[VOLG]Het is een jongetje.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:21

Wat een scala aan geluiden hebben jullie paarden. Mijn merrie is niet zo vocaal: hinniken doet ze vrijwel nooit, hu-hu-hu of neusvleugelwiebels naar haar eten of beste vrienden doet ze wel regelmatig. En ze gromt als iets/je haar pijn doet.

Gaby
Berichten: 3404
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:24

Sintara schreef:
Oh heerlijk :D ik ben ook echt een merrie mens. Mijn merrie is heel vocaal, om het minste of geringste komt er geluid uit.
Het leukste is nog wel dat alle andere paarden uit de kudde het hebben overgenomen, inclusief de ruin (trekpaard van een ton) _O- _O-. Hilarisch

De eigenaar is er iets minder blij mee

Wat heerlijk! Zin om een topic te openen met wat anekdotes en foto's? Lijkt me superleuk om te lezen.

Ook bedankt aan allen die ook anekdotes hebben gedeeld.

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:42

Ah ja, mijn merrie had een standaard rokershinnikje wanneer ik de spatel op de rand van haar voerbak aftikte. Ik maakte altijd slobber voor haar, en als ik klaar was met roeren en dan een restje slobber terug in de bak sloeg, hoorde je steevast 'huhuhuhuh' uit haar box achter in de stal komen. <3 (stiekem mis ik dat wel)
Mijn ruin nu is niet heel vocaal, maar die 'UNK' doet hij wel als hij het ergens niet mee eens is, inderdaad! Heb ik mijn merrie nooit horen doen.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:32

Ik wil later als ik groot ben ook een jongetje *\o/*

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:01

Gaby schreef:
Wat heerlijk! Zin om een topic te openen met wat anekdotes en foto's? Lijkt me superleuk om te lezen.

Ook bedankt aan allen die ook anekdotes hebben gedeeld.

Als het me ooit lukt om op de juiste momenten foto's of filmpjes te maken dan zal ik er een topic aan wagen, maar ik gok dat dat nog best lastig wordt :') ik ben geen goede fotograaf hahaah

Ik vind het ook leuk om te lezen van andere paarden. Ze hebben allemaal zo hun eigen dingetjes en manieren <3

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:03

Ik had een non vocale merrie, ruintje hinnikt er nu lekker op los maar heeft de baard nog niet in z'n keel. Dus het is hoog en hard, soms heb je bijna een gehoorbeschadiging :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34750
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:10

Onze vorige ruin kon echt heel hard hinniken. Ook in de trailer als je er langs stond, even aangeven dat hij weer thuis was. Ik was dan 2 dagen doof :+ . Hocus zegt niet zoveel. Die staat heel stil op de trailer. Dat vind ik dan weer een beetje creepy, dan denk ik dat er wat is.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 14:02

En zo werd het zondagavond 9 augustus.

Een volgtopic is er om de vorderingen en belevenissen te volgen, dat kan zowel positief zijn als negatief. Nu is mijn insteek om dit een positief volgtopic te laten zijn, maar....... met een jongetje gebeuren er natuurlijk ook minder leuke dingen :\ . Jimmy besloot dat het tijd werd voor weer een serieuze zelfmoordpoging. Ik bedoel maar, de vorige was al ergens halverwege oktober.

Zondag avond dus. Zoals bijna elke avond gaven wij De Dais en Jimmy een verkoelende douche met als plan daarna even aan de hand te gaan grazen. Gedurende de dag best wat ongerust geweest om De Dais, die leek het toch niet helemaal goed te doen met deze hitte. Dus 's avonds nog even lekker grazen in de schaduw.

Zoals elke avond stappen wij aan de hand naar de graas plek. Staan een kwartiertje te grazen. Ik met De Dais, de wederhelft met Jimmy en op het moment van naar huis gaan "kom, we gaan weer naar huis", zegt Jimmy "IEEEPPPP!" rukt zich los en galoppeert de verkeerde kant op :roll:.

Twee bochten verderop was hij ons uit het oog verloren, wilde blijkbaar omkeren (iets anders kan ik ook niet bedenken) en slaagde er in om met zijn rechterachterhoef verstrikt te raken in zijn halstertouw. Paniek natuurlijk. De wederhelft was er snel bij en heeft Jimmy weer bevrijd, maar het resultaat is duidelijk:

(foto's van dinsdagochtend)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over het algemeen gebeuren dergelijke zaken als het totaal niet uitkomt in de timing, daar zijn ook genoeg topics over geweest op Bokt. Paarden hebben er een handje van om zelfmoordpogingen uit te voeren in bijvoorbeeld het Paasweekend, of als je op vakantie gaat, of als je voor het eerst sinds tijden weer eens een belangrijke wedstrijd/clinic/les hebt.

Jimmy heeft het qua timing in elk geval een stuk beter voor elkaar:
- met deze hitte was ik toch niet serieus van plan om iets intensiefs te gaan doen met hem
- het is zomer, dus het risico op mok en aanverwante nare zaken is een stuk kleiner
- we gaan niet op vakantie ivm Corona
En: - de afspraak met de DA was er ook al ivm de jaarlijkse gebitscontrole en inenting :')

Het is dikker rond de kogel. Jimmy heeft er ook wel last van, het gaat natuurlijk trekken (denk maar aan jezelf als je een halstertouw vast hebt dat door je hand getrokken wordt), maar hij loopt niet kreupel. Afgelopen dagen schoon gehouden, gestapt aan de hand (aan de longeerlijn ipv aan een halstertouw :+ ). Vanochtend een half uurtje in stap in de bak gereden.

De DA vond het er goed uit zien en afgesproken te bellen als Jimmy plots een heel dik olifantenbeen krijgt of als hij kreupel gaat lopen.
De hoefsmid was inmiddels ook geweest en ook deze vond het er netjes uit zien.

Enige vraag is nog of er nu gewoon zwarte haren terug komen of dat Jimmy voor de rest van zijn leven een indrukwekkende witte band rond zijn been heeft lopen :=

Rocamor

Berichten: 10957
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:05

hier past voor mij maar 1 reactie:

:oo :oo :oo :oo :oo

Vooruit, een tweede erbij:
sterkte zeg, jeetje

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:07

Wow, kan een gewoon halstertouw dat veroorzaken?????? Sterkte voor het jongetje! En hopelijk is jullie hartslag ook weer gezakt :=

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:12

:oo Beterschap, dan maar. Ik zou zeggen hopelijk heeft hij er iets van geleerd, maar het is een jongetje...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34750
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:16

O wat een schrik. Even in de gaten houden maar.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 14:18

Dank allemaal :-)

MWM: een gewoon normaal halstertouw inderdaad :j Normale lengte. Niets bijzonders aan. De DA gaf aan dat ze wel eerder dergelijke verwondingen had gezien door een halstertouw.

Prrrr: wij hopen ook dat hij in elk geval geleerd heeft dat het geen goed idee is om voor zichzelf te beginnen en dat hij beter bij de kudde (lees: De Dais en ons) kan blijven. Hij was in elk geval goed onder de indruk vlak na het gebeuren dus ik hoop dat dit nog even blijft hangen. De volgende zelfmoordpoging verwachten wij ergens in maart :+ (en nee, daar gaan we geen polletje voor opstarten :+ :)) )

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:21

Klop die voorspelling ook eveb af, haha.

Maar wat bizar zeg, ik had dat niet verwacht. En hij is wel heel lenig om met normale lengte zo lelijk vast te komen te zitten zeg.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 14:24

Daarom denk ik dus ook dat hij wilde omdraaien ofzo. Als een paard rechtuit gaat dan komt een wapperend halstertouw niet om een achterbeen heen. Hoogstens staat hij er op (of komt het om een voorbeen), maar een achterbeen :?

ikkedus
Berichten: 3303
Geregistreerd: 24-09-05

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:28

Hij is wel lekker herkenbaar als het straks witte haren worden. Dan kan men het jongetje al van verre spotten. :+

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:32

Hij is wel lenig dan, als hij dat onderaan zijn achterste voet krijgt... Geen excuses meer dat hij niet kan inbuigen bijv.

Hopelijk stelt hij de volgende poging even een paar jaar uit inderdaad :+

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:35

Ach Jimmy toch, kleine dommie. Hij moet ook niet weg rennen, dat levert weinig goeds op.
Hopelijk heeft ie er weinig last van en komen er gewoon zwarte haren terug.
Beterschap voor jullie :knuffel:

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:36

Poeh, jochie toch! Hij zal wel spijt hebben :')

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:39

Oef, dat ziet er niet fijn uit.
Ik zou dit schoonhouden en insmeren met honingzalf, ziet er wat brandwondachtig uit. Met honingzalf gaat het als een trein :)

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:49

Ach jeetje . Uit ervaring weet ik dat een halstertouw flinke pijnlijke brandwonden kan veroorzaken.
Lekker koelen met deze warmte buiten zodat het minder gaat opzwellen.
Het ziet er wel " mooi" uit. Het is vrij droog en niet pussig.
En honingzalf helpt heel goed bij wonden.

Arme jongen :(:)

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:51

Dat is een serieuze domjongetje actie zeg... :wow:
Gelukkig ziet het er vooralsnog uit als een met een sisser aflopende dommejongetjes acties, maar toch.

Neon

Berichten: 4943
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:16

Stom peerd...

Echt joh... je vraagt je als eerste af: waaaaarom? En dan komt de volgende vraag: hoe dan?????

Sukkel... echt...


Sterkte en beterschap eitje van de week... wees eens wat zuiniger op die jongenspootjes van je...

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:33

Eh bah wat naar !
Sterkte en beterschap
Het is wel een stoer jong dat hij niet kreupel loopt.
Dan dan weer wel....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132211
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:44

Sjemig, wat een actie.......
Wens het jongetje maar veel beterschap :(:)