Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:12

Myour schreef:
Hoe reageerden jullie paarden op bepaalde dingen voor het eerst (voor degenen voor wie dat van toepassing is), bv singeltje, hoofdstel, zadel, hangen etc.?


Mijne is over het algemeen totaal niet angstig met nieuwe dingen, maar kan soms enorm overprikkeld raken. Dan wordt hij net een adhd’er. Wordt soms ook echt happig dan enzo, terwijl hij dat verder nooit is.

In mijn grondwerklessen hebben we meneer leren snoepjes weigeren. Ik hou hem dan een snoepje voor (met gesloten hand) en deze krijgt hij pas op het moment dat hij rustig het snoepje negeert.

Als hij in een adhd mood is pak ik die oefening er vaak bij. Dan gaat hij eerst enorm druk dat snoepje proberen te bemachtigen, maar op een gegeven moment klikt het bij hem dat dat niet de methode is. Dan negeert ie me, zakt zn hoofd wat, soms een kouwtje, en dan beloon ik m voor zn rust met een snoepje. Ik merk dat ik die oefening vaak gebruik en dat die heel fijn werkt

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:16

Zonder zadel nog wel, mooie foto!

Meneer heb ik door de maanden heen al laten wennen aan verscheidenheid aan dingen. Daardoor heeft hij eigenlijk nooit echt moeilijk gedaan. Longeersingeltje vond ie geen enkel probleem, hoofdstel ging ook erg makkelijk. Met manen knippen ga ik vaak expres op een kruk staan zodat ik boven hem uit kom, en heb ook eens een snoepje aan de andere kant gegeven over z'n rug heen gebogen zeg maar, ook daarmee vond hij het snoepje interessanter. Op en neer springen naast hem ook niet boeiend. Het engste is toch wel de meetstok :Y) soms heb ik het idee dat het opstappen wegrijden gaat worden, maar het is toch ook wel een dominant geval met veel energie. We gaan het zien, na 2,5 jaar wachten ben ik toch wel erg benieuwd!

Renee dat klinkt inderdaad als een fijne oefening, die ga ik bij Meneer ook eens proberen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:22

Joy heeft nog nooit 1 krimp gegeven. Voor iets. Oh jawel, 1 keer een bok ondat ik streng was met mijn been. Ze wilde niet vooruit. Ze gaf een bok, en dat was het dan ook haha!

Daarom doe ik het helemaal zelf. Ze is zo braaf!

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:25

pien2010 schreef:
Wat is Fey leuk! Hoe oud is ze?

Gaan jullie er de eerste keer ook allemaal zelf op? Ik zie dat zelf nog niet zo zitten omdat ze zo groot is.


Bij mij is dat wel de planning onder begeleiding van zijn eigenaar, dat van die grootte snap ik wel... vind ik ook best spannend!

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:35

Ze woont inderdaad in een prachtige omgeving! We kunnen zo vanaf stal het bos in :D

Feyre is nu 2,5, ze wordt mei 2020 3 jaar oud.

Ze heeft al eens een zadeltje opgehad, daar deed ze niks op. Leunen op haar rug etc, niks aan de hand. Als heel klein peutertje heeft ze zelfs wel eens een deken op gehad omdat het weer toen zo allemachtig beroerd was. Ook voor groot verkeer etc is ze niet bang.

Vanaf wanneer zijn jullie begonnen met longeren etc?

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:45

Meneer longeer ik sinds eind september ongeveer, meestal 1, maar max 2x per week een kwartiertje of korter. En soms ook niet, ligt er net aan hoe m'n week valt. Hij wordt in april 3 jaar.

Klinkt als een heel fijn karakter Berdien! Dat bos mis ik hier wel echt in de omgeving, wat dat betreft vind ik Noord-Holland toch wel het lelijkste stukje Nederland :')

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:48

Norvik is nu ook 2,5, wordt ook in mei 3 jaar. Afgelopen zomer zijn we begonnen met af en toe rustig aan een korte sessie op de cirkel. Sinds een maand of 2 worden dit wat langere sessies. Voornamelijk dat ik hem iets langer aan een stuk durf te laten lopen (nog steeds is het max een minuut of 10 hoor)

Echt longeren is het dus niet, omdat ik geen lijn of wat dan ook gebruik

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:33

Ik wil wel even meelezen !

Mijn gup is pas vijf maanden oud . Maar geeft echt helemaal nergens om als je iets om hem heen hangt . Of het nou een deken is of een singel of iets anders wat wereldvreemd is voor m hij vind het dikke prima als hij maar aandacht krijgt( kriebels krijgen van vrouwtje is life).. Ik denk dat de grootste uitdaging het verkeersmak maken gaat worden . Dus in 2020 als hij 1 wordt wil ik wel al beginnen met lange lijnen zodat ik met m kan gaan wandelen in het wekeromse zand . Hij hoeft dan niets te trekken of te dragen behalve een singeltje ( om de leidsels door te begeleiden ) en een hoofdstelletje ) . Pas in 2021 gaan we beginnen met beleren voor de wagen ( heel licht oud concourswagentje weegt geen drol ). En in 2022 als hij drie is onder het zadel en voor de grote marathonwagen .

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:37

Heeft hij dan al wel een hoofdstel in?
Zou dat niet zo snel doen als hij pas 1 is ook voor de ontwikkeling van de tanden.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:38

Ik vind het ook erg vroeg allemaal. Laat het beest maar lekker baby zijn voor hij al allerlei dingen moet gaan doen. Ook voor lange lijnen en wandelingen moet hij zich kunnen concentreren en jonge paarden kunnen niet meer dan 20 min mentaal bij de les zijn.

Dus ondanks dat je hem niet (echt) lichamelijk belast, zou dat mentaal overbelastend zijn.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:42

Wat een leuke foto's allemaal! Ik probeer wel bij te lezen maar dat gaat niet zo best...ik kan niet meer inloggen op mijn telefoon |o
Timmie heeft lekker eventjes vakantie, hij pakt alles een beetje te snel op en ik wil hem niet overwerken. Dus na de jaarswisseling ga ik wel weer eens kijken hoe de vlag erbij hangt. Uiteraard wordt er wel gewandeld en hij vind het touch spel ook fantastich (want dan krijgt hij inimini snoepjes voor :~ )
Verder staat hij lekker op zijn plekje, hij heeft nu sinds kort echt een speelkameraadje (ze hadden het samen spelen nog niet helemaal ontdekt) en dus maak ik me nergens druk over.

1 is wel erg jong om al met de lange lijnen aan de slag te gaan denk ik, wandelen gewoon aan een halstertje plus touwtje kan natuurlijk wel (kleine stukjes inderdaad, geen uuuuren).

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:47

Ik vind 1 inderdaad ook (veel) te jong voor dingen als lange lijnen. Ik heb met Feyre kleine wandelingetjes gemaakt toen ze 1,5 was, maar dit was gewoon simpel aan een halstertje en niet langer dan 15-20 minuten. Pas nu ze 2,5 is maken we langere wandelingen, maar ook nog steeds gewoon aan een halster.

Ze zijn maar zo kort jong, geef ze gewoon de tijd om op te groeien en te ontwikkelen. En 1 is écht nog heel erg jong.. dan moet je helemaal niet bezig willen met lange lijnen of een hoofdstel (!).

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:12

Met 1 jaar moeten ze nog leren wat het is om paard te zijn, hoe rangordes werken, hoe zichzelf uit te drukken naar andere paarden en mensen toe. Das al genoeg voor zo'n jonkie.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:21

Opgroeien vergt een hoop, mentaal ook.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:26

Pinda is als veulen aan de hand een paar keer meegeweest de weg op met mama, en daarna pas weer met 2,5 toen ze uit de opfok kwam. En ten opzichte van dat eerste begin merk in qua mentaal vol kunnen houden nu zo'n enorm verschil. Serieus grondwerk etc op de cirkel ben ik mee beonnen toen ze bijna 3 was, en dan 2x per week 10 minuutjes. Was meer dan zat voor haar, inmiddels is ze een stuk "belastbaarder" mentaal gezien.

Jipje gaat wel af en toe mee wandelen, ook al als jaarling. Maar die had dan met 10 minuutjes echt de pijp leeg en koppie vol, dat is niet iets om op regelmatige basis toe doen met zo'n gupje. Even buiten aan het halster wat grasjes halen en klaar :P Mede-eigenaar heeft wat vrijheidsdressuur met hem gedaan (flemen, schudden, liggen), maar verder niks. Ik merk dat ze nog zo'n korte aandachtsspan hebben dat ik het mentaal gewoon niet slim vind om zo vroeg veel te gaan doen. Maar goed, ben dan ook fervent voorstander van jong spul in de kudde zetten en er verder vanaf blijven na het veulen-ABC :+ De manier waarop we Jipje houden heb ik in eerste instantie geen inspraak in gehad en is verder maar gewoon zo gelopen (hij is in eerste instantie bedoeld geweest als gezelschapsdier voor geblesseerde paarden op stal), ik blijf er zelf buiten wat poetsen gewoon af omdat ik het niet prettig vind dat er met zulke jonge dieren gewerkt wordt :) Inmiddels is hij 2,5 en kan het wat mij betreft wel langzaamaan wel, tot op zekere hoogte.

Eerdere stalgenootjes met jonge pony's stonden daar trouwens ook anders in dan ik. Er was er zelfs eentje bij die haar vierjarige dochter met regelmaat op de jaarling/twenter Fjord liet zitten...tja, niet mijn ding.

Wandelen doe ik met Pinda nu ook gewoon nog aan touwhalster trouwens, ze is wel bit en longeersingel/dekje gewend maar dat houd ik thuis ipv op de weg. Wandelen vindt ze fantastisch, dikke theemuts op ontdekkingsreis :P

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:31

Hoofdstel in zou ik ook niet doen zo jong. Ik heb voor ik er überhaupt een bit in hing eerst voor gezorgd dat z'n wolfstandjes eruit waren. Zodat ik zeker weet dat hij daar geen last van gaat krijgen in de toekomst.

Zijn de 2,5 jarigen hier trouwens al aan het wisselen? Bij Meneer zat het er al tijdje aan te komen, wilde graag overal aan knabbelen. Afgelopen week is hij 2 ondertandjes kwijt geraakt, volwassen tanden al zichtbaar. Nu de 2 bovenste nog.

Vientje, ik merk inderdaad ook veel verschil in meningen wat betreft het beleerproces. Persoonlijk zie ik er wel de voordelen van in om wat jonger al iets met ze te ondernemen. Edit, maar, qua wat doen dan wel na de zomer dat ze 2 zijn geworden.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:35

Ja precies, dat houd ik hier ook aan. Met 2,5 na de zomer uit de kudde, dan een jaartje in de hand vanalles vanaf de grond ondernemen en de zomer dat ze 3 zijn onder het zadel beleren. Maar goed, dat loopt bij Pinda ook al weer anders, die is "pas" tegen de tijd dat ze 4 is onder het zadel nu :+ Daar ben ik voor mijn gevoel te lang mee aan het tutten/longeren in de aanloop, maar met de omstandigheden op stal wil dat niet anders.

Wij hadden op een gegeven moment 4 jonge paarden op stal van 4 verschillende eigenaren, dat liep uiteen van tutten tot en met met de gup en de kids er met een jaar al op zetten ("wordt ie mak van") tot verguisd worden als je voor de 4 jaar überhaupt ook maar naar de rug van je paard kijkt := Best lastig, al die verschillende meningen!

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:38

Myour ja Timmie heeft van de nazomer flink gewisseld, was bijna zielig met al die losse tanden... nu zijn ze gwisseld. Ook had hij vreselijke eruptie cystes in zijn onderkaak, die zijn nu ook weer mooi aan het wegtrekken gelukkig.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:43

Dat was mijn plan inderdaad ook, tijdens of na de zomer naar huis halen na z'n 2e jaar. Helaas hier al eerder naar huis gehaald na hoop gedoe bij de opfok, daar wilde ik hem niet meer hebben. Niet ideaal.. maar hij is er wel ontzettend mak(kelijk) van geworden. En ook stiekem wel leuk om elke dag heen te kunnen. Maar had het anders voor ogen gehad.

Vientje, niet alles kun je plannen van tevoren, en dat heb ik ook in gedachten :)

Mrs Midnight, zo dat klinkt heftig, gelukkig gaat het weer beter nu.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:14

Myour die cystes? Ja klinkt heftig, ziet er heftig uit (dikke bulten op de kaakrand) maar hij heeft er weinig last van gehad. Van die losse tanden dan weer wel, alles zat tegelijk los en stond dubbel... dus dat was met eten wel wat lastig, en hij vond het niet tof als ik ernaar wilde kijken (lippen openen) dus kon hem ook niet helpen met een wortel ofzo.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:41

Helaas net een treurig berichtje gekregen van de eigenaar, Jackel liep vandaag niet goed, hij zwaaide zijn achterbenen weer uit met het wegstappen. Dit deed hij eerst heel erg vanwege zijn lengte, dit heeft gezord voor wat problemen met buigen van zijn knieën. Hopen dat het snel weer minder wordt, hij heeft er geen last van maar op die manier kan ik ook niet goed met hem aan de slag. Heeft toch heel wat nadelen die hoogte van 1,85m...

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:29

1.85 is echt reusachtig!! Op RX in orde?

Fey is stoer!!

Ik heb ook vaak genoeg gehangen aan paarden zonder cap en in sportschoenen. Maar ben ouder en wijzer geworden :j

Afbeelding
Veulie was gisteren 901 dagen oud en mocht voor het eerst eens aan de longe. Drie rondjes linksom en drie rechtsom. Super flink. Nu weer 99dagen wachten :P

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 18:36

Duke reageerde tot nu toe eigenlijk gewoon niet. Op niks :+
Alleen het lange lijnen voor het eerst, dat snapte hij niet dus bleef hij stil staan. Niet gek ook.

zadel enzo, feestvlaggen, slingers, kerstballen, krijg meestal weinig reactie :=

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:50

Sow, 1,85 is inderdaad gigantisch zeg! Ik duim met je mee dat het snel beter wordt!

Ik ben blij dat het met mn gupje zo goed gaat. Vandaag dan toch maar de keuze gemaakt de startpas met mn 'opa' definitief stop te zetten. Ik wist al langer dat we nooit meer zouden gaan starten samen, ivm zijn artrose is 1 a 2x in de week een buitenritje echt het meest haalbare (daar genieten we ook zeker nog van) maar toch op de een of andere manier een heel emotioneel moment voor me -O-

Wat dat betreft is gupje precies op tijd gekomen. Ik kan niet wachten op wat de toekomst mij nog gaat brengen met hem.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:52

Ja mijn merrie van 2,5 is aan het wisselen volgens de dap die foto's kwam maken. Gelijk even in het bekkie laten kijken. Was toch verdoofd hihi.
Was mooi van achteruit al aan het wisselen.