Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:59

Laus, hopelijk is ie niet vergeetachtig.. :D

Myour dat wordt een toppertje onder het zadel.
Fijn dat zijn koppie weer oké is!

Toen ik op Malik ging zitten vond hij dat helemaal best, ging lekker aan mijn voet knagen.. Maar de geit rijdt vaker op hem! :D
Afgelopen jaar vind ik Malik niet zoveel veranderd, vooral de kleur.. :')

Afbeelding

Afbeelding

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:40

Lauss leuk dier zeg!

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:31

Leuk om ook mensen van het 2019 topic hier terug te zien! Lees daar al lang mee :)

Wat een hoop mensen en wat gata het hard!
Ik zag iets voorbij komen over 15cm gegroeid nog na 4jaar :wow: wow!
Ik was al blij dat die van mij vanaf maart tot nu van 160 naar 162cm was gegroeid, maar moet er niet aan denken dat die 175 zou worden _O-

Hier vandaag gehangen :):) tweede keer, eerste keer was eigenlijk iets te snel := maar echt wauw wat was ze braaf nu :):)
Zitten had al gekund denk ik, maar ik wil haar niet overdonderen, dus ik stel dat nog eventjes uit. Voor volgende week hebben we weer een grondwerk lesje gepland dus wie weet dan :))

Komende week dit in ieder geval een aantal keer herhalen!
Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:08

Misschien is het handig om te vermelden dat ik voornamelijk onder mijn meeleessteen zal zitten en niet zo vaak reageer, maar ik volg trouw mee! :D

Myour schreef:
Retjethorse: ben je er vanaf begin zelf op gegaan? Lijkt me wel bijzonder.
Ja, ik ben de eerste die erop gegaan is! :D Het is echt zo'n gaaf gevoel... :):)
Nu is het voor mijn paard de beste keuze geweest dat ik, ondanks mijn gebrek aan ervaring op gebied van zadelmak maken/inrijden, dit zelf gedaan heb. Aliaa is erg eenkennig op dat gebied (typisch Akhal Teke trekje) en ze is al snel beledigd als iemand anders haar iets vraagt, laat staan dat ze erop gaan. _O- Bij mij heeft ze daar nooit een probleem van gemaakt, tot op de dag van vandaag heeft ze nog geen enkel bokje of ander niet gewenst gedrag vertoont onder het zadel. :D

Gaaf zeg Lauke! Ziet er lekker ontspannen uit! +:)+

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:25

Prachtig paard Myour! <3

Lauss ook zo'n knapperd!

Gaaf gevoel is dat he, zelf voor de eerste keer erop <3

Er is een dop getrokken en er zaten twee kleine haken. Tandarts was zeer tevreden :D Zo tevreden zelfs dat ze pas over 9 maanden weer terug komt. *\o/* Dat was precies twee jaar geleden wel anders... :=

Zondag stond Joy heerlijk te soezen in het zonnetje...
Afbeelding

Wat een beer :=
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is toch echt een merrie... :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:40

Joy is echt een tank... :wow:
Die tweede foto, haar hoofd lijkt zoveel kleiner dan haar lijf. _O-

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:00

Erg he := En er valt niets aan te doen.... wordt alleen maar erger ook _O-

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:13

Mag ik me ook melden? Ik ga (als het goed is) een merrie beleren aankomend jaar. 6 jaar, formaat slagschip en kan nog niet eens fatsoenlijk meelopen aan een touwtje :x

Vandaag voor het eerst met haar geoefend op meelopen. Ze doet het wel, maar ze weet dat ze sterk is, en met mijn 1.60 kan ik niet tegen haar op als ze haar gewicht in de strijd gooit :+ Uiteindelijk ging het gelukkig goed, maar het is wel een hele uitdaging.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:14

Ik vind het zelf zadelmak maken ook wel het leukste om eerlijk te zijn. Al het voorwerk doe ik sowieso zelf en alleen als ik er geen vertrouwd gevoel bij heb laat ik een externe komen die dan de eerste paar keer erop gaat.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:52

Wat is ze braaf Lauke! En knap natuurlijk :D

Joy is echt wel een tank haha! Was ze braaf bij de tandarts?

Morgen ga ik Merlin voor het eerst weer met zadel longeren, kijken hoe hij dat gaat doen.
Mijn vorige paard was trouwens tussen zn 4e en 8e nog 8cm gegroeid. Kocht hem met 1.47 en verkocht hem met 1.55.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:03

Lauke schreef:
Leuk om ook mensen van het 2019 topic hier terug te zien! Lees daar al lang mee :)

Wat een hoop mensen en wat gata het hard!
Ik zag iets voorbij komen over 15cm gegroeid nog na 4jaar :wow: wow!
Ik was al blij dat die van mij vanaf maart tot nu van 160 naar 162cm was gegroeid, maar moet er niet aan denken dat die 175 zou worden


Haha ja, hij was daarvoor ook gewoon ondervoed en opgesloten op stal, dus vandaar dat hij door goede voeding en weidegang nog zoveel gegroeid is! Degene die ik daar in ga rijden is nu 6 en 185 dus ik hoop dat die wel klaar is nu!

Gimme_Joy schreef:
Prachtig paard Myour! <3

Lauss ook zo'n knapperd!

Gaaf gevoel is dat he, zelf voor de eerste keer erop <3

Er is een dop getrokken en er zaten twee kleine haken. Tandarts was zeer tevreden :D Zo tevreden zelfs dat ze pas over 9 maanden weer terug komt. *\o/* Dat was precies twee jaar geleden wel anders... :=

Zondag stond Joy heerlijk te soezen in het zonnetje...
[ [url=m/xrCl8M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een beer :=
[ [url=m/YvT41P.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/up4tkA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9Eu3CJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het is toch echt een merrie... :')


Wat een leuke foto’s! fijn dat ze pas over 9 maanden weer naar de tandarts hoeft.

pien2010 schreef:
Mag ik me ook melden? Ik ga (als het goed is) een merrie beleren aankomend jaar. 6 jaar, formaat slagschip en kan nog niet eens fatsoenlijk meelopen aan een touwtje :x

Vandaag voor het eerst met haar geoefend op meelopen. Ze doet het wel, maar ze weet dat ze sterk is, en met mijn 1.60 kan ik niet tegen haar op als ze haar gewicht in de strijd gooit :+ Uiteindelijk ging het gelukkig goed, maar het is wel een hele uitdaging.


Dit klinkt heel herkenbaar ik heb een beetje het zelfde verhaal! 185, 6 jaar en deze is ruin, maar wel pas sinds kort. Los loopt hij wel mee, aan een touwtje nog niet helemaal super, want af en toe raakt hij in de war!

Janntjuh schreef:
Wat is ze braaf Lauke! En knap natuurlijk :D

Joy is echt wel een tank haha! Was ze braaf bij de tandarts?

Morgen ga ik Merlin voor het eerst weer met zadel longeren, kijken hoe hij dat gaat doen.
Mijn vorige paard was trouwens tussen zn 4e en 8e nog 8cm gegroeid. Kocht hem met 1.47 en verkocht hem met 1.55.


Spannend, weer met zadel! Vanwaar voor het eerst weer? Heeft hij een lange tijd stil gestaan?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:29

Ze was heel braaf! We moesten haar wel een paar keer naar voren duwen, maar dat was het dan ook wel. Ze wordt aan de rechterkant geprimt ivm een abces door misprikken van de DA vorig jaar. Maar ook dat ging soepeltjes.

Wow Janntjuh! Das nog best flink! Welk ras was dat? Jeetje ik hoop niet dat dat bij Joy ook gebeurd... :x

Leuk morgen even aan het werk! Het wordt fris, is Merlin daar gevoelig voor?

Ik vond het zadelmak maken fantastisch. Had een heel leuk topic gemaakt, maar die werd helaas afgefikt omdat ik bij het springen hangen geen cap droeg.

[RIJ-ITP] Beleren, what a Joy!

De volgende keer dat ik een topic open shop ik er wel een cap bij :o overigens heb ik alrijd een cap op als ik ga rijden, dus snap de hele discussie niet zo.

Silly1972

Berichten: 14784
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:46

Ik wel, hangen kan nl ook gevaarlijk zijn, maar dat is verder geen discussie die ik aan wil gaan.
Neem aan dat je oud genoeg bent om zelf te beslissen ;)

Ik draag in ieder wel altijd een cap bij beleren, ook bij hangen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:50

Nee laten we dat maar niet doen idd. Ik had zo mijn redenen om het zo te doen. Als mensen die willen weten mogen ze me pb-en. En dit was ook niet de eerste keer hangen overigens. Instructrice had er al een keertje op gezeten met twee benen aan 1 kant. Maar nogmaals, mijn pb staat open voor vragen :D

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:52

Pfoe wat eenkolossen hebben sommige :') ik ben wel blij met mijn ukkie haha.

Ik vind het heerlijk om het beleren en mak maken zelf te doen. Wel met een aantal lessen grondwerk. Vind ik persoonlijk erg belangrijk. Juist het traject dat die jonkies groeien, sterker en vertrouwder worden, genieten! <3

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 01:22

Ben ik helemaal met je eens Lauke!

Mertje is al zadelmak, maar kent van zijn vorige eigenaar niet veel meer dan zadel op, kind erop en hop naar buiten. Sinds eind Juli niet meer bereden geweest door zijn operatie dus nu weer langzaam opbouwen.

Mijn vorige paard die zo gegroeid was was ook een tanker, ehh tinker :=

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 07:57

Ik zou denk ik te onzeker zijn voor die eerste paar keer, die moeten gewoon goed gaan en als hij onzeker is moet er iemand zijn die doorpakt. Als ik gezien heb dat het goed gaat krijg ik zelf ook vertrouwen.
Vind het wel stoer dat best veel hier het zelf aandurven!

Al het voorwerk doe ik wel grotendeels zelf. Heb nu ook van iemand grondwerkles, beetje volgens Tristan Tucker manier. Dat pakt ie heel goed op, en bang istie iig niet snel :)

Hoe reageerden jullie paarden op bepaalde dingen voor het eerst (voor degenen voor wie dat van toepassing is), bv singeltje, hoofdstel, zadel, hangen etc.?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:30

De mijne heeft enkele keren gebokt op singel/zadel de eerste keer dat ze hiermee gelongeerd werd, maar verder was het allemaal ok. Nu is de mijne wel erg nuchter qua karakter. :P
Ook de eerste keer hangen/erop was ze heel ontspannen. Dan was het kwestie van wat vertrouwen krijgen in stappen onder het zadel, en eens ze dat had, vond ze het wel gezellig om met mij op wandel te gaan. :D

Hoofdstel/bit is de mijne minder fan van. Maar mijn bit (is van mijn overleden paard) is volgens mij wat te dik voor Aliaa haar fijne mondje. Voorlopig doe ik alles bitloos. :)

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:40

Singel vinden ze hier vaak niet heel spannend, maar ze staan met deken op, dus ze zijn op zich wel gewend aan een band om hun buik. Zadel gaan ze vaak een rondje op rennen en wat bokjes en dan is het ook klaar. Kloppen vinden ze allemaal maar een beetje gek, maar daar blijft het bij. Ernaast springen idem. Vaak is het pas echt bij het omhoog komen naar het hangen toe dat ze dat heel gek en/of eng vinden, maar ook dat is vaak na een keer of wat wel klaar. Maar het verschilt ook heel erg per paard. De ene is echt met alles supermakkelijk en vind dan ineens iets KEIeng, de andere kijkt nergens op of om van en weer een ander vindt alle stappen spannend :') Terwijl ik toch bij allemaal hetzelfde doe, haha.

Berdien

Berichten: 64537
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:25

:wave:

Mag ik me hier ook melden? In 2020 moet mijn Feyre er ook aan geloven, dan mag ze langzaamaan wat wennen aan het fenomeen 'mens-op-rug'. Echt rijden en doorrijden doe ik pas als ze vier is. In mei wordt ze drie, na de zomer ga ik er dan een keertje op. Ik heb haar vanaf dat ze een paar dagen oud was, en zal haar ook zelf gaan beleren.

Dit is Feyre:
Afbeelding
BabyFey <3

Afbeelding
StuiterFey


Afbeelding
WandelFey :)) :')

We wandelen nu gemiddeld 1x per week. Dat vindt ze echt gewéldig. Ze is nergens bang voor, is altijd blij en is vriendjes met alles en iedereen. Het is zo'n ontzettend leuk dier!

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:27

Wat een leukerd zeg! Heel schattig ook die veulen foto. Mooie omgeving om te wandelen ook.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:52

Ah die is echt van heel schattig veulen naar een heel stoer paard gegaan!


Die van mij is heel wisselend van waar ze bang op reageert. Longeer singel, zadel etc liep ze zo mee weg, nooit reactie op gehad. Echter toen de beugels naar beneden gingen was ze weer vrij paniekerig in haar eerste reactie. Hangen de eerste keer ook, maar daar ben ik ook te snel mee geweest. Hangen op de poet's plaats kende ze toen wel, maar ik had me niet gerealiseerd dat ik nooit een voet in de beugel had gezet. Nou dat zorgde dus voor rennen en wat bokjes, gelukkig ben ik blijven hangen en stopte ze uiteindelijk toen ze bijna tegen de draad aan ging. Daarna opnieuw geoefend met tussenstap en toen ging 't goed :)
Wel heb ik echt met alles de tijd genomen om het op te bouwen. Ik heb wel geleerd dat ik niet te veel nieuwe dingen achter elkaar moet willen of ergens te lang mee door gaan. Die van mij kan wel uit het niets ineens helemaal omslaan en ontploffen bij opbouw van spanning :=

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:57

Ik vind vooral dat de meeste al zo 'af' zijn tov Pinda, de mijne is echt zo'n puberslungel nog :))

Welkom Berdien! Jaloers op jouw wandelomgeving, heerlijk!

Hier doe ik alle voorwerk zelf in elk geval (momenteel aan het grondwerken met les via de Emiel Voest manier- geloof ik, ook deels gewoon op de Vientje & Pinda manier :+ ). Eerste keren er zelf op weet ik niet, ik ben na mijn ongeluk niet meer zo flexibel, vlug en zelfverzekerd als dat ik vind dat je zou moeten zijn en dat is niet handig bij de eerste paar keer op een jong paard. Zeker niet bij stuiterelastiekje van mij :+ ). Denk dat ik dat uitbesteed, en dan na een keer of 5 zelf opstap en het weer verder zelf oppak. Ik wil er wel zelf altijd bij zijn, evt. dat ik zelf degene ben die vanaf de grond begeleidt.

Paarden van vroeger wisselden heel erg qua reacties, ik heb halve rodeostieren gehad maar ook paarden waar je opstapte en wegreed zonder ook maar gek op te kijken. Dat was ook niet altijd te voorspellen uit het voortraject, degene die met longeren ronduit gevaarlijk was (gericht aanvallen bij longeren etc.) was echt een schaap bij het daadwerkelijke erop zitten en rijden }:0 En een mak schaap schrok zich daarbij juist wezenloos om iets heel sufs.

Hier trouwens altijd cap op met jong grut, ook met hangen. Er zijn er zelfs bij die ik met cap longeer (losse lange achterpootjes :)) ). Ik heb het fout zien gaan daarmee, ook bij makke schapen (zie boven), dus better safe than sorry. Ik werk met mijn hersens, zou ze graag heel houden :+

Gisteren een fikse les ghad met Pinda, inclusief andere mensen in de bak, gekkenhuis op stal en stress in mijn hoofd dus zwaar onhandige omstandigheden := Maar goudvisje deed heel braaf haar best <3

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:00

Wat is Fey leuk! Hoe oud is ze?

Gaan jullie er de eerste keer ook allemaal zelf op? Ik zie dat zelf nog niet zo zitten omdat ze zo groot is.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:06

Dit was met die van mij de 2e of 3e keer erop, nooit een verrast moment gehad. Altijd gekke dingen mee gedaan dus niets spannends. Ze ging al een jaartje tussen mij en haar moeder staan als ik met het zadel kwam want zij was ook een grooote poony :j
Afbeelding

Inmiddels is het niet meer zo zeker dat ik nog aan het inrijden van mevrouw trekpaard toe kom, wil vrij ver gaan verhuizen en gezien ze daar geen bak hebben zal er de komende maanden ook wel niet super veel gedaan kunnen worden :o