowieso niet meer terug doet is emotie en een hele slechte raadgever. Als het het dier is uit je profiel is, heb je hem nog geen maand en is ie pas 5. Als de pees het begeeft (en echt er is geen kenner die dat aan de buitenkant kan zien, zelfs een DA kan daar zonder scan heel erg naast zitten) heb je straks misschien nog 10-20 jaar kosten aan een paard waar je niets meer mee kunt. Dan is het een hele dure maand lol met je paard geweest.

Ik vind het anders wel heel mooi als iemand een eenmaal gekocht paard niet meer terugdoet als hij zou blijken een medisch probleem te hebben. Omdat het een levend wezen is.Overigens is het paard van ts nu toch niet kreupel of zo. Althans,dat lees ik nergens?



Ik denk dat het om die van mij gaat. Hij is niet kreupel en been is nergens warm. Wellicht een oude blessure. Ja dat kan later problemen geven, maar dat is iets voor dan. Daarbij zal ik toch nooit de sport fanatiek in gaan. Dus ja. Geen probleem voor mij. Mocht het een probleem worden en ik niet meer kunnen rijden, dan ga ik em alsnog niet weg doen.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:28

Als je die keuze bewust zo maakt, is dat natuurlijk helemaal prima.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:20

Change3x schreef:
Anouk_H schreef:
Ik kom mij ook melden :)

Lang getwijfeld wat ik wilde doen, ik heb namelijk een mini, Geronimo. Maar ik vind rijden leuker dan mennen en mn verzorgpaarden heb ik niet meer. En al 7 jaar gehad, ben dat een beetje zat nu. Iedere keer heel veel tijd stoppen in de projecten van iemand anders. Dus besloten Geronimo te koop te zetten, en hij word zondag opgehaald. Gaat een top huisje krijgen!!

En nu dus opzoek naar iets voor mezelf, ik neem de tijd, ik weet dat mijn budget niet heel groot is. Maar denk wel dat het mogelijk moet zijn.

Ik zoek:
-rond de €2500
-liefst een merrie, ruin mag ook
-vanaf 2,5 jaar
-liefst nog onbeleerd
-springpaard (geen ambitie voor olympische spelen, maar een B/L/M parcour rondkomen is meer dan genoeg)
-schofthoogte vanaf 155-170
-ik vind luxe gebouwde paarden veel mooier dan paarden met veel body

Geloof dat dit het zo'n beetje is :)


Kijk eens bij HsmHorses, zij hebben regelmatig jonge springpaarden (vaak dan wel met een kleine bemerking) in jouw prijsklasse.


Dank voor de tip! Heb inderdaad al een paar keer hun paarden voorbij zien komen.

Ik ga morgenvroeg kijken bij een hele knappe ruin, ben benieuwd. Word het 2e paard dat ik ga bekijken :D

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:55

Nou mijn bezichtiging ging top, als hij goedgekeurd word dan word het mijn paard :D

Dat was een snellere zoektocht dan dat ik van te voren had gedacht :o

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:45

Dat klinkt goed, zal voor je duimen dat hij ggk word en dan is meer info + een foto welkom!

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:23

Anouk_H schreef:
Nou mijn bezichtiging ging top, als hij goedgekeurd word dan word het mijn paard :D

Dat was een snellere zoektocht dan dat ik van te voren had gedacht :o


Spannend! *\o/* Veel plezier!

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:40

Mag ik mij hier ook melden? Begin dit jaar heb ik mijn lieve Haflinger merrie moeten laten inslapen. Ik ben weer toe aan een nieuw maatje en dus weer op zoek naar een Haflinger. Pfoe, dat lijkt nog niet zo makkelijk te gaan. Het lijkt erop dat Haflingers een stuk populairder zijn dan 10 jaar geleden, toen ik de mijne kocht. Ik heb dus al een aantal keren achter het net gevist, ze gaan als zoete broodjes... Nu moet ik zeggen dat ik ook niet veel geduld heb :'), maar ik zie er zo naar uit om weer lekker bezig te zijn met een paard.

Mijn wensenlijstje is:
- Merrie of ruin
- Leeftijd: 5 tot 17 jaar
- Verkeersmak
- Voorkeur voor slanker type
- Budget +/- 3.500 euro
- Liefst midden/noord NL, maar voor de juiste is een aantal keren wat verder rijden natuurlijk geen probleem.

Ik krijg ook veel 3-4 jarigen aangeboden die +/- een halfjaar ohz zijn. Nu heb ik wel bijna 10 jaar een paard gehad, maar niet de ervaring met het opleiden van een jong dier. Allemaal hartstikke leuke dieren, maar of dat echt verstandig is weet ik niet.

Nou dat was het wel zo'n beetje, ik speur het hele internet (incl. facebook) af, benader Haflingerstallen, maar heb hét paard nog niet gevonden. Dus als iemand tips heeft....

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 07:59

Elisa2 schreef:
Dat klinkt goed, zal voor je duimen dat hij ggk word en dan is meer info + een foto welkom!



Om 10u straks word hij gekeurd, spanneenddd!! Iedereen duimen graag *\o/*

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:51

Merel___ schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Begin dit jaar heb ik mijn lieve Haflinger merrie moeten laten inslapen. Ik ben weer toe aan een nieuw maatje en dus weer op zoek naar een Haflinger. Pfoe, dat lijkt nog niet zo makkelijk te gaan. Het lijkt erop dat Haflingers een stuk populairder zijn dan 10 jaar geleden, toen ik de mijne kocht. Ik heb dus al een aantal keren achter het net gevist, ze gaan als zoete broodjes... Nu moet ik zeggen dat ik ook niet veel geduld heb :'), maar ik zie er zo naar uit om weer lekker bezig te zijn met een paard.

Mijn wensenlijstje is:
- Merrie of ruin
- Leeftijd: 5 tot 17 jaar
- Verkeersmak
- Voorkeur voor slanker type
- Budget +/- 3.500 euro
- Liefst midden/noord NL, maar voor de juiste is een aantal keren wat verder rijden natuurlijk geen probleem.

Ik krijg ook veel 3-4 jarigen aangeboden die +/- een halfjaar ohz zijn. Nu heb ik wel bijna 10 jaar een paard gehad, maar niet de ervaring met het opleiden van een jong dier. Allemaal hartstikke leuke dieren, maar of dat echt verstandig is weet ik niet.

Nou dat was het wel zo'n beetje, ik speur het hele internet (incl. facebook) af, benader Haflingerstallen, maar heb hét paard nog niet gevonden. Dus als iemand tips heeft....


Er is ook een stuk minder mee gefokt een paar jaren, financiële crisis en een overschot aan paarden die financieel niet interessant genoeg waren... die schaarste zie je ook bij fjorden enorm terug.
Tinkers daarentegen, daar word je mee doodgegooid...

Heb je ook de beide stamboeken al benaderd? Soms weten zij paarden te koop die niet actief te koop staan.

En laat je niet gek maken door jonge paarden hoor: als je een jonkie van 4 kunt kopen voor een reëel bedrag, dan kun je ook de begeleiding wel inhuren, in de vorm van training of instructie. Voor jou vooral belangrijk dat ze zadel- en ruitermak zijn en niet ril zijn op de ruiter denk ik? Mijn merrie was ril toen ze 3 was, toen ze 3,5 was al niet meer. Toen konden er al absolute beginners op gaan zitten - en ik train eigenlijk nog niks bij zulke jonge paarden, anders dan het accepteren van een ruiter en links/ rechts/ voorwaarts/ halt bevestigen.
Dat is echt een kwestie van een nuchter, jong dier vinden. Mijne is zelfs nog best sensibel juist.
Helaas is de fokker van die van mij gestopt met haflingers fokken, anders had ik je daar graag de gegevens van gegeven, omdat ze er echt goed over nadachten, over combinaties, karakter en beweging.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:44

@Anouk_H: Hoe is het vandaag afgelopen met de keuring???