Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:48

Wat heb je jezelf goed herpakt Candalisa! Goed hoor! +:)+


Is wel veel praktischer zo koelen, MirandaMalik.
Kun je inderdaad ondertussen nog wat anders doen en het bespaart water :)
Smeer je ook nog iets van Arnica of Compagel?

Ik ben blij dat de dierenarts gisteren nog even gekeken heeft. Wondje is in orde, rustig dus verband kon eraf blijven, alleen is het been boven het plek nog wat dik. Dit vocht moet er eerst uit voor ze weer op de wei mag. Mogelijk is de gewrichtsband geïrriteerd en om echte blessures te voorkomen moet dit eerst herstellen voor ze "uit haar dak gaat" op de wei.
Verhoging is een beetje een raadsel. Vanmorgen had ze gelukkig 37,8, zo laag is het deze week nog niet geweest.
Vanmorgen gewandeld en eind van de middag ga ik een staprondje rijden. Merk wel dat ze erg blij is als ze weer iets mag doen.

De bron van alle problemen.. -O-

Afbeelding

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:49

MirandaMalik schreef:
fransje23 schreef:
Zo een lijn kan ook houvast geven voor het paard. Het is dan duidelijk waar het heen moet.
Uiteraard moet het uiteindelijk zonder kunnen.

Ja ok dat is zo, maar meestal gebruiken ze het als dwangmiddel van achter.


Dat werkt beter met twee lijnen en dan achterlangs kruizen.
Kan in sommige gevallen even een quick fix zijn.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:01

Fransje fijn dat de koorts gezakt is! Wat rottig dat z’n plekje zoveel zorgen geeft. Zou je iets mogen geven voor de zwelling? Syd stond vorig jaar om onverklaarbare reden met een dik been daarvoor heb ik de souplesse mix van de paarden drogist gevoerd daar zit brandnetel is wat zorgt voor afvoer van afval stoffen in het lichaam. Het is een natuurlijke mix dus geen zware medicatie

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:10

Mag van stalgenoot ook de souplessemix gebruiken maar aangezien dit het seizoen is van kleefkruid krijgt ze daar dagelijks een bos van. Lekker vers en sappig en schijnt goed te werken op de lymfen.
Mocht het niets doen heeft ze een lekkere snack!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:12

Wat een rot wondje zeg, ziet er ook best diep uit. Zit er niets in?

Candalisa, dikke pluim voor jou dat je doorgezet hebt!

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:18

Het probleem is dat hij nu mee moest zodat daarna een professional 2 weken lang steeds met hem kan oefenen. De longeerlijn is alleen als grens gebruikt niet als dwangmiddel om hem erop te trekken of zo. Ik hoop maar gewoon heel erg dat het morgen wel gaat lukken. En anders overweeg ik sterk om de trailer maar weer gewoon te verkopen..

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:20

Kun je nergens een trailer met voorlader lenen?
Je hebt een erg donkere trailer namelijk. Paarden zijn meestal beter te laden met veel licht.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:50

Sizzle schreef:
Wat een rot wondje zeg, ziet er ook best diep uit. Zit er niets in?



Als het goed is zit er niets in. Er is wel veel troep uitgekomen en om het vuil eruit te trekken heeft ze in nat verband gestaan. Ze heeft zo dag laatste keer antibiotica gehad en wond blijft ook zonder rustig. Metacam moet ik afbouwen van de dosis voor 300 kilo tot die voor 100 kilo op vrijdag en ot zaterdag. Daarna zonder medicijnen kijken wat het doet.
Mocht het dik blijven zal het wel een scan of foto worden van de kogel. Kijken of er niet meer beschadigd is.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:17

Anouk nee joh alleen ik vind dit zo zonde, eerst toch teveel dwingen omdat hij wegmoet maakt het lastiger straks.
Kun je echt niemand vinden die je thuis kan helpen?

Fransje ja dat kleine plekje, echt vervelend.
Maar hopelijk gaat de verhoging nu verder afzakken en is het beterend.
Een ritje is wel ff fijn en bewegen wel goed. :j
Ik smeer met traumeel.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:12

Anouk_H schreef:
Op dit moment is het grootste probleem het afsluiten. Na een uur liep hij er redelijk in, zie filmpje:
[ Video ]
Maar daarna begon hij het ook zat te worden en dan gaat de poppenkast open en steigeren en omdraaien dus of we moesten stoppen of toch een poging doen om de klep te sluiten want de ene of andere kant op hij werd steeds gevaarlijker.


Hij gaat er braaf en ontspannen in. Maar er staat niemand om die stang achter dicht te doen. Waarom niet?
Rent hij er meteen naar achter uit? Dat is dus het probleem. Geen angst voor de trailer maar hij heeft geleerd dat hij er ook weer makkelijk uit kan zonder dat iemand zegt dat dat niet mag. Het is geen angst maar gedrag.

Anouk_H schreef:
@babootje wat bedoel je met confidence?
Wat is jullie idee over eventueel wat domosedan geven van te voren?


Confidence EQ geeft paarden vertrouwen in stressvolle situaties. Het product biedt ondersteuning aan paarden in situaties die er normaal voor zorgen dat het paard nerveus of angstig wordt. Confidence EQ wordt o.a. gebruikt bij: transport, dierenarts of hoefsmid, stressvolle situaties, nieuwe omgevingen en training.
Confidence EQ bootst het natuurlijke stofje na dat merries geven aan hun zogende veulen. Dit natuurlijke stofje is een feromoon (een soort geurstof). Feromonen zijn een instinctieve manier van communicatie voor je paard.

Het is geen sedatie en maakt je paard dus ook niet suf. Het kan net een stukje spanning weghalen bij een stressvol paard, zonder dat ie er suf van wordt.

Maar in jouw geval denk ik dat noch confidence, noch domosedan de oplossing is. Je paard ziet er volkomen ontspannen uit als hij de trailer oploopt. Dat is dus niet het issue. Maar hij heeft (zichzelf) geleerd dat hij er zelf af mag lopen als hij dat wil. Hij zal dus moeten leren dat dat niet meer mag.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:47

Ontspannen is hij niet hoor, hooguit mentaal moe en daardoor volgzaam, hij is compleet af als ik hem zo zie, echt een puppie.

Wat ik inderdaad niet snap dat als hij nu gewoon echt even mee moet dat er dan niet iemand klaar stond om zijn staart omhoog te houden (tegen naar achter lopen) en blitssnel de stang erachter doet (ideaal als je hem kan indraaien vanaf de zijkant). Ook moet er dan in feite al meteen iemand in de auto zitten en gelijk gaan rijden anders heb je kans dat hij rare dingen gaat doen.
Als het enkel om de oefening was zou ik het ook gewoon even zo laten zonder stang.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:02

Ik zie ook geen ontspanning!
Meer een paard wat zich er voor dit moment bij neer heeft gelegd.

Als hij echt mee had gemoeten was het inderdaad snel stang dicht, klep dicht, zeil dicht en gaan.
Maar als oefening was dit al meer dan voldoende.
Op een gegeven moment nemen ze toch niets meer op. Iets wat door spanning sowieso belemmert wordt.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:06

Ik heb staprondje ohz gedaan vanmiddag.
Mocht van de dierenarts zeker als ze dan braver zou zijn dan aan de hand.
Joya is er ook wel aan toe om wat te doen.
Ze voelde als een explosief, stapte met zeemijlslaarzen bij wachten bij het oversteken ging ze op de plaats door marcheren maar ik ben tevreden.
Na een week voornamelijk boxrust zo langs de weg kunnen is echt oké.

Been was mooi dun na het rondje. Ben benieuwd hoe dat morgenochtend is.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:11

Dat is wel een goed teken. Als het enkel het wondje is en verder geen schade dan is er in feite ook geen reden om te stappen. Hopelijk kun je snel weer wat.

Ik ben vandaag tussen het werk door overdag gegaan, dat doe ik niet meer als ik in de bak wil :+
Wat een drukte overdag zeg _O-
Het zijn ook geen ‚normale‘ ruiters uiteraard, maar een minishet die rondgeslingerd wordt, een moeder met kind aan de hand op een pony, een paard dat eerst stoom moet afblazen aan de longe.....
Ik ben nog maar een beetje buiten gaan stappen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 23:12

Fijn dat het been weer mooi dun is. In eerste instantie zou ik ook stappen. Paard nog even niet te warm laten worden tot het been mooi dun blijft.

Klinkt meer als een speeltuin dan een rijbak, Sizzle.
Bij ons is het overdag doordeweeks juist lekker rustig, dan moeten de meeste werken.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:04

Aangezien nog niet 100% zeker is dat er verder niets beschadigd is blijf ik sowieso stappen.

Dat is wel heel extreem zo, Sizzle.
Bij ons heeft iedereen ook een eigen ritme waardoor je sommige stalgenoten zelden ziet en andere heel vaak.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:07

Anouk kan je niet een vrachtwagentje huren om hem weg te brengen? Schijnen veel paarden fijner te vinden. Dan kunnen ze daar op locatie verder oefenen met de trailer :)

Oh dat is wel heel veel Sizzle, ik ben juist altijd alleen en dat vind ik ook wel weer jammer (zowel voor mezelf als voor Koda die daardoor niet went aan het 'met meerdere paarden je eigen ding doen').

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:33

fransje23 schreef:
Ik zie ook geen ontspanning!
Meer een paard wat zich er voor dit moment bij neer heeft gelegd.


Je kunt er natuurlijk vanalles bij bedenken, maar ik zie eerlijk geen gestresst paard. Loopt gewoon na even kijken met de oortjes erop gemakkelijk de trailer in.
Ongetwijfeld zal hem iets triggeren waardoor hij niet wil blijven staan. En heeft hij eerder altijd de keuze mogen maken zelf de trailer weer af te lopen. Kan best een pony zijn met een "kop" erop. Meegaand maar heeft wel zijn grenzen.
Ben echt benieuwd hoe ze het vandaag gaan aanpakken en of het trailerladen gaat lukken.
TS als het vandaag weer niet lukt, is het misschien een optie om voor een keer een vrachtwagentje te huren?
Daar lopen ze van opzij op en de stang of het tussenschot (ligt een beetje aan waar hij staat) wordt dan aan zijn zijkant gesloten. Dan gebeurt er niks achter hem en dat kan schelen in de spanning die hij misschien opbouwt in de trailer.Dan kan hij wel naar de trainingslocatie en kunnen ze daar verder met hem oefenen met een gewone trailer. (S1993 was me al voor :D )

@Fransje, groot gelijk met rustig aan doen. Zekerheid voor alles.
@Sizzle wij merken ook dat we op een drukkere stal staan. Maar op zich valt het nog mee (behalve die enkeling die "in" zn paard kijkt in plaats van "rond" kijkt en waar je dan mee rekening moet houden). Het is wel weer een goede oefening ter voorbereiding op het losrijden op wedstrijden. Maar een stal met veel rennende kinderen als ongeleide projectielen kan met onze paarden echt niet. We hebben dat even gehad op de stal waar we in de tussentijd met de paarden stonden (een manegebedrijf) En daar stonden ze regelmatig op de achterbenen. Niet te doen. Vooral Mexx was helemaal over de zeik van de stress.

Op de nieuwe stal gaat het met de paarden echt supergoed. Kenzo kan eigenlijk overal wel staan, daar merk je het niet zo aan. Maar Mexx was met verhuizen de vorige 2 x echt een tijdje lastig en erg uit zn doen. Als we de merrie dan uit stal haalden, ging hij bokken, steigeren en rondjes rennen in zijn stal en liet hij zich vallen.
Nu was hij alleen dag 1 een beetje onrustig en dag 2 konden we de merrie al uit stal halen zonder dat hij raar ging doen. Ook op het terrein en met rijden is hij een stuk relaxter. Heel ander paard. Het doet dus vooral hem goed, maar vast ook de merrie. Zo'n idee hadden we al wel. Hij heeft dat echt nodig.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:56

Veel succes vandaag Anouk.

Fijn dat de nieuwe stalling goed bevalt voor Mexx, dan is het dat ritje wel waard.

Lisette staat inmiddels met een graasmasker op.
Gelukkig kan ze er goed mee overweg. Helaas hadden de luxe modellen allemaal een veel te lange levertijd, daarom nu een goedkopere versie, en ja hoor, na 2 dagen al een plekje.
Ik heb er nu zelf iets in gefabriceerd om dat te voorkomen, hopelijk werkt dat goed genoeg totdat de EasyGrazer binnen is.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:16

Afbeelding
Ik had toch besloten om voor verdoving te kiezen en dat heeft gelukkig precies gedaan wat het moest doen. Trailer afgezet met hekken om de zij en achterkant te begrenzen. Mijn vriend en ik naast de klep en 2 meiden die de hekken verschoven. Zij Mac vast. Stapje voor stapje weer de trailer in gevraagd hij stond er 2 keer helemaal in behalve net niet die achterbenen maar kwam er dan toch weer af. Dus toen heb ik toch even een emmer brokken voorin gezet (ik weet dat ie niet mag eten onder verdoving het was echt alleen om te lokken) en dar werkte, even twijfelen en toen zo dr in. Mijn vriend en ik de klep dicht en door de verdoving kwam hij wel naar achter maar wij waren nu snel genoeg. Pffff toen ik die haak erop deed heb ik heel hard JAAAAAA geroepen en toen zijn er wel even wat tranen gevloeid. Mac een half uur laten staan terwijl wij de hekken in mijn trailer deden (rijden nu dus met 2 trailers naar locatie). En toen zijn we gaan rijden. We hebben er de hele tijd achter gereden hij stond echt heel rustig de hele weg. We zijn er bijna :)

Ooh let niet op de wonden op zijn hoofd. Was dinsdagavond ineens geen idee wat er gebeurd is :(:)
Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:19

Gelukkig dat het dit keer wel gelukt is !

Lekker lomp gedaan zo te zien?
Die van mij kan er af en toe ook wat van, gelukkig geneest het altijd wel weer goed.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:06

Hier weinig motivatie voor topic en lees alleen af en toe even bij. Wat een pech allemaal, beterschap voor Malik en Joya! :(:) Fijn dat Mac zo naar zijn trainingsadres kon en dat Mexx en Kenzo hun nieuwe plek bevalt :)

Pinda en ik gaan ons gangetje met de gebruikelijke ups en downs. Vooral buitenrijden aan het opbouwen en verschrikkelijk slecht weer aan het trotseren, en volgend weekend zoals het er nu naar uitziet onze eerste groepspringles.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:08

Super fijn Anouk!!

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:18

Nu kunnen ze daar in alle rust werken aan het probleem, Anouk!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:38

Anouk fijn dat hij erop staat! Hopelijk kunnen ze hem nu in alle rust op weg helpen

Vientje ik ken het gevoel geniet van de goede momenten! Hopelijk gaan we snel richting mooi weer