[VOLG]Het is een jongetje.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 16:31

Idee van dit topic is ook om te vertellen over wat er goed of fout gaat. Ook wat je weer snel vergeet als paardeneigenaar. Voor je het weet heb je zo'n paard 1 of 3 of 5 jaar, kun je met elkaar lezen en schrijven en ben je weer vergeten hoe het in het begin was. Vooral dat het in het begin nog niet zo vanzelfsprekend was.

Dus een update over de eerste weken :-) Aangezien het een heel lief en heel gemakkelijk paard is (vooral vergeleken met wat wij gewend zijn, wij hebben een paard gehad met als bijnaam De Alligator) vergeet je soms ook dat hij eigenlijk een klein 5 jarig jongetje is :(:) en dan nog een hele late 5-jarige ook.

Ik daarentegen val onder het kopje 'Onhandige Mensch' :roll: (en meestal ook niet al te vlot :+ )

Er gaan dus ook zaken niet helemaal goed, of beter gezegd: fout.

De eerste de beste keer dat ik wilde gaan rijden met Jimmy had ik dat goed voorbereid. Losgegooid in de binnenbak zodat de wilde haar er even vanaf kon, stoel gepakt en met hulp klom ik aan boord. Dat ging goed +:)+ ware het niet dat met wegstappen Jimmy met zijn achterbeen de stoel raakt, schrikt, en in galop weg vloog. Nadat de rust was wedergekeerd gewoon normaal verder gereden en dat was dat. Dacht ik :+

Jimmy echter vond dat 'De Stoel' niet meer te vertrouwen was :n . De daaropvolgende keer met rijden wilde hij niet meer stil staan naast de stoel. Geprobeerd met hulp van stalhoudster om Jimmy naast de bakrand te parkeren op de hoefslag en dan de stoel ernaast om op te stappen, maar toen ging hij achterwaarts. Ook niet handig.

De stalhoudster is niet van gisteren en die merkte op dat Jimmy gewend was om op zijn vorige adres voor de stal in de schuur te staan als er opgestapt of afgestapt werd. Dus daar stonden we: in de stal, met zijn kont voor de ingang van de binnenbak, rechts van ons een kast met allerlei spullen er in, links van ons een stapel voer en dekens, recht vooruit twee kruiwagens, links boksen met paarden en rechts de poetsplaats. Met andere woorden: de meest drukke en zo mogelijk rommelige plek van de stal werd door Jimmy uitgekozen als uitstekende locatie om de 'Onhandige Mensch' aan boord te laten klimmen. Ik vond dit hele verhaal een stuk spannender als dat Jimmy dat vond :')

De Stoel was nog niet te vertrouwen dus dit deden we met inklapbaar opstapje. Waarschijnlijk raden jullie het al: de derde keer dat ik op die manier opstapte zakte ik door dat opstapje heen. Daar hing ik, half op m'n paard met een opstapje dat onder luid kabaal de geest had gegeven (Onhandige Mensch jawel). Jimmy rolde nog net niet met z'n ogen, onderdrukte een GAAAP en de wederhelft zei 'Ja, je hangt er nu toch al half op, dan kun je net zo goed helemaal er op klimmen' :')

Vanaf dat moment hebben we nog een paar keer op die plek opgestapt, nu wel met Stoel en daarna zijn we in de binnenbak gaan opstappen. In eerste instantie met Jimmy op de hoefslag, bakrand aan zijn rechterkant en met een helper om hem vast te houden. Hij kon dan weinig kanten op en als hij stil stond bleef hij ook gewoon stil staan totdat ik aan boord was.

Nu zijn we zo ver dat ik gewoon kan opstappen vanaf de ingang van de bak zonder dat iemand hem vast houdt. Dat wil zeggen, voor eigen gemoedsrust vind ik het nog wel fijn als er iemand ergens binnen een straal van 5 meter is :+ :))

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 16:42

Toen Jimmy er ongeveer 3 weken was kwam de paardentandarts en aangezien er toch eea moest gebeuren mocht hij twee weken lang geen bit in. Die twee weken hebben we goed gebruikt :-) Wat we gedaan hebben (en wat we bereikt hebben) komt in de volgende post :-)

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:42

Super leuke verhalen! Jimmy de clown!

Ik volg!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:47

Apple, ik mis iets in dit verhaal: het onvolprezen, in de goed onderhouden staat, IKEA-KRUKJE :)*
https://www.ikea.com/nl/nl/p/bekvam-ops ... -30178879/

Het is nogal gemakkelijk om later dat gepruts van de eerste periode te vergeten. Maar het zijn wel die basisdingen waar je nu mee worstelt, en oplost, die je later brengen waar je bent.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 17:35

Ikke, ook met dat krukje kunnen nare dingen gebeuren. Ik heb er ooit een paard tijdens het opstappen een been per ongeluk tussen zien steken (vraag niet hoe). Het krukje kwam er gehavender af dan het paard, dat gelukkig wel. Sindsdien heb ik een voorkeur voor "dichte" opstapjes.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 14:46

Ik denk dat het gemiddelde paard in staat is tot allerlei varianten van 'Death and Destruction' waar je zelf niet op kunt komen :+ . Iets wat al jaren goed gaat, gaat plotseling erg fout of iets wat met 8 paarden vlekkeloos gaat is met het 9e paard plots een onoverkomelijk issue. Paarden zijn daar vrij creatief in :))

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 16:32

De vorige eigenaar vertelde al dat hij niet gewend was aan een zweepje. Daarnaast, met proefrijden sloeg ik een daas dood op zijn schouder waarop hij in een galopje naar de andere kant van de bak schoot. Dat vroeg dus nog wat aandacht.

Ik bedoel, als Onhandige Mensch gaat het moment komen dat ik een keer uit balans raak na een sprong of een beugel verlies. Het zou dan helpen als het paard in kwestie rustig blijft door galopperen of gaat vertragen en niet in de paniek schiet :+

Eerst maar eens begonnen met tijdens het rijden Jimmy overal aan te raken. Klopje op zn hals, aai achter het zadel etc.etc.. Voor het rijden ook altijd even los laten rennen met zadel op (en klapperende stijgbeugels!).

Toen dit een beetje bevestigd was, op een mooie dag, zo na een kwartiertje rijden, eens halt gehouden naast de bakrand. Zweepje gepakt in rechterhand, zweepje verplaatst naar linkerhand (niets aan de hand), naar stap (niets aan de hand) en een rondje verder besloot ik eens aan te draven. Ipv het ontspannen paard van 5 minuten daarvoor gingen we plots in volle draf met hoofd omhoog en weggedrukte rug door de bak >;)

Weer halt gehouden naast de bakrand, zweepje weer weg gelegd, weg gereden alsof er niets was voorgevallen, *klopklop* braaf paard.

Een iets andere benadering was nodig.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 12:31

Ongeveer op dit moment, Jimmy was er 4 weken, kwam de paardentandarts. Er moest een en ander gebeuren waardoor hij 2 weken lang geen bit in mocht :(:)
Op dezelfde dag kwam de zadelmaker: dressuurzadel opgevuld en hij had ook een ouder springzadel liggen dat ook mooi op Jimmy pastte +:)+

Twee passende zadels en een paard dat geen bit in mocht :+

De twee weken hebben we goed gebruikt. Allereerst was Jimmy nog nooit gereden met een dressuurzadel (en dat voelt toch weer iets anders dan een springzadel), dus handig als hij dan af en toe het dressuurzadel alvast op zou hebben, beetje afwisselen tussen springzadel en dressuurzadel.

Longeren aan een halstertje met bijzet kan natuurlijk ook heel goed zonder bit. Dus zadeltje op en longeren maar! Met losse stijgbeugels en aangezien hij zo reageerde op het zweepje bedacht de stalhoudster als oplossing om dan een springzweepje vast te binden aan het zadel zodat dit ook goed op en neer zou bewegen en Jimmy vanuit z'n ooghoeken valles zag gebeuren.

Daarnaast hebben wij ook nogal een kijkerige buitenbak. Een heg, sloten, paddocks en een schuur met daarachter de poort waardoor je niet kunt zien wie er de bak binnen wil komen. Ik had er al twee keer gereden, de eerste keer op een soort ei rond B-E-B en de tweede keer kwam ik op 5 meter van de A en 5 meter van de C uit (op een 20-60 bak alsnog niet verkeerd :+ ).

Van de stalhoudster mochten wij ook longeren in de buitenbak. Eerst rondje aan de hand stappen, daarna longeren en als hij wat kijkerig werd in een hoek dan daar wat langer laten lopen. Goed plan!

De eerste de beste keer dat ik dit wilde doen stapte ik over de hoefslag met Jimmy aan de hand, alles goed +:)+ . Het volgende rondje ontsnapte er een ezel en deze stond bij de poort (ja, we hebben echte ezeltjes op stal). Ik zag een behulpzame stalgenoot nog boven op de ezel duiken en zag vervolgens Jimmy met gezwinde spoed en klapperende longeerlijn vertrekken naar de andere kant van de bak :') . Zo hadden we alsnog een los paard op 20x60 rondgalopperen :roll: :D

Na twee weken mocht Jimmy weer een bit in (waarbij hij bij de controle door de tandarts er nog even in slaagde zijn halve ontbijt in haar T-shirt uit te spugen :+ ). Eindresultaat toen ik er weer voor het eerst opstapte:
- rijden met (spring)zweepje was geen probleem meer
- de buitenbak kon ik gewoon overal rijden zonder problemen (heel schattig, als er wat is, zoals bijvoorbeeld een paardenwissel in de paddocks dan loopt hij gewoon heel braaf door, maar er moet wel wat binnensmonds gehinnik uit :+: :D )
- springzadel of dressuurzadel: geen enkel probleem!

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:36

Citaat:
waarbij hij bij de controle door de tandarts er nog even in slaagde zijn halve ontbijt in haar T-shirt uit te spugen


Zeker weten dat je geen lama gekocht hebt? :))

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 14:01

:))

Er zit nog niet zoveel wol op als op een echte lama, dus ik hoop nog op een paard :D

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:39

Kale lama's zijn de must have voor 2020. Naaktkatten zijn uit. Wist je dat al? :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:11

Als hij gaat tuffen weet je genoeg :')

Hoe jij het schrijft, ik zie het zo voor me. Zo heb ik ooit ons vorige paard toen we hem net hadden langs de bakrand van de buitenbak geparkeerd. Hij kon niet zo best stilstaan nog met opstappen, maar ik dacht, hij gaat nooit over die struikjes heen de bak uit. Nou mooi wel dus :+ gevolg ik een blauwe bil want ik landde vol op de betonklinkers, en deuk in ego (gelukkig geen getuigen in de buurt) en ik moest mijn paard weer even vangen. Toen toch maar het veel hogere muurtje genomen om erop te klauteren. Dat ging veel beter. Gelukkig was het opstap probleem na een paar weken over, en kon hij netjes stil staan op stal. Alleen met buiten rijden stak het soms de kop nog op, omdat hij zo graag wilde gaan :)) . Ben ik er ook nog een keer langs gaan liggen, net 2 cm naast een grote bult paardenvijgen. Gelukkig had mijn man hem toen vast. Ik pas ook wel onder de noemer Onhandige Mensch denk ik :=

Anoniem

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:56

Je schrijft erg leuk, complimenten :j

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:13

Oohh wat leuk Apple, een nieuwe! En wat voor een :D :D Wat voor merk is Jimmy? Hij ziet er wel echt fantastisch uit, wat een vriendelijke uitstraling!

Dat 'Oh ja, een nieuw paard' heb ik ook een tijdje (lees: lang :D ) gehad met Sil. Ik kwam natuurlijk van een Flynn (bomproof, altijd zoet, niet te moeilijk met andere paarden) en ik ging naar een Sil. Verkocht als 'is van een oud mannetje geweest' en ik vertaalde dat íets anders dan de Sil zelf deed. Maar goed, nu snappen we elkaar wat beter, eet ze nog steeds andere paarden op én komt ze als ik haar roep. Aahhh :+:

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 12:06

@Berdien, precies ja :D 'van een oud mannetje geweest' dat kan alle kanten op met een paard :))

@Susan, soortgelijke verhalen (meervoud :+) heb ik ook. Ik heb er ook eentje van Jimmy.

Jimmy is overigens een 'gewone bruine KWPN-er'. Niks vreemde kruising volbloed/koudbloed (De Dais) of 'Europese Unie paard' met ISH, Holsteiner, Zweeds, Belgisch, etc.etc.etc.. (Chippy). Nee hoor, gewoon een Hollandse Boy.

Maar goed, met Jimmy had ik al een keertje wat gesprongen in de binnenbak. Drie hindernisjes op struikelhoogte om aan elkaar te wennen. Tijd om de springles in te gaan. Parcourtje in de buitenbak, het paard voor ons reed er nog rond, er stond wind. Ik had Jimmy wel los laten lopen in de binnenbak en vond dat ik er wel op kon stappen in de buitenbak (braaf paard :j ). Jimmy vond van niet :n (jongetje van 5 :(:) ).
Stalgenoot houdt hem nog vast en ipv een paar pasjes achterwaarts te lopen zoals gebruikelijk sprong Jimmy naar voor :+. Daar zat ik achter het zadel en twee galopsprongen later op de grond. Dat wil zeggen: op het betonrandje naast de bak.

Daarna wel een prima springles gehad, maar nog weken lang met een keurige blauwe bil rond gelopen als souvenir :+ Jimmy had er gelukkig niets aan over gehouden waardoor we voor wat betreft opstappen gewoon verder konden gaan waar we gebleven waren.

koetje28

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:53

wat schrijf jij fantastisch!!!!
ik zie het zo helemaal voor me en moet regelmatig inhouden omdat collegas niet snappen waarom ik lach/grinnik :D
ben zo benieuwd naar het vervolg *\o/*

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:07

Die Jimmy is een grote clown :+ .

Zo leuk inderdaad hoe je alles opschrijft.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:24

Zo leuk geschreven, ik ga volgen!

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:59

Nou het is op, nu moet ik ook wachten op een update. Ik zit hier hardop te lachen in mijn uppie.

Heerlijke geschreven dit

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:19

Ik voel met je mee met je blauwe bil :(:)

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:31

Wat een heerlijke clown heb je op stal staan en je manier van schrijven maakt dat
ik het allemaal voor me kan zien :D

Ik blijf jullie verhalen volgen :)

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:08

Ik ga me abonneren op dit topic! Zo prachtig geschreven! Ik zie het al voor me!

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:48

Hahaha ik lig dit echt met een glimlach te lezen, ik zie het zo voor me allemaal :D

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 13:58

Jimmy was nog nooit van zijn leven op buitenrit geweest. Bij de verkoper was het weiland langs de doorgaande 'weg' en ook de buitenbak was langs de weg, dus enig verkeer zal hij al wel gezien hebben. Dat is echter niet te vergelijken met het 'Randstadverkeer' waar wij hier onze paarden aan blootstellen.

Eerst dus maar met Jimmy aan de hand wandelend achter de Dais aan door de omgeving. Naar een grasveldje, even grazen als beloning en dan weer naar huis :-) Dat was best spannend, veel indrukken, nieuwe geluiden, noem maar op.

Als Jimmy wat 'frissig' over kwam dan liep ik met De Dais en de Wederhelft met Jimmy. Op gegeven moment hoorde ik zo enige commotie achter mij. "Hallo Mensch, ik als 5 jarige ruin kijk even of ik een hap uit je arm kan nemen" "Nee, dat doe je niet!" "Ok, geen probleem, dan neem ik wel een hap uit deze giftige struik" Juist ja :roll:

Deze fotootjes komen van ergens half september, we hadden wat hulp dus we konden met alledrie de paarden tegelijkertijd even op pad :D

Even grazen
Afbeelding

En weer op de terugweg :-) Jimmy voor de zekerheid nog maar even aan een longeerlijn (en ik met handschoentjes aan :+ ) om de kans te verkleinen dat we met een los paard zaten :+
Afbeelding

Voor het perspectief: dat leuke donkere ponietje is De Dais, toch ook een Echt Paard met haar 1.64. Om even aan te geven hoe flink de heren uit de kluiten gewassen zijn.

In september hebben we zo ook voor het eerst een buitenritje kunnen doen. Op een vroege zondagochtend als er dus niemand op de weg is. Eerst weer goed voorbereid door Jimmy even met zadel op te longeren, even de wilde haar kwijt en vervolgens op pad. Achter De Dais aangeplakt een kort rondje in stap gedaan. Ergens halverwege toen Jimmy door had dat hij op de terug was (en er dus niets spannends meer ging gebeuren) kregen we even last van een 'brainfreeze'. Te veel indrukken allemaal voor het 5 jarige jongetje en hij was niet meer vooruit te branden.

Terug op stal stond hij heel trots op zichzelf te zijn, na zijn 20 minuten stapritje buiten :)) . De Dais was pas een soort van opgewarmd na dat rondje dus die moest nog even naar het dichtsbijzijnde galoppad ~~}>

De week daarop hetzelfde gedaan, alleen het rondje iets langer gemaakt. Met hetzelfde resultaat tot gevolg :)) .

Daarna sloeg het weer om en begon het te regenen. Hoewel de wederhelft het nog probeerde met 'characterbuilding!' vond ik dat hij dat maar vooral moest doen met zijn eigen paard :+

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 14:36

En zo zijn we aangekomen begin oktober :-)

Een aantal doelen die belangrijk leken zo voor de winter hebben we gehaald:
- zonder hulp opstappen in de binnenbak
- zonder eerst los te gooien kunnen rijden in de binnenbak (voor de springles doe ik het nog wel of als ik denk dat er een wilde haar zit).
- kunnen rijden met dressuurzweepje
- eerste buitenritjes gehad zodat we daar op voort kunnen borduren in de winter
- kunnen rijden met andere paarden in de binnenbak (hoewel dit nog wel wat vraagt op het gebied van 'focus' :+ )

Met andere woorden: als het vanaf nu tot eind april werkelijk pokkeweer is dan kunnen wij veilig de binnenbak in :D

De regen van afgelopen tijd had er ook voor gezorgd dat de paddock vooral bij de poort nogal blubberig was (met grote plassen!). Voor Jimmy was dit een geval van *\o/* *\o/*. Ik bedoel, je bent 5 jarig jongetje of niet en 5 jarige jongetjes vinden modder, plassen en daar in stampen helemaal geweldig :j

De Dais daarentegen vond het maar helemaal niets, die stond buiten met een hoofd van >;) 'Moet dit?'

Als ze nu buiten staan dan doet Jimmy zijn uiterste best De Dais over te halen tot wat gezellig spelen in de modder door rondjes om haar heen te draven en te galopperen. De Dais maakt door middel van heldere en duidelijke geluidssignalen duidelijk dat het rondje vooral een straal moet houden van minimaal 10 meter :+ Je zal maar modderspetters op je hoofd krijgen :n

Met een beetje pech kan ik dan door de modder heen om Jimmy op te halen, des te meer modder, des te minder komt Jimmy als ik roep :roll: , die is dan veel te druk met spelen. Ik moet toch al door te modder om Dais op te halen, want die beweegt geen halve meter richting de poort (want daar ligt nu een grote plas :+ )

Jimmy heeft nu ook een regendekentje op. Voordat hij zijn echte regendekentje op kreeg heeft hij eerst een nachtje op stal met een 'oefendekentje' op gestaan. Oefendekentje? Ja, ons alleroudste zweetdekentje, om te kijken of hij niet gelijk het dekentje zou slopen ~~}> . Stalgenoot heeft hem wel betrapt terwijl hij enthousiast met een punt van die deken in zijn mond er aan stond te trekken, maar nadat ze de deken recht had gelegd is hij er verder vanaf gebleven. Daarna mocht hij zijn echte deken op :-)