E pony of paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mila2000
Berichten: 44
Geregistreerd: 31-10-19

E pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 22:41

Hallo, ik heb even een vraag. Ik ben van plan een pony of paard te kopen en twijfel of ik een E pony of een paard moet nemen. Ik ben zelf best wel lang rond de 173cm denk ik. Wat is nou verstandig een E pony of toch een paard?

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: E pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:45

Ik ben 1.78m en mn paard 1.53m
Alleen issie wel zeer rond en daardoor komen mijn voeten niet onder zijn buik uit.
Als je wat langer bent en je wilt een slank paard kun je beter iets boven de 1.60-1.65 m kopen. Als je een soberder ras wilt kun je een e-pony doen die rondgeribt is.

Mila2000
Berichten: 44
Geregistreerd: 31-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 22:48

Hutcherson schreef:
Ik ben 1.78m en mn paard 1.53m
Alleen issie wel zeer rond en daardoor komen mijn voeten niet onder zijn buik uit.
Als je wat langer bent en je wilt een slank paard kun je beter iets boven de 1.60-1.65 m kopen. Als je een soberder ras wilt kun je een e-pony doen die rondgeribt is.


Ja mijn voorkeur gaat wel naar in niet al te breed paard vind het nog erg lastig want zal ook nog wel wat groeien ‍♀️

larabo

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:50

De vraag is dan vooral wat je uiteindelijk met de pony of het paard wil gaan doen? recreatief of sport? heb je een bepaald ras op het oog? Wat voor stalling zal er zijn? Wat is je eigen leeftijd? Wat denk je zelf dat de verschillen in een pony of paard zouden zijn? (voor of nadelen?)

Op basis van alleen je lengte zou ik altijd kiezen voor een paard, maar dat is puur en alleen gebaseerd op je lengte..

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:50

Waarom zou je evt een pony willen kopen? Paard lijkt me de veiligste optie, dan pas je sowieso!

Manon_Harry

Berichten: 167
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Overijssel :B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:51

Ik ben 1.73 en ben ook gestrand met 2 eponys. Niet geheel de bedoeling maar wil ze echt niet missen haha.

Ik denk dat het er mss ook mee te maken heeft wat je uiteindelijke doel is. Wil je lekker recreatief af en toe een wedstrijd of wil je fanatiek de sport in ?

xSannee

Berichten: 4349
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:07

Ik zou denk ik voor een paard gaan. Maar het hangt natuurlijk af van de bouw van het paard! Zeker als je nog groeit is het wel fijn iets groters dan een E! Zeker als je geen brede wilt.

Voor het beeld; Ik ben 1.65 & pony 1.53
Afbeelding

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:12

Een E pony (mits niet super rank gebouwd) moet ook prima kunnen passen en een paard uiteraard ook. Een E pony is in verhouding meestal wat goedkoper, daar koop je over het algemeen 'meer' voor hetzelfde bedrag dat je aan een paard uitgeeft.

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: E pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:17

Ik ben 1.82 m en heb een haffie van 1.46 m...

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:20

Genoeg E pony's die gewoon te klein gebleven paarden zijn. De vos uit mijn profiel is er zo eentje. Is 100 % paard gefokt dier. Beide ouders ruim boven de 1.60, maar zelf is die blijven steken op 1.54.
Maar wel de body van een paard dus ik paste daar prima op met mijn 1.71.

E pony moet dus prima kunnen. Met 19 jaar ( er van uitgaande dat de leeftijd uit je profiel klopt) zul je niet meer in de lengte groeien nu. Een E met body ( hoeft dus echt geen koudbloed te zijn, dat kan dus ook gewoon een te klein gebleven warmbloed zijn) moet dus echt wel kunnen met jouw lengte.

Mila2000
Berichten: 44
Geregistreerd: 31-10-19

Re: E pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 23:33

Omdat ik veel reacties kreeg met ligt er aan wat je uiteindelijk wil gaan doen? Ik vind dressuur heel erg leuk maar ben niet echt een wedstrijd persoon af en toe een sprongetje en op buitenrit vind ik ook hartstikke leuk. De stal waar die zou komen te staan zijn vrij ruim dus dat maakt niet heel veel uit. Ik zal nog ietsjes langer worden (1.76cm denk ik).

Manon_Harry

Berichten: 167
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Overijssel :B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:41

Mila2000 schreef:
Omdat ik veel reacties kreeg met ligt er aan wat je uiteindelijk wil gaan doen? Ik vind dressuur heel erg leuk maar ben niet echt een wedstrijd persoon af en toe een sprongetje en op buitenrit vind ik ook hartstikke leuk. De stal waar die zou komen te staan zijn vrij ruim dus dat maakt niet heel veel uit. Ik zal nog ietsjes langer worden (1.76cm denk ik).


Ik zou dan zelf persoonlijk gewoon naar een paard / pony zoeken waar jij een goede klik mee hebt. Of dat dan een Epony is of een paard maakt -lijkt mij- dan vrij weinig uit :) gewoon doen waar jij je goed bij voelt

larabo

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-08-07

Re: E pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:21

Als je niet percee een wedstrijdpersoon bent, zal het dus niet uitmaken of je er nog bij de pony's mee wil starten (geen idee hoe oud je bent). Ik zou dan persoonlijk toch wel naar een paard zoeken. Zeker als je verwacht ronde de 1,76 te worden. Dan lijkt dat toch vaak wel mooier op een wat groter paard en daar zit je dan ook wat stabieler op. Mocht je later alsnog spring of dressuur wedstrijden willen gaan rijden, dan kan dat makkelijker. Aan de ander kant, als je een pony van 157 vindt die je geweldig vind of je kiest voor een paard van 1.59 dan doen die 2 centimeters het ook niet meer. Ik zou met jouw lengte en de wens van een 'normaal'gebouwd paard, dan toch zoeken naar een iets groter paard.
waarom zit je zelf nog te denken aan een E-pony? wat lijkt je daar een voordeel aan?

Mila2000
Berichten: 44
Geregistreerd: 31-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 00:08

Mila2000 schreef:
Hallo, ik heb even een vraag. Ik ben van plan een pony of paard te kopen en twijfel of ik een E pony of een paard moet nemen. Ik ben zelf best wel lang rond de 173cm denk ik. Wat is nou verstandig een E pony of toch een paard?


Hoi een wat late update ik was geëindigd met een E pony! Pastte prima alleen verkocht ivm geen klik meer.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: E pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:45

Ben je nog gegroeid en inmiddels al op de door jou verwachte lengte uitgekomen? Ga je nog kijken voor een ander paard?

Mila2000
Berichten: 44
Geregistreerd: 31-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 00:59

Taucha schreef:
Ben je nog gegroeid en inmiddels al op de door jou verwachte lengte uitgekomen? Ga je nog kijken voor een ander paard?


Geen idee haha niet gemeten. :P En ik ga wel opzoek naar een nieuwe pony zo langzaam aan :)