Paard in bruikleen, hoe en wat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23756
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Paard in bruikleen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 16:38

Op dit moment staat mijn fjord semi alleen. Ik wil daar graag verandering in door een maatje te zoeken.
Een volwassen ruin wat ergens tussen de 95 cm en 1,10m zit.

Echter na het overlijden van mijn haflinger wil ik eigenlijk geen 2 eigen paarden meer(alhoewel shoppen op de markt volgende maand wel aantrekkelijk is :P ) Een paar tientjes stalling kunnen er nog wel af maar na 25 jaar eigen paarden weet ik ook dat ze ziek kunnen worden met de daarbij behorende da rekening.

Dus kwam de optie bruikleen naar boven drijven. Echter heb ik daar geen enkele ervaring mee en zou ik daar graag wat meer over weten.

Hoe hebben de mensen met een bruikleen paard het geregeld met stallingkosten, voer, inenten/wormen, wat bij ziekte of zelfs overlijden.
Heb je een contract? Komt de eigenaar nog veel kijken en wat heb je afgesproken over terugbrengen. Bij niet klikken of wanneer je eigen paard van stal verhuisd of overlijd.

Andere stal heb ik ook geprobeerd te zoeken maar na 5 stallen te hebben bezocht heb ik het opgegeven en ik wil mijn paard ook niet zoveel meer verhuizen. Op het maatje na staat hij hier nu prima.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paard in bruikleen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:31

Ik heb een korte periode een paardje in bruikleen gehad. Het paard is inmiddels in mijn eigendom.

Joep heb ik in bruikleen gekregen omdat ik op zoek was naar een verzorgpaardje naast mijn op dat moment 22 jarige merrie om iets serieuzer mee aan de slag te gaan. De bekapster van mijn merrie had een stichting met paarden en bood aan om er eentje naar keuze bij mij op stal te zetten. Zij zou op die manier een mondje minder te voeden hebben ik had een leuk jong paard op stal met meer kansen en veel te leren voor ons allebei. We betaalden allebei een gedeelte van de stalling (50/50). Zij was verantwoordelijk voor het bekappen (deed ze zelf) en voor eventuele dierenarts kosten. Ik betaalde de extra dingen zoals een osteopaat. Een zadel en een hoofdstel had hij maar verder deed ik en kocht ik alles.

De eigenaresse werd vrij onverwacht ernstig ziek en heeft hem vlak voor haar overlijden aan mij geschonken. Dit is allemaal via Whatsapp gegaan zodat het zwart op wit stond. (Ook de eigendomsoverdracht). Ik kende haar wel al langer waardoor ik niet in gesprek was met een vreemde, dat scheelt denk ik wel.

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard in bruikleen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:35

Ik heb hier ook een pony in bruikleen. We hebben een contract waarin staat wie wat betaalt en hoevaak ze bijvoorbeeld naar de tandarts moet. Contract je gewoon gedownload van paarden contracten of iets.

Eigenaresse komt af en toe kijken als ze tijd heeft maar bemoeit zich verder nergens mee. Als het van mijn kant niet meer lukt of niet leuk meer is dan kan ze altijd terug. De optie tot overkopen is er ook.

Wie wat betaalt is echt afhankelijk van wat je zoekt. Ik betaal eigenlijk alles alsof het mijn eigen paard is alleen de dierenarts kosten bij grote bedragen doen we door de helft. We staan er beide hetzelfde in hoever we gaan dus dat is wel fijn.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:44

Isabel_k schreef:
Ik heb een korte periode een paardje in bruikleen gehad. Het paard is inmiddels in mijn eigendom.

Joep heb ik in bruikleen gekregen omdat ik op zoek was naar een verzorgpaardje naast mijn op dat moment 22 jarige merrie om iets serieuzer mee aan de slag te gaan. De bekapster van mijn merrie had een stichting met paarden en bood aan om er eentje naar keuze bij mij op stal te zetten. Zij zou op die manier een mondje minder te voeden hebben ik had een leuk jong paard op stal met meer kansen en veel te leren voor ons allebei. We betaalden allebei een gedeelte van de stalling (50/50). Zij was verantwoordelijk voor het bekappen (deed ze zelf) en voor eventuele dierenarts kosten. Ik betaalde de extra dingen zoals een osteopaat. Een zadel en een hoofdstel had hij maar verder deed ik en kocht ik alles.

De eigenaresse werd vrij onverwacht ernstig ziek en heeft hem vlak voor haar overlijden aan mij geschonken. Dit is allemaal via Whatsapp gegaan zodat het zwart op wit stond. (Ook de eigendomsoverdracht). Ik kende haar wel al langer waardoor ik niet in gesprek was met een vreemde, dat scheelt denk ik wel.

Dit was wel een heel uitzonderlijke situatie.meestal is het zo dat je alles betaalt voor het paard wat je in bruikleen hebt.

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:45

Ik heb Iwan van 30 als maatje voor mijn ruin.Zijn eigenaar betaald per maand een bedrag.Da,tandarts,hoefsmid betaald de eigenaar zelf.Ik verzorg voer en hooi.Ze laat alles aan mij over en komt af en toe kijken.Ook mag hij met ons mee als handpaard bij een buitenrit.Maak wel goede afspraken.Ook over wat er met het "pension"paard gebeurd als jou paard eerder dood gaat.Niet dat je dan met een vreemd paard achterblijft.Nu is Iwan 30 en heb ik gezegt dat hij tot zijn dood mag blijven,ook als onze ruin van 24 eerder dood gaat.Maar met een leeftijd van 30 zal dat geen jaren gaan duren.AfbeeldingIwan.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:47

Ik heb er eentje met een bruikleencontract waarin staat dat hij van de eigenaren blijft, maar dat ze hem niet bij mij mogen weghalen. Alleen als ik doodga kan hij niet verkocht worden en ik kan hem zelf ook niet verkopen.
Verder moet ik helemaal zelf weten wat ik met hem doe en hoe ik hem verzorg enz en ik betaal ook alles. Ben me verder niet bewust van het bruikleencontract. Het is dat ik het nav dit topic bedacht dat hij op papier niet van mij is maar ik zie hem gewoon als mijn paard

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:12

Dorine92 schreef:
Ik heb er eentje met een bruikleencontract waarin staat dat hij van de eigenaren blijft, maar dat ze hem niet bij mij mogen weghalen. Alleen als ik doodga kan hij niet verkocht worden en ik kan hem zelf ook niet verkopen.
Verder moet ik helemaal zelf weten wat ik met hem doe en hoe ik hem verzorg enz en ik betaal ook alles. Ben me verder niet bewust van het bruikleencontract. Het is dat ik het nav dit topic bedacht dat hij op papier niet van mij is maar ik zie hem gewoon als mijn paard

Zo zie je dat er veel verschillende soorten bruikleencontracten zijn.Als iedereen tevreden erover is, is dat ook prima.Als eigenaar zou ik persoonlijk niet in het contract willen dat ik hem niet mocht weghalen!Die vrijheid zou ik willen behouden. Maar voor mij is bruikleen (geven of krijgen) toch niets omdat ik erg bezitterig ben.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:19

anjali schreef:
Isabel_k schreef:
Ik heb een korte periode een paardje in bruikleen gehad. Het paard is inmiddels in mijn eigendom.

Joep heb ik in bruikleen gekregen omdat ik op zoek was naar een verzorgpaardje naast mijn op dat moment 22 jarige merrie om iets serieuzer mee aan de slag te gaan. De bekapster van mijn merrie had een stichting met paarden en bood aan om er eentje naar keuze bij mij op stal te zetten. Zij zou op die manier een mondje minder te voeden hebben ik had een leuk jong paard op stal met meer kansen en veel te leren voor ons allebei. We betaalden allebei een gedeelte van de stalling (50/50). Zij was verantwoordelijk voor het bekappen (deed ze zelf) en voor eventuele dierenarts kosten. Ik betaalde de extra dingen zoals een osteopaat. Een zadel en een hoofdstel had hij maar verder deed ik en kocht ik alles.

De eigenaresse werd vrij onverwacht ernstig ziek en heeft hem vlak voor haar overlijden aan mij geschonken. Dit is allemaal via Whatsapp gegaan zodat het zwart op wit stond. (Ook de eigendomsoverdracht). Ik kende haar wel al langer waardoor ik niet in gesprek was met een vreemde, dat scheelt denk ik wel.

Dit was wel een heel uitzonderlijke situatie.meestal is het zo dat je alles betaalt voor het paard wat je in bruikleen hebt.


Dat klopt. Dat was het ook, maar het was wel een bruikleen-contract. ;-)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paard in bruikleen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:26

Kun je niet gewoon iemand die elders z'n paard heeft staan aanbieden dat ie gratis bij jou mag staan terwijl diegene gewoon rijdt en de kosten van dierenarts/hoefsmid blijft betalen? Dan heb jij een maatje voor je paard en de ander gratis pensionstalling.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:34

elnienjo schreef:
Kun je niet gewoon iemand die elders z'n paard heeft staan aanbieden dat ie gratis bij jou mag staan terwijl diegene gewoon rijdt en de kosten van dierenarts/hoefsmid blijft betalen? Dan heb jij een maatje voor je paard en de ander gratis pensionstalling.

Maar dan krijg je voortdurend iemand over de vloer.Dat moet je ook maar willen.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Paard in bruikleen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:00

Ik heb een shetlander van 31 bij mij op pensioen staan. Eigenaar betaald alle kosten (Da, hoefsmid en tandarts) en 25 euro per maand voor het voer.
Mijn eigen shetlander staat bij een vriendin in bruikleen. Zij had een pony gekocht, maar nog geen weidemaatje. Ze betaald voor hem alle onderhoudskosten, voer, de hoefsmid en tandarts, maar de DA kosten (op inentingen na) zijn voor mij.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard in bruikleen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:08

Bruikleenpaard betekent normaalgesproken jij hebt geen geld om een paard te kopen, maar wilt wél een paard om te rijden ('bruik'). Je koopt niet, maar onderhoudt het dier wel ('leen'). Dat zoek jij niet zo te horen.
En jij zoekt al helemaal geen gratis grasmaaier die van alles mankeert - waarbij jij dus niet alleen voor onderhoud maar ook voor de onkosten opdraait.

Jij wilt iemand die zijn paard bij jouw stalt. Je biedt dus gewoon een pension (of pensioen-) plekje aan. Dat lijkt me niet echt een probleem. Maar laat zorg en eigendom lekker bij degene van wie het paard is. En hoop dat degene van wie het paard is ook daadwerkelijk er voor betaalt en zorgt...

Cowgirl

Berichten: 23756
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 20:30

anjali schreef:
elnienjo schreef:
Kun je niet gewoon iemand die elders z'n paard heeft staan aanbieden dat ie gratis bij jou mag staan terwijl diegene gewoon rijdt en de kosten van dierenarts/hoefsmid blijft betalen? Dan heb jij een maatje voor je paard en de ander gratis pensionstalling.

Maar dan krijg je voortdurend iemand over de vloer.Dat moet je ook maar willen.


Ik sta nu in pension bij een gepensioneerde boer en die wil vanwege prive redenen niet teveel mensen op het erf.

Ik ga geen pensionstalling betalen voor iemand zijn paard en die dan ook nog gewoon komt rijden.
Dan kan ik beter bespreken of er toch nog een pensionklant bij mag.
En ik wil ook geen groot paard, gewoon een kleintje als gezelschap voor mijn fjord.

Beste is eigenlijk gewoon een 2e eigen paard om gezeur te voorkomen of iemand die een pension zoekt maar geen tijd heeft voor de verzorging en die misschien 1 2x per maand ff langs komt (of helemaal niet...die heb je ook)

*gaat er nog eens een paar nachten over slapen* :Z

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Paard in bruikleen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:42

Ik heb soort van zoiets.
Ik heb de paarden bij mij thuis staan, maar na koop van het huis wat financieel wat anders liep dan gepland, kon ik mijn eigen paard niet voorzien van gezelschap. Een vriendin van mij fokt paarden maar kan ze niet altijd even goed verkopen :) (alsin afstand van doen, interesse vanuit kopers altijd genoeg).
Ik heb dus nu al ruim 3 jaar lang paarden van haar hier staan bij mijn eigen paard. Soms wisselen we eens wat. Drachtige merries terug naar haar, 1 paard doorgereden en verkocht, 1 heb ik zelf gekocht van haar en ik heb nu 1 staan die eigenlijk in het Z gestart moet worden.
Ze betaalt mij wat ik verbruik voor het paard (hooi, vlas, brok etc) ook alle andere kosten: DA, wormspuiten, fysio en eventueel lessen/wedstrijden etc. Ze komt niet zo vaak, maar via de app hebben we goed/veel contact en stuur ik regelmatig een update of foto’s/filmpjes. Ik heb ook al 3 jarigen van haar hier gehad. Dus dan begin je helemaal blanco met vast staan, dekje op, bitje in etc. En als het niet lukt of het is oliebol weer zoals vandaag, dan geen probleem.
Bevalt mij heel erg goed! Haar zover ik weet ook :)

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 00:42

anjali schreef:
Dorine92 schreef:
Ik heb er eentje met een bruikleencontract waarin staat dat hij van de eigenaren blijft, maar dat ze hem niet bij mij mogen weghalen. Alleen als ik doodga kan hij niet verkocht worden en ik kan hem zelf ook niet verkopen.
Verder moet ik helemaal zelf weten wat ik met hem doe en hoe ik hem verzorg enz en ik betaal ook alles. Ben me verder niet bewust van het bruikleencontract. Het is dat ik het nav dit topic bedacht dat hij op papier niet van mij is maar ik zie hem gewoon als mijn paard

Zo zie je dat er veel verschillende soorten bruikleencontracten zijn.Als iedereen tevreden erover is, is dat ook prima.Als eigenaar zou ik persoonlijk niet in het contract willen dat ik hem niet mocht weghalen!Die vrijheid zou ik willen behouden. Maar voor mij is bruikleen (geven of krijgen) toch niets omdat ik erg bezitterig ben.

Ja maar anders wordt het helemaal wat... steekt een ander er allemaal tijd en geld in en dan haal je hem weg als de (dure) winter voorbij is, als het paard getraind is, problemen opgelost zijn, je weer geld hebt, verzin het maar. En degene die hem in bruikleen heeft die heeft dan niks te zeggen. We zijn hier niet van het fonds _O-

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard in bruikleen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 06:58

Er zijn ook contracten en / of afspraken dat je het tijdelijk in bruikleen hebt ( een half jaar of een jaar etc)
Het is maar net wat je afspreekt dan.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Paard in bruikleen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:26

Mijn paard staat in bruikleen bij mijn nicht die haar gebruikt voor in de lessen. Wij hebben een contract. Zij betaald alle kosten inclusief dierenartskosten, alleen grote operaties beslis ik over en dan betaal ik ook de rekening.
Als mijn paard met pensioen moet, dan regel ik dit.
Ik mag komen wanneer ik wil om te rijden en om af en toe in de les of buitenrit mee te gaan.

Dit is een hele andere situatie, maar misschien wel interessant hoe het gaat met de dierenartskosten.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:41

ArankaM schreef:
Mijn paard staat in bruikleen bij mijn nicht die haar gebruikt voor in de lessen. Wij hebben een contract. Zij betaald alle kosten inclusief dierenartskosten, alleen grote operaties beslis ik over en dan betaal ik ook de rekening.
Als mijn paard met pensioen moet, dan regel ik dit.
Ik mag komen wanneer ik wil om te rijden en om af en toe in de les of buitenrit mee te gaan.

Dit is een hele andere situatie, maar misschien wel interessant hoe het gaat met de dierenartskosten.

Jouw paard werkt in feite gewoon zelf voor zijn kost en inwoning.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:43

anjali schreef:
ArankaM schreef:
Mijn paard staat in bruikleen bij mijn nicht die haar gebruikt voor in de lessen. Wij hebben een contract. Zij betaald alle kosten inclusief dierenartskosten, alleen grote operaties beslis ik over en dan betaal ik ook de rekening.
Als mijn paard met pensioen moet, dan regel ik dit.
Ik mag komen wanneer ik wil om te rijden en om af en toe in de les of buitenrit mee te gaan.

Dit is een hele andere situatie, maar misschien wel interessant hoe het gaat met de dierenartskosten.

Jouw paard werkt in feite gewoon zelf voor zijn kost en inwoning.

Klopt :)

fransje23

Berichten: 15410
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:35

Ik heb twee jaar lang een paard van een vriendin in bruikleen gehad. Ze heeft meer paarden dan tijd dus paard stond vaak stil. Verkopen was geen optie.
Mijn rijpaard was plotseling overleden en ik had alleen nog een jaarling staan.
Bruikleen van haar paard was een win/win situatie. Ik kon rijden en haar paard kreeg aandacht en werd getraind.
Zij betaalde de dierenartskosten en tandarts en ik de "kost en inwoning".

Wij hebben iedere keer een periode van een jaar afgesproken. Zo wisten we beiden waar we aan toe waren en voor het paard is een langere termijn natuurlijk ook prettiger.