Verwachtingen hulp/bijrijder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Verwachtingen hulp/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 08:57

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t hulp bij de paarden/bijrijder?
En dan met name met de verwachtingen over en weer?
Ik bedoel dan vrijwillige hulp, niet betaald.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:24

Mijn verwachtingen zijn dat afspraken worden nagekomen (minsten 2x per week komen in beginsel), er voorzichtig met mijn spullen wordt omgegaan, en regelmatig les wordt genomen, er open wordt gecommuniceerd elke keer als ze komen moeten de klussen worden gedaan (kost in de winter pakweg een uur) . Verder heel veel zaken die ik zelf inschat omdat ik er de eerste paar keren zelf bij ben. Zoals goed rij-niveau, respectvolle manier van omgaan met paard etc.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Verwachtingen hulp/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:02

Dat hangt er vanaf. Van jou als eigenaar, van je paard en wat die nog/al kan, van hoe jullie gestald staan (volpension? eigen beheer?), van de mogelijkheden (piste? wandelgebied?), ...

Wat wìl jij? Zoek je een verzorger of een bijrijder?

Gezien je geen financiële bijdrage vraagt, ga ik er van uit dat je verwacht dat er klusjes gedaan worden? Dan zou ik verwachten dat de andere partij die netjes doet wanneer dat verwacht wordt en dat hij/zij zorg draagt voor je spullen. En je tijdig iets laat weten mocht hij/zij toch eens niet kunnen komen.

Uiteraard ook ten alle tijde respect voor het paard, of dat nou te verzorgen of te berijden is.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:03

Klik met het paard(en), verstandig en respectvol omgaan met paard en spullen en omgeving, nee accepteren als dit gezegd wordt, afspraken na komen, open communicatie met elkaar over paard-klusjes-rijden-verzorging enzovoorts, stukje eigen inbreng zou leuk zijn. Lessen mag maar op eigen kosten. Als eigenaar vind ik dat je ten alle tijde het goede voorbeeld moet geven, anders kan je niet iets terug verwachten.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Verwachtingen hulp/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:36

Ja heel goed om dingen concreet te maken, je kunt immers niet elkaars gedachten lezen. De punten staan door elkaar
-lief zijn voor mijn paard
-geduldig zijn met mijn paard
-mijn paard wordt niet geslagen
-leren om met lichaamshouding paard stil of achterwaarts te zetten, de basis met de bijrijder afstemmen.
-altijd mijn spullen op dezelfde plek terugleggen en kast op slot.
-singel en hoofdstel na gebruik afnemen
-wat te doen na het rijden qua borstelen, afsponzen, wel/geen deken, hoeven uitkrabben/insmeren
-komen op de afgesproken dag(en)
-de stal mesten zoals ik het wil (voordoen)
-niet met paard het erf af, totdat ik zeg dat het kan, en dan de eerste keren alleen er naast.
-niet rijdend het erf af/naar het bos, totdat ik zeg dat het kan.
-met rijden niet trekken en zagen, paard komt vanzelf naar beneden, en anders maar niet, gewoon eerst elkaar leren kennen, en plezier hebben
-geen sporen, omdat ik die zelf ook niet gebruik.
-geen wedstrijden rijden
-les van de zelfde instructeur, of iemand die ik zelf ook prettig vind
-afspreken hoe hooinet te vullen en met welk hooi.
-afspraken over wie wat voert, of niet
-afspreken hoe lang er gereden wordt, in de bak of in het bos

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Verwachtingen hulp/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:13

Bedenk wel dat iedereen dingen op een andere manier kan doen maar wel met uiteindelijk dezelfde uitkomst... Soms betekend dat dingen loslaten, soms een compromis sluiten. Het wil niet zeggen dat alleen jouw manier de beste manier is, ook al lijkt dat voor jou vaak wel zo. Kijk ook eens hoe dingen anders kunnen zeker als je merkt dat je paard er geen last van heeft. Kan heel verfrissend zijn om te zien hoe anderen dingen doen (of juist niet...)

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:21

Op komen dagen op de afgesproken tijd en niet een kwartier van te voren af appen.

Ook als het minder fijn weer is.

Les nemen om beter samen te werken met mijn paard. Dat op eigen kosten omdat er anders geen kosten zijn en klusjes ook niet hoeven.

Op 2 fijne bijrijders na zijn die 2 bovengenoemde eisen tegenwoordig al teveel gevraagt.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Verwachtingen hulp/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:37

Geen verwachtingen dan dat ze onze paarden met respect behandeld en van te voren aan geeft wanneer ze gaat en met welke. In de winter als ze op de paddock staan dan graag 1x per week mest opruimen en opstrooien, voeren enz maar komt dat niet uit dan geen probleem. We hebben een hele fijn hulp aan de bijrijdster qua hoe ze rijdt en hoe ze let op dat de paarden ook recht lopen. Dat is voor mij meer waard dan klusjes uitvoeren dat lukt ons zelf ook. Ik rij zelf echter niet graag (wel grondwerk en mennen) dus blij dat zij dat op pakt samen met mijn man. Soms rij ik wel maar daar blijft het ook wel bij

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:40

Vanuit mijn oogpunt wat er van mij als verzorgster/bijrijdster wordt verwacht:
- afspraken nakomen
- betrouwbaar/transparant zijn
- laagdrempelig eigenaar benaderen bij twijfel of zorgen
- respectvol en verantwoord met het paard omgaan
- zuinig met spullen omgaan en alles opruimen na gebruik
- regels op stal naleven
- rijden niet voorop stellen en ook klusjes rondom en in stal oppakken
- overeenkomstig rijden, bij voorkeur les van dezelfde instructeur
- minstens 1x per 2 weken les
- zo nodig flexibel kunnen zijn
Maar alles valt of staat met wederzijdse verwachtingen en communicatie :)

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Verwachtingen hulp/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:47

Het belangrijkste vind ik vertrouwen. Doen wat je zegt te doen en niet doen wat niet mag. Afspraken nakomen en goed communiceren. Vind je iets engs of moeilijk? Vertel het, dan kan ik er rekening mee houden.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Verwachtingen hulp/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 17:53

Ik had hier vooral vrijwillige helpers maar zonder rijden (had toen zelfs geen rijpaarden dacht ik, enkel fokkerij), dus ik stelde geen hoge eisen/verwachtingen omdat ze imo ook maar weinig in de plaats kregen, ik was al blij als ze de paarden poetsten en eventueel wat klusjes deden (mest ruimen, boxen opstrooien...). Was wel heel blij als er waren die door weer en wind kwamen, er waren er wel regelmatig die ik niet zag bij slecht weer.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 07:40

Thnx voor de reacties.
Ik zoek geen bijrijder.
Heb iemand die me soms helpt en wat grondwerk met de jongste doet.
Nu weet ik dat ze graag de andere ook zou willen doen, maar dat heb ik zelf liever niet.
Zij is zeer gevoelig en heb haar nu net na 2 jaar op de rit.
Dus vind het erg moeilijk om haar uit handen te geven.
Heb dat ook uitgesproken.
Maar nu merk ik dat ze steeds ontwijkend antwoord als ik vraag wanneer ze weer komt om wat met de jongste te doen.
Ik wil haar niet via de app vragen of er iets is, maar face to face.
Maar als ze nooit komt lukt dat ook niet...

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 07:50

Chicken01 schreef:
Thnx voor de reacties.
Ik zoek geen bijrijder.
Heb iemand die me soms helpt en wat grondwerk met de jongste doet.
Nu weet ik dat ze graag de andere ook zou willen doen, maar dat heb ik zelf liever niet.
Zij is zeer gevoelig en heb haar nu net na 2 jaar op de rit.
Dus vind het erg moeilijk om haar uit handen te geven.
Heb dat ook uitgesproken.
Maar nu merk ik dat ze steeds ontwijkend antwoord als ik vraag wanneer ze weer komt om wat met de jongste te doen.
Ik wil haar niet via de app vragen of er iets is, maar face to face.
Maar als ze nooit komt lukt dat ook niet...


Dan kun je je toch uitspreken via de app? Aangeven dat je het liever via gewoon gesprek doe maar om die reden nu zo.
Nu ben ik zelf ontzettend makkelijk in uit handen geven. Misschien zelfs juist te makkelijk maar als je er moeite mee hebt dan zijn er toch ook tussenwegen? Je hoeft ze niet direct zonder jou bijzijn op jou oudste de straat op te laten gaan. Je kan ook longeerlijn eraan doen en bijrijdster de rug op en dat in bak of op weide of waar dan ook. Kijken of jij er zo vertrouwen in kan krijgen.
Het paard van mijn man gooit heel hoog op. Ik ben nu aan het leren om hem toch te kunnen volgen. Ondanks dat ik eigenlijk enkel kan stappen kan ik wel op hem de polder in omdat hij 99% betrouwbaar is dat hij met mij er op blijft stappen (in deze zomermaanden met 24/7 weidegang). Die andere procent kan ik wel opvangen en terug in stap krijgen. Vorig jaar was dit nog ondenkbaar echter met oefenen en vertrouwen kun je heel eind komen. Dan moet er echter wel ergens een opening zijn en wil om in te investeren. Geen idee hoe jou babd verder is qua deze persoon maar ik denk als je graag verder wil met deze persoon dat je indien het niet gevaarlijk is misschien toch wat toe moet komen aan haar wensen.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Verwachtingen hulp/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:37

Ik snap je wel ts, met het moeilijk uit handen kunnen geven, je moet uiteindelijk je gevoel volgen, het zijn jouw paarden! Wees eerlijk naar haar, en misschien verandert het in de toekomst vwb de oudste, maar nu niet. Mogelijk hoopte je verzorgster erop om meer dan alleen grondwerk te doen, zij moet ook uitspreken hoe ze er in staat. Hopelijk komen jullie er uit.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 09:33

Rubs schreef:
Ik snap je wel ts, met het moeilijk uit handen kunnen geven, je moet uiteindelijk je gevoel volgen, het zijn jouw paarden! Wees eerlijk naar haar, en misschien verandert het in de toekomst vwb de oudste, maar nu niet. Mogelijk hoopte je verzorgster erop om meer dan alleen grondwerk te doen, zij moet ook uitspreken hoe ze er in staat. Hopelijk komen jullie er uit.


Degene die me helpt is een oud stalgenoot.
Haar paardje is afgelopen winter overleden.
Een vrij eigenzinnige merrie.
Nu is mijn oudste ook een zeer eigenzinnige merrie.
Ik denk daarom dat ze het graag zou willen.
Maar mijn paard is niet haar paard.
Rijden is voor haar geen issue.
Ik heb haar een keer grondwerk met m'n merrie laten doen en ik zie gewoon dat zij niet ok is daarmee.
Mijn merrie is echt heel duidelijk in wie wel en wie niet.
Ze heeft nogal een verleden en vertrouwen is echt een issue bij haar.
Daarom vind ik het erg lastig en wilde haar niet dwingen iets te doen waar zij oncomfortabel bij is. Dat komt haar niet te goede.