Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:43

Gewoon terughalen...... dit gebeurt niet voor niets moet je maar denken...

Je bent ietwat lang, maar mooi slank, en als je zelfs nog beetje hulp krijgt bij mooi in balans zitten, dan kun je alle kanten op met deze pony.

Hij is leuk!!!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 21-10-19 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:44

bellieB schreef:
Zeven jaar geleden verkocht ik mijn pony (Welsh K/NWR). Ik ging studeren en vond mezelf ook ietwat te groot voor haar. Mijn voeten bungelden zo'n tien cm onder haar buik.

Nu is de pony al een aantal keer doorverkocht en telkens komt dat toevalligerwijs op mijn pad. Ik twijfel er nu aan om dit langer te negeren en mijn hart hierin te volgen. Ik heb altijd gezegd, ze komt als oud omaatje vast weer bij me terug.

Nu staat ze weer te koop. Maar een omaatje, zo ver is het nog niet. En ik twijfel of ik haar nu toch terug moet kopen. Mijn hart zegt hierin iets anders dan mijn verstand. Ik heb altijd enorm van haar genoten.

Mijn vragen:
1. Vinden jullie dat ik nog op haar kan rijden? Ik ben 168cm en mijn pony heeft schofthoogte 145cm.
2. Heeft iemand hier ervaring met het, jaren later, terugkopen van je oude paard? Hoe is dat gegaan?
3. Wat zijn jouw tips om je paard beweging te geven naast rijden?


PS. Foto's van zeven jaar geleden bijgevoegd. Ik ben volgens mij niet veel langer en dikker geworden.


[ [url=m/QGO47y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Rt5btj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QwE6Fv.jpg]Afbeelding[/url] ]



Gewicht is belangrijker dan lengte. Echt, kan prima. En, het is geen toeval dat ze steeds bij je in beeld komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:46

Niet groter dan Edward G en Hans PM op hun paarden en iedereen vindt dat prima :+ , dus waarom jij niet met je lange slanke lijf op deze pony? :) Lekker terughalen dat diertje! Heel veel plezier en geluk gewenst!

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:51

Afbeelding
Afbeelding
Dit ben ik (170) op mijn D pony (145)

Wat een verschil kan het toch zijn. Ik vind dat je lange benen hebt :) Maar voor recreatie zou dit prima kunnen. Ik zou m terug kopen. Hoe oud is ie nu?

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:51

Als de pony echt aan je hart gaat, zou ik het gewoon doen.

Dingen die je verder nog kan doen zijn samen wandelen/hardlopen, grondwerk, schriktraining, vrijheidsdressuur, Horse agylity, lange lijnen en anders misschien voor de kar.
Genoeg te bedenken dus, met een beetje creativiteit kun je misschien nog wel andere dingen verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:52

Hier ervaring met het terugkopen van mijn oude paard!
Het had voor- en nadelen :)

Grootste nadeel is dat het paard lichamelijk niet meer de oude was. Komt dat door een val in de wei, verkeerd gereden, slijtage die er sowieso zat aan te komen...?

Maar dat nadeel betekende NIKS in vergelijking tot het grootste voordeel: je bent terug samen!!
En ja, je paard kent je nog na al die jaren. Mijn paard is inmiddels aardig op leeftijd maar ik zie nog elke dag de dankbaarheid en blijdschap in de ogen. Echt heel mooi <3

Ik vind het trouwens een erg mooie pony, en het feit dat ze steeds op je pad komt is toch wel speciaal...
Als wedstrijdcombinatie vind ik je persoonlijk te lang voor het mooie :o maar puur rijden en gewicht kan het makkelijk hoor!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:59

Ik vind eerder je houding storend dan je lengte, denk dat het beeld hem meer daar in zit.

Persoonlijk zou ik hem terug kopen, hij komt niet voor niets zo vaak op je pad. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:59

Ik had jou bij lange na geen 1.70m geschat Kabayo, je oogt veel kleiner.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:02

Voor het plaatje ben je wellicht wst te lang. Oogt wat minder mooi natuurlijk. Maar voor je paard msskt het niks uit hoe het eruit ziet. Ikzelf heb mijn a pony voor de wagen laten beleren toen ik er niet meer op kon rijden.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:13

Het plaatje is maar een mening ( even wat fotos van ijslander wedstrijden opzoeken, of reining met volwassen mannen )
Zelfs wedstrijden kan prima ( ooit de M dressuur shet tussen de paarden gezien ... )

Anley4

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:15

Ik mijn paard na ruim 1,5 jaar terug kunnen kopen, heb getwijfeld omdat ik veel problemen met hem had. Reden van verkoop destijds is dat ik er niet meer op durfde. Toch teruggekocht en wonderbaarlijk genoeg waren de meeste problemen weg of in mindere mate aanwezig en het gaat inmiddels heel goed, ik doe alles met hem waar ik nooit meer van had durven dromen. Dus als je de kans hebt en je wil haar terug, laat je zeker niet tegenhouden door dat je wellicht wat aan de lange kant zou zijn volgens sommige mensen!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:17

ik zou terug kopen! En als je twijfelt of hij tr lang is niet meer rijden en andere leuke dingen doen? Of je zoekt voor een paar keer per week een bijrijdertje die graag leren wil. Dan heb je het rij probleem opgelost.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:42

Wat bijzonder dat zoveel mensen je te lang vinden. Ik vind je niet te lang. Ik ben paarden in de Western gewend en daar is het heel normaal dat je voeten onder de buik kunnen uitsteken. Er zijn zelfs rassen waar het altijd zo is, denk maar aan IJslanders. Dus nee ik vind je niet te lang voor je paardje.

Ik zou wel overwegen of je überhaupt op een omaatje dagelijks moet gaan rijden. Misschien kun je het meer in de recreatie zoeken.

En terugkopen? Uiteraard. Waar wacht je nog op? Ze komt niet voor niets telkens op je pad. Er is ook een reden denk ik dat ze bij haar andere eigenaren telkens weg moet. Ze hoort kennelijk bij jou...

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:53

Verbaasd mij ook dat mensen dit te lang vinden.Vind het totaal geen storend beeld.
Wel een leuke pony.Ik zou die ook terug kopen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:57

beatje schreef:
Verbaasd mij ook dat mensen dit te lang vinden.Vind het totaal geen storend beeld.
Wel een leuke pony.Ik zou die ook terug kopen.


Lang hoeft niet perse een probleem te zijn. Maar wanneer je langer bent kun je wel meer storen in de balans van je paard. Hoe langer de vlaggenmast op een boot, hoe meer invloed deze heeft op de balans van de boot.

Als je lang bent kan het dus prima, maar is het zaak (en voor iedereen trouwens) echt onafhankelijk en in balans te leren zitten.
ts zit op de foto's wat uit het lood, en dat kan voor het paard lastig zijn of teveel piekbelasting geven met alle gevolgen van dien.

Dus lekker terugkopen, en zelf lekker aan de slag met je zit.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:00

Ik vind je ook niet te lang. Bijzonder dat ze telkens op je pad komt, wat betreft terugkopen, als je de mogelijkheid en middelen hebt zou ik dit persoonlijk zeker doen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:09

Monique1963 schreef:
Wat bijzonder dat zoveel mensen je te lang vinden. Ik vind je niet te lang. Ik ben paarden in de Western gewend en daar is het heel normaal dat je voeten onder de buik kunnen uitsteken. Er zijn zelfs rassen waar het altijd zo is, denk maar aan IJslanders. Dus nee ik vind je niet te lang voor je paardje.

Ik zou wel overwegen of je überhaupt op een omaatje dagelijks moet gaan rijden. Misschien kun je het meer in de recreatie zoeken.

En terugkopen? Uiteraard. Waar wacht je nog op? Ze komt niet voor niets telkens op je pad. Er is ook een reden denk ik dat ze bij haar andere eigenaren telkens weg moet. Ze hoort kennelijk bij jou...


Precies dit,
Ik ben ook quarters gewend en die zijn echt niet zo groot. Mijne is 1.50 en aardig aan de maat.
Nou is ze wel breed gebouwd en dat is wel anders. Als het een smal gebouwd ponietje is dan weet ik het niet maar in alle andere gevallen gewoon doen.
Ik verbaas me juist over de enorme maten tegenwoordig van kwpners. Het is een kwestie van wat je gewend bent en wat blijkbaar in de mode/tijdgeest past.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:09

Ik denk niet dat we het enkel te lang vinden, maar ik kan me niet voorstellen dat je 7 jaar later net zo slank bent. Als dat wel zo is en de pony is nog fit en je zou eventueel recreatief op buitenrit willen gaan, dan zou het nog wel kunnen. Maar echt fanatiek rijden denk ik niet meer.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:30

Ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was! Misschien is dit de laatste kans die je krijgt om haar terug te kopen.
Mocht je twijfelen om nog op haar te rijden, misschien is lange lijnen of mennen iets voor jullie?

Petpa

Berichten: 1690
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:31

De kans pakken nu die er is!

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:44

Emilylaluna:waarom kun je 7 jaar later niet net zo slank zijn, wat een rare opmerking.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:44

Ninx schreef:
beatje schreef:
Verbaasd mij ook dat mensen dit te lang vinden.Vind het totaal geen storend beeld.
Wel een leuke pony.Ik zou die ook terug kopen.


Lang hoeft niet perse een probleem te zijn. Maar wanneer je langer bent kun je wel meer storen in de balans van je paard. Hoe langer de vlaggenmast op een boot, hoe meer invloed deze heeft op de balans van de boot.

Als je lang bent kan het dus prima, maar is het zaak (en voor iedereen trouwens) echt onafhankelijk en in balans te leren zitten.
ts zit op de foto's wat uit het lood, en dat kan voor het paard lastig zijn of teveel piekbelasting geven met alle gevolgen van dien.

Dus lekker terugkopen, en zelf lekker aan de slag met je zit.

Ninx ,Ts heeft lange benen ,maar niet zo'n lang bovenlijf dus vind ik je vlaggestok verhaal hier niet op gaan.
Verder vind ik het ook bijzonder dat mensen weten dat ze dikker is geworden en wat ze aan haar houding moet gaan doen op basis van foto's van 7 jaar geleden.
Geen wonder dat niemand meer iets durft te plaatsen.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:50

Ik zeg terug kopen.
Ze komt niet voor niets steeds op je pad.

En buiten het rijden om zijn er zoveel leuke dingen die je met je paard aan de hand kan doen

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ben ik te groot? En terugkopen van vorig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:17

terug kopen

giga te lang ben je niet. en ik ken meerdere die uitsteken maar gewoon prima gewicht heb. Dier komt denk ik niet voor niks op je pad? vooral als het gewoon financieel kan en je tijd voor heb. Zou ik het gewoon doen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:39

Hier ook een western ruiter.
Ik ben 1.75 en mijn "pony" 1.46.

Overigens ben ik 46 en weeg ik sinds ik uitgegroeid ben hetzelfde hoor...

Gewoon doen als je haar mist!