Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:31

Meestal klopt een gevoel gewoon dus dan zou ik daar zeker op vertrouwen.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:19

Vientje dat heb je dus wel even voor jezelf gewonnen dan he! Daar moet je ook bij stil staan (hoor wie het zegt) ik was ook steeds maar bezig van die galop lukt niet straks wilt ze niet aandraven komt allemaal door mij zo kwamen we in die negatieve spiraal terecht en ik wist dat ik dat niet moest doen maar me daarbij neerleggen was een ander verhaal.
Later dacht ik ook kijk hoever we al zijn ik ben er zelf opgestapt vanaf het begin als grote schijterd die ik ben. Heb haar al zover gekregen en ja we liepen vast maar met begeleiding hebben we hele sprongen gemaakt en we zullen echt wel weer ergens tegen aan lopen maar voor nu heb ik weer even een potje zelf vertrouwen opgebouwd. Dus kijk naar wat je dus wel zo even voor elkaar krijgt! Ik doe het je niet na hoor!

Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:32

Ik lees nogsteeds mee.
Zit inmiddels in week 38 van de zwangerschap en kan niet zoveel meer.
Tiësto word wekelijks gereden door mn bijrijdster, Longeer hem 1x per week en verder is hij lekker puber :+

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:44

@Sizzle ik hoop dat het mee gaat vallen met het oog en het gewoon onhandigheid is geweest!!

@Vientje slim om het zadel te laten checken en luister naar je gevoel inderdaad als je het niet herkend moet je het verder onderzoeken.

Ik zou vanavond mijn laatste paardrijles hebben met Mac, omdat hij hierna met vakantie mag, winterrust haha. Maar het lijkt de hele avond te gaan regenen dus ik zit nog heel erg hard te duimen dat het over waait of gewoon kleine buitjes zijn, zou toch jammer zijn als de laatste les niet door kan gaan :D . Mijn les is van 18 tot 19u en mijn vader zou komen kijken :( (hij is meegeweest toen Mac gekeurd werd toen ik hem ging kopen en verder heeft hij hem eigenlijk niet meer gezien).

Echt ongelooflijk, 29 oktober is Mac alweer een jaar van mij :oo

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:49

Ahh Vientje wat balen joh! En klinkt inderdaad niet als de Pinda die je heir altijd beschrijft, dus vertrouw je onderbuikgevoel.
Sizzle.... duimen draaien.

Gister weer een flink eind wezen wandelen met Timmie, het gaat erg goed, hij wordt steeds duidelijker te lezen ook. Als hij de weg kent, loopt hij stoer naast, of zelfs een klein stukje voor me (met zijn schouder), als hij het spannend vind worden kruipt hij sneaky achter me. Eniga wat nog lastig gaat is weglopen van het erf, dus richting de weg. Dan ziet hij van alles waardoor we niet weg kunnen (vind hij), hij gaat dan wel mee maar dat kost dus flink tijd :')

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:12

Ach Vientje, wat vervelend zeg :(:) Maar wat hier ook al gezegd wordt, het klinkt niet als jouw Pinda. Goed dat je verder kijkt!

Ik ga duimen Sizzle, dat je voorgevoel over het slechte scenario niet uit komt.

En ik las nog over een puber in de les, Timmie die lekker mee op wandeling gaat en leuk om Jodym weer even langs te zien komen!

Las de vraag over hoe groot Feyre nu is. Moet haar nog meten, maar ze lijkt op het oog bijna even groot te zijn als mijn jachtpaard van 1.68 :oo :oo :oo En dat is voor een Tinker echt wel groot. Mijn ruin was ook groot, (1.65 ongeveer) maar die was niet zo breed. Feyre is heel hoog én ook nog eens nu al vreselijk massief. Hoe dan :') Paps en mams zijn echt volle Tinkers, ken de lijnen daarvan. Waar dit nou weer vandaan komt..

Afbeelding

Afbeelding

Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:16

Feyre! <3 <3
Kan je niet een paar centimeters overdragen? :')

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:25

Toch is ze wel prachtig Berdien <3

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:28

Ze is geweldig :+: Zo ontzettend vriendelijk, heel slim en werkwillig. En heel knap :+: Maar ook een enorme dikke vette boef := Nu ik de paddock in Fort Knox heb veranderd en ze een Star Trek constructie in haar manen heeft blijft ze binnen, maar pfffffft. Mormel is het. Lastige is alleen dat ik gewoon niet boos op haar kan blijven, want dan drukt ze dat enorm hoofd weer in je armen en sta je daar met je opvoedkundige falen :')

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:38

Oww Malenka, daar zit inderdaad nog wat werk in. Wat een boef.

Het is inderdaad wel een flink paard Berdien, maar grootte van de ouders zegt ook niet alles blijkt maar weer.

Balen dat Pinda zo heftig reageert, je zou inderdaad denken dat daar een aanleiding voor moet zijn.
Hopelijk is het snel weer opgelost.


Ik hoop dat je les niet in het water valt, Anouk.

Herkenbaar, dat achter je kruipen van Timmie. Doe die van mij ook nog veel, maar gaat gelukkig wel zonder problemen het erf af. Madam is redelijk wel onverstoorbaar. Gisteren even een zadeltje geprobeerd.
https://www.youtube.com/watch?v=efRBj9g ... gACv0iIjYE

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:59

Ik kwam dit filmpje op mijn telefoon tegen van een week geleden ongeveer. Goed te zien hoe vlug ze is. :') Ik ben blij dat ik rijden pas voor volgend jaar op de planning heb staan. Ze is ook weer flink overbouwd.

Ik liet Nilay even grazen buiten de paddock. Ze was het er niet mee eens.




Berdien, ik vind haar echt machtig mooi. Wat een paard zeg!

Mrs. Midnight, ook echt zoiets dat tijd nodig heeft. Mijn jonge paarden werden uiteindelijk dapperder van werken aan de lange teugel. Misschien ook iets voor jullie?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:14

In ieder geval energie genoeg }>

Noisy

Berichten: 5402
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:18

Standje opgewonden :)) Snap ik ook wel. Ik zou ook niet blij zijn als mijn weidegenootje wel mocht grazen en ik niet :+

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:26

Laatste loodjes dus Jodym, spannend! :)

En Anouk, les doorgegaan? Goed van je dat je hem een tijdje bij laat komen nu hij het rijden zo braaf opgepakt heeft :j

Timmie de held op sokjes bij het van huis weggaan :)) Komt vanzelf goed zo te lezen hoor!

Kanonne-ponnie Feyre :wow: Ze heeft echt een heel trouw hoofd qua uitdrukking :j Heerlijke grapjas zo te lezen!

Wat loopt ze braaf Sosha, eerste keer zadel erop? Dat zou je niet zeggen!

Lekkere vlugge stuiterbal zo Malenka :)) Daar zou je zo niet graag op zitten nee :=

Geloof het of niet, maar ik heb vanavond toch weer gereden :o :oo Instructrice bood aan vanavond mee te komen helpen puzzelen. Eerst een riks zadels gepast, want die lijkt toch echt achter de schoft wat te gaan knellen nu. Dus een andere erop die beter lijkt te liggen met een bontje ertussen. Daarna eerst aan de longeerlijn, volledig uit haar stekker aan de rodeo :oo Niet zo heel gek, want inmiddels al donker en dat kent ze niet echt met werken, dikke regenbuien ertussendoor en ze waren pal naast de bak met 4 megamachines aardappels aan het rooien :wow:
Maar na wat gestuiter aan de longe was ze uiteindelijk haar ei kwijt, en was ze verder zo zoet. Echt waar, wat een braaf, braaf, BRAAF paard is dat... Instructrice opgestapt, helemaal niks aan de hand buiten eerst wat twijfelachtig aandraven (2-3 passen iets spanning, maar daarna ontspande ze weer) en gewoon ontspannen oplettend aan het werk, loopt mooi los en zuiver. Ondertussen nog steeds af en aan rijdende aardappelrooiers in het donker erlangs, en Pinda die geen kik geeft erop :+: 8)7 Maar toen moest ik toch zelf nog, stond weer te bibberen ^) 8)7 Zo stom, Pinda was overduidelijk echt schaapmak...denk dat er weinig paarden zo ontzettend absurd braaf zouden lopen onder die omstandigheden :\ Maar met rijden vervolgens ook niks aan de hand, zolang ik gewoon gas geef en niet ga blokkeren zelf doet ze superbraaf haar werkjes :+: Af en toe even afgeleid, maar dat mag met die gekkigheid eromheen.

Lichamelijk mankeert ze iig niks, ze loopt super fijn dus ws is het een combinatie geweest van zadel, frissigheid, en mijn twijfelachtige gemuts waar ze niks mee kan. Dus vanaf nu voor de zekerheid dit andere zadel erop, weer terug eerst even goed longeren voor het rijden zodat ze haar ei kwijt kan mocht ze er een hebben zitten en dan in kleine stapjes het zelf rijden oppakken. Te beginnen met 5 minuten stapwerk :+

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:40

Nou vientje wat super! Soms zou je ze achter het behang willen plakken ... 5 muren dik zeg maar |o

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:58

Knap hoor, dat je er toch op ging tussen de aardappelrooiers door.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:59

Ergens ben ik blij dat ze zo duidelijk aangeeft als er iets niet goed zit, maar zeker wel frustrerend ja :P Ik moet gewoon eerder de tekenen oppikken dat er iets niet goed is dan hoeft zij niet zo groot uit te pakken, en er rekening mee houden dat ze echt haar energie meer kwijt moet nu. En zelf mijn kop op orde zien te krijgen natuurlijk }:0 Ik maak(te) me vooral zorgen, ze reageerde zo bizar gisteren...het is vanavond maar weer bewezen dat het echt een braaf goudeerlijk paard is :+:

@ Sosha: dat was niet geheel vrijwillig hoor :') :=

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:27

Of het nu vrijwillig was of niet je hebt het toch maar mooi gedaan!!


Mijn les is doorgegaan *\o/*
En hij liep zo fijn! Ons grootste probleem tot nu toe zijn stuur errors. Dan ineens haalt hij het in zijn hoofd dat hij halverwege de volte de andere kant op wil, en dan zet hij zich vast en probeert over de schouder weg te lopen. In galop is dat helemaal drama daarbij wilde hij niet van de bakrand afkomen en iedere keer dat we op een hoek af gingen dan rende hij haast rechtdoor de hoek in. Ik ben er nog niet zeker van of het probleem bij hem zit, of ook bij mezelf dat ik onbewust toch verkeerde hulpen geef. Want ik heb nooit echt goed rijles gehad. Linksaf is trekken aan linkerteugel rechtsaf is trekken aan rechterteugel. Zo heb ik op de manege leren rijden. Niks buitenhand sluiten binnenhand openen en met je zit. En nu ik weer les krijg doe ik dit natuurlijk wel juist, alleen soms als ik dus het idee heb dat hij op een volte linksom, ineens naar rechts wilt gaan, dan zet ik dus mijn rechterhand te strak in plaats van dat ik links nog meer ga sluiten. Dus ik geef hem er niet volledig de schuld van, we rijden dan gewoon opnieuw aan en ik beloon hem uitbundig als het dan wel goed gaat.

Maar gisteren bij de les dus éíndelijk een heerlijke rechter galop gehad waarbij hij zonder errors ook de volte netjes liep *\o/* dus we hebben het super fijn kunnen afsluiten! Na 40 minuten zijn we gaan uitstappen het begon al donkerder te worden en ik wilde niet opnieuw gaan galopperen, bang dat het dan ineens toch weer mis ging en zo wil ik het niet afsluiten. Nu nog anderhalve week zelf rijden, en 1 november word hij gemasseerd dan begint zijn vakantie officieel!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:12

Lekker hè Anouk, als er vooruitgang in zit.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:49

@Anouk, dat is de fout die vaak wordt gemaakt bij het lesgeven (ORUN). Vergeet het hele binnenbeen buitenteugel verhaal gewoon maar even. Een jong paard moet je 'gewoon' sturen. Net zoals je een fiets stuurt. Als je de bocht door wil geeft je binnen hand aan waar hij naartoe moet (van de hals) en je buitenhand is een beetje mee want anders kan hij de bocht nog niet door. Verder probeer je een jong paard een beetje recht te stellen door de schouder te sturen. Meer is het nog niet. Verder wil je natuurlijk graag dat hij om je been buigt. Maar een jong paard is van nature natuurlijk ook nog wat scheef. De ene bocht of volte zal hij wat over de schouder weg willen lopen, de andere kant op zal hij wat door je been vallen. Dat kun je in deze fase allemaal oplossen met gewoon (de schouders) te sturen.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:03

Ik ben het eens met Babootje over het rijden van een jong paard. Sterker nog. Ik denk dat rijden nooit veel ingewikkelder dan dat zou moeten zijn. Als wij als ruiters het al amper begrijpen kan een paard het al helemaal niet meer begrijpen.

De hulpen die er wat mij betreft zijn:

Directe teugel = de teugel die het hoofd van het paard ergens heen stuurt. Voorbeeld; linker teugel van de hals is neus naar links en de rest van het lijf volgt. Zoals het paard ook al gewend is vanaf de grond aan het halster.

Indirecte teugel = de teugel die de schouder opzij zet. Voorbeeld; linkerteugel tegen de hals is schouders naar rechts verplaatsen. Hiermee kun je dus ook sturen. Het effect is alleen anders dan sturen met de directe teugel. Voor deze hulp moet het paard leren wijken voor druk.

Terugwerkende teugel = teugel die het voorbeen afremt. Voorbeeld; beide teugels aanhalen is een overgang terug.

Eenzijdige beenhulp op de basis positie = het achterbeen verder naar voren vragen. Dit kun je alleen doen als het been in de lucht is. Voorbeeld; je wil het linkerachterbeen verder onder de massa. Je geeft dan een korte beenhulp als dat been in opgetilde positie staat. Het paard zet het been nu verder naar voren.

Tweezijdige beenhulp op basis positie = voorwaartse hulp aan beide achterbenen. Wat gelijk staat aan versnellen/overgang omhoog.

Eenzijdige beenhulp achter de basis positie = de beenhulp die de achterhand opzij zet. Voorbeeld; linkerbeen naar achteren is achterhand van het been af naar rechts.

Deze hulpen geef je nooit tegelijk. Maar ze kunnen elkaar wel heel snel opvolgen naarmate je paard verder is geschoold. Daardoor kun je bijvoorbeeld zijgangen en wissels gaan rijden.

Ik ben wel benieuwd naar jullie aanvullingen of verschillen met wat ik hier schrijf. Zeker als het gaat om het beleren van paarden.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:57

Ik ben het met je eens hoor Malenka.
Wel is het zo dat bij het recht richten dat na het recht stellen komt en waarbij je meer "aan elkaar" vraagt het op het moment dat het paard het binnen achterbeen dragend onder de massa zet je dit voelt in je buitenteugel. Daar is het jonge paard nog niet (aan toe). Daar ben je al blij als je het recht gesteld op twee teugels kunt rijden.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:28

Oh wat leuk Candalisa, ziet er fantastisch uit <3 Ben ook wel blij om te horen dat ik niet de enige ben.

Dat ziet er ook wel heel leuk uit Sizzle :+ Leuk dat ie zo braaf was! Wat rot van het oogprobleem, veel beterschap! Een vriendin van me haar Fries heeft een tijd last gehad van een maanblindheid. Weet alleen niet hoe dat is afgelopen... Ik duim mee! +:)+

Ik denk dat jij en ik wel op elkaar lijken Vientje. Ik weet ook dat de oorzaak van het probleem en de oplossing bij mij liggen. Tegelijk is dat ook wel een grote druk op je schouders vind ik. Wel leuk dat het goed ging met het trailerladen! Maar wat balen van die rodeo -O- Ik snap echt hoe ellendig je je voelt. :knuffel: Maar weet je, soms is stapwerk ook gewoon goed. Zeker om je vertrouwen terug te winnen. Goed dat je naar de oorzaak van haar gedrag gaat kijken, al kan het ook gewoon een beetje pubergedrag zijn... Hier is Marie ook aan het leren werken in het donker. Is idd niet zo gek dat ze een keer extra gek doen dan. Maar wel fijn dat het al iets beter gaat.

Ook fijn om te lezen dat het met Tim ook beter gaat op z'n nieuwe plek.

Wat goed Berdien!! Mag je trots op zijn! *\o/* Wauw, Feyre is idd best groot.

Hé, vervelend Malenka. Hopelijk is dat snel afgeleerd. Kijk je wel uit?

Geniet van de laatste loodjes Jodym! Succes met je bevalling.

Wat fijn Anouk <3 Ik zou idd doen wat Babootje zegt, nog niet te veel focussen op dat sturen. Nu vooral vooruit en recht houden. Alles op been en evenwicht zetten duurt nog wel een poosje. Ze eerst de basis aanleren. De rest komt wel.

Hier gisteren weer een kleine overwinning, hoewel Marie ongelofelijk fris was aan de longe en al een paar keren gekke toeren had uitgehaald ben ik er toch opgekropen en heb ik een paar rondjes gestapt. Ik had veel spanning maar ze was braaf. Ben er dan na een paar rondjes ook gewoon afgestapt, om mezelf met een goed gevoel te laten afsluiten. Zaterdag heb ik weer les. Vandaag is de tandarts geweest, deze keer gewoon vijlen en dat is gelukt zonder verdoving en zonder praam! Vorige keer was het beide. Ben toch trots op m'n kleine baby <3 De bit-zoektocht zetten we echter verder, de tandarts was geen fan van een dubbelgebroken bit voor Marie. Terug maar de enkelgebroken proberen, als die nog altijd veel gepruts veroorzaakt gaan we naar een ongebroken moeten gaan. Zijn er hier mensen die met een ongebroken bus/watertrens rijden? Zo ja, welke hebben jullie?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:45


Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:11

Ik ben ook wel voor ongebroken bitjes als er een bit in gaat. Maar dan liever een watertrens zodat ze er nog wel een beetje mee kunnen 'spelen'.