[VOLG]Het is een jongetje.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:39

Oefendekentje.. geweldig idee, ik leg gewoon ineens mijn dure dekens op alle paarden, mijn bankrekening is daar niet zo blij mee. Dus: oude dekentjes niet weggooien maar gebruiken als oefendekentje.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 11:48

Dat was precies ons idee inderdaad :j Voordat hij zijn nieuwe deken op kreeg (met alle mogelijke gevolgen van dien >;) ) eerst maar eens oefenen :))

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 12:11

En daar quote ik even mijzelf

Apple schreef:
En zo zijn we aangekomen begin oktober :-)

Een aantal doelen die belangrijk leken zo voor de winter hebben we gehaald:

- zonder eerst los te gooien kunnen rijden in de binnenbak


Dit was een gevalletje van 'hoogmoed komt voor de val'. Opgezadeld, rondje aan de hand gestapt, op het paard geklommen (nog niets aan de hand) en wegstappen werd na twee pasjes draven, daarna twee galopsprongetjes, hoofd naar beneden en kontje omhoog en daar lag de Onhandige Mensch vrij on ceremonieel op de grond.
Het jongetje was van mening dat er toch echt eerst even los gelopen moest worden voordat de Mensch aan boord zou klimmen. De Onhandige Mensch had even niet meegenomen in de voorbereidingen van die dag dat Jimmy nog niet buiten had gestaan. Hij had zich al goed moeten gedragen bij de hoefsmid dus er zat blijkbaar nog wat spanning in.

De dag daarop na de nodige voorbereiding (lees: arme Jimmy dacht al dat hij klaar was na een stevig klusje in de longeerbak) samen met De Dais op buitenritje. Voor het eerst sinds 3 weken en wat langer dan daarvoor. De rit bracht ons langs een hertenkampje compleet met emoes := . De Dais aan de linkerkant (daar waren de emoes), Jimmy rechts schuin achter De Dais en vol goede moed gingen we langs de emoes :j . Het toeval wilde dat er rechts van ons een meneer liep met zijn labrador, Jimmy heeft alleen de labrador rechts gezien en de emoes links zijn hem volkomen ontgaan :)) . Later alleen een klein schrikje van een hardloper die achterop kwam, begrijpelijk. 40 minuten weg geweest, goede ervaring voor iedereen :-)

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:20

Meneer met hond van harte bedankt! Fijn he die afleiding soms.
En puber jongetjes kunnen maar op 1 ding tegelijk letten gelukkig.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 14:28

Hoewel het mijn bedoeling was om dit vooral een luchtig volgtopic te houden ontkom ik toch niet aan een serieuzere noot. Het had weinig gescheeld of dit was het kortste volgtopic ooit geweest op Bokt :oo . Ergens halverwege vorige week deed Jimmy een serieuze zelfmoordpoging.

Ik had gereden, had Jimmy in zijn boks gezet en was zijn spulletjes aan het opruimen. Plots groot kabaal, vast komen te liggen met rollen? was mijn eerste gedachte. Was het maar waar.

Jimmy had in zijn boks een raampje dat afgezet is met tralies, fijne tralies beneden, maar iets breder van elkaar af hogerop. Hij was er in geslaagd om met zijn linkerachterhoef bovenin tussen de tralies vast komen te zitten en daar lag hij, plat op zn rug :\

Gelukkig was het net na voertijd, er liepen nog veel mensen rond op stal. Gelijk de dierenarts gebeld, die zou er met 10-15 minuten zijn. Deur van de boks open en voor zover dat ging bij Jimmy gaan zitten om hem over zijn hoofd te aaien en toe te spreken (ik bedoel, er waren ook nog wat hoeven die niet vast zaten en dezen gingen alle kanten op).
Het is behoorlijk hartverscheurend om naast je paard te zitten en zaken te zeggen als 'rustig maar, het komt allemaal goed' terwijl je dat eigenlijk helemaal niet weet ;( Gelukkig bleef hij rustig en tilde alleen af en toe zijn hoofd op om te kijken naar zijn been :(:)

De DA was er heel snel (voor mn gevoel natuurlijk helemaal niet snel :+) en heeft Jimmy zo ongeveer platgespoten. Vervolgens een deken over Jimmy's hoofd gelegd en de wederhelft heeft met de haakse slijper de tralie doorgeslepen zodat het been weer vrij kwam. De DA heeft voor de zekerheid nog een antibioticum en ontstekingsremmer gegeven en dat was dat.

Na een goede drie kwartier kwam Jimmy weer bij, krabbelde weer omhoog. Gestapt en been gekoeld. Later op de avond heeft de stalhouder dat weer gedaan en afgezien van een beetje zwelling bij de kogel linksachter zo op het eerste gezicht niets aan de hand. Ook niet kreupel ofzo.

Na een paar dagen heb ik wat foto's gemaakt van de 'schade' (voor zover je van schade kunt spreken):

Een paar wondjes in zijn linkerkootholte

Afbeelding

Linkerkogel iets dikker aan de binnenkant

Afbeelding

Plekje op het sprongewricht rechts

Afbeelding

En een kaal plekje achter zijn oor aan de linkerkant van zijn hoofd waar hij met zn hoofd op de grond heeft gelegen (uiteraard onmogelijk om op de foto te krijgen :roll: )

Al met al zijn we daar bijzonder goed vanaf gekomen, dat had gemakkelijk heel anders kunnen aflopen :oo

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:41

Oei sukkel dat het is :( arm dier met zijn onhandige acties...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 14:43

Goed, wat nu. Stalhouder kwam direct met de suggestie om Jimmy in een boks met buitenluik te zetten. Ergens in de loop van de week zouden er sowieso wat verschuivingen plaats vinden dus dan zou Jimmy kunnen verhuizen naar een andere boks.

Tot die tijd kon Jimmy dan in een boks zonder tralies waar hij zichzelf (en het interieur) weinig schade kon toebrengen.

Dit volgde in een bijna komische route door de stal:
'de boks van De Dais dan even voor een weekje?'
'Euh'
*wij kijken beiden omhoog*
'Daar loopt een waterleiding met isolatie er om heen. Daar kan hij bij :j'
En zo werden er nog wat boksen afgekeurd.

Hetzelfde met een boks met buitenluik, de beoogde boks had een ijzeren stellage om de drinkbak heen, geen goed idee. Een andere boks had een drinkbak van het type dat hij in een eerder stadium al had weten te verbouwen dus uiteindelijk hebben we voor Jimmy een goede boks gevonden waar hij zichzelf niets kan aandoen en ook niet al te veel aan kan verbouwen :-)

Gevolg een halve stalverhuizing met wat verwarring bij uitmesters en bijrijders, maar uiteindelijk staat alles en iedereen op een goede plek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor degenen die zich afvragen wat al dat 'witte' op zn neus, in zn voorpluk en naast zn kolletje is: in zn nieuwe boks hangt een zoutblok wat Jimmy op dit moment ongeveer overal weet te smeren :+

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 15:07

Wat doe je met een paard met een blessure: stappen aan de hand en koelen :j

Zo gezegd, zo gedaan. Heel braaf, wel voor de zekerheid wandelen aan de longeerlijn als we het terrein af gingen. Zo op de avond van de derde dag vraagt de stalhouder nog of Jimmy nog braaf is met wandelen 'ja hoor, heel braaf' :j Om dat nog geen 20 minuten later te moeten terugnemen :+

Braaf gestapt naar een grasveldje om wat te grazen samen met De Dais. Kwartiertje laten grazen 'hier heb je een worteltje en kom, we gaan weer naar huis' *IEPP!* BokBok en zo liet Jimmy ons even zien dat er niets mis was met hem in draf en galop op de rechterhand :+ (lang leve de longeerlijn). Thuis nog even gekeken of er ook linksom niets van kreupelheid te zien was :+

Mooi! Vanaf dat moment kon hij dus ook wel weer buiten staan met De Dais. De Dais vond namelijk alleen buiten echt helemaal niets aan :n (ook niet met andere paarden in landjes ernaast). Nog een paar dagen wat rustig gelongeerd aan het halstertje en even los laten lopen in de binnenbak voordat ik er weer voor het eerst op ging, maar gelukkig niets te bespeuren van enige onregelmatigheid. De kogel is ook mooi dun na beweging.

De eerste keer er weer op vond vooral ik erg spannend. Ik had continue op mn netvlies hoe hij daar hulpeloos lag met zn been omhoog terwijl ik op dat moment ook niet veel voor hem kon doen behalve aaien :(:) . Ik heb er misschien 15 minuten opgezeten met de wederhelft en een stalgenoot toe kijkend en een continue 'zien jullie iets?' 'ik voel niets raars, zien jullie echt niets?'. Met Jimmy die zich waarschijnlijk af vroeg of de Onhandige Mensch het nu ook psychisch aan het verliezen was. De tweede keer er op heb ik al weer wat normaler kunnen rijden. Galopperen onder zadel gaan we volgende week weer eens proberen :-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:10

Wat een schrik. Gelukkig kijkt hij zelf nog steeds heel blij. Hopelijk blijft hij voorlopig heel.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 15:15

Hij is, denk ik, het hele incident al weer vergeten :+

Ik sprak toevallig vanochtend iemand die aangaf dat deze fase vanzelf over gaat zodra ze ouder zijn dan 6 dus daar hou ik dan maar aan vast :)) (hoewel ze dat later nuanceerde naar 10 := :+ )

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:18

Je verveelt je geen moment met Jimmy..

Hij is niet goed voor je eigen rikketik := .

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:50

Och die arme Jimmy! Zijn opgewekte hoofd geeft wel aan dat hij de Bezorgde Mensch niet geheel snapt :))

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:56

Wat een schrik heb je! Gelukkig is het goed gekomen. He weet het geweldig te beschrijven, zie alles helemaal voor me :))

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:46

Wauw wat een clown! Maar fijn dat het allemaal goed is gekomen, dan knijp je hem wel even zeg :(:)

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:25

Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn. Dan mag je nog blij zijn dat hij dit overdag heeft gedaan en niet midden in de nacht. Daar wil je toch niet aan denken...
Maar fijn dat het nu weer goed gaat, kan niet wachten op de volgende update.

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:11

:oo Dat is schrikken zeg! Wat een engeltje heeft hij bij zich dat de schade zo beperkt is. Lompe kleuter :(:)

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:16

Jeetje wat een paard! Heerlijk om te lezen op een luie zaterdag middag! :D
Wat een leuk dier, ik ben blij te lezen dat hij nog heel is :)

Froukje
Forever young

Berichten: 10838
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:21

Wat een geluk dat Jimmy zo rustig is gebleven tijdens het wachten op hulp. Ze zullen maar net de verkeerde kant op draaien en hun eigen been breken :(:)

Hoeveel grijze haren ben je rijker?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:41

Apple schreef:
Hij is, denk ik, het hele incident al weer vergeten :+

Ik sprak toevallig vanochtend iemand die aangaf dat deze fase vanzelf over gaat zodra ze ouder zijn dan 6 dus daar hou ik dan maar aan vast :)) (hoewel ze dat later nuanceerde naar 10 := :+ )

Ik heb bij een 23-jarige de dierenarts gebeld omdat ie geen stunts meer uithaalde.......

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 08:03

Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties :-)

Emj_23 schreef:
Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn. Dan mag je nog blij zijn dat hij dit overdag heeft gedaan en niet midden in de nacht. Daar wil je toch niet aan denken...
Maar fijn dat het nu weer goed gaat, kan niet wachten op de volgende update.


Dat was precies ons idee, gelukkig gebeurde het einde van de middag en niet ergens midden in de nacht :n

@Ikke, met andere woorden: in sommige gevallen gaat dit helemaal nooit over en wordt het tijd bezorgd te worden zodra dit over gaat >;) Mooi is dat :)) De komende 17 jaar zou ik dan dergelijke stunts kunnen verwachten :))

Ik hoop trouwens dat toekomstige updates gewoon normale leuke updates zijn in de trant van 'buitenrit gemaakt', 'lekker gesprongen', 'voor het eerst naar het strand geweest' dat soort werk :D

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 08:53

Wat een clown zeg :oo
Hopelijk blijft het bij deze ene keer

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:18

Apple schreef:
Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties :-)

Emj_23 schreef:
Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn. Dan mag je nog blij zijn dat hij dit overdag heeft gedaan en niet midden in de nacht. Daar wil je toch niet aan denken...
Maar fijn dat het nu weer goed gaat, kan niet wachten op de volgende update.


Dat was precies ons idee, gelukkig gebeurde het einde van de middag en niet ergens midden in de nacht :n

@Ikke, met andere woorden: in sommige gevallen gaat dit helemaal nooit over en wordt het tijd bezorgd te worden zodra dit over gaat >;) Mooi is dat :)) De komende 17 jaar zou ik dan dergelijke stunts kunnen verwachten :))

Ik hoop trouwens dat toekomstige updates gewoon normale leuke updates zijn in de trant van 'buitenrit gemaakt', 'lekker gesprongen', 'voor het eerst naar het strand geweest' dat soort werk :D

Ehm, ja, er is een zeker risico. Maar die van ons was meer een kwajongen. Als die van jou die potentie ook heeft, en dat zou me niet verbazen, dan maak je borst maar nat.....

Hij kon dan zo "leuk" vanachter z'n maantop de wereld in loeren en dan wist je hoe laat het was en als klein Quartertje was ie retesnel.

Ik ben dus wel benieuwd waar het uitkomt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:40

Wat schrijf je het ontzettend leuk op!

Maar Jimmy... Laat ons niet zo schrikken >;) Gelukkig is het bij wat kleine schade gebleven! Toch best wonderlijk, dat die kleuters vanalles uitspoken, maar vaak maar minieme (of zelfs geen) schade hebben.

Zo heeft mijn verzorgpaard in haar jonge jaren ook wel eens vast gelegen. Twee boxspijlen stonden net iets verder uit elkaar dan de rest, en ja hoor, juist daar kwam die hoef tussen bij het rollen 8)7 Is ook goedgekomen ;)


De onhandige mensch had spierpijn na de bodeminspectie? Tsja... Puberpaardjes willen eerst rennen in de bak :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:48

Apple schreef:
Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties :-)



Dat was precies ons idee, gelukkig gebeurde het einde van de middag en niet ergens midden in de nacht :n

@Ikke, met andere woorden: in sommige gevallen gaat dit helemaal nooit over en wordt het tijd bezorgd te worden zodra dit over gaat >;) Mooi is dat :)) De komende 17 jaar zou ik dan dergelijke stunts kunnen verwachten :))

Ik hoop trouwens dat toekomstige updates gewoon normale leuke updates zijn in de trant van 'buitenrit gemaakt', 'lekker gesprongen', 'voor het eerst naar het strand geweest' dat soort werk :D

Ik volg ook met plezier, Ik heb hier een jongetje staan dat vanaf zijn 6e ongeveer niets meer sloopte. Ik heb ook eentje gehad (wel een kleintje, welsh A'tje) die tot drie dagen voor zijn overlijden de boel op stelten zette. :=

Momenteel heb ik een merrie die ze volgens mij nooit uitgelegd hebben dat merrie's zo speels niet zijn en ik vrees dat die dat ook lang gaat volhouden.

Houdt het leven wel boeiend zegmaar... :))

Heerlijk geschreven wel Apple! Het is waar, na en aantal jaar vergeet je die kleine "miscommunicaties" vaak. Als ik nu soms terug lees over Sam dan besef ik weer hoe ver we eigenlijk gekomen zijn. :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:20

Zo, dat was wel even heel serieus schrikken! Gelukkig met een goede afloop en wat een geluk dat de stalbaas zo fijn meedenkt en hem gelijk een andere plek geeft. Wat een boefje zeg! Hopelijk inderdaad nu gewoon updates in de trant van 'lekker gereden' en 'owww, zijn hele gezicht zit vol slobber want hij kan niet netjes eten'. Gewoon leuke of positief grappige dingen :)