Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 06:12

Met tussenschot dicht merk je gewoon dat hij het juist weer heeeeel moeilijk vind om erop te gaan. Dit ga ik zelf thuis wel weer steeds meer introduceren. Maar daarom is er voor gekozen om het op deze manier te doen. Ik snap al jullie extra tips maar zij is 7 weken 5 dagen per week 2 keer per dag met Mac bezig geweest, en hij ís gewoon écht heel moeilijk en ik wist mij er geen raad meer mee. Dus iedereen die zegt ik zou het zo en zo gedaan hebben, kom het maar proberen maar dan zal je zien dat hij daar niet zomaar in trapt :Y) twee halsters omdoen? Ik dacht zelf aan minstens 5 de volgende keer _O-



Even zonder dollen waarmee zal ik hem vast gaan zetten in de trailer? Wat is stevig genoeg om niet bij 1 keer trekken meteen stuk te gaan? Alle standaard trailerlijnen die hebben paniekhaken maar volgens mij zijn die gemaakt om ook op een bepaalde druk open te gaan en dat is nou precies iets dat ik hem niet wil leren?

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:17

Nee paniekhaken zijn waardeloze dingen, daar kwam ik al achter bijna 40 jaar geleden toen ik met mijn paard langs de weg liep en dat ding los schoot en mijn paard naar huis rende.
Gewone musketon en meerdere halsters en touwen. Gebruikte ik als ik zo'n hanger had die wist dat hij het los kreeg als hij maar hard genoeg trok.
Je hebt wel kwaliteitsverschil en dikte, hoeveel druk erop kan staan.
Maar in de trailer zou je verwachten dat hij niet met volle kracht eraan kan hangen.
Ik ga je toch nog een tip geven, beter te veel dan te weinig..
Kun je hem niet een beetje verdoven met de ritjes totdat hij wat meer gewend is?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:05

Had veel bij te lezen! Heb het bizar druk gehad en eigenlijk nog.. Door het mooie weer ook druk geweest met andere dingen.

Wat een verhaal Anouk! Nachtmerrie dat omdraaien in de trailer :oo :(:)
Je ziet ook zijn spanning op het filmpje, ademt heel snel.
Hopelijk krijg je het rijden in de trailer ook weer op de rit.


Pinda baldadig en aangepakt. Even duidelijkheid verschaft :)

Feyre hard gewerkt! Lekker he om echt aan de slag te gaan!

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:12

Ik heb zo‘n gedeeld tussenschot dat niet op de grond komt (ifor). Het laden die ik met weggeklapt schot, anders loopt ze er niet in, maar daarna sluit ik hem.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:35

Kies in ieder geval geen elastische trailerlijn. Als ze gaan hangen en het schiet los wordt dat een katapult.
Ik zou eerder denken aan een ketting.

Anderhalf paards of tweepaards is ook wel erg afhankelijk van de voorkeur van je paard.
Sommige hebben graag meer ruimte terwijl andere liever meer opgesloten staan.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:42

Nog even een update van ons..

Wij rijden lekker door!
Vorige week was er bizar veel water gevallen en hebben we van de nood een deugd gemaakt.
Lekker geoefend met door water heen lopen!
We doen ook nog regelmatig mee met de balkjesles. Erg leuk, vind ik... Joya is er minder van gecharmeerd.

Vorig weekend tijdens een rit geholpen met een paard die in het prikkeldraad vast zat.
Paard was tijdens een rit geschrokken en door de struiken gerend naar de andere, op hol geslagen, paarden. Zag in paniek het prikkeldraad niet.


Dit was het uitzicht gisteren

Afbeelding

Hier doe ik een dansje in draf

Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 05:37

Ik zou ook het liefst voor een ketting gaan maar die heb ik alleen nog maar gevonden met weer aan 1 kant een paniekhaak |o heel irritant. Als iemand linkjes heeft graag. Ik wil ook niks verstelbaars want dan ben ik bang dat het uit schuift als er gehangen word.


Prachtig uitzicht wederom Fransje! En oei een paard in prikkeldraad is toch wel je grootste nachtmerrie!! Is dat een beetje goed afgelopen? :oo

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:52

fransje23 schreef:
Kies in ieder geval geen elastische trailerlijn. Als ze gaan hangen en het schiet los wordt dat een katapult.


Mijn man kwam ermee aanzetten toen we de trailer hadden opgeknapt. Ik zei meteen breng maar weer terug. Ik begrijp echt niet wie heeft bedacht dat dat handig zou zijn.
Leuke foto's Fransje!

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:55

Anouk_H schreef:
Ik zou ook het liefst voor een ketting gaan maar die heb ik alleen nog maar gevonden met weer aan 1 kant een paniekhaak |o heel irritant. Als iemand linkjes heeft graag. Ik wil ook niks verstelbaars want dan ben ik bang dat het uit schuift als er gehangen word.


Prachtig uitzicht wederom Fransje! En oei een paard in prikkeldraad is toch wel je grootste nachtmerrie!! Is dat een beetje goed afgelopen? :oo


Ik zet die van mij gewoon vast aan halstertouw met een musketonhaak. En dat kan met meerdere. De achterstang zit zo op maat dat hij eigenlijk niet kan gaan hangen. Hij heeft niet bedacht zich onder de stang door te wurmen. Die heb je ook natuurlijk.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:58

Ik kan ook een dubbele stang monteren, eentje op paarden hoogte en 1 op pony hoogte.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:42

Anouk_H schreef:
Ik zou ook het liefst voor een ketting gaan maar die heb ik alleen nog maar gevonden met weer aan 1 kant een paniekhaak |o heel irritant. Als iemand linkjes heeft graag. Ik wil ook niks verstelbaars want dan ben ik bang dat het uit schuift als er gehangen word


Prachtig uitzicht wederom Fransje! En oei een paard in prikkeldraad is toch wel je grootste nachtmerrie!! Is dat een beetje goed afgelopen? :oo


Misschien kun je er gewoon een losse karabijnhaak aanklikken en de paniekhaak met een slijptol verwijderen?


Paard in prikkeldraad was zo verstandig te blijven staan met 1 been over het draad. Had uiteindelijk een paar schrammen. Ik durfde niet weg te lopen met Joya uit angst dat hij dan zou bedenken dat hij niet alleen zou willen blijven en onrustig zou worden.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:35

Sizzle, veel paarden vinden zo'n 'open' tussenschot fijn idd.
En twee stangen kan ook handig zijn met paarden die eronder gaan.

Die elastieken zijn ook voor paarden die hangen, als ze geen druk voelen houden ze op.
Geen idee of dat goed werkt, zou je misschien eens ervaringen over kunnen uitzoeken.

Fransje, lekker gereden weer en balkjes gedaan.
Waarom denk je dat Joya dat niet zo veel aan vindt?
Dat prikkeldraad gebeuren was spannend zeg, gelukkig goed afgelopen!
Snap niet dat dat nog steeds gebruikt wordt, je ziet het vaak bij de duinen enzo, wie heeft dat bedacht.. :')

Hier gaat alles zijn gangetje, de hoefsmid was weer geweest en daarna heeft Malik weer een terugval, ik denk omdat de stand dan weer wat veranderd, maar nu is het weer goed.
Malik geniet van zijn vakantie met zijn vriendin zullen we maar zeggen.. :=

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:38

Geitenjudo _O-

Prikkeldraad is heel naar. Ik heb ook een keer een paard in het prikkeldraad gehad helaas.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:28

Wat fijn dat jullie weer wat stappen de goede kant op hebben kunnen zetten met de trailer Anouk :) Super gedaan!! Hij is inderdaad wel erg gespannen, arm ding. Tussenschot opzij laten staan heb ik vaker mensen zien doen maar ik ben er ook niet zo'n voorstander van, wij hebben het tussenschot open met laden en zetten heb dan dicht als ze erop staan. Maar ik kan me voorstellen dat Mac dat ook lastig vindt met zijn spanning in eerste instantie. Het geeft wel veel meer steun onderweg, wellicht is dat juist dan weer fijner. Lastig hoor!
En verder, aan elke kant 2 halstertouwen zonder paniekhaak :Y) Paniekhaken op de trailer zijn nutteloze ondingen idd.

Bjelle in jongepaardenmodus :Y) Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!

Wat heftig van dat dier in het prikkeldraad zeg, gatver echt een nachtmerrie dat. Je dansje foto is grappig :D

Geitenyoga, hilarisch _O- _O- Vooral die gaap van die geit en Malik's slaaphoofd erbij :') Fijn dat hij weer beter gaat :)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:50

Mijn avonturen met Pinda hebben een aardige staart gekregen, tegen zondagavond kon ik bijna niet meer lopen. Bokpartij is zo hard gegaan dat er een wervel midden in mijn rug vastgeklapt is :o Dus een paar dagen grotendeels plat doorgebracht, gisteren is het gecheckt en voorzichtig losgemanipuleerd en nu gaat het weer wat beter. Zo stijf als een hark wel nog en achter de computer zitten doet pijn :+ Rijden zal voorlopig ook niet pijnloos gaan kunnen helaas.

Eerder deze week heeft instructrice weer een keer met Pinda gewerkt om te checken wat er precies loos is. Lichamelijk lijkt ze OK, maandag even check bij de fysio nog voor de zekerheid. Instructrice is er van overtuigd dat het vrij extreme spanning is op balansverstoringen/blokkeren bij mij icm te veel prikkels en mijn gebrek aan duidelijkheid, en met het patroon wat ik zie vind ik dat ergens wel plausibel. Ze heeft dit patroon al vanaf de eerste keer aan de longe ooit, ze doet braaf haar werkjes en denkt met je mee maar krijgt ze het naar haar idee te moeilijk/druk in haar hoofd of de omgeving dan schiet ze van 0 naar 100 in de stress en ontploft. Tuurlijk zoekt ze ook wel grenzen op en moet dat afgebakend worden/blijven, maar deze mini-explosies zijn waarschijnlijk geen stout paard maar een paniek paard. Op correcties als ze loopt te muiten reageert ze nl altijd heel anders (letterlijk: }> .... ah sh*t, gesnapt...OK dan ^) :Y) ).

Erg lastig, de meningen lopen letterlijk uiteen van "stoute gevaarlijke knol, laat 'm in het gareel slaan" tot "Te veel stress, geef maandenlang rust op de wei en ga dan terug vertrouwen bouwen" }:0 Maar de verdere aanpak/oplossing lijkt iig toch anders te moeten gaan worden dan wegbrengen in eerste instantie, maar ben er nog niet uit hoe precies. Er zijn wel wat goede opties, nu nog zien waar we ons beiden het best bij gaan voelen. Voorlopig blijft het sowieso even bij grondwerk, ben toch niet in staat er fatsoenlijk op te gaan zitten en het is laatste keer dat ik erop zat goed en in ontspanning afgesloten dus staat niet in de brand. En dan zien we wel weer tegen de tijd dat ik weer wat kan aanvangen :\

Ik houd jouw instructrice even in het achterhoofd Berdien, dank voor de tip :j Voor op dit moment nog even besloten er geen onbekenden voor ons bij te halen waar Pinda bij betrokken is, een onderdeel van de escalatie zaterdag was dat springinstructeur ons niet goed genoeg kent en daardoor de verkeerde acties eiste. Ik zei nog zó: wil braaf doen wat je zegt (hij staat daar ja niet voor piet snot les te geven) maar als ik mijn paard goed ken is dat niet verstandig... Ik had gelijk :+

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:20

Ik weet ook niet goed hoe het halster stuk is gegaan, echt zittend in de touwen hangen zo ken ik Mac ook niet dus wat er nou precies in die trailer is gebeurd geen idee. Gisteren was weer spannend, onze eerste keer oefenen zonder de trainster erbij, maar het ging kei goed! Ik merk echt dat ik er zelf ook een traumatje van heb, ik ben niet zo onder de indruk van steigeren hoor, maar ik ben gewoon bang dat hij moeilijk gaat doen en ik hem er niet doorheen krijg en dat ik dan weer terug bij af ben omdat ik dan misschien niet op de juiste manier in grijp ofzo. Dus met mijn hele buik weer vol zenuwen gingen we aan de slag. Maar het ging vanaf het begin meteen super goed. Heel fijn! 1 keer even een stress moment, mijn vriend liep te snel mee met de stang en dat was toch wel weer even spannend dus 2 keer gesteigert en toen ik zei blijf daar maar rustig staan ik los het hiervoor wel op liep hij meteen weer braaf mee erop. Dus dat was ook weer goed voor mijn zelfvertrouwen dat ik dat dus ook zelf heb kunnen oplossen.
Filmpje van gisteren :)


De volgende keer wil ik weer verder gaan, nu heb ik het makkelijk gehouden door eigenlijk precies hetzelfde te doen als zondag.

Wat betreft touwen ga ik eens rustig opnieuw even kijken wat er allemaal voor opties zijn. Bedankt voor de tips weer. :)





Vientje, toch een nare val gemaakt dus, jezus. Volgende keer maar naar jezelf en je gevoel luisteren in plaats van je instructeur haha

Miranda, die foto van Malik en de geit, geweldig :+ geitenyoga inderdaad! _O-

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:50

Mac doet het netjes hoor! Goed dat jullie het nu heel bewust in het 'groene' hebben gehouden :j

Poeh wat een overpeinzingen Vientje, en jeetje je rug :oo :oo Dan heb je een beste klap erin gehad, akelig hoor. Ik denk dat Pinda niet het paard is 'waar je het even uit slaat' of waarbij het gefixt is na een maandje op training. Want een deel van de oplossing zal inderdaad vanuit jou moeten komen. Dat is héél herkenbaar :j Dat is ook de reden waarom ik ben gaan lessen bij mijn huidige instructrice. Sil is niet het meest makkelijke paard maar ík was wel degene die haar niet de juiste begeleiding gaf. Met als gevolg dat we als twee bange wezels door het leven gingen, er heilig van overtuigd dat we elk moment konden verongelukken :+ Ah well. Dat gaat nu heel wat beter :)) Sil zal nooit zo worden als Feyre, maar ze is blij en ze wil het zó graag goed voor je doen. En nu ik onze 'go' heb gevonden kan ik ook weer echt genieten van het rijden :j

Je bent anders van harte welkom om eens bij onze lessen te komen kijken en kennis te maken hoor!

Vandaag mocht Feyre weer mee. Na de les heeft ze even vrij gehad om een en ander te verwerken. Ik had alweer allerlei dingen in mijn hoofd gehaald (het is er nog niet geheel uit := :roll: ^) ) maar heb toch doorgezet en ben het geplande buitenritje gaan maken. En ze was zó braaf en blij. We kunnen al hele stukken draven, en dat doet ze het liefst voorop. Op het smallere paadje zitten altijd veel vliegen/muggen, daar werd ze wel wat druk. Met haar voorbeen zwaaien, heel driftig stappen maar wél luisterend en ik kon ook goed loslaten. En dan heb ik dus geen spoortje angst of zenuwen he. Mijn vorige ruin was ook zo'n driftkikker in het bos, maar ben nooit bang op hem geweest. Feyre gaat met de dag meer op hem lijken. De zwart-witte koeien waren wel een beetje gek, maar ze stapte er braaf langs. Al met al dus weer een heerlijke rit gemaakt. Deze afstand nog een paar keer doen met meer draf, en dan gaan we voor het rondje om het bos. Dat kan ze tegen die tijd wel denk ik.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:19

Oww Vientje, dat klinkt erg pijnlijk. Ik hoop dat er snel verbetering in zit.
Eerst inderdaad maar eens uitzoeken waarom Pinda zich af en toe zo gedraagt voordat je tot rigoreuze maatregelen over gaat. Een tip! Voortaan niet te goed naar de instructeur luisteren }>

Malik met zijn geitenliefde _O-

Anouk, wat een verschil met de aller eerste filmpjes. Dat gaat zeker goed komen, gewoon op je gemak blijven oefenen en kleine stapjes nemen. Maar als je al zover gekomen ben, gaat het vast goedkomen.

Stoere Feyre die braaf op buitenrit gaat ondanks irritante en rare beesten onderweg.

Die van mij heeft nu vakantie, helaas toch geblesseerd door de 'Leersumse Storm' vrees ik.
De zondag en woensdag daarna wilde ze onder het zadel niet 'lekker' draven, heel terughoudend met een orenspel wat absoluut niet normaal is voor haar. Ik hoopte dat het spierpijn of gewoon nog mentaal was, maar nu is ze af en toe duidelijk kreupel. Afspraak met de osteopaat stond al, die komt vrijdag.
Nu maar duimen dat het niks ernstigs is.

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:34

Oh dat is zuur zeg Sosha :\ Hopelijk is ze snel weer helemaal rad.

Feyre en Sil waren vandaag mental support bij een shoot van een stalgenootje. Nou ja, en als je dan toch de camera vast hebt.. O:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vriendinnetjes <3
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:58

Ik vind het plaatjes Berdien!
Maar wordt Feyre niet wat te zwaar of kan dat gewoon bij haar type? Ze lijkt er geen last van te hebben. Ik vind dr wel heel mooi.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 17:59

Wij zijn dit weekend weer op wedstrijd geweest. Met Mexx 2 WP. Die is nog een beetje een 'held op sokken' en nog niet altijd heel goed gefocussed, maar wel weer 2 mooie WP gereden.
Kenzo was dit weekend voor de eerste keer mee. En 4 WP gereden. Zij is heeeeel heet, wat nog moeilijk is voor mn dochter, maar wel heel cool in dr koppie wat zich heel goed uitbetaalt op wedstrijd.
Dus heel tevreden over dit weekend. En allebei onze paarden, die het fantastisch hebben gedaan.

Mexx
Afbeelding

Kenzo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:08

Mexx is wel echt héél knap! Fijn gereden ook zo te zien, mooie punten!

Feyre is op dit moment wat te zwaar ja. Maar ze sneakt momenteel tussen/over/onder het draad door dus ze regelt zelf haar dieet. Of het gebrek daar aan ^)

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:55

Wow lekker bezig Babootje.
Ik vind foto 2 echt om te kwijlen :~

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:24

Ohhh Berdien dat klinkt EXACT zoals Pinda en ik regelmatig door de bak gaan := En inderdaad, spijker op zijn kop dat dat niet opgelost wordt zolang ik niet duidelijk de leiding kan gaan nemen... Erg lastig probleem, wel heel fijn om te horen dat jullie de weg hebben weten te vinden! Ik vind het sowieso wel interessant als ik eens vrijblijvend mag mee komen kijken bij jullie les binnenkort? :)

Maar goed bezig met stoere Feyre =:) +:)+ En de dames kunnen zo samen in het span op die tweede foto hihi. Echt mooie foto's, ze zien er happy uit zo!

Wat vervelend dat ze toch niet OK lijkt na haar avontuur Sosha :(:) Hopelijk kan de osteo haar weer wat fijner in haar vel krijgen vrijdag!

Wat een top resultaten dit weekend Babootje *\o/* Ziet er ook fijn uit, mooi dat het zo lekker gaat met jullie :) Dat bekkie van Mexx op de eerste foto is echt leuk, hij is duidelijk ook erg trots op zichzelf :D

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:46

Nou, Pinda is bij de fysio geweest....ze zat zó vreselijk vast in haar hele lijf dat het niet meer dan logisch was dat ze zo gereageerd heeft laatst :o :oo :(:) Wereld van verschil met mijn losse elastiekje wat ze laatst onder handen heeft gehad, en duidelijk acuut val-gerelateerd... Ze is laatst een keer heel hard op haar neus gegaan met gek doen in de bak, ondanks dat er toen niks aan de hand leek heeft ze waarschijnlijk haar lijf daar flink mee verklooid. Borst zat hardstikke pijnlijk vast en was als ze mens was geweest bont en blauw ws, haar rug zat over de gehele lengte vast, en rechterbil zat ram vast waardoor ze linksom überhaupt de bocht niet om kon. Bekken kantelen ging niet meer, arm dier liep daarom zo te mutsen om de balkjes wat ze de les daarvoor juist fan-tas-tisch vond :(:) ;( Om nog zo te kunnen lopen zoals ze de laatste weken heeft gedaan moet ze echt héél hard haar best hebben gedaan....

Dat verklaart een hele hoop, ik heb na haar val tot aan springles maar 1x erop gezeten en dat was met dat idiote circus in/rond de bak. In beweging etc is an sich niks te zien buiten dat ze wat kort opstart, en in de buigingen vond ik haar zelf erg stug maar weet dat steeds aan de spanning vanuit mij/de omgeving. En ik vond haar opvallend anders qua links-rechts ook aan de longe (ineens rechtsom makkelijker dan linksom), maar omdat we daar hard mee aan het werk zijn geweest zocht ik daar verder ook niks achter.

Arm, arm, arm paard is dus juist verdomde braaf geweest nog buiten haar bokpartij, een deel van de verklaring is inderdaad spanning geweest maar er zat waarschijnlijk een hoop pijn door haar hele lijf bij wat de boel zo absurd heeft doen overkoken :(:) Ergens een opluchting, want dit strookt wél met mijn eerlijke, brave maar wel gevoelige en wat onzekere paard. De puzzelstukjes vallen nu op hun plek zeg maar.
Neemt niet weg dat ik nog steeds iets moet doen aan mijn onduidelijkheid en grenzen stellen, die situatie verandert hierdoor niks dus ga nog steeds een knoop doorhakken qua extra hulp daarin. Maar dat kan nu met in mijn achterhoofd een onzeker maar eerlijk puberpaard, ipv een gevaarlijk stout paard. Vallen meteen een hoop mogelijkheden af, gelukkig blijven degene die ik als goede optie voor ogen had over :)