Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:57

Gefeliciteerd Splinter met je 2e plaats !
Volgende keer niet 'de kantjes er af lopen' en dan wordt je vast 1e.

Dank Splinter, ja ik ben weer aan het opknappen en al weer aardig aan het aankomen.
En dan is het bij ons een groot zwembad. Dat schiet lekker op zo :roll:
Maar ja, ik denk dat het bij de meeste nu wel erg nat zal zijn, dan mis je toch een beetje een binnenbak.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:10

Hi!

Ik las iets over winterslaap? Goed idee, ben het weer wel zat..
Train wel in de binnenbak, dat is nu fijn, maar te vaak in de bak vind ik saai :')


Goed resultaat, Splinter!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 18:17

Splinter schreef:
nu pas weer eind januari de regio, ik ga tussendoor ook niet meer starten, maar lekker in een winterslaap ofzo :+


Tof, een tweede plaats. Gefeliciteerd. Winterslaap jaja, maar wel blijven trainen hoor. Rijd je nu L2 of al door naar t M1?

Fijn dat je weer beter bent Sosha. Wel balen van al dat water Ik ben dan toch wel erg blij met een dak boven het hoofd.
We zijn overigens weer verhuist met de paarden. De afstand was door de files die weer op standje normaal stonden (voor het thuiswerkadvies) niet meer te doen. In veel gevallen 1,5 uur enkele reis was erg demotiverend. We zijn nu verhuisd naar stal de Braassem in Woubrugge. Ook niet naast de deur, maar qua file scheelt het erg veel. Reistijd nu 35 - 40 minuten. Dus dat scheelt echt behoorlijk.
Ik ga heel hard hopen dat we daar vinden wat we zoeken. Maar tot nu ziet het er heel goed uit. Lekkere ongedwongen sfeer, goede verzorging (die je voor een deel ook zelf doet). Veel weidegang (in de zomer dan) voldoende paddocks, mooie banen waarvan de 20 x 60 overkapt is (wel zijkanten open), goede bodems. Mooie ruime stallen (3,5 x 4) Overdekte stapmolen met zand (fijn voor de paarden en veilig). Keuze in hooi of kuil. Er wordt genoeg gevoerd. Het voer zet je klaar in bakjes (dus bepaal je zelf) De avond voerbeurt hooi zet je ook klaar en wordt onderling geregeld. Overdag hooien en voeren wordt gedaan. Er kan service worden geregeld om extra los te zetten of in de molen door de week en in het weekend. Kortom, iets meer doe het zelf, maar alles is er en van goede kwaliteit.

Leuk Noisy nog een paardje te rijden erbij.
En Pinda is een happy clown zo te horen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 18:35

Oww balen dat je nu weer moest verhuizen, maar een reistijd van 1,5 uur enkele reis is voor mij ook echt niet te doen. Ik vind 40 minuten nog veel, maar ja, als je niks geschikts in de buurt kan vinden, zul je wel moeten. Hopelijk is de nieuwe plek fijn.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 19:11

Poeh, anderhalf uur enkele reis om bij je paard te komen.. Denk dat er maar heel weinig mensen zijn die dat op regelmatige basis kunnen en willen doen.

Komen de paarden hier in de winter ook lekker veel buiten? De rest klinkt wel heel erg prima! :j

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:10

Het blijft in de winter toch altijd wat matig. De weides zijn daar gewoon niet geschikt voor (kleigrond). Wel zijn er best veel paddocks en verder krijgen de paarden gewoon beweging. Ik laat ze nooit staan. Ze komen er 2 x per dag uit. 1 x in de service (paddock of molen) en de 2e keer om te rijden, longeren of paddock als ze vrij zijn. Verder zijn de stallen licht en goed geventileerd, kunnen ze onderling contact hebben en is er de hele dag door ruwvoer. 1 x in de 2 weken wordt de stal volledig leeggehaald en tussendoor 2 x per week opgestrooid. Betekent dat je zelf de mest en natte plekken eruit haalt als je dat wilt; sommige potten de stal maar ik wil niet dat ze ongelijk staan. Er wordt echt heel ruim opgestrooid, dus er is voldoende schoon stro. We moeten echt ons best doen geen schoon stro weg te gooien. En zijn nog even zoekende naar de juiste hoeveelheid hooi, zodat ze het niet door de stal lopen omdat ze het niet opeten. Van hooi eten ze minder dan van kuil (meer droge stof). Het hooi komt van eigen land en is niet duurder dan kuil. Je mag voeren wat je wil.
Ze gooien er veel in hoor, dus eigenlijk onbeperkt.
Hoe lang ze in de paddock kunnen staan hebben we nog niet uitgevonden. Er is een systeem waarmee je die kunt 'reserveren'. Ook met de longeerring werkt dat zo; handig als je van ver moet komen. Ik zie veel paddocks nog vrij als we 'savonds komen.
De paarden zijn nog wat gestresst dus ik heb ze nog niet alleen in de paddocks gehad.

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 02:19

Gefeliciteerd Splinter +:)+ en die winterslaap is hier ook een beetje van start helaas. De bak is momenteel net een zwembad -O-
Ik ben met Gylano nog aan de hand bezig. Ik had gepland om inmiddels al te rijden maar door de natte bak en het feit dat hij nog best druk is als hij bij zijn vriendjes weg is, en ik bang ben dat we dan op de kop liggen, is het nog bij longeren gebleven. Hij moet echt weer even leren dat hij best even zonder aanhang kan. Dus we prutsen zo maar even verder, is goed voor de vertrouwensband.

Babootje ook weer verhuisd. Hopelijk is dit dan een stal waar jullie wel op jullie plek zijn, de accomodatie klinkt in ieder geval goed.

Verder is Rudi helemaal opgeknapt en hebben we de training hervat, voor zover het lukt in ons zwemparadijs :roll: Ik hoop in januari weer een les te plannen

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:01

Een reistijd van 1,5 uur enkele reis is op de lange termijn echt niet vol te houden! Vooral niet als het door file komt, dat is gewoon frustrerend.
Hopelijk is de nieuwe plek iets voor de lange termijn!

Fijn dat Rudi weer helemaal goed is, Noisy!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:44

Een tijdje niet geplaatst maar ik
Schop het topic even omhoog omdat ik dit altijd wel een leuk groepje vond.
Zoals jullie weten is alles een beetje “downhill” gegaan voor mij. 3 stal verhuizingen in korte tijd en dan nog het overlijden van mijn merrie sal. Mijn zin bij de paarden was wel zo goed als verdwenen en ik heb zelfs met het idee van verkopen geworsteld. Ik voel me erg op mijn gemak op de nieuwe stal dat heeft ertoe gezet dat ik gister eindelijk mezelf goed genoeg voelde om er weer op te stappen en “echt” eraan te rijden.
Het voelde sinds lange tijd goed en vertrouwd. En voor het eerst heb ik weer zin om door te pakken. We zijn er nog lang niet maar de eerste stap is weer gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mss kwam het wel dat Sal een beetje bij mij was. Gister gekregen voor mijn verjaardag van mijn vriendin

Afbeelding

En de stal houder heeft zelfs leuke bordjes gemaakt zodat de paarden er echt bij horen

Afbeelding

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:40

Fijn dat je weer hebt kunnen rijden candalisa! Hopelijk kun je dit gevoel een beetje vasthouden. Leuk naambordje zo!

Drie keer raden wie er gisteren voor het eerst onder het zadel heeft gegaloppeerd? :):) Het ging met evenveel lompheid als enthousiasme maar ze deed het zo goed <3 Weer een stap verder! Nu dit lekker gaan oefenen :D

Afbeelding
<3

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:48

Ik kijk af en toe nog eens in het topic en lees vanonder een steen mee :+ Maar het leek me toch ook fijn om nog een keer iets te posten.

Zoals sommige van jullie wel weten was ik heel erg aan het twijfelen om Marie te verkopen. Helaas is er qua tijd niks verbeterd, mijn woon-situatie is het afgelopen (half)jaar veel veranderd en mijn studies nemen nog steeds super veel tijd in beslag, maar ik kreeg het dus maar niet over mijn hart om Marie te verkopen. Ik merk ook gewoon dat ik er zelf nog te veel plezier uit haal, al is het soms meer stress dan wat anders. Verder gaat het prima met haar, ze is rond en gezond, een stukje gegroeid en nog steeds even lief. Ik heb zelf nog 1x met haar gereden maar dat is ondertussen ook al een tijdje geleden. Ze wordt nog steeds 2-3x per week gereden door onze vaste ruiter. We zijn nu heel erg aan het oefenen op overgangen en galop. Ze is ook echt al een pak braver, haar moeilijke periode is helemaal voorbij. Soms verschiet ze nog wel eens of is ze wat gespannen maar verder is het eigenlijk echt een heel braaf paard. Op de foto's hangt er een slofje aan aan de zijkant, maar eigenlijk wordt die niet echt gebruikt. Ik rij zelf wel met een slofteugeltje, gewoon voor het geval dat ze verschiet en wegloopt ik toch iets meer controle heb, al is het maar gewoon voor mijn eigen 'zekerheid'

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:38

Wat een leuk paard heb je toch!. Ik snap goed dat je haar nog aanhoudt. Beste leeftijd om te beoordelen of je er zelf nog mee door zou willen is denk ik zo'n 5 jaar. Dan is het meeste pubergedrag er toch wel uit. En ben jij er misschien weer helemaal klaar voor.
Bovendien, al zou je haar dan toch weer verkopen.... Je krijgt niet gauw weer zo eentje terug. De markt voor paarden kopen is op dit moment verschrikkelijk. Ik zie prijzen voor heel middelmatige paarden, die soms niet eens heel zuiver lopen, al vanaf 18.000. En het wordt gekocht ook.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:08

Ik weet niet meer of ik het hier had verteld, maar een aantal maanden geleden; onze Polunin (Polletje) was toen net een jaar; hebben we hem moeten laten opereren aan OCD. Het waren veel OCD, met ook grote stukken in beide sprongen. En de veearts die bij de opfok loopt en die foto's had gemaakt, adviseerde inslapen. Hij was van mening dat je de OCD er niet uit zou krijgen zonder het gewricht open te leggen. Dat zou dan ook schade in het gewricht geven.
Mijn veearts - tevens chirurg - was het daar niet zo mee eens - volgens hem kon het wel met een atroscopie (kijkoperatie) dus besloten we toch te opereren. Na een week of 2 op de box is hij na controlefoto's weer zn groepje ingegaan. Die foto's waren helemaal schoon.
De veearts wilde hem eind oktober - als hij van t land kwam - nog een keertje terugzien. Eventueel om het kapsel in te spuiten om het nog wat te doen slinken als dat nodig was. Maar toen werd de veearts zelf ziek en schoven alle afspraken nog een beetje op. Gisteren was het dus op de controle nog best wel spannend; zou het allemaal nog goed zijn. Hij kon ook niet lang uit zijn groepje blijven en 2 weken rust is natuurlijk best kort na zo'n operatie. Tussendoor hadden we zelf wel gezien dat de sprongen al mooi geslonken waren maar heel veel kennis heb ik daar natuurlijk ook weer niet van. Gisteren dus weer controlefoto's gemaakt en was de veearts vlak na de operatie al tevreden, was hij nu heel heel erg tevreden. Het gewricht was niet alleen schoon, maar ook de botranden waar de chips zijn verwijderd waren helemaal glad. Geen rafeltje te zien. Zou je niet weten dat ze er eerder zaten, zou je er nu overheen kijken. Bij 1 sprong achter, heeft hij het kapsel nog ingespoten. Het was nog iets verdikt, maar dat komt volgens hem helemaal goed.
Hij zei nog, "dit was toch het paard waarvan een veearts het advies had gegeven in te laten slapen? Nou, van dit paard ga je nog heel veel plezier krijgen".

Overigens niet in de laatste plaats wegens zijn superlieve karakter. Hij was "niet normaal" braaf bij de behandeling. Hadden ze nog nooit gezien daar van jaarlingen die in de opfok staan. Hij loopt ook als een hondje achter je aan, langs veewagens en trailers alsof hij nooit anders gedaan heeft.
Bij het foto's maken en het inspuiten van het kapsel gaf hij ook geen kik. Hij liet het zich allemaal aanleunen.
Weer terug, liep hij ook zonder gedoe zo het veewagentje op. Verder is hij ook rustig tijdens het reizen. Zo fijn!
Heel trots dus op dit kanjertje.


Afbeelding

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 14:15

Nee, als ik Marie verkoop is het ook wel met de bedoeling om zelf de aankomende jaren niet meer verder te gaan in de paardensport. Dus snel een nieuwe kopen zou ik sowieso niet doen. Maar heb inderdaad heel veel schrik dat ik er spijt van ga krijgen, want als ik er zelf op zit ben ik weer helemaal blij en weet ik waarom ik ze heb en waarom ik zo graag rij, maar dat neemt helaas niet weg dat ik gewoon heel weinig tijd heb en er vaak maar 2x per week kan zijn.

Wat ontzettend fijn Babootje! Zo zie je maar, een second opinion is vaak toch echt aangeraden. Wat een leukerd, hopelijk blijft het zo goed en heb je er nog veel plezier aan :)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:26

:wave:

Hoe gaat het met Rudi en je knappe bijrijdpaard nu Noisy?

Wat loopt Mexx knap, nette punten gereden zo te lezen! +:)+ Hoe bevalt het nu op stal? In jullie regio lijkt het me echt zo moeilijk -O-
En wat fijn van Polletje, super dat de operatie zo goed is afgelopen! *\o/* Wat een leuk koppie heeft hij zo :D

Hoe is het nu Sosha, jullie beiden weer uit de lappenmand en wat aan de gang? :(:)

Gefeliciteerd met je 2e plaats op de districtskampioenschappen Splinter! *\o/*

Ik sluit me aan bij de winterslaapplannen, man wat een but-tijd is dit toch altijd :+

Goed bezig Candalisa! +:)+ Fijn dat je je op je gemak voelt op de nieuwe stal en er een stijgende lijn in zit, Sydney ziet er goed uit. Wat een mooie armbang en hanger van Sal :(:)

Ohhh stoere Berdien en Feyre, goed bezig! *\o/* Wat een lekkere bult manen zo vanuit dit oogpunt :))

Lastig hoor Calipsolover, Marie is zo'n leuk dier inderdaad maar de situatie is niet gemakkelijk :(:) Snap het aanhouden zeker wel. Ze loopt er iig fijn bij :)

Pinda en ik prutsen nog steeds lekker wat om qua grondwerk af en toe, begin weer te beseffen waarom ik zo gek ben op dat paard :+: Inmiddels kan ze een heel deel Parelli, stukje apporteren, kent ze het commando 'Blijf', beetje inparkeren en zijn we zelfs voorzichtig wat longeerwerk met en zonder balkjes aan het oppakken. Ze lijkt steeds beter in haar lijf te komen zitten, balans en handigheid worden zichtbaar beter. En ze krijgt er nu ook eindelijk weer plezier in, is braaf en ontspannen en werkt graag mee :)

Afgelopen zaterdag was ze alleen ineens hélemaal maf, vreselijk gespannen en afgeleid. Ik kon mijn vinger er niet op leggen, alles leek lichamelijk verder OK en er was ook niks raars gebeurd eerder die dag ofzo. Het was zelfs zo erg dat ze de longeerlijn kapot trok en als een malle bokkend door de bak ging vliegen :oo Wel gehoorzaam afgesloten maar het zat me niet lekker, was echt weer ouderwets emmertje vol/pijngedrag maar ik kon niks vinden om op te lossen.
Volgende ochtend bericht, ze stond met een hele dikke pijnlijke achterpoot en een zweer die er al door de kroonrand uit kwam :oo Dát was dus het probleem, arme noot :(:) Dat zal al wel hebben zitten drukken maar dat ze er nog doorheen kon lopen- maar wat wel stress gaf :(:)

Inmiddels alles weer rustig en is ze ook bij de tandarts geweest, meteen ook pootje nog even gecheckt. Ze is helemaal klaar met wisselen en kan er weer even tegenaan *D

Stonede noot :7 Tandartsroes uitslapen leunend in de voerbak :))
Afbeelding

Van niks te zien (en niet onregelmatig lopen) naar dit binnen 24 uur :oo :(:)
Afbeelding


Fijne feestdagen allemaal! <|-

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:34

Fijne dagen iedereen <|- {:)

Met Rudi gaat het super Vientje, lief dat je het vraagt :) Bijrijpaard nog niet verder mee gekomen want pokkeweer {:)-:( Ik denk dat ik voorlopig nog niet zoveel met hem kan want ik rij Rudi nu ook niet ivm de slechte staat van de bakbodem. Als het een beetje te doen is kan ik Rudi wel doen maar Gylano is best onstuimig en druk en dan durf ik het nog niet aan met hem omdat ik hem onder het zadel nog niet ken. Dus je kunt wel zeggen dat ik extra baal van dit weer >;)

CL,
Ik kan wel begrijpen dat je haar niet weg hebt gedaan. Ondanks dat je maar weinig tijd hebt nu is het wel genieten.

Wat goed dat je door hebt gezet Babootje! Lief koppie zit erop, ben benieuwd hoe hij uit gaat groeien

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 17:30

@Vientje. Dat moet toch pijn gedaan hebben??? Bizar zeg!
@ Noisy, ik baal ook van dit weer hoor. Hoewel we wel een overdekte baan hebben om te rijden. Verder is alles wel buiten. En echt in een open en weidse en vooral platte omgeving dus echt wel koud. Gisteren met die regen ben ik ff onder het solarium gaan staan om op te drogen. Gewoon voor mezelf _O- _O- .

Verder bevalt het ons op t nieuwe adres prima. Het is wel meer zelf doen maar met het strooisel, hooi en kuil zijn ze echt niet zuinig. Er ligt meer dan genoeg en eigenlijk hebben de paarden de 24/7 hooi tot hun beschikking. Hooi heeft hier ook geen meerprijs. Ze voeren een soort onderhoudsmuesli waar verder alles in zit; als je sportbrok wil dan moet je dat zelf bijvoeren. Voer zetten we zelf klaar in bakjes. Zo weet je precies wat je paard krijgt. Ik vind het ook fijn dat zelf te kunnen regelen.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:19

Jaaaa wat een pokkeweer Noisy, zo jammer! -O- Het is nog even doorbikkelen tot de lente helaas ^)

Ohh zo'n overdekte baan met open wanden wordt dan nog wel eens een tochtgat, brrr :brr: Dan is een solarium daarna wel lekker haha. Klinkt verder erg goed jullie nieuwe stal, fijn :)

Dat zou je denken inderdaad, dat dat écht flink pijn moet hebben gedaan ook de dag ervoor al. Maar buiten die extreme spanning en linkerachtervoet echt niet willen geven (waarna ik dus de benen nagevoeld heb etc, dat is nl niet gebruikelijk voor haar- meestal geeft ze voetjes zelf al aan wanneer je aan het hoeven krabben gaat) liet ze niks merken, liep gewoon ruim en rad. Gekke Pinda :(:)

Inmiddels is de voet weer mooi dun, koud en plekje dicht en hard gelukkig :) Deze week heb ik vakantie, als het straks ontdooid is (en ophoudt met pijpestelen regenen) morgen of overmorgen maar weer eens wat werkjes met haar gaan doen.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:02

Happy new year!! **\O/** dat het maar een mooi paardenjaar mag worden :)

Muppet & moeke waren heul blij me te zien gisteren, gekloonde "Is dit nou nodig?" >;) houding _O-

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:59

De beste wensen ook iedereen hier!

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:39

Beste wensen voor 2022!

Dat het een jaar mag worden met gezonde paarden!


Afbeelding
Joya is er klaar voor!

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:29

Beste wensen allemaal! :*
Ben niet zo actief hier, huis aan het leeg/opruimen want woensdag komt de fotograaf voor Funda. :evaw:

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:40

Succes Miranda!

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:23

beste wensen allemaal nog!

wij zijn vorige week er lekker een paar dagen op uit getrokken in de Ardennen ( zonder paard helaas :+ ) maar heeft me echt even goed gedaan om uit de sleur te komen :Y)

ik zal later even bijlezen, hoop dat het goed gaat met iedereen en alle paardjes *D

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:34

Beste wensen iedereen!

Hier komt morgen de osteopaat en dan krijgt Marie weer een paar weken rust zodat ik wat meer kan focussen op mijn examens. :o