Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:11

Super leuk!
Wij hebt vandaag een dekentje gepast. Deze (175) paste beter hihi.
Ze schrok alleen van de bilkoorden. Iemand een idee hoe je dat goed kan aanleren? De rest is geen probleem. Kruissingels/borstsluitingen en schuiven zeg maar.
Verder heeft mijn dochtertje geholpen met poetsen samen met papa. (Natuurlijk onder scherp toezicht, blijft een jong paard) maar wat was ze trots dat ze mocht "helpen"

Afbeelding

A.s. dinsdag weer "les" kijken hoe het uit elkaar halen kan worden uitgebreid zodat we kunnen beginnen met de trailer.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:24

Wat ik vaak doe met paarden die het spannend vinden is echt het been duidelijk aanraken met mijn hand en het bilkoord en het dan zo vastmaken. Vaak is een plotselinge onverwachtse aanraking het probleem namelijk. Ik heb eigenlijk maar 1 merrie die het verschrikkelijk vindt en er gespannen op blijft (ook al is het al 1000x beter geworden), dus die hebben we nu een deken op zonder bilkoorden.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:27

goldenarrow schreef:
Wat ik vaak doe met paarden die het spannend vinden is echt het been duidelijk aanraken met mijn hand en het bilkoord en het dan zo vastmaken. Vaak is een plotselinge onverwachtse aanraking het probleem namelijk. Ik heb eigenlijk maar 1 merrie die het verschrikkelijk vindt en er gespannen op blijft (ook al is het al 1000x beter geworden), dus die hebben we nu een deken op zonder bilkoorden.


Thanks dat ga ik eens proberen, al zit je dan wel een beetje in der gevaren zone als ze gaat meppen om van het koord af te komen.
Je kan trouwens wel met je hand het hele been aanraken hoor enkel de lies nog niet aan de binnenkant.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:30

Valt wel mee, duidelijk bij de buik gaan staan, dan kunnen ze je eigenlijk niet trappen. Die merrie trapt ook enorm naar de bilkoorden, maar ik zorg dat ik altijd veilig bij de buik sta.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:32

goldenarrow schreef:
Valt wel mee, duidelijk bij de buik gaan staan, dan kunnen ze je eigenlijk niet trappen. Die merrie trapt ook enorm naar de bilkoorden, maar ik zorg dat ik altijd veilig bij de buik sta.


Hihi, nou super bedankt kan ik zeker wat mee! Je moet het maar net weten. Tis onze eerste echt jonge en wel een echte merrie dus dan zijn dit soort adviezen heel fijn!

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:35

Haha, ik heb het ook echt uit moeten vinden! Zijn net de tips en tricks die je dan weer niet weet die het makkelijker maken :+ Maar met ieder jaar weer een aantal veulens erbij wordt het op ten duur steeds makkelijker, en dan nog heb ik soms situaties waarbij ik ook de oplossing niet heb _O-

Azmay

Berichten: 17999
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:38

Ik gebruik geen bilkoorden omdat Diva die vreselijk vies maakt, altijd gewoon een touwtje onder de staart door en dat werkt ook perfect.

Longeren oid heb ik eigenlijk nooit met haar gedaan, wel toen ze jaarling was 10 minuutjes langs de weg lopen en toen ze 2 was maximaal een half uurtje. Super verkeersmak nu.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:42

goldenarrow schreef:
Haha, ik heb het ook echt uit moeten vinden! Zijn net de tips en tricks die je dan weer niet weet die het makkelijker maken :+ Maar met ieder jaar weer een aantal veulens erbij wordt het op ten duur steeds makkelijker, en dan nog heb ik soms situaties waarbij ik ook de oplossing niet heb _O-


Wie weet weet een ander dat dan wel weer haha.

@azmay heel vroegah heeft ze een vliegendekentje aan gehad en dat deed ik inderdaad gewoon met een touwtje ;)
Dus als het echt niet gaat is dat zeker een optie. Maar ik vind het wel een fijn idee dat ze het leert :)

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:52

De bilkoorden in elkaar hangen, dan raken ze de benen minder.
Dus wel links aan links, rechts aan rechts, maar een slag in elkaar. Dan blijven de koorden mooi in het midden en schuren ze niet tegen de benen

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:55

webster543 schreef:
De bilkoorden in elkaar hangen, dan raken ze de benen minder.
Dus wel links aan links, rechts aan rechts, maar een slag in elkaar. Dan blijven de koorden mooi in het midden en schuren ze niet tegen de benen


Ja zo doe ik het normaal ook maar het was al met opleggen even schrikken.
Niet heel extreem hoor maar dan hangen ze nog los net zoals de kruissingels zeg maar :)
Heb niet geprobeerd ze vast te maken nog.
Wel deken toen ze weer rustig was afgehaald en bilkoorden vastgestaan en toen weer opgelegd. Toen was er niets meer aan de hand :)

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:56

Ik kom ook meekletsen als het mag :o
Ik heb een vierjarige verzorgpony (Cooper) die ik langzamerhand begin met het beleren. Zadel en longeren is 'ie nu gewend. Ben aan het werken met voet in de beugels, naast het krukje staan en rustig blijven staan. Alles doen we heel rustig, merk aan hem dat babystapjes en herhalen goed voordat ik verder ga werkt, anders wordt het hem te veel en merk je dat hij chagrijnig wordt. Zelf heb ik wel enige ervaring met jonge paarden, maar er nog nooit eentje zelf beleerd, dus het is voor ons alle twee een beetje zoeken, maar hij doet zijn best samen komen we er wel.
Afbeelding

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:00

PowerOfZoef schreef:
Ik kom ook meekletsen als het mag :o
Ik heb een vierjarige verzorgpony (Cooper) die ik langzamerhand begin met het beleren. Zadel en longeren is 'ie nu gewend. Ben aan het werken met voet in de beugels, naast het krukje staan en rustig blijven staan. Alles doen we heel rustig, merk aan hem dat babystapjes en herhalen goed voordat ik verder ga werkt, anders wordt het hem te veel en merk je dat hij chagrijnig wordt. Zelf heb ik wel enige ervaring met jonge paarden, maar er nog nooit eentje zelf beleerd, dus het is voor ons alle twee een beetje zoeken, maar hij doet zijn best samen komen we er wel.
[ [url=m/4gtI0t.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welkom! Wat een leuk ding zeg! Hier ook heel rustig aan hoor. Nu zwanger zelf dus manlief doet de tricky/ nieuwe dingen
Veel. Maar ze is ook pas 2,5 en hebben helemaal geen haast dus doen nu voornamelijk grondoefeningen en omgangsregelingen zeg maar

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:27

Phuddle schreef:
Welkom! Wat een leuk ding zeg! Hier ook heel rustig aan hoor. Nu zwanger zelf dus manlief doet de tricky/ nieuwe dingen
Veel. Maar ze is ook pas 2,5 en hebben helemaal geen haast dus doen nu voornamelijk grondoefeningen en omgangsregelingen zeg maar

Dankjewel! Had jouw paard ouder geschat zo op de foto's, wat een prachtige merrie :oo

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:03

PowerOfZoef schreef:
Phuddle schreef:
Welkom! Wat een leuk ding zeg! Hier ook heel rustig aan hoor. Nu zwanger zelf dus manlief doet de tricky/ nieuwe dingen
Veel. Maar ze is ook pas 2,5 en hebben helemaal geen haast dus doen nu voornamelijk grondoefeningen en omgangsregelingen zeg maar

Dankjewel! Had jouw paard ouder geschat zo op de foto's, wat een prachtige merrie :oo


dankjewel! we zijn ook heel blij met haar, Maar ze moet nog wel een stukje groeien haha. binnenkort eens meten. vriendlief denkt 160 ik denk dat ze dat niet haalt

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:23

Coopie is nu rond de 137, die mag van mij ook nog even groeien _O- >;)

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:24

PowerOfZoef schreef:
Coopie is nu rond de 137, die mag van mij ook nog even groeien _O- >;)


haha ja die mag dan ook nog wel een stukje!

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:16

Feyre is de 1.60 al (ruim) voorbij :oo En dat voor een Tinker van 2,5 :')

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:57

Wow grote tinker dan :D :D

Liaan

Berichten: 510
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:21

Phuddle, ik heb de dekens altijd zonder bilkoorden, ik vind dat ondingen. Wel een riempje onder de staart door. Heb je haar al gemeten? Mijne is gemeten en komt op 1.60 m maar die past al een 190 deken.

Hihi ja en die van mij mag ook nog wel 10 cm groeien

Silly1972

Berichten: 14781
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:29

Berdien schreef:
Feyre is de 1.60 al (ruim) voorbij :oo En dat voor een Tinker van 2,5 :')


Pas maar op, heb een Tinker gekend van 1.80 :P
En ja echt een volle tinker hahahha. Ouders waren rond de 1.60

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:35

Mijn fjord zit nu op 1,43 ongeveer, mag van mij ook nog we een cm of 5 bij hoor... geen idee of dat nog gaat gebeuren, maar hij is wel intens overbouwd nu. Dus ik heb hoop :+

Dit was vanochtend tijdens het wandelen. Ik merk wel dat meneer de afgelopen maanden aangekomen is, dus nu kijken of we de arbeid iets kunnen ophogen en op zoek naar ander krachtvoer

Afbeelding

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:57

Wat is Cooper knap zeg! En jeetje Feyre nu al 1.60?? Dan mag Merlin ook even opschieten met groeien ~~}>

Hier nu bezig met een paar keer per week met het zadel oefenen en longeren.
Afbeelding

Ook probeer ik hem te laten wennen aan het scheerapparaat, maar zodra die al aan gaat springt ie al tegen het plafond, dus nu gewoon uit leren dat het hem echt niet opvreet :+

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:57

Liaan schreef:
Phuddle, ik heb de dekens altijd zonder bilkoorden, ik vind dat ondingen. Wel een riempje onder de staart door. Heb je haar al gemeten? Mijne is gemeten en komt op 1.60 m maar die past al een 190 deken.

Hihi ja en die van mij mag ook nog wel 10 cm groeien


Nee nog niet gemeten, moet ik eens doen inderdaad. Wel is ze vrij compact en nog smal. Dat scheelt denk ik ook al.

Afbeelding

Deze is van 1 maand geleden ongv. Ik ben zelf 1.75 en sta direct achter haar op de foto. En dan komt ze met haar schoft toch wel tussen mn schouder en oor uit .
Mocht ik de kans hebben van de week zal ik dr eens meten.

Haar vriendinnetje is overigens ongv even groot als Maylinn, en die draagt 185 hihi. Dus ja...

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:29

fransje23 schreef:
MirandaFuego schreef:
Fransje, dat was niet helemaal wat Malik deed, hij pakte het lint tussen zijn tanden en trok het los waarna hij heel triomfantelijk de wei in liep.. :D
Hij rent er normaal gesproken niet door, maar trekt wel de prikpaaltjes eruit en maakt het open bij de handvatten. :=


_O- Slimmerik!


Joya gaat op haar knieën onder enkele draden door. Is echt een uit de kluiten gewassen pony.


Haha ik zie haar al kruipen.. _O-

Malik liet gister even zien wat hij van draadjes vind.. :))



Inkepink, Malik is ook 1.48!

Luna al netjes met de bbp, braaf!

Kimmsel, leuk filmpje van het werken, gaat goed!
Zelf initiatief nemen met springen is niet zo handig idd.. :')

Berdien, fijn dat ze braaf is.

Phuddle, bij Malik heb ik de bilkoorden eraf en doe er niks achter, hij blijft wel staan als ik het omdoe maar kan daarna opeens gaan meppen, (dost hij wel vaker) dat vind ik te gevaarlijk. De deken blijft zo ook wel goed liggen maar hij heeft hem ook maar af en toe op met heftige regen.

Golden, paarden hebben echt een heel groot bereik met hun achterbenen dus als ze willen kunnen ze je zeker wel trappen vanaf de zijkant, maar meestal doen ze het gelukkig niet.

Powerofzoef, leuk, gewoon lekker rustig aan gaat meestal ook het beste.

Renee, ja die gaat nog wel groeien!
Malik krijgt alleen een vitaminebrok en de ponnies ook dat is duidelijk genoeg. :D

Janntjuh ziet er ook braaf uit!
Scheerapparaat went vast wel, voordeel is dat het een monotoon geluid is.

Die tinkers zijn enorm!
Vast wat shirebloed. :D

Azmay

Berichten: 17999
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:35

Vanmorgen eens gekeken hoe het er voor staat met Trekpaard, maar ze accepteert het als ik naast haar op een krukje sta en spring en een beetje over haar heen hang (ik kom met 40cm krukje bijna even ver als bij mijn pony van 1.55 zonder krukje _O- ). Dus als de baas haar op haar plek durft te gaan zetten kunnen we eens een volgende stap gaan zetten. Hangen zal niet lang meer duren.