Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

gevraagd om les te geven: doen of niet?

 
Profiel   

Ik kreeg vandaag van kennissen de vraag of ik hun dochtertje rijles wou geven.
Ze heeft al 2 jaar ‘manege ervaring’ en krijgt nu haar eerste eigen paardje.
Dus het is niet dat ze helemaal niets kan.

Ik werd best wel overdonderd door de vraag omdat ik zelf ‘maar’ een recreatieve ruiter ben. Ik rijd al sinds ik 6 ben en ben ondertussen 22 jaar. Dus ik kan wel rijden, maar ik blijf ruimte voor verbetering bij mezelf zien en volg zelf ook nog elke 2 weken een privélesje.

Nu is mijn vraag. Wanneer ben je goed genoeg om les te geven? Zou ik het doen, zou ik het niet doen?
Behalve dat ik mijn jongere zus soms corrigeer wanneer ze rijdt (en zij mij ook) heb ik niet veel rijinstructeur ervaring :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 18:57 



 
Profiel   

Ik zou dit niet doen. Gewoonweg omdat ikzelf niet echt het oog heb om correct les te kunnen geven. Ik denk dat ik ongeveer net zo veel rijervaring heb als jou en dat vind ikzelf niet goed genoeg om les te kunnen geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 18:59 



 
Profiel   

Fout aangeleerd afleren is moeilijk. Niet doen dus ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 19:01 



 
Profiel   

Als ze valt terwijl jij lesgeeft, heb je op het gebied van verzekeringen een probleem. En inderdaad, fouten zijn zo aangeleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 19:03 



 
Profiel   

future_vet schreef
Fout aangeleerd afleren is moeilijk. Niet doen dus ;)

Hier ben ik helemaal mee akkoord. Daarom dat ik ook zo twijfel. Kan ik het wel goed aanleren/uitleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 19:04 



 
Profiel   

Gaby schreef
Als ze valt terwijl jij lesgeeft, heb je op het gebied van verzekeringen een probleem. En inderdaad, fouten zijn zo aangeleerd.


Mwah dat valt mee. Ts doet dit niet bedrijfsmatig en puur als vriendendienst.
Als ze langs de kant had gestaan was het hetzelfde geweest. eigenaar van t paard blijft verantwoordelijk en boven de 14 jaar heeft de ruiter een eigen risico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 19:05 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Gaby schreef
Als ze valt terwijl jij lesgeeft, heb je op het gebied van verzekeringen een probleem. En inderdaad, fouten zijn zo aangeleerd.


Mwah dat valt mee. Ts doet dit niet bedrijfsmatig en puur als vriendendienst.
Als ze langs de kant had gestaan was het hetzelfde geweest. eigenaar van t paard blijft verantwoordelijk en boven de 14 jaar heeft de ruiter een eigen risico.


Heeft de verzekering dan te maken met ofdat je een instructeur certificaat hebt? En het dochtertje is nog geen 14, Ze is +- 8 jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 19:19 



 
Profiel   

Ze hebben mij ook wel eens les laten geven toen ik op de manege werkte omdat dat het makkelijkst uit kwam. Maar echt liever niet :n ik ben ook niks meer dan een recreatie ruiter. Ik heb zelf de kennis niet genoeg om te zien hoe je een probleem het best op kan lossen. Ook (al dan niet vooral) bij een jong kind niet.
Ik zou het niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 19:28 



 
Profiel   

Ik zou t ook niet doen
Gaby schreef
Als ze valt terwijl jij lesgeeft, heb je op het gebied van verzekeringen een probleem.

Idd en dat moet je ook niet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 19:30 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 19:37 



 
Profiel   

Doorsturen naar jouw instructie en laten weten dat niet iedereen met een eigen paard ook kundig genoeg is om les te geven. Of indien je een leuke instructie weet voor kinderen daar naar toe sturen.

Met jouw ervaring, zoals je die hier beschrijft zou ik er niet eens over nadenken. Even een hint naar zus is heel wat anders dan een achtjarige les geven en bij de les houden.

Waarschijnlijk zijn die kennissen zoekende en weten niet waar ze een goed instructie vandaan moeten halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 19:38 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Doorsturen naar jouw instructie en laten weten dat niet iedereen met een eigen paard ook kundig genoeg is om les te geven. Of indien je een leuke instructie weet voor kinderen daar naar toe sturen.

Met jouw ervaring, zoals je die hier beschrijft zou ik er niet eens over nadenken. Even een hint naar zus is heel wat anders dan een achtjarige les geven en bij de les houden.

Waarschijnlijk zijn die kennissen zoekende en weten niet waar ze een goed instructie vandaan moeten halen.


Ze weten inderdaad niet goed waar zoeken naar een goede instructeur. Ik heb ze de nummer van mijn eigen lesgever doorgegeven, maar ik ben niet 100% zeker of hij ook aan zo’n jonge kindjes les geeft.
Na alle adviezen van hier heb ik toch maar gezegd dat ik niet bekwaam ben om echt rijles te geven. Een beetje de houding corrigeren zou me misschien nog wel lukken, maar echt rijtechnisch niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 22:32 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Gaby schreef
Als ze valt terwijl jij lesgeeft, heb je op het gebied van verzekeringen een probleem. En inderdaad, fouten zijn zo aangeleerd.


Mwah dat valt mee. Ts doet dit niet bedrijfsmatig en puur als vriendendienst.
Als ze langs de kant had gestaan was het hetzelfde geweest. eigenaar van t paard blijft verantwoordelijk en boven de 14 jaar heeft de ruiter een eigen risico.


Helaas werkt het zo niet, zodra je ervoor betaalt wordt, wordt het gezien als een dienst en een dienst is bedrijfsmatig, ook al heb je geen kvk nummer of ben je geen zzp-er.

Verzekering gaat als eerste bij jou aan de deur kloppen, omdat je de verantwoording hebt overgenomen zodra je betaald voor wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 22:40 



 
Profiel   

Misschien kun je kiezen voor de middenweg en wel af en toe helpen. Een 'echte' lesgever (maar dat kan ook op een manage/pensionstal) lijkt me erg belangrijk, maar daarnaast is wat hulp toch ook gewoon leuk? Uitleggen wat het betekent je eigen pony te hebben, beetje opvoeden, zorgen dat er goed wordt opgezadeld, dat de pony haar niet de baas wordt, enz. enz.
Ik denk dat zo'n kind veel moet leren waar een instructeur misschien niet zoveel aandacht aan besteedt, maar wat wel belangrijk is en ook gewoon erg leuk om te doen...

Ik denk ook niet dat je in zo'n situatie direct problemen krijgt met verzekeringen enz., zie ook https://www.horses.nl/articles/verzeker ... -lesgeven/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 22:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen