Aankoop 1e paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PatMar
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-19

Aankoop 1e paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 08:32

Goedendag hebben jullie ideen en vragen die je absoluut moet vragen als je daadwerkelijk echt overgaat op de koop van je geliefde paard?

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:02

PatMar schreef:
Goedendag hebben jullie ideen en vragen die je absoluut moet vragen als je daadwerkelijk echt overgaat op de koop van je geliefde paard?

Laat een aankoopkeuring doen door een dierenarts die jij zelf hebt uitgezocht. En bespreek met die dierenarts duidelijk het doel wat jij hebt voor het paard.

PatMar
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 09:03

eilleen333 schreef:
PatMar schreef:
Goedendag hebben jullie ideen en vragen die je absoluut moet vragen als je daadwerkelijk echt overgaat op de koop van je geliefde paard?

Laat een aankoopkeuring doen door een dierenarts die jij zelf hebt uitgezocht. En bespreek met die dierenarts duidelijk het doel wat jij hebt voor het paard.

Ga ik zeker doen bedankt

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:27

Ga bij meer als 1 paard/pony kijken, zelfs als je bij de eerste denkt dit is hem, het is altijd fijn om vergelijkings materiaal te hebben.
En ga ook meer als 1x bij hetzelfde paard kijken als je een klik voelt en zoek beide keren andere situaties op, bijvoorbeeld als je een recreatie paard zoekt voor buiten ritten, ga dan eerst in de bak en 2e keer een stuk naar buiten.

Laat de eerste keer iemand voor rijden, en ga de 2e keer dat je gaat kijken er gelijk zelf op, soms maakt dat ook echt een enorm verschil met hoe een paard aanvoelt.

Verder ga ik mee met bovenstaande, altijd laten keuren ook al is er een recent rapport aanwezig, kies ook zelf de dierenarts die de keuring uitvoert.

Nog een tip als je gaat kijken neem dan de 1e of 2e keer iemand mee die er verstand van heeft, bijvoorbeeld je instructrice etc.

Anoniem

Re: Aankoop 1e paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:31

Neem iemand mee met verstand van paarden. Bijv. Je instructrice, die kent jou en weet of het paard bij je past.

Ik heb de mijne meegenomen (tevens steun en toeverlaat wat paarden betreft) 1ste paard wat ik ging kijken vond ze super bij me passen en ze zei dat het zeker goed ging komen. Gekocht, en super paard dat het is. Scheelt dat ik goed weet wat ik wil, en wat ik kan. Als je dat nog niet helemaal weet kijk zeker bij veel verschillende paarden!!!

PatMar
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 09:36

Marije_1997 schreef:
Neem iemand mee met verstand van paarden. Bijv. Je instructrice, die kent jou en weet of het paard bij je past.

Ik heb de mijne meegenomen (tevens steun en toeverlaat wat paarden betreft) 1ste paard wat ik ging kijken vond ze super bij me passen en ze zei dat het zeker goed ging komen. Gekocht, en super paard dat het is. Scheelt dat ik goed weet wat ik wil, en wat ik kan. Als je dat nog niet helemaal weet kijk zeker bij veel verschillende paarden!!!
rxankt zak t vragen

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Aankoop 1e paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:40

Neem zeker iemand mee met verstand van paarden. Verkopers kunnen op allerlei manieren proberen bepaalde problemen handig te verhullen, iemand met veel ervaring vangt signalen van mogelijke problemen eerder op.

PatMar
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 09:41

nicolanca schreef:
Neem zeker iemand mee met verstand van paarden. Verkopers kunnen op allerlei manieren proberen bepaalde problemen handig te verhullen, iemand met veel ervaring vangt signalen van mogelijke problemen eerder op.

Bedankt

janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Aankoop 1e paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:46

Maak eerst een lijst waaraan jouw paard in de meest ideale vorm zou moeten voldoen. Wat wil je gaan doen met je paard? welke tak van sport wil je beoefenen? Wat kan je het paard bieden aan faciliteiten? Beschrijf eerlijk welk niveau je zelf hebt en welk niveau je wil dat het paard minimaal heeft.

En zoek dan het paard dat het beste bij jouw wensen en eisen past.
Ik zie te vaak dat mensen een paard kiezen, dat niet past bij hun wensen, niveau of faciliteiten. Niet ieder paard is geschikt voor ieder niveau ruiter. En niet ieder paard is geschikt voor elke tak van sport.

En als je dan een paard vindt, check dan heel goed of dit paard passend is voor jouw lijst.

dat scheelt een hoop frustraties voor jou en het paard in de toekomst.

Succes

PatMar
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 09:51

janouk schreef:
Maak eerst een lijst waaraan jouw paard in de meest ideale vorm zou moeten voldoen. Wat wil je gaan doen met je paard? welke tak van sport wil je beoefenen? Wat kan je het paard bieden aan faciliteiten? Beschrijf eerlijk welk niveau je zelf hebt en welk niveau je wil dat het paard minimaal heeft.

En zoek dan het paard dat het beste bij jouw wensen en eisen past.
Ik zie te vaak dat mensen een paard kiezen, dat niet past bij hun wensen, niveau of faciliteiten. Niet ieder paard is geschikt voor ieder niveau ruiter. En niet ieder paard is geschikt voor elke tak van sport.

En als je dan een paard vindt, check dan heel goed of dit paard passend is voor jouw lijst.

dat scheelt een hoop frustraties voor jou en het paard in de toekomst.

Succes

Top ja ons niveau is beginner met potentie hetzelfde als het paard.

janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 17:03

Als je beginner bent, is het slimmer om een wat ouder, meer ervaren paard te kopen, waar je wat van kan leren.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Aankoop 1e paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 17:14

Zorg dat je een duidelijk contract hebt zodat je juridisch in orde bent.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Aankoop 1e paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 18:35

Tja, je zegt: geliefde paard. Betekent dat dat je al een tijdje op het paard rijdt, bijvoorbeeld via een lease-constructie?